Efterdra hjulmuttrar?

ehedman
3 november 2015 · 1 966 Inlägg

dawwe skrev:
Hedman: Beror på dels friktionen i gängan (smörjfett sänker...) men även friktionen i "konan", ojämn yta kontra jämn fin yta i konan lär göra skillnad. Lägg sedan till att man kanske drar lite-lite vårdslöst, o sedan själva verktygets fel-procent...Jag brukar säg att om man använder endast fälgkorset o drar åt "ordentligt hårt" endast med armarna så hamnar man någorlunda rätt. Om man däremot använder foten/kroppstyngden kan det bli "lite" för mycket...

Jaha, du menade så. Jag trodde du åsyftade att den faktiska funktionen missvisade med 30 %. För jag förutsätter att om man är seriös nog att köpa en momentnyckel för uppåt någon tusenlapp så ser man till att byta ut gamla slitna grejer som inte går att putsa till.

Ja, om man pressar och drar med 25 kg per arm på ett 40 cm fälgkors så blir vridmomentet ca 100 Nm.

mb_pucken
3 november 2015 · 5 087 Inlägg

Jag drar alla hjul på jobbet med min mutterknack utan momentstav. Ställer jag den på 1ans läge så drar den ca 100nm. 3/8" maskin. Drar sedan till 120nm med momnetnyckel. Brukar gå lätt och lossa och inga hjul har lossat ännu trotts några tusen hjul i backspegeln.
Min teori är att konan gör att skruvarna sitter hårdare än normalt när dom ska lös. Allt med kona sitter fast.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
baltis
4 november 2015 · 1 948 Inlägg

Dra hårt som bara den med batteridriven mutterknack (500-600nm) och sen använda samma halvåret senare när dom ska av igen big_smile
Då vet man att det sitter wink

Jag tycker det större problemet brukar vara att fälgen sitter fast mot navet... ibland räcker det inte ens med några hederliga "hästsparkar" utan det krävs brädlapp och slägga.

Min åsikt är att det är alltid bättre att dra för hårt än för löst... visst tråkigt om du står utmed vägkanten och behöver få på reservhjulet... men ärligt talat... det är totalt livsfarligt att byta hjul ut med vägarna... ring bärgare/däckverkstad/polare istället... brukar ingå i försäkringen med en liten självrisk.

Mack Forum- och sitemoderator
4 november 2015 · 26 151 Inlägg

baltis skrev:
Dra hårt som bara den med batteridriven mutterknack (500-600nm) och sen använda samma halvåret senare när dom ska av igen big_smile
Då vet man att det sitter wink

Jag tycker det större problemet brukar vara att fälgen sitter fast mot navet... ibland räcker det inte ens med några hederliga "hästsparkar" utan det krävs brädlapp och slägga.

Min åsikt är att det är alltid bättre att dra för hårt än för löst... visst tråkigt om du står utmed vägkanten och behöver få på reservhjulet... men ärligt talat... det är totalt livsfarligt att byta hjul ut med vägarna... ring bärgare/däckverkstad/polare istället... brukar ingå i försäkringen med en liten självrisk.

Beror väl lite på hur/var man bor också.
Är man ute på landet på någon öde väg och det är minst ett par timmar till närmsta bärgare kan dyka upp - vad nu det kostar att över huvudtaget kalla dit en - och man ändå har ett reservhjul och passande domkraft så ställer i alla fall jag mig och byter.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
zemet
4 november 2015 · 4 041 Inlägg

Mack skrev:

baltis skrev:
Dra hårt som bara den med batteridriven mutterknack (500-600nm) och sen använda samma halvåret senare när dom ska av igen big_smile
Då vet man att det sitter wink

Jag tycker det större problemet brukar vara att fälgen sitter fast mot navet... ibland räcker det inte ens med några hederliga "hästsparkar" utan det krävs brädlapp och slägga.

Min åsikt är att det är alltid bättre att dra för hårt än för löst... visst tråkigt om du står utmed vägkanten och behöver få på reservhjulet... men ärligt talat... det är totalt livsfarligt att byta hjul ut med vägarna... ring bärgare/däckverkstad/polare istället... brukar ingå i försäkringen med en liten självrisk.

Beror väl lite på hur/var man bor också.
Är man ute på landet på någon öde väg och det är minst ett par timmar till närmsta bärgare kan dyka upp - vad nu det kostar att över huvudtaget kalla dit en - och man ändå har ett reservhjul och passande domkraft så ställer i alla fall jag mig och byter.

Ringa efter bärgare är väll något som bara stadsbor gör?
Betala 1500 kr för att någon skall byta däck åt mig och sedan behöva sitta och vänta på att bärgaren skall dyka upp också? Nej tack det har jag varken tid med eller lust att lägga pengar på.

Biltema har en riktigt prisvärd "hjulmutternyckel" som tom min gamla mamma på snart 60 år klarar att lossa bultar som är hårt dragna med.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000017056/

Jag skulle skämmas ifall jag ringde bärgaren för en så enkel sak som hjulbyte.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
baltis
4 november 2015 · 1 948 Inlägg

Mack skrev:

baltis skrev:
Dra hårt som bara den med batteridriven mutterknack (500-600nm) och sen använda samma halvåret senare när dom ska av igen big_smile
Då vet man att det sitter wink

Jag tycker det större problemet brukar vara att fälgen sitter fast mot navet... ibland räcker det inte ens med några hederliga "hästsparkar" utan det krävs brädlapp och slägga.

Min åsikt är att det är alltid bättre att dra för hårt än för löst... visst tråkigt om du står utmed vägkanten och behöver få på reservhjulet... men ärligt talat... det är totalt livsfarligt att byta hjul ut med vägarna... ring bärgare/däckverkstad/polare istället... brukar ingå i försäkringen med en liten självrisk.

Beror väl lite på hur/var man bor också.
Är man ute på landet på någon öde väg och det är minst ett par timmar till närmsta bärgare kan dyka upp - vad nu det kostar att över huvudtaget kalla dit en - och man ändå har ett reservhjul och passande domkraft så ställer i alla fall jag mig och byter.

Håller med fullständigt, därför jag också har ett dragskaft (billigt men bra) med mig i bilen.

Jag syftade snarare på fröken nöjd i högklackat som står med rumpan ut i vägen där rumänska lastbilar med trötta chaufförer susar förbi...

Fast samtidigt så ska en sån sak aldrig behöva inträffa... bara att köra på fälgen tills man komemr till ett passande ställe... men ändå så ser man folk titt som tätt stå ut med vägen.

Vad jag egetnligen ville få ut av mitt inlägg var att det finns ju faktiskt bärgare/däckverkstad att använda och det ingår oftast i försäkringen.

Mack Forum- och sitemoderator
4 november 2015 · 26 151 Inlägg

baltis skrev:

Mack skrev:

baltis skrev:
Dra hårt som bara den med batteridriven mutterknack (500-600nm) och sen använda samma halvåret senare när dom ska av igen big_smile
Då vet man att det sitter wink

Jag tycker det större problemet brukar vara att fälgen sitter fast mot navet... ibland räcker det inte ens med några hederliga "hästsparkar" utan det krävs brädlapp och slägga.

Min åsikt är att det är alltid bättre att dra för hårt än för löst... visst tråkigt om du står utmed vägkanten och behöver få på reservhjulet... men ärligt talat... det är totalt livsfarligt att byta hjul ut med vägarna... ring bärgare/däckverkstad/polare istället... brukar ingå i försäkringen med en liten självrisk.

Beror väl lite på hur/var man bor också.
Är man ute på landet på någon öde väg och det är minst ett par timmar till närmsta bärgare kan dyka upp - vad nu det kostar att över huvudtaget kalla dit en - och man ändå har ett reservhjul och passande domkraft så ställer i alla fall jag mig och byter.

Håller med fullständigt, därför jag också har ett dragskaft (billigt men bra) med mig i bilen.

Jag syftade snarare på fröken nöjd i högklackat som står med rumpan ut i vägen där rumänska lastbilar med trötta chaufförer susar förbi...

Fast samtidigt så ska en sån sak aldrig behöva inträffa... bara att köra på fälgen tills man komemr till ett passande ställe... men ändå så ser man folk titt som tätt stå ut med vägen.

Vad jag egetnligen ville få ut av mitt inlägg var att det finns ju faktiskt bärgare/däckverkstad att använda och det ingår oftast i försäkringen.

Jag förstår vad du menar och håller med på alla punkter.
Det SKA inte vara några problem egentligen för en ensam kvinna i sina bästa år att ställa sig och byta ett hjul i väggrenen, men tyvärr är ju världen - och tyvärr en del av framförallt det manliga släktet - så funtat att dom måste passa sig för sådana saker.
Sen finns det ju alltid stadsbor/rikt folk i kostym osv osv som är för lata/okunniga att göra nåt så enkelt som att byta ett däck, men det är i så fall deras problem. Låt dom ringa bärgaren om dom vill det.
Jag gör det då inte.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
caromania Forummoderator
4 november 2015 · 9 296 Inlägg

Jag fick ett par bussningar bytta i framvagnen av en mekaniker som drog åt mina framhjul med en defekt muttermaskin. När jag 2-3 veckor senare skulle ta av hjulen för att tvätta dem så fick jag ta i så hårt med förlängare att muttern gick av på mitten. Halva muttern, den delen med sexkant lossnade och konan satt kvar. Det var spännande och slutade med att vi fick fräsa bort mutterresterna med en magnetborr.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang