Har en fråga angående att syrrans bil vilken jag bytte bromsar på här om dagen drar lite till höger. Bilen är en VW POLO 1.4 2010 års modell. Eftersom den spenderar sin tid mestadels i stan så används bromsarna väldigt lite + tjejkörd. Skivorna var helt slut, beläggen såg ut som nya
Köpte ett helt nytt sett 4x skivor och belägg till. Bytte allt, det mesta gick bra förutom höger bak övre "glidpinne" som jag lyckades förstöra gängan på. Köpte en ny glidpinne men den var för tjock. Tog fram vinkelslipen och slipade ner den till originaltjocklek i tro om en bra "tillfällig" lösning. Bilen bromsar ju bra o så, märks absolut inget vid vanlig körning eller vid full inbromsning. Inget klonk heller. Dock märkte jag att vid ungefär 80-90% inbromsning, dvs precis innan ABS'en börjar jobba så börjar bilen dra till höger. Vid svag bromsning eller vid full inbromsning så märks inte detta. Bilen drar heller inte till höger under normal färd.
Kan glidpinnen orsaka detta? Naturligvis slipade jag inte ner den till perfektion, utan såg till att den åkte in och ut samt var smörjd ordentligt. Märkte dock att det var lite mer "luft/glapp" mellan glidpinnen och hålen där de åker i än vad det var med original.
Så innan jag får hem min nya glidpinne så undrar jag om det kan ha något med de att göra? Vad säger ni?
tror inte att din glidpinne orsakar detta,vägen,däcken,lufttryck,,länkarmsbussningarna tror jag har mer betydelse
Du tror helt rätt!
Kom på att syrran tog bilen till däckgubben o fick 4 nya däck. Såg nu att höger framdäck var 3.2bar och vänster framdäck på 2.2. Satte samtliga enligt spec och provade igen, bromsar helt felfritt nu.
Så, så kan det vara Glidpinnen skall bytas i vilket fall som hehe. Tråden kan låsas.