Varför är dieselmotorer så slöa jämfört med bensinmotorer?

M123
17 december 2015 · 962 Inlägg

Malheus skrev:

T-RÖD skrev:
Och jämför du ex en Saab 9-5 185hk bensin med en volvo V70 D5 185hk Diesel. Så har inte Saaben en chans. Visst du får väll inte en häst spark i röven som med en kompressor mattad Bmw M5.a .

http://www.zeperfs.com/en/match344-1413.htm

Inte ens chans i förbrukning håller jag med om, men så länge Saaben inte ska tävla på 4-5 växlen från 80kmh så har den lite mer chans wink

M123 skrev:
Man kan inte jämföra bara ett bränsle mot ett annat som vissa lagt fram här.
Ska det vara på något vis rättvisande så ta åtminstone ta en bil med samma vikt, storlek på motor, utväxling samt växellåda men framförallt samma antal hk, lägg sedan till verkningsgrad så kan vi diskutera vad som är bäst! wink

http://www.zeperfs.com/en/match2760-1708.htm

Närmsta vi kommer? Subaru Impreza med 2 liters motor på 150hk

Väldigt bra länk det där och väldigt talande hur prestandan artar sig, mer rättvist i jämförelse kan det inte bli och framförallt så blir påståendena om bränsle snudd på vetenskapliga. big_smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
J3n5
17 december 2015 · 792 Inlägg

dawwe skrev:
Moderna dieslar går bra, tex BMW M550d snudd på M5 prestanda efter "chipning" ju. Att en diesel inte kan varva lika mycket som en bensinare beror på att diesel "brinner" långsammare, dvs dieslar är (väl?) ofta long- stroke motorer, o ju mer long-stroke desto högre kolvhastighet vid ett givet varvtal. Har inte hundra koll men kan tänka mig att kolvhastigheter på över 30m/s är nog ingen hit alls...De gamla F1 motorerna vilka varvade uppåt 20000 rpm var rejält "kort slagiga" (short-stroke big_smile )

Finns så otroligt mycket att läsa och lära sig om det där smile Men ja, kort och gott. Höga varvtal/stor borr kontra slaglängd är en av nycklarna för att få ut hög effekt. En motor med lång slaglängd har ofta effekttoppen på lägre varv.

Men finns massor mer än så att diskutera om! smile

Mazda Miata "Turbo" (1991)
M123
17 december 2015 · 962 Inlägg

J3n5 skrev:

dawwe skrev:
Moderna dieslar går bra, tex BMW M550d snudd på M5 prestanda efter "chipning" ju. Att en diesel inte kan varva lika mycket som en bensinare beror på att diesel "brinner" långsammare, dvs dieslar är (väl?) ofta long- stroke motorer, o ju mer long-stroke desto högre kolvhastighet vid ett givet varvtal. Har inte hundra koll men kan tänka mig att kolvhastigheter på över 30m/s är nog ingen hit alls...De gamla F1 motorerna vilka varvade uppåt 20000 rpm var rejält "kort slagiga" (short-stroke big_smile )

Finns så otroligt mycket att läsa och lära sig om det där smile Men ja, kort och gott. Höga varvtal/stor borr kontra slaglängd är en av nycklarna för att få ut hög effekt. En motor med lång slaglängd har ofta effekttoppen på lägre varv.

Men finns massor mer än så att diskutera om! smile

I motorsamanhang pratar man i termer som underkvadratisk/kvadratisk/överkvadratisk. big_smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
torsen
17 december 2015 · 7 238 Inlägg

Dieselmotorer är inte slöa jämfört med bensinmotorer - de har en annan karaktär.
De är råstarkare p g a högre vridmoment jämfört med motsvarande bensinmotorer.
Dieslarna har dock ett mindre verksamhets-/varvtalsområde = måste växlas oftare = mer tätstegade växellådor.
Men de är "segare", vilket kan vara en fördel under vissa förhållanden.
Minns SEAT och BTCC/STCC m fl lopp.
Där såg man övertydligt hur starka SEAT´arna var vid accelerationen efter tvära kurvor med låg hastighet.
Dock är dieselbilar mest lämpade som dragbilar för tunga släp.
Jämför t ex Jeep där dieselbilarna får dra mer än motsvarande bensinbilar.
Militären föredrar dieselmotorer i t ex G-Wagen, Defender och LandCruiser m fl.

Har haft 3 dieslar i följd.
Aldrig mer en diesel.
*skatten är högre
*bränslepriset numera i paritet med bensinpriset
*svårstartad vid sträng kyla = minus 20 grader och lägre
*lång tid innan värmen kommer
*värmen otillräcklig vid kyla = minus 10 grader och lägre

Mina 3 senaste dieselbilar har varit av 2006 års modell och nyare samt köpta nya resp obetydligt begagnade.

