Varför är dieselmotorer så slöa jämfört med bensinmotorer?

panda666
19 december 2015 · 4 250 Inlägg

mrpalmer skrev:

panda666 skrev:
vill inte vara elak men vem fan vill ha en saab?  visst är vissa 9-3 och 9-5 nåååågot snygga. Bara en saab ägare som inte kunde hålla sig här tror jag, finns massor med 9-5 aero på blocket som man kan få för unde 15000, betyder inte att nån kommer give a crap och faktiskt köpa en. Igen så menar ja inget illa. Tycker att det är barnsligt samt provocerande att komma med sånna inlägg som att aaaaa min saab kostar 15000 och är snabbare än bla bla för 200.000.

Såfort man nämner Saab blir det ett jävla liv, att respektera varandras bilval är inget som existerar på den här sidan, vilket är jävligt tråkigt!

Constantine skrev:
Varför köpa en Aero för att pendla 15mil om dagen med? motorn klarar tyvärr inte den körningen. Det gör däremot en diesel.

Om man ska snacka race så absolut - flika in med att du dragit instegs dieslarna av två premiummärken, men det är inte riktigt relevant tycker jag.. det blir bara massa påståenden och ingen som helst fakta.

Varför? För man åker fruktansvärt fint i dem, jag har haft väldigt många saabar och pendlat i, inte ett enda problem med nån av dem, varför skulle motorn inte hålla för de? haha de värsta jag hört. Fattar som sagt inte varför man inte kan respektera folks val utav bil, såfort de handlar om saab så är de massa skitsnack, fast folk egentligen inte har nån direkt nån anledning att tycka illa om dem!

@mrpalmer
Det var du som började med att du piskar  både merca och bmw med 10 billängder, hade du börjat lite lugnare så skulle ja inte bli lika irriterad^^ ingen som snackar skit om saab och du får absolut köra vad du vill. Det känns som att många saab ägare har nått att bevisa hela tiden, man kommer alltid smygandes med sånna inlägg då och dåwink

Senast redigerat av panda666 (19 december 2015)

Constantine
19 december 2015 · 679 Inlägg

mrpalmer skrev:

panda666 skrev:
vill inte vara elak men vem fan vill ha en saab?  visst är vissa 9-3 och 9-5 nåååågot snygga. Bara en saab ägare som inte kunde hålla sig här tror jag, finns massor med 9-5 aero på blocket som man kan få för unde 15000, betyder inte att nån kommer give a crap och faktiskt köpa en. Igen så menar ja inget illa. Tycker att det är barnsligt samt provocerande att komma med sånna inlägg som att aaaaa min saab kostar 15000 och är snabbare än bla bla för 200.000.

Såfort man nämner Saab blir det ett jävla liv, att respektera varandras bilval är inget som existerar på den här sidan, vilket är jävligt tråkigt!

Constantine skrev:
Varför köpa en Aero för att pendla 15mil om dagen med? motorn klarar tyvärr inte den körningen. Det gör däremot en diesel.

Om man ska snacka race så absolut - flika in med att du dragit instegs dieslarna av två premiummärken, men det är inte riktigt relevant tycker jag.. det blir bara massa påståenden och ingen som helst fakta.

Varför? För man åker fruktansvärt fint i dem, jag har haft väldigt många saabar och pendlat i, inte ett enda problem med nån av dem, varför skulle motorn inte hålla för de? haha de värsta jag hört. Fattar som sagt inte varför man inte kan respektera folks val utav bil, såfort de handlar om saab så är de massa skitsnack, fast folk egentligen inte har nån direkt nån anledning att tycka illa om dem!

Ja visst åker man fint i dem och det är bra att du nämner just den bilen så man kan jämföra bensin vs diesel. Tror inte en sekund på att du inte haft ett enda problem med nån av dina saabar, eller har du dem bara i två veck och sen säljer vidare?

Det är inte ekonomiskt försvarbart att underhålla de maskinerna när man kör så mycket, har haft två 9-5 aero själv och det har bara varit strul med motorerna på dessa, jag har kört minst 10-15mil om dagen under de 4 åren jag ägt Saab - aldrig har jag heller haft så mycket ångest och problem över en bil, och jag är nog väldigt långt ifrån ensam om dessa problem här.

Visst att det alltid kostar när man måste underhålla bilen då man kör ca 3k mil om året men sen jag bytte märke har jag iaf inte behövt oroa mig för kamkedja samt spännare som pajjar igen, toppen, turbo + wg, dåliga kolvringar, oilsludge, läckande packboxar, tickande motor och massa jävla missljud som inte ens aukt. saab verkstad kunde fixa osv. Det har iaf varit en väldigt komfortabel bil och snabb när man behöver den men det väger inte upp dyra motorproblem som kommer med milen.

Dem jag hade drack 0,83-0,85 manuell när man kör som en kärring samt 0,9-1,2 med automaten, de tycker jag är mycket om man kör 3k mil om året. I jämförelse med 330in jag har nu så kan jag köra som en dåre och den vill ändå inte ha mer än 0,62.

Men men vad vet jag, jag kanske bara har haft 2 måndags ex?

mrpalmer
19 december 2015 · 796 Inlägg

Constantine skrev:

mrpalmer skrev:

panda666 skrev:
vill inte vara elak men vem fan vill ha en saab?  visst är vissa 9-3 och 9-5 nåååågot snygga. Bara en saab ägare som inte kunde hålla sig här tror jag, finns massor med 9-5 aero på blocket som man kan få för unde 15000, betyder inte att nån kommer give a crap och faktiskt köpa en. Igen så menar ja inget illa. Tycker att det är barnsligt samt provocerande att komma med sånna inlägg som att aaaaa min saab kostar 15000 och är snabbare än bla bla för 200.000.

Såfort man nämner Saab blir det ett jävla liv, att respektera varandras bilval är inget som existerar på den här sidan, vilket är jävligt tråkigt!

Constantine skrev:
Varför köpa en Aero för att pendla 15mil om dagen med? motorn klarar tyvärr inte den körningen. Det gör däremot en diesel.

Om man ska snacka race så absolut - flika in med att du dragit instegs dieslarna av två premiummärken, men det är inte riktigt relevant tycker jag.. det blir bara massa påståenden och ingen som helst fakta.

Varför? För man åker fruktansvärt fint i dem, jag har haft väldigt många saabar och pendlat i, inte ett enda problem med nån av dem, varför skulle motorn inte hålla för de? haha de värsta jag hört. Fattar som sagt inte varför man inte kan respektera folks val utav bil, såfort de handlar om saab så är de massa skitsnack, fast folk egentligen inte har nån direkt nån anledning att tycka illa om dem!

Ja visst åker man fint i dem och det är bra att du nämner just den bilen så man kan jämföra bensin vs diesel. Tror inte en sekund på att du inte haft ett enda problem med nån av dina saabar, eller har du dem bara i två veck och sen säljer vidare?

Det är inte ekonomiskt försvarbart att underhålla de maskinerna när man kör så mycket, har haft två 9-5 aero själv och det har bara varit strul med motorerna på dessa, jag har kört minst 10-15mil om dagen under de 4 åren jag ägt Saab - aldrig har jag heller haft så mycket ångest och problem över en bil, och jag är nog väldigt långt ifrån ensam om dessa problem här.

Visst att det alltid kostar när man måste underhålla bilen då man kör ca 3k mil om året men sen jag bytte märke har jag iaf inte behövt oroa mig för kamkedja samt spännare som pajjar igen, toppen, turbo + wg, dåliga kolvringar, oilsludge, läckande packboxar, tickande motor och massa jävla missljud som inte ens aukt. saab verkstad kunde fixa osv. Det har iaf varit en väldigt komfortabel bil och snabb när man behöver den men det väger inte upp dyra motorproblem som kommer med milen.

Dem jag hade drack 0,83-0,85 manuell när man kör som en kärring samt 0,9-1,2 med automaten, de tycker jag är mycket om man kör 3k mil om året. I jämförelse med 330in jag har nu så kan jag köra som en dåre och den vill ändå inte ha mer än 0,62.

Men men vad vet jag, jag kanske bara har haft 2 måndags ex?

Sen jag tog körkort för tre år sedan har jag bara åkt Saab med inslag av volvos och lite bmw:s som vinterbilar, varenda volvo har rasat, jag hade en e46 328i där fästena i bakvagnen rostade av, drog olja, ventiler som lät krig och en växellåda som va som att sleva runt i en stor jävla kastrull!

Hade en 9-5 -01, hade gått 33k mil, gick hur bra som helst, inte rök, inge oljeförbrukning, klockren i lådan m.m. Alla Saabar jag har/har haft har alltid funkat hur bra som helst, jag har behövt byta drivaxel på två av dem dock pga av höjden på bilarna samt gjort vanliga oljeservicar på dem och de har gått klockrent allihop.

Hemma bra, garaget BÄST!
marcus80 Sir
19 december 2015 · 935 Inlägg

Vill man accelerera fort så skaffar man hoj. Billigt vid mycket körning skaffar man diesel. Kör man lite men behöver utrymme köper man en bensinare. Får ju ändå bara köra 120kmh i Sverige

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Muttley
19 december 2015 ·

marcus80 skrev:
Vill man accelerera fort så skaffar man hoj. Billigt vid mycket körning skaffar man diesel. Kör man lite men behöver utrymme köper man en bensinare. Får ju ändå bara köra 120kmh i Sverige

Men de blir fasligt dyrt, omständigt och bökigt.  smile

marcus80 Sir
19 december 2015 · 935 Inlägg

tkd_rille skrev:

marcus80 skrev:
Vill man accelerera fort så skaffar man hoj. Billigt vid mycket körning skaffar man diesel. Kör man lite men behöver utrymme köper man en bensinare. Får ju ändå bara köra 120kmh i Sverige

Men de blir fasligt dyrt, omständigt och bökigt.  smile

Nej då. Jag åker en gammal bensin passat (2001) och hoj om jag vill ha lite kul. Försäkring för bägge ca 370:- månaden helförsäkring. Jag åker kanske bara 700 mil om året så behöver inget annat. Men dyrt är det inte om man inte gör det dyrt förstås

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Muttley
19 december 2015 ·

marcus80 skrev:

tkd_rille skrev:

marcus80 skrev:
Vill man accelerera fort så skaffar man hoj. Billigt vid mycket körning skaffar man diesel. Kör man lite men behöver utrymme köper man en bensinare. Får ju ändå bara köra 120kmh i Sverige

Men de blir fasligt dyrt, omständigt och bökigt.  smile

Nej då. Jag åker en gammal bensin passat (2001) och hoj om jag vill ha lite kul. Försäkring för bägge ca 370:- månaden helförsäkring. Jag åker kanske bara 700 mil om året så behöver inget annat. Men dyrt är det inte om man inte gör det dyrt förstås

Om man vill ha en lite snabbare och ska ha riktiga kläder så är de dyrt inköp.

Har själv har RR hoj och de var ganska mycket pengar för 250 mil om året i slutet.

marcus80 Sir
19 december 2015 · 935 Inlägg

Inköp är dyrare ja med skydd mm, men nyare bil kostar med. Har 155hk på bakhjulet på min Yamaha så jag vet wink
Men jämfört med diesel och bensin bilar finns det inget som slår mc. Men nog ot.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
IceEyes Varningar: För många..
19 december 2015 · 2 552 Inlägg

panda666 skrev:
vill inte vara elak men vem fan vill ha en saab?  visst är vissa 9-3 och 9-5 nåååågot snygga. Bara en saab ägare som inte kunde hålla sig här tror jag, finns massor med 9-5 aero på blocket som man kan få för unde 15000, betyder inte att nån kommer give a crap och faktiskt köpa en. Igen så menar ja inget illa. Tycker att det är barnsligt samt provocerande att komma med sånna inlägg som att aaaaa min saab kostar 15000 och är snabbare än bla bla för 200.000.

