2365
Sök

bmw 318is(e36) vs volvo 740glt(90--92)

499 Inlägg
2 mars 2007
heltsonika skrev:
Vilken jämförelse... Skulle aldrig i mitt liv välja en 740 före något annat. Finns det något tråkigare? Visst de går stabilt men hur rolig är den? Stolarna har ungefär samma komfort som bänken i kyrkan. Hur kan Volvo'n vara så populär???

Köper hellre Toyota, SAAB, Nissan, Opel(!)... vad som helst nästan.

BMW'n kanske kostar någon krona mer per år men är pengarna det största argumentet väljer jag hellre bussen smile

Du är ute och cyklar. Stolarna i Volvobilarna är bland de bästa som finns. Jämför en ny stol i en v70 med en från en BMW så känner du skillnaden.

Mellan dessa bilar hade jag valt lätt valt en 740. Den går billigare, håller betydligt bättre och är enligt mig mycket snyggare. En gammal 3-serie är inte snygg någonstans.

Frågan är vad du ska ha bilen till. Dessa bilar är rätt likvärdiga. Det är transportfordon och inga sportbilar. Vill du drifta i rondeller så är nog en 200sx ett bättre val men vill du åka til stranden med polarna så är det en Volvo eller en BMW du ska leta efter.

(Oväntat att jag har valt Volvo framför BMW, jag stod i samma val för några årsedan. Alla är olika och du får provköra bägge bilarna och bestämma dig själv vilka egenskaper du vill ha.)

/Fredrik

499 Inlägg
2 mars 2007
twin_cam skrev:
Bmw drar mindre bensin, volvon är billigare i reservdelar och försäkring. Dom ä väl ungefär lika snabba och håller nästan lika länge. Mekar man själv så är ju volvo oslagbart bäst eftersom allting är "basic 1a" och bmw är.. inte det. tongue

Tror däremot att BMW rostar MER än Volvo.

Vill man bygga om och trimma så har jag dessutom hört att volvo är rätt snälla med att fixa intyg och sådant för besiktning, om man frågar.

Jag hade tagit volvon.

Här är en som är neutral i frågan. Han har rätt!

Rebel with a cause
224 Inlägg
2 mars 2007
Jag trivs väldigt bra i mina sportstolar måste jag säga. Skönare än vardagsrumsfotöljen i S80.  Kan hålla med om att basicstolarna kanske inte är så bra men att jämföra V70-stolar med 740-stolar??

Sen har du rätt. Volvo 740 är snygg!

med lem
1 925 Inlägg
2 mars 2007
Palle_e46 skrev:
haft en bmw 318is kul som fan o köra o jag vart jäkligt nöjd med den. men en volvo 740 är ju med en jäkligt stabil bil fast turbon dricker lite för mycke soppa

han jämför ju itne ens med en 740 turbo ? han jämför ju med en glt smile

jag hade valt volvon ! fräch bil som håller 50 000 mil utan problem, rostar knappt och har en mycket pålitlig motor &vxl låda. volvon är nog billigare i försäkring o sånt, men kan dock dricka lite mer än bmw:n ...

bmw är också en mycket fin bil som går mkt bra . dock dyra att laga o man kan inte köra lika mycket själv som på volvon.

valet är ditt men jag hade tatt volvon ! smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
2 mars 2007
ni glömmer en sak värför bmwn är piggare fast mindre effekt, iochmed att en 740 jämnförs med en container så har den luftmotstånd därefter :p

det känner man i högre farter, tar "stopp" i accen när farterna börjar vara högre, plus utan addonpaketet så vinglar de rätt bra på vägen

2fast4you
371 Inlägg
2 mars 2007
Bi0HaZZarD skrev:
_lee_jr skrev:
föresten... volvo 740 glt har jag hört att de bilarna har dåliga topplock?? är de sant? bmw 318is(e36) delar är väl inte så mkt dyrare än volvo väl?

Jag har personligen aldrig hört om att glt modellerna skulle ha dåliga topplock. Har inte jätte koll på bmw's delar i allmänhet men volvos egna "nice price" reservdelar är svårslagna i pris. En bromsskiva fram för 500kr är inte särskilt dyrt från orginaltillverkaren t.ex.

Försäkring och allt annat ägande så är utan tvekan volvon billigast. Visst som en del säger, volvon e lite "tråkigare" och kanske lite mindre förar inriktad. Men är längden är den såååå mycket mer prisvärd och du kommer tjäna massor med hundralappar på volvon.

Mvh Ludde

volvon har inga större problem än bmwn med toppen.. för det som oftast händer är att folk inte kollar tempen o låter bilen koka

haru kört fast eller

2 652 Inlägg
2 mars 2007
ska man ha iaf lite kul så köper man bmwn , ska du dela bilen med farfar 70+ så är 740 helt utmärkt .

Evolution Garage
394 Inlägg
5 mars 2007
Prismässigt skiljer dom inte särskilt mycket. BMW'n har lite dyrare försäkring (om man anser 240:-/månaden vara dyrt). Volvon drar mer soppa.
Myten om att bmw har svindyra reservdelar är något som många älskar att tjata om, glöm den! Bmw-ägare är nog nära på lika ofta på mekonomen och biltema som Volvo-ägare.

Bmwn har bra väghållning, Volvon är bra att lasta i.
Prestandamässigt rakt fram är dom hyfsat jämnlika.

318is-motorn är en mycket hållbar motor. kanske inte lika driftsäker som en gammal 740glt, men det mesta beror på hur dom sköts och hur dom körs. Bmw motorn har kamkedja, volvon har kamrem.

Smaken är som baken, bra utrymme eller bra väghållning... det är ju inte bilar för 300.000 vi pratar om direkt..... vilken bil man tycker ser snyggast ut är individuellt.

Personligen förstår jag inte hur man kan tycka att en 740gl är snyggare än en 318is... men har en polare som inte skulle byta sin 240 mot en ferrari... så någon logik finns det väl kanske :-)

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
5 mars 2007
barrre skrev:
Prismässigt skiljer dom inte särskilt mycket. BMW'n har lite dyrare försäkring (om man anser 240:-/månaden vara dyrt). Volvon drar mer soppa.
Myten om att bmw har svindyra reservdelar är något som många älskar att tjata om, glöm den! Bmw-ägare är nog nära på lika ofta på mekonomen och biltema som Volvo-ägare.

318is-motorn är en mycket hållbar motor. kanske inte lika driftsäker som en gammal 740glt, men det mesta beror på hur dom sköts och hur dom körs. Bmw motorn har kamkedja, volvon har kamrem.

Smaken är som baken, bra utrymme eller bra väghållning... det är ju inte bilar för 300.000 vi pratar om direkt..... vilken bil man tycker ser snyggast ut är individuellt.

Personligen förstår jag inte hur man kan tycka att en 740gl är snyggare än en 318is... men har en polare som inte skulle byta sin 240 mot en ferrari... så någon logik finns det väl kanske :-)

Äntligen nån som vet vad han snackar om och har koll på grejjerna.

3 124 Inlägg
5 mars 2007
318is har något som volvon saknar och det är köregenskaper på en kurvig 70-väg! Sen så är såklart en 3-serie inte jämförbar med Volvos hederliga gamla 700 i frågor om utrymme osv.

1 534 Inlägg
5 mars 2007
racing-jimpa skrev:
barrre skrev:

Äntligen nån som vet vad han snackar om och har koll på grejjerna.

Precis!
Men, BMW's OEM delar är mycket billigare än man tror, tror dom till och med dom slår Volvo, om man tittar på det allmänt. Sedan om vissa 7-seriens eller M-modellers delar är svindyra är en annan femma(Säger inte att de är dyra, men kan tänka mig)

En annan sak, BMW har körglädje.
*Volvos drivlina bättre? Nej.
*Är Volvon snyggare? Nej(Hoppa inte på mig nu alla 740-älskare, säger bara fakta).
*Dyrare delar(BMW)? Inte nödvändigtvis.
*Drar mer bränsle(Volvo)? Ja.
*Sämre väghållning? Ja.
*Sämre aerodynamik? Ja.
*Bättre lastförmåga? Ja.(Men jag undrar om det är det man är ute efter..)
*Bättre kvalité(Volvo)? (Jag låter det vara osagt, men jag tvivlar inte det minsta på tysk kvalitet)

Både e36 och 740 har varit föremål för mycket styling, så potential finns ju alltid, men nu tror jag vi pratade fabriksmässigt...

Rallykalle och kabeltattare
422 Inlägg
6 mars 2007
E36:an har ju också mycket bättre viktfördelning. Båda bilarna ger ju iofs en rätt "dålig" stämpel. Hade nog valt BMW:n pga prestanda och komforten.

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
7 mars 2007
Trådstartare
tongue hiihih bmw är bra bilar de vet jag.. men försäkring e lite dyr :-(

67 Inlägg
7 mars 2007
självklart e36 och slippa tufa runt i en gammal 740 som du kan få för 2000.

275 Inlägg
7 mars 2007
_lee_jr skrev:
själv har haft  några japs förut har varit jätte nöjd med demen nu vill jag byta till  ett annat märke då har jag tänkt på bmw o volvo

men varför har du valt att jämföra just 318is och 740 glt?
jag menar, de ligger ju i helt olika prisklass...
de här finns tex på blocket just nu :
740 glt 90-92 = 12000-27000
bmw 318is 93-94 = 26000-45000 kr

jag tänker iaf så här...
om du kör lite o sällan, bara för att ta dig från a till b = köp volvon.
om du vill ha bra väghållning eller har tänkt styla bilen = köp bmw:n

MEN som andra sagt : provkör båda bilmodellerna, gå inte efter vad andra tycker !!!

några sanningar som tål att tänkas på:
1.Winning an internet discussion is just like the special olympics, even though you win, you're still a retard.
2.Vi slutar inte leka för att vi blir gamla utan
Vi blir gamla för att vi slutar leka.

1 722 Inlägg
7 mars 2007
båda bilarna är ju bakhjulsdrivna , säkert lätt att burna

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

huh?
10 427 Inlägg
18 januari 2008
Här har ni en skoj jämförelse,
740 GLE 16 Valve (såldes utomlands)
med automatlåda är snabbare än en 318is -94 wink

Year Make & Model (0-60) (1/4 Mile):

1990 BMW 318is 8.8 16.5
1991 BMW 318is 10.0 17.3
1994 BMW 318is 10.1 17.5

1989 Volvo 740 GLE (auto) 9.6 17.2

Lite andra referenser:

1990 Volvo 740 Turbo Wagon 7.8 16.1
1992 Volvo 940 Turbo 8.9 16.8
1993 BMW 325is 7.4 15.7
1992 BMW 325i 7.8 15.8

http://www.mx6.com/forums/racing-forum/ … -cars.html

Måste ju sticka i ögonen på alla BMW-ägarna.. lol
Är dock medveten om att Teknikens Världs manuella
GLT 16 Valve gjorde 0-400m på 17.5 sekunder och
australensiska tidningen Wheels automat-exemplar 17.5 sekunder (95 oktan) & 18.2 sekunder (92 oktan).

Helt klart intressant iaf, eftersom så mycket talar emot Volvon tongue

Volvoskadad
6 017 Inlägg
18 januari 2008
heltsonika skrev:
Sen har du rätt. Volvo 740 är snygg!

en vettig människa smile

Jonas

study
772 Inlägg
18 januari 2008
ja vill du ha container och ej kunna ta en kurva så välj volvo.
har vi någon bankörningsjämförelse.

94 Inlägg
18 januari 2008
Jag skulle valt 318is. Skönare att åka i och drar MINDRE soppa. Sen står dom lite bättre i värde. Sen att jämföra tider hit och dit är väl lite dumt? En 1.8 mot en 2.3 liters motor..? I ungefär samm vikt. Då inser man lite vilken bil som kan vara vettigast.

Aja, min tanke bara. De enda possitiva med volvon är att de finns delar överallt. Varenda skrot och bondgård har delar högt och lågt. wink

Bredda bilen annars byt!!

Sök