racing-jimpa skrev:
barrre skrev:
Prismässigt skiljer dom inte särskilt mycket. BMW'n har lite dyrare försäkring (om man anser 240:-/månaden vara dyrt). Volvon drar mer soppa.
Myten om att bmw har svindyra reservdelar är något som många älskar att tjata om, glöm den! Bmw-ägare är nog nära på lika ofta på mekonomen och biltema som Volvo-ägare.
Bmwn har bra väghållning, Volvon är bra att lasta i.
Prestandamässigt rakt fram är dom hyfsat jämnlika.
318is-motorn är en mycket hållbar motor. kanske inte lika driftsäker som en gammal 740glt, men det mesta beror på hur dom sköts och hur dom körs. Bmw motorn har kamkedja, volvon har kamrem.
Smaken är som baken, bra utrymme eller bra väghållning... det är ju inte bilar för 300.000 vi pratar om direkt..... vilken bil man tycker ser snyggast ut är individuellt.
Personligen förstår jag inte hur man kan tycka att en 740gl är snyggare än en 318is... men har en polare som inte skulle byta sin 240 mot en ferrari... så någon logik finns det väl kanske :-)
Äntligen nån som vet vad han snackar om och har koll på grejjerna.
Precis!
Men, BMW's OEM delar är mycket billigare än man tror, tror dom till och med dom slår Volvo, om man tittar på det allmänt. Sedan om vissa 7-seriens eller M-modellers delar är svindyra är en annan femma(Säger inte att de är dyra, men kan tänka mig)
En annan sak, BMW har körglädje.
*Volvos drivlina bättre? Nej.
*Är Volvon snyggare? Nej(Hoppa inte på mig nu alla 740-älskare, säger bara fakta).
*Dyrare delar(BMW)? Inte nödvändigtvis.
*Drar mer bränsle(Volvo)? Ja.
*Sämre väghållning? Ja.
*Sämre aerodynamik? Ja.
*Bättre lastförmåga? Ja.(Men jag undrar om det är det man är ute efter..)
*Bättre kvalité(Volvo)? (Jag låter det vara osagt, men jag tvivlar inte det minsta på tysk kvalitet)
Både e36 och 740 har varit föremål för mycket styling, så potential finns ju alltid, men nu tror jag vi pratade fabriksmässigt...