Jaha, nu har Pandan blivit ifrånkörd av en Saab igen wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
panda666
19 december 2015 · 4 250 Inlägg

IceEyes skrev:

panda666 skrev:
vill inte vara elak men vem fan vill ha en saab?  visst är vissa 9-3 och 9-5 nåååågot snygga. Bara en saab ägare som inte kunde hålla sig här tror jag, finns massor med 9-5 aero på blocket som man kan få för unde 15000, betyder inte att nån kommer give a crap och faktiskt köpa en. Igen så menar ja inget illa. Tycker att det är barnsligt samt provocerande att komma med sånna inlägg som att aaaaa min saab kostar 15000 och är snabbare än bla bla för 200.000.

Jaha, nu har Pandan blivit ifrånkörd av en Saab igen wink

vet inte vad du pratar om^^
va inte elak:)

Senast redigerat av panda666 (19 december 2015)

torsen
19 december 2015 · 7 238 Inlägg

panda666 skrev:
vill inte vara elak men vem fan vill ha en saab?

SAAB-andan, en del har den = tekniskt och intellektuellt handikappade = måste alltid hävda att deras bil är bäst.

cool

IceEyes Varningar: För många..
19 december 2015 · 2 552 Inlägg

torsen skrev:

panda666 skrev:
vill inte vara elak men vem fan vill ha en saab?

SAAB-andan, en del har den = tekniskt och intellektuellt handikappade = måste alltid hävda att deras bil är bäst.

cool

BMW-andan, en del har den = verklighetsfrånvända och lever i en fabricerad sagovärld = måste alltid hävda att deras bil är bäst.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Mack Forum- och sitemoderator
19 december 2015 · 26 151 Inlägg

Snälla inga påhopp nu när tråden flyter på..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
dawwe ...has left the building...
19 december 2015 · 4 474 Inlägg



Jäkla slö den här oljebrännaren...O så "kungen" nedan, men jag vette katten om inte en ordentligt optimerad M550d kan gå helt jämt med en standard M5 F10...

Senast redigerat av dawwe (19 december 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
19 december 2015 · 4 474 Inlägg

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
19 december 2015 · 4 474 Inlägg

O så den ultimata M5:an so far....Black Beast med en stroke:ad motor till 5.8 liter o 630 N/A hästar...rätt pigg rackare:)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
VWSmurfen Smurfen
20 december 2015 · 103 Inlägg

som sagt. allt är vad man skall med bilen till.
en bruksbil skall för mig inte vara skittråkig så man måste planera omkörningar. 
skall kunna hänga på en kärra och hämta ett lass grus.
åka året runt. lasta in familjen och åka på semester.
en bensinare skulle kosta för mycket onödiga kostnader gentemot en diesel.

Vw Freak...
Längtar till BUG RUN
TomBjorklund VAGIS Car Club
20 december 2015 · 1 093 Inlägg

Förlåt men hela den här tråden är ju pinsam.... Varför är en diesel trött jämförelsevis med bensin... enda anledningen till varför man ställer frågan är för att man inte har koll på hk<>Nm och vad för olika fördelar de olika bränslena medför...

men fortsätt gärna slåss om vilket bilmärke som är bäst big_smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
dawwe ...has left the building...
20 december 2015 · 4 474 Inlägg

T_one: Eller...Man köper väl knappast en 520D eller nån motsvarande modell från övriga premium-märken för att de är "så in i helsikes snabba"? En Saab 9-5 Aero, var på sin tid, typ det snabbaste o "grymmaste" Saab kunde erbjuda. Med andra ord, bilarna må vara lika, men de riktar sig mot två helt olika kundgrupper...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
trubbelturbo
20 december 2015 · 1 460 Inlägg

dawwe skrev:
T_one: Eller...Man köper väl knappast en 520D eller nån motsvarande modell från övriga premium-märken för att de är "så in i helsikes snabba"? En Saab 9-5 Aero, var på sin tid, typ det snabbaste o "grymmaste" Saab kunde erbjuda. Med andra ord, bilarna må vara lika, men de riktar sig mot två helt olika kundgrupper...

Den snabbaste skulle väl vara SAAB 9-5 Aero Hirsch. Kostade cirka 600k ny, men vissa köpte den endå. Vilket många upplever som väldigt provocerande:D

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang