3563
Sök

Skoda super, släcka däcktryckslampa?

346 Inlägg
4 november 2015
Trådstartare
Är nyligen ägare av en superb 4wd 201 årsm. Närmare bestämt ca 3 timmar sen jag blev ägare. På väg hem börjar däcktryckslampa lysa och undrar om det är något mer man ska göra än att just ända trycket i vintersulorna? Någon knapp eller inställning via datorn?
Ändrade från 2,5bar till ca 2,2bar men lyser fortfarande

1 271 Inlägg
4 november 2015
Fick du inte med någon instruktionsbok?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

Forummoderator
26 557 Inlägg
4 november 2015
Finns det inte en knapp bredvid handbromsen? (kanske inte samma i alla Skodor.)
En fyrkantig med samma typ av bild som på instrumentpanelen.
Om, så håll in denna i x antal sekunder - fyra eller hur länge det nu var - och lampan bör slockna om allt står rätt till.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

7 794 Inlägg
4 november 2015
Om jag tolkar dig rätt så började TPS-lampan lysa/blinka efter det att du monterat vinterhjulen.
Är det så att Skoda har det gammaldags systemet med batteridrivna däcktrycksventiler så är det nog bara att placera en bil eltejp över lampan.
Köpte själv en ny bil 2006 med TPS-ventiler.
När jag bytte hjul så började en lampa blinka(+ en pipande summer).
Klagade hos märkesfirman VEHO BIL i KK där jag köpt bilen.
De kunde inte åtgärda problemet.
Eltejp över lampan i över 5 år innan jag sålde bilen.
Summern gav upp efter ½ år.

Hondas system, som arbetar med ABS-systemet, mycket bättre.
Bytte själv i dag till nya vinterhjul med eftermarknadsfälgar.
Ingen blinkande lampa.

B t w så läste jag att även Citroen på sina senaste modeller också har däcktrycksövervakning modell Honda.

wink

7 281 Inlägg
5 november 2015
På vår bmw med däcktrycksövervakning via abs måste man nollställa den så fort man bytt däck eller ändrat lufttrycket.

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
5 november 2015
Det är ett helvete med vissa av dessa ventiler. Många måste programmeras med ett verktyg som har ett pris på ca 5000:-. För att få bukt med skiten måste du antingen vända dig till skoda eller en vettig däckverkstad. Om det nu inte står några instruktioner i handboken..

5 158 Inlägg
5 november 2015
Dom lite äldre brukar det finnas en knapp med samma symbol som i intrumentet. Brukar sitta i mitkonsollen eller handsfacket smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

346 Inlägg
5 november 2015
Trådstartare
Har ägt bilen i ca 16 timmar och igår när jag skrev inlägget i ca 2... började lysa när jag hade åkt från bilförsäljaren efter någon minut. Dom har nyligen monterat vinterdäck och den har inte körts med dom på, jag var först att köra efter bytet.
Såklart har jag kolla i instruktionsboken men där står inget om hur man nollställer, bara om varför lampan börjar lysa.
Var på macken för att se över lufttrycket och släppte ut till 2,2/2,1 men den lyser fortfarande, innan var det ca 2,5.
Ska kolla om det finns någon knapp ,men är inte hemma nu

Forummoderator
18 358 Inlägg
5 november 2015
Frågan är om du har de nyare TPMS eller det äldre TPS?

TPS räknar på hjulens hastighet via ABS-sensorer och börjar larma då ett däck har tappat upp emot 20% jämfört med de andra. Systemet brukar inte tala om vilket däck som är "kass" utan bara att något är fel.

TPMS visar i klartext antal bar i varje hjul, har det själv på en bil. Efter cirka 6-8 år behöver sensorernas batterier bytas i hjulen.

En liten förklaring bara. Jag skulle tro att du har TPMS och vinterdäcken inte har sensorer i sig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
5 november 2015
Stahre87 skrev:
Har ägt bilen i ca 16 timmar och igår när jag skrev inlägget i ca 2... började lysa när jag hade åkt från bilförsäljaren efter någon minut. Dom har nyligen monterat vinterdäck och den har inte körts med dom på, jag var först att köra efter bytet.
Såklart har jag kolla i instruktionsboken men där står inget om hur man nollställer, bara om varför lampan börjar lysa.
Var på macken för att se över lufttrycket och släppte ut till 2,2/2,1 men den lyser fortfarande, innan var det ca 2,5.
Ska kolla om det finns någon knapp ,men är inte hemma nu

okej. då behöver tpms sensorerna aktiveras. Detta kräver verktyget som jag pratade om.

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
5 november 2015
Hybridsmurfen skrev:
Jag skulle tro att du har TPMS och vinterdäcken inte har sensorer i sig.

Alternativt detta. Att bilförsäljaren inte har satt in sensorerna/tagit sönder dem vid monteringen.

Forummoderator
18 358 Inlägg
5 november 2015
zekezeke skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Alternativt detta. Att bilförsäljaren inte har satt in sensorerna/tagit sönder dem vid monteringen.

Det hade ju varit tråkigt för då bör säljaren sätta in nya och det är INTE gratis, hela dennes vinst på bilen ryker...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Cupra_
5 november 2015
Vilken årsmodell?  Mig veterligen har i princip alla skodor (kör skoda på jobbet) en knapp vid handbromsen eller framme under radion.
Är den ny så går man in i en meny på stereon. "Car", och där kommer den visa att däcktrycket är fel. DÄR återställer man.
Om bilen inte är fabriksny så finns det inga sensorer i fälgarna eller liknande, den känner av rullomkretsen via abs-systemet.

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
5 november 2015
Hybridsmurfen skrev:
zekezeke skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Det hade ju varit tråkigt för då bör säljaren sätta in nya och det är INTE gratis, hela dennes vinst på bilen ryker...

Nja, sensorerna i sig är inte så dyra. Han bör ta universala och sedan programmera dem för bilen. Det dyra är att köpa in verktyget och programmen för att göra just den programmeringen.

Forummoderator
18 358 Inlägg
5 november 2015
zekezeke skrev:
Hybridsmurfen skrev:
zekezeke skrev:

Nja, sensorerna i sig är inte så dyra. Han bör ta universala och sedan programmera dem för bilen. Det dyra är att köpa in verktyget och programmen för att göra just den programmeringen.

Dessutom -om det är så- ska hjulen balanseras igen.

346 Inlägg
5 november 2015
Trådstartare
Den är från 2011

Cupra_
5 november 2015
Då borde det bara vara en knapp och inget i hjulen.
Stå still med bilen igång, håll in knappen tills det plingar till, sen ska lampan släckas och återställningen vara klar. Samma på min seat..
Senast redigerat av Deception (5 november 2015)

1 271 Inlägg
5 november 2015
Jag är rätt ny här på forumet och förvånas över att alla verkar så vänliga. I andra forum jag hänger på hade svaret varit  till TS;

RTFM!!! För där finns naturligtvis svaret.
Senast redigerat av Soulman (5 november 2015)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

346 Inlägg
5 november 2015
Trådstartare
Tack, lite mer koll på  bilen nu och nu är det återställt via knappen

Forummoderator
26 557 Inlägg
5 november 2015
Soulman skrev:
Jag är rätt ny här på forumet och förvånas över att alla verkar så vänliga. I andra forum jag hänger på hade svaret varit  till TS;

RTFM!!! För där finns naturligtvis svaret.

Ursäkta offtopic, men vad betyder RTFM?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Sök