Har även på 70-talet ägt en nyköpt Opel 2100D. Ännu värre. Skulle glödas. Näst intill obefintlig värme. Men det var bra på den tiden om man stämplade ut vid utlandsresa och "glömde" stämpla in på ett halvår.lol

En modern bensinare är nästan lika bränslesnål som en diesel.
På sikt, när miljömupparna fått upp ögonen för emmisionerna från de båda motortyperna, lär det inte bli ekonomiskt försvarbart med diesel i personbilar.

Tror jag.cool

DasAuto
17 december 2015 · 2 751 Inlägg

torsen skrev:
Dieselmotorer är inte slöa jämfört med bensinmotorer - de har en annan karaktär.
De är råstarkare p g a högre vridmoment jämfört med motsvarande bensinmotorer.
Dieslarna har dock ett mindre verksamhets-/varvtalsområde = måste växlas oftare = mer tätstegade växellådor.
Men de är "segare", vilket kan vara en fördel under vissa förhållanden.
Minns SEAT och BTCC/STCC m fl lopp.
Där såg man övertydligt hur starka SEAT´arna var vid accelerationen efter tvära kurvor med låg hastighet.
Dock är dieselbilar mest lämpade som dragbilar för tunga släp.
Jämför t ex Jeep där dieselbilarna får dra mer än motsvarande bensinbilar.
Militären föredrar dieselmotorer i t ex G-Wagen, Defender och LandCruiser m fl.

Har haft 3 dieslar i följd.
Aldrig mer en diesel.
*skatten är högre
*bränslepriset numera i paritet med bensinpriset
*svårstartad vid sträng kyla = minus 20 grader och lägre
*lång tid innan värmen kommer
*värmen otillräcklig vid kyla = minus 10 grader och lägre

Mina 3 senaste dieselbilar har varit av 2006 års modell och nyare samt köpta nya resp obetydligt begagnade.

Har även på 70-talet ägt en nyköpt Opel 2100D. Ännu värre. Skulle glödas. Näst intill obefintlig värme. Men det var bra på den tiden om man stämplade ut vid utlandsresa och "glömde" stämpla in på ett halvår.lol

En modern bensinare är nästan lika bränslesnål som en diesel.
På sikt, när miljömupparna fått upp ögonen för emmisionerna från de båda motortyperna, lär det inte bli ekonomiskt försvarbart med diesel i personbilar.

Tror jag.cool

Håller med om allt förutom förbrukningen, på pappret kanske bensinarna ser ut att vara lika snåla, men i verkligheten brukar det skilja mycket mer på bensin och diesel.

Vet en som har en exakt likadan A6 som min men 2.0TDI 170hk. Han har dessutom lika breda sommardäck som jag, han ligger på runt 6l/blandat när han pendlar och jag runt 8-8.5.

Men totala kostnaden blir det ingen större skillnad då skatten är hög i Sverige.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Volvo_Mannen Volvoskadad
17 december 2015 · 6 017 Inlägg

torsen skrev:
*lång tid innan värmen kommer
*värmen otillräcklig vid kyla = minus 10 grader och lägre

Min V50 har som de flesta "nyare" Volvo dieslarna inbyggd bränslevärmare för att få fart på värmen. Fort går det att få värme och ställer man tiduret är det ju redan varmt när man kommer.

Jonas
it_mutt Avstängd
17 december 2015 · 10 388 Inlägg

torsen skrev:
Dieselmotorer är inte slöa jämfört med bensinmotorer - de har en annan karaktär.
De är råstarkare p g a högre vridmoment jämfört med motsvarande bensinmotorer.
Dieslarna har dock ett mindre verksamhets-/varvtalsområde = måste växlas oftare = mer tätstegade växellådor.
Men de är "segare", vilket kan vara en fördel under vissa förhållanden.
Minns SEAT och BTCC/STCC m fl lopp.
Där såg man övertydligt hur starka SEAT´arna var vid accelerationen efter tvära kurvor med låg hastighet.
Dock är dieselbilar mest lämpade som dragbilar för tunga släp.
Jämför t ex Jeep där dieselbilarna får dra mer än motsvarande bensinbilar.
Militären föredrar dieselmotorer i t ex G-Wagen, Defender och LandCruiser m fl.

Har haft 3 dieslar i följd.
Aldrig mer en diesel.
*skatten är högre
*bränslepriset numera i paritet med bensinpriset
*svårstartad vid sträng kyla = minus 20 grader och lägre
*lång tid innan värmen kommer
*värmen otillräcklig vid kyla = minus 10 grader och lägre

Mina 3 senaste dieselbilar har varit av 2006 års modell och nyare samt köpta nya resp obetydligt begagnade.

Har även på 70-talet ägt en nyköpt Opel 2100D. Ännu värre. Skulle glödas. Näst intill obefintlig värme. Men det var bra på den tiden om man stämplade ut vid utlandsresa och "glömde" stämpla in på ett halvår.lol

En modern bensinare är nästan lika bränslesnål som en diesel.
På sikt, när miljömupparna fått upp ögonen för emmisionerna från de båda motortyperna, lär det inte bli ekonomiskt försvarbart med diesel i personbilar.

Tror jag.cool

Bränslekostnaderna må vara i närheten, men det beror ju lite på hur gammal kärra man talar om.

Har själv tittat på A4, B7. Där är årsskatten;
Diesel; 4116:-
Bensin;2296:-

MEN, med en skillnad på, deklarerad enligt Audi, över 2dl/mil blandad körning och runt 1.5dl/mil vid landsväg, till dieselns fördel.

På ett år á 1500mil blandad körning blir det;

Bensin; 1179l (0,79l/mil)
Diesel; 870L (0,58l/mil)

Totalkostnad (räknat på samma literpris a 12.50:-);

Bensin; 12,50*1179 =  14737,50:- + 2296 = 17033,50:-
Disesl; 12,50*870 = 10875 + 4116 = 14991:-

Så redan vid 1500 mil är besparingen 2042,50:-. Kanske inte supermycket, men det är ju då som sagt redan vid 1500mil och samma bränslekostnad.

Men visst, det finns säkert nackdelar att ta med i beräkningen (framtida dieselförbud i storstäder ex.vis?) smile

- - Edit - -

Men visst är skatten för en dieselsläde som är "äldre" hög. Sub10 kostar över 7000:-/året och under hälften för min andra. Dock ska påpekas att även i det fallet "går det ihop" sett till årskostnad (dvs förbrukning + skatt) att köra diesel och relativt lite.

Senast redigerat av it_mutt (17 december 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
dkws2
17 december 2015 · 176 Inlägg

https://www.youtube.com/watch?v=NoRAeL8qgSM  rätt uppenbart.
själv kör jag diesel för att det är en bättre motor

Mercedes 300tdt "pickup" (1988)
T-RÖD Hifi Freak
17 december 2015 · 462 Inlägg

Hög skatt gäller väll mest på dom gammla diesel bilarna. Min gamla v70 D5 betalade ja 4300kr i skatt på.

Och min nya passat som ja beställt. Ligger runt 1900kr i skatt.

simlar
17 december 2015 · 5 526 Inlägg

torsen skrev:
...
Har haft 3 dieslar i följd.
Aldrig mer en diesel.
*skatten är högre
*bränslepriset numera i paritet med bensinpriset
*svårstartad vid sträng kyla = minus 20 grader och lägre
*lång tid innan värmen kommer
*värmen otillräcklig vid kyla = minus 10 grader och lägre
...

Får man fråga vad du har haft för skitdieslar som inte startat under -20°C och otillräcklig värme vid under -10°C?

Inga problem jag någonsin haft med någon dieselbil, däremot lång tid innan värmen kommer stämmer om bilen inte varit utrustad med extravärmare/doppvärmare.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Ababa
17 december 2015 · 55 Inlägg

Varför vill man skjuta sig varje gång man får dra släp med en bensinare?

Volvo XC70 (2008)
Muttley
17 december 2015 ·

Ababa skrev:
Varför vill man skjuta sig varje gång man får dra släp med en bensinare?

De är du som har personliga problem i detta fall.  cool

Ababa
17 december 2015 · 55 Inlägg

tkd_rille skrev:

Ababa skrev:
Varför vill man skjuta sig varje gång man får dra släp med en bensinare?

De är du som har personliga problem i detta fall.  cool

Ja tålamodet är ju inte det bästa jag har tongue

Volvo XC70 (2008)
Muttley
17 december 2015 ·

Ababa skrev:

tkd_rille skrev:

Ababa skrev:
Varför vill man skjuta sig varje gång man får dra släp med en bensinare?

De är du som har personliga problem i detta fall.  cool

Ja tålamodet är ju inte det bästa jag har tongue

Jobba på det. De mår man bättre av wink
Dra släp överlag är inte kul men ibland måste man.

frasse4
17 december 2015 · 736 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Kolvhastighet? Inget jag ens funderat på. Men morgonen ska vikas av lite tid för googling på detta. Intressant. En diesel har ju rejält högre komp jämfört med en bensinare. Räcker bara jag tittar in i vår D5. Toppvarv 4500 rpm och när den är kall och ovillig att växla så kan varvtalet "skena iväg" upp till 2500 rpm...

Nu måste jag ta och veva igång dieseln för jag ska åka ner till ICA och köpa mina morgonfrallor :-) Återkommer.

EDIT: Nu tog jag en titt på varvräknaren när jag var och handlade. Mellan 1300-2000 rpm vill surdieseln (automat) ha för att röra sig i normal hastighet. Kall bil. Lite lägre på hemvägen då den får stå och gå när jag handlar, annars tar nog batteriet slut rätt fort :-). 4 minuter till affären.

Det är väl vridet i maskin som gör att detta räcker, man hör förvisso turbon vina vid vissa tillfällen.

Pratar man V70N når man faktiskt 300 Nm tidigare men en bensin 2,5T (1500 rpm) än en D5 (1650 rpm) så en bensinturbo har ju också bra vrid vid låga varv. Men jämför man en sugbensin med en turbodiesel är det ju klar skillnad. Vet inte om det är många här som susat runt i en sugdiesel...

Själv är jag riktigt nyfiken på de nya högtrycksturbobensinarna med typ 130-140 hästar på 1,2 liter.

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
xXSammy
17 december 2015 · 6 577 Inlägg

frasse4 skrev:
Pratar man V70N når man faktiskt 300 Nm tidigare men en bensin 2,5T (1500 rpm) än en D5 (1650 rpm) så en bensinturbo har ju också bra vrid vid låga varv. Men jämför man en sugbensin med en turbodiesel är det ju klar skillnad. Vet inte om det är många här som susat runt i en sugdiesel...

Själv är jag riktigt nyfiken på de nya högtrycksturbobensinarna med typ 130-140 hästar på 1,2 liter.

Renault Kango 1.9D cool



Fords 1.0 Ecoboost på 100-125hk är trevlig maskin, känns som man har 140-150 hk under huven vid vardagskörning pga effektkurvan smile

De/Dem
frasse4
17 december 2015 · 736 Inlägg

Haha optimistiskt med hastighetsmätare till 210 knyck...

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Sushikocken Sleeper
17 december 2015 · 3 084 Inlägg

frasse4 skrev:
Haha optimistiskt med hastighetsmätare till 210 knyck...

Beror på kanske går om man har en 89 graders nedförsbacke.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 december 2015 · 17 486 Inlägg

frasse4 skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Kolvhastighet? Inget jag ens funderat på. Men morgonen ska vikas av lite tid för googling på detta. Intressant. En diesel har ju rejält högre komp jämfört med en bensinare. Räcker bara jag tittar in i vår D5. Toppvarv 4500 rpm och när den är kall och ovillig att växla så kan varvtalet "skena iväg" upp till 2500 rpm...

Nu måste jag ta och veva igång dieseln för jag ska åka ner till ICA och köpa mina morgonfrallor :-) Återkommer.

EDIT: Nu tog jag en titt på varvräknaren när jag var och handlade. Mellan 1300-2000 rpm vill surdieseln (automat) ha för att röra sig i normal hastighet. Kall bil. Lite lägre på hemvägen då den får stå och gå när jag handlar, annars tar nog batteriet slut rätt fort :-). 4 minuter till affären.

Det är väl vridet i maskin som gör att detta räcker, man hör förvisso turbon vina vid vissa tillfällen.

Pratar man V70N når man faktiskt 300 Nm tidigare men en bensin 2,5T (1500 rpm) än en D5 (1650 rpm) så en bensinturbo har ju också bra vrid vid låga varv. Men jämför man en sugbensin med en turbodiesel är det ju klar skillnad. Vet inte om det är många här som susat runt i en sugdiesel...

Själv är jag riktigt nyfiken på de nya högtrycksturbobensinarna med typ 130-140 hästar på 1,2 liter.

Jodå. Här är en. Mercedes 200D, 240D, 300D, Volvo D24, Volvo 340 diesel, Cheva Van 6.5L diesel och så vidare...

Vi ska dock inte glömma att skilja på en virvelkammardiesel och en direktinsprutad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Christian S
17 december 2015 · 4 816 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

torsen skrev:
*lång tid innan värmen kommer
*värmen otillräcklig vid kyla = minus 10 grader och lägre

Min V50 har som de flesta "nyare" Volvo dieslarna inbyggd bränslevärmare för att få fart på värmen. Fort går det att få värme och ställer man tiduret är det ju redan varmt när man kommer.

behöver inte vara speciellt ny då Volvo har haft bränsledriven värmare som standard i dieselbilarna länge i kallare länder så alla Svensksålda har det standard, vill man ha tiduret så är det bara att ladda i mjukvaran för det om nu första ägaren var för snål att välja det när bilen beställdes ny.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang