Peugeot 206 Roland Garros fixas i ordning

Detta är ju en bruksbil, som gärna får rulla många problemfria mil. Men för att uppnå detta så är ju byta delar det enda rätta. Det är mycket som behöver göras så vi kommer i denna tråden ofta att höras. Jag rimmar ungefär lika bra som jag simmar.
  • 32 Följare
  • 46 432 Visningar
  • Uppdaterades senast 6 augusti 2017
Skruvar till det
3 februari 2016 · 1 702 Inlägg

Funkiee skrev:
ang, hacken. är det inte motorupphängningen som är tokslut så allt gungar? rätt vanligt faktiskt!

Jag ska kolla på motorfästena. Bra tips.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
8 februari 2016 · 1 702 Inlägg

Nu är det äntligen ett lysande inlägg från min sida.

Får börja med att inse fakta... det är svårt att bygga ett eget verktyg för att kunna byta framhjulslager.

När man inte har en svarv eller så i närheten så blir det inte bra.

Jag gjorde två försök med det som fanns i garaget, det skulle ju vara billigt men det gick inget vidare så jag hittade i england detta kit.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-30285a9cf03cc6eb73873f0ee656d9d4.jpg

Kostade bara 600 med frakt så det fick det vara värt, jag kommer ju iaf använda det minst 2 gånger på min bil.

Detta paket kommer nog i veckan nån dag.

Samtidigt med hjullagerbytet så kommer jag plocka ner drivaxlarna för att byta packboxarna i växellådan där axlarna sitter, i samband med det så byts växellådsolja.

Men nu till det roliga, det är det första som jag monterat som inte har varit någon tråkig slitdetalj eller liknande.

Dioder såklart....

Parkeringsljus före:
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5198d78ba11acdcefeac2343ce145edd.jpg

Höger sida diod :
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b67a83f3f8159611fc99919fdc70f5b6.jpg

Efter bytet:
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b395500e2f641703a3841005ad60809d.jpg

Närbild före:
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f5e617d4be17b7791e4534933601f1e9.jpg

Närbild efter bytet:
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-79e2a1d8465990b4763361c564ce20b2.jpg


Regbelysning Före:
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-06a706e6856aab0c9c0f6d3d362385aa.jpg

Regbelysning med diod på vänster sida:
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ff750aae156ebc7092600f391aec0a62.jpg

Regbelysning efter bytet:
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-c96eabd2daa3768b4c2a306797e39ba3.jpg

Så ser dem ut, bra passform och med orginal kontakt så bara plug and play.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-2dc5804e336b6d7caf8e45b6fae22489.jpg

Gamla trötta orginallampan
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-68abc05c6a86950de2a31526c8a9ebc7.jpg

Man plockar bort plastkåpan på insidan bakluckan så sitter regbelysning där bara att klämma ihop de 2 plastflärparna och så är den loss.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-87102a4feb6323b4f8b423fc59d7f940.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d729de2d4202a28e717861b4e0704966.jpg

Halvljus:
Till vänster orginal 55 w
Till höger Xenonlook 100w

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a0c0847cec436e84500a964e447aefa4.jpg

Halvljus:
Vänster är orginal och höger är xenonlook ( lite blåare i skenet)
Jag tänkte att dem skulle lysa samma som dioderna alltså lika färg.
Men det blev inte riktig så bra med dessa xenonlook men dock ljusare än orginal.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-672e50a969dcd66aa3fac4117e315a39.jpg

Båda halvljus bytta:
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3034d9e1476969c3930f218f0fd50e7a.jpg

Det är inte lätt att få bra bilder med mobilkameran men man ser ju skillnaden iaf.

Nu kommer det se skumt ut om jag tänder dimljusen för dom är ju gulare så jag får väl byta dom med vid tillfälle.

Hoppas att det var ett intressant inlägg.

Halvljus            37 kr : Ebay

P-ljus               12 kr : Ebay

Regbelysning  119 kr : Ebay

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
8 mars 2016 · 1 702 Inlägg

Ja det är sant jag har jobbat lite med bilen, känns som det var forever jag gjorde en uppdateringen men nu kör vi.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-21e825743247d32f081ca98e582fad48.jpg
Detta kitet visade sig vara väldigt dugligt för det jag betalade.

Jag började förra helgen med vänster sida och bytte hjullagret där och det gick hyfsat smidigt för jag hade en mutterdragare till hjälp då.

Oljudet från framvagnen försvann till viss del, i motorvägsfart blev det mycket tystare men det finns fortfarande ett " obalansljud" kvar.

Jag lyckades även få loss absgivaren hel på vänster sida.

I söndags då, ja jag hade ju köpt hjullager till båda sidor fram så varför inte byta på höger med.


Detta kortet är taget precis efter att jag fått ut lagret från navet, det som inte är med på bild är den stora hylsa som man sätter på den sidan lagret ska pressa ur.
Den hylsan ska sitta mellan själva navet och det "locket som syns i bild närmast den långa muttern.
Det blir som ett måthåll och lagret pressas ut i den hylsan som då har en diameter som är lite större än lagret så det inte fastnar på vägen ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-399a64be79f8a7b8c1b6567cb4618463.jpg

Som sagt jag hade ju en mutterdragare, men den dog mitt upp i allt så jag fick avsluta för hand.....det var inte så kul.
För att få loss lagret behövdes ett långt skaft med ett ännu längre rör för att få det att röra på sig.
Höll nog på en halvtimme med det, sen hjälpte det inte att Svärfar satt fast skruvstädet i arbetsbänken UTAN att sätta genomgående bult/mutter.....det satt bara i träbänken så det for ju iväg när jag började ta i lite.

Förbannad som jag var fortsatte jag på golvet och försökte hålla fast skruvstädet med ena foten medans jag behövde ta hjälp av min andra fot för att orka skruva ur lagret sakta men säkert.


Jag fick loss det tillslut och tog en lång kaffepaus.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-4a6739a86a05ad790fd8290cc9106920.jpg

Här sitter skruvstädet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-2d9a5bb8cae4325b0d759dc0b76af0fc.jpg

Numera sitter det med bult och mutter på undersidan, jag hade inte några stora brickor så det får fixas till senare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ec3854432f857817eb82e9283428dc05.jpg

Nu börjar det roliga, montera det nya lagret.
Det blev ju lite enklare med ett skruvstäd som satt fast samt att där lagret skulle pressas in hade jag rengjort och smörjt in lite.
Så man sätter lagret på plats så rakt det går.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ecef9edaa81882ee3d4c5e26eb2d4f79.jpg

Man väljer en pressplatta som har en lite mindre diameter än själva lagret, så att den plattan inte fastnar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-948cee7f76cab2efbcf50f62a643c3b1.jpg

På baksidan räcker det med en platta som täcker hela navet för man pressar in det nya lagret tills det bottnar i navet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f97ba9671c1067f92415702137b6af07.jpg

Man får vara glad att det är mycket lättare att pressa in det nya lagret iaf.

Här ser vi baksidan och då syns hela lagret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-aacacb6784a7aa0dff8745166ed12ded.jpg

Medans på framsidan är typ några mm av lagret dolt, det är mot denna kanten som man pressar in lagret tills det tar stopp.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-80c8bf2efb4da59d66bc03a9bafe608c.jpg

På baksidan finns då ett spår som man sätter en låsring i och då var själva lagret på plats, enkelt tja sådär.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d0d0041c21763d38cfbd0afbb66b1e9f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d450e7e667d1842d4a69abd276c5b7ac.jpg

Nu är det dags för den delen av navet som man bultar fälgen i.

När man ska demontera det så tog jag en vanlig hylsa i rätt storlek och slog loss det helt enkelt.
När man gör det så sitter alltid en bit av hjullagret fast.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3547662a21a72ab5e33123ecae7f731e.jpg
Man får ta fram vinkelslipen och kapa ett diagonalt jack, men inte för djupt.
Sen tar man huggmejseln och bankar i jacket tills ringen spricker och går då att få loss från axeln.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-9365bc5de3d0c982e9d86806772ae958.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-fa9a15c72a16f640e167912c1b95242b.jpg


Jag tog inga bilder på detta men när man pressar tillbaka den sista delen av navet så måste man tänka på att hålla emot på baksidan hjullagret, precis på den inre lagrets diameter annars pressas det ut när man pressar in navdelen.

Krångligt??? ja svårt utan  bild att hänvisa till men ni fattar nog ändå.


Så vad gav det nu då, ja jag har nya hjullager fram och det är fortfarande obalans nånståns.

Det lustiga är att nu denna gången så blev det värre än innan, för nu skakar växelspaken i takt med obalansen.

Jag tycker ju inte det borde vara vinterhjulen för det känns inget i ratten alls.

Jaja det är snart äntligen dags för sommardäck och jag hoppas jag lyckas lösa det som jag väntat länge på.

Jag har ju 18 tums ace Dino som jag förhoppningsvis ska lyckas få plats med.

Robert kan du lägga upp nån bild på dom för jag hittar inga egna.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Funkiee Saab älskare!
8 mars 2016 · 4 597 Inlägg

ja nu har du verkligen skruvat till det... du skulle låtit dina lager vara när du endå var på topp! men skönt med nytt iaf! big_smile o fint med lite fjortis belysning på kärran!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Skruvar till det
10 mars 2016 · 1 702 Inlägg

Funkiee skrev:
ja nu har du verkligen skruvat till det... du skulle låtit dina lager vara när du endå var på topp! men skönt med nytt iaf! big_smile o fint med lite fjortis belysning på kärran!

Ja vad gör man inte för att känna sig ung wink

Det är ju bra att veta att det jobbiga är klart nu iaf, har dragit länge på dessa lagerbyten ska du veta.

Det på höger sida kunde jag låtit vara men det var ju redan inköpt så......

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
23 mars 2016 · 1 702 Inlägg

Nu har jag skruvat till det igen.

Jobb på schemat är byte av båda drivaxlar.
Jag började detta jobb i Söndags för att förbereda medans jag väntade på de nya drivaxlarna.

Jag körde ju ihjäl mutterdragaren så fick lov att vara stark istället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-0b5f8a795cdfd30689b5de0e9d7e7dea.jpg

En enkel men genial läösning som skonar tröskelkanten. Funkar perfekt jag lyfter både fram och bakhjul med denna på rätt plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3f80553c7e991d1d75420da60f2d6746.jpg

Smidigt och säkert med två pallbock på varje sia.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-6f96f8e60f81323f26b081b03f5627f8.jpg

Bra med plats under och kolla vårvädret....riktigt mysigt att skruva ute för en gångs skull.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b1726540a093c69a57a4cb74becf256a.jpg

Med drivaxelns stora mutter lös så lossade jag bromsoken och hängde upp i snodd.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-90ada0ff1963731114fcd20e1eaaa3c5.jpg

Lossade styrleder.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-e003522a378562b1247cad8f5595c2fc.jpg

En lösning jag sett på youtube är att använda en kedja för att få mera häveffekt när man lossar på spindelleden, funkade jättebra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-97f1dd3eb4ad36a3baa2977fbe385866.jpg

Spettet vilar fint på lite träklossar för att det ska ge mer hävkraft.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3ddfdce3c6defebdb431919b92a4dd5d.jpg

I bästa fall ska man lossa dessa två muttrar som håller fast drivaxelns stödlager och sen ska det gå att dra ut axeln.
Ni vet ju redan nu hur det gick....jag fick ju självklart lossa hela motorfästet som även fungerar som lagerhållare, det var trångt och jävligt men gick tillslut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ce1dfd07284ede90020ba961ea721af1.jpg

Här ser vi en bild från andra sidan och lagret satt gött fast i sin hållare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-8f545c21b59c3105d524ec7ea952098d.jpg

Ja jag " råkade " dela på höger drivaxel, det var lite för trångt att krångla ut hela axeln med motorfästet kvar på så det var nödvändigt.

Uppspänt i det stabila skruvstädet var det en baggis att knacka ut drivaxeln från motorfästet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5aeef5ff65463076c076ae70506e4b6f.jpg
Så nu är det Måndag och jag har fått nya axlar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-387fff1c9bba994eec15cb58fd8a88fb.jpg

Här blev jag först väldigt misstänksam då man tydligt ser skillnad i tjocklek på nya och gamla axeln, men det stämde med splinsen i båda ändar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-520b5891fa1e509b32aab0a5bf76d0f1.jpg

Jag stoppade då dit vänster drivaxel på 5 sek och gav mig på höger sen, på bild ser vi hur två klo-liknande bultar håller fast stödlagret så att det inte kan vandra på axeln.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-20e8f40100cdef707c88192ff1306cee.jpg

Nu är de öppna och det var dessa som jag lossade muttrarna på i början för att försöka få ut den gamla drivaxeln.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-06fed82f917657eb1cedc1412045a99b.jpg

Nya axeln med nytt stödlager.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3a8c25156196e6065ecb82471f8a2c42.jpg

Då var det dags att montera höger drivaxel och det gick inte alls....what the fuck!!! i typ 2 timmar försökte jag med alla konstens medel att få in drivaxeln i lådan men det var stopp.
Jag testade både med och utan motorfästet på plats men det gick inte alls.

Det blev mörkt och jag gav upp.

Tisdag då... Samma visa med att den inte vill in i lådan......jag tog då vänster drivaxel och prövade på höger sida och plopp in i lådan utan problem, gjorde tvärtom med höger axel på vänster sida och stopp AHA då är det nåt med den nya högeraxeln som inte stämmer.

Räknade splinsen och det stämde, mätte splinsens diameter och jämförde mot den gamla och det stämde.
Mätte axelns diameter efter splinsen och det stämde, fan då råstirrade jag på den nya fina axeln och får se det här!!

Jävla nötter som inte har kontrollerat sina grejer innan det levereras till kund, längst ut på axeln innan splinsen ser man gjutskägg alltså det har missats kanske en  mm vid svarvning av axeln och det var därför den inte ville in i lådan.

Så jag fick "svarva" till det själv med vinkelslipen och efter det så ploppade den in så fint i lådan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b30fa53e522748a0604e1f4cd5364224.jpg

Den gamla axeln, inget gjutskägg eller va vi ska kalla det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-99e0436fd0eb114198908ce9661364c2.jpg

Bättre bild på krokarna som håller stödlagret på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-082cb734b542175bd9b9bab1dc29af7c.jpg

Det här är sista bilden ni får och självklart vände garaget på den, men det är i alla fall höger drivaxel äntligen på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-07c9cd35b6c4cd85cacf2b25d5b351d1.jpg

Nu var det kväll ,mörkt och allt tar ju minst dubbelt så lång tid när man måste flytta med sig ljuset överallt.

Jag blev klar lagom kl 23 igår tisdag och gjorde en provkörning och tänka sig vibrationerna borta och nu driver det som det ska.
Mycket skönt.

Kommer aldrig göra om detta jobbet på många år hoppas jag iaf.
Bilen vill jag aldrig sälja för så fort jag köper nåt nytt så kommer det innebära en massa jobb med att byta nya delar.

Nu sitter det nya hjullager,länkarmar,drivaxlar och spindelleder.Det känns bra.

Frågan är vad som behöver bytas nästa gång....

Trevlig Påsk på er allihop.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Gizmojohan
23 mars 2016 · 3 295 Inlägg

Skapligt jobb du lägger ner! Jag skulle behöva byta den dår bussningen som sitter på det där fästet. Verkar ju vara ungefär samma procedur för att få bort det. Man lär väl aldrig komma åt med nåt vettigt verktyg där.

Bra jobbat!

Skruvar till det
23 mars 2016 · 1 702 Inlägg

Slave_joe skrev:
Skapligt jobb du lägger ner! Jag skulle behöva byta den dår bussningen som sitter på det där fästet. Verkar ju vara ungefär samma procedur för att få bort det. Man lär väl aldrig komma åt med nåt vettigt verktyg där.

Bra jobbat!

Ja men du vet ny bil nya problem.

Har du tur så kanske drivaxeln lossar från motorfästet där stödlagret sitter och då kan du dra ut axeln och det blir mycket mer plats att komma åt motorfästet, om det är det du tänker på.
Köper man inte hela motorfästet som en hel del??

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
11 april 2016 · 1 702 Inlägg

Jag åkte till Sponsorrobban i helgen för att hjälpa till med ytterligare ett motorlyft på en saab.

Där finns ju lyft så jag passade på köra upp bilen och äntligen fått bytt det rostiga tankbandet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5b688adfed47238f1b9a14040771c72f.jpg

Det var så jäkla dåligt skick så det var verkligen dags att byta.

Jag började med att stödja upp tanken med domkraft och en träkloss.


Dessa muttrarna var gott rostiga så det tog ett bra tag innan jag fick loss dom, det var det här som var det jobbigaste på detta bytet för om bulten gått av så hade det inneburit en ny tank för att lösa det i värsta fall.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b288b270adfdd5f295d253e96c281ef1.jpg


Här är den värsta som tog 20 min att lossa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-9be7324cb7db9c573c28d467556b941c.jpg


rostigt värre.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5670f92f63cf2206df9d3970c6dc93ab.jpg

oups!!
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-c8b7cda614aee4bfa87e553216f89a79.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-14228c21fe5b2a417974ef6239f1654f.jpg

Nytt frächt och det gamla höll ju i 14 år så jag behöver inte byta detta igen ever:)
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5901bb6d825edb3e9d92c59c132a9384.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b44e3a52df69c50dbeea8b7beb95c0ec.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-e8cc10151fecf7086fda9c3646143834.jpg
Så till det roligaste i detta inlägg fälgar..... som passade ok.
Det är fel inpressning så det behövdes 1 cm spacer för att komma ifrån fjäderbenet på insidan fälgen och det var även två däck som behöver bytas.
Sen har fälgarna suttit på en saab 9000 så navhålet är större än bilens nav så det behövs nog navringar också.

Men jag tyckte färgkombinationen grön bil och dessa fälgar passade grymt.

Så det är en del trixande innan jag kan få på dessa ordentligt,tack vare fel inpressning så är framdäcket utanför skärmkanten typ 3-4 cm och det är ju inte optimalt så får se hur jag gör.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-2a8a8c64836fdf268737b17228050507.jpg

Jag passade på tidigare för nån vecka sen att byta till en bätte växelspaksknopp från en GTI, det är mer tyngd i denna för min gamla var i plast.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-fd020e95bd3cf5151f2fa00a5d1ddfa4.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-aa7837fb0c67951b1cd09a34a73eaa46.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3d8613eed651b52eb09d5b7a9802edfd.jpg


Allt för denna gång.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
nyllet
11 april 2016 · 2 564 Inlägg

växlar du fortare nu då ? wink blev snyggt.. du har samma problem jag har tongue haha

tack till:
www.MBSCA.com
Skruvar till det
22 april 2016 · 1 702 Inlägg

Det blir fast and the furiosväxlingar med denna knoppen hehe pang bara.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
22 april 2016 · 1 702 Inlägg

Jag har inget kul att göra inlägg om så det får bli ett tråkigt bildlöst istället.

Antipollution fault och Catalytic conveerter fault är vad jag har fått som felmeddelande samt en blinkande checkengine lampa i samband med det.

Vad gör man då, jo ut på nätet och kolla om det är ett vanligt problem bland peugeotmodellerna.....oja det är det.

Det man hittar när man söker är ju skrämmande, så många som har eller haft dessa problemen.

Det värsta var väl att tändkassetten av märke Sagem gett strömspikar så att ecu bränner tändsteget.

Då löser Peugeot det genom att sätta ett motstånd på kabeln till tändspolens kontakt och då ska det funka i framtiden.

Jag körde mitt program peugeot planet och kollade felkoder, det var då misständningar och nåt mer fel som rörde tändkassetten.

Nollade dessa och lekte lite mer med programmet och hittade en smart funktion där jag kunde testa tändkassetten för att se gnista på stiften.

Man slipper alltså köra på starmotorn.

Jag började då skruva av tändkassetten och tog ur stiften, stiften var peugeot orginal men väldigt sletna.
Jag har ju beställt nya som inte dykt upp ännu så jag fick testa gnistan med dessa.

Stoppade i stiften i varje tändhatt och sa till datorn att köra  spole 1och 4 och sen 2 och 3.

2och3 funkade bra, men 1:an gav ingen gnista samtidigt som 4:an gjorde det så där kan vi ha misständningen som ecu:n snappade upp.

Jag provade snabbt med ett annat stift och då funkade det hrmmm... satte tillbaka det första stiftet och då funkade det men gav klen gnista tyckte jag.

Passade på att kolla annat i motorrummet när jag ändå var där såsom luftfiltret,som var svart och ska bytas snarast.

Men jag har ännu inte testat spridarna, för det var ju inte det felkoderna visade men det kan ändå vara så att misständningarna har med spridare att göra med.

Börjar som sagt med tändningsdelarna först.

Genom mitt program kunde jag även testa bränslepumpen och ventilen i kolkanistern. Båda funkade bra.

Så då bygger vi ihop allt igen och startar bilen utan felkoder japp jag nollade ju och nu kom det inte tillbaka nåt.

De nya stiften är på väg och då får jag även en ny abs-givare till höger fram där jag inte lyckades få loss den hel vid hjullagerbytet.

Det finns fortfarande en viss tvekan när man gasar..den där gungande känslan och vid motorbroms ännu mer märkbart.

DEt är inte motor/växellådsfästen som är dåliga för precis innan catalytic converter fault kom så gick bilen perfekt, altså lugnt och fint och inget gung/tvekande.


Jag har kvar att kolla alla jordpunkter, hittade en kontakt i hjulhuset vänster fram som var helt ärgad ....måste kolla vad den ska va till  och om det finns ström däri.

Många peugeotägare har säkert liknande problem så vet ni som läser här nåt nyttigt så kom igen skriv på och fråga mig grejer, det blir så dött här annars.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
2 maj 2016 · 1 702 Inlägg

Felet fixat.
Begagnad tändkassett av märke valeo monterade jag istället för sagem-skräpet.

Jag fick ju upp en massa felkoder på misständning och det var ju inte konstigt för när limphomeläget är igång så stänger styrboxen av cyl 2 och3 genom att det inte går signaler till spridare 2 och 3.

Jag nollade felkoderna och startade bilen kall utan att köra bara stå på tomgång.

När motortempen närmar sig 60-70 grader kommer den första felkoden p 1359 som har med tändspole att göra, mer som att det är öppen krets.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a99ef083bd9232632400ccedae74067c.jpg

EFter bytet av tändkassett kändes det helt annorlunda....kraften fanns där från början och inga mer felkoder längre.

även varm går den bra.

Hoppades på att jag hittat varför den tvekat så på gaspådrag när en vakumslang inte satt på ordentligt på insuget men tyvärr gav det inget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a29dfa47a8b5865c430329881b50ec8d.jpg


Fortfarande lite gungigt och tvekande och det känns främst vid motorbroms så jag får väl se över alla motorfäste och andra bussningar i framvagnen.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
robertfab
13 augusti 2016 · 490 Inlägg

Du e bra Bussig mot bilen...

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!
Skruvar till det
16 augusti 2016 · 1 702 Inlägg

Jaja vad fan jag får väl vakna till nu då och fortsätta med inlägg om vad som hänt sen sist.

Det är ju den där motivationen som strejkar som alla vet.

Det kommer komma ett inlägg med massa bilder och en hint om innehållet är att bakaxeln ligger just nu i massa delar i garaget.

Så jag väntar på nya delar från div. ställen.

Återkommer då allt ska ihop igen.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
BlueScreeen
19 augusti 2016 · 2 030 Inlägg

Ja den där motivationen är inte att leka med alla gånger! Men låt det ta den tid de tar så håller sig motivationen uppe och resultatet blir som bäst smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
nyllet
22 augusti 2016 · 2 564 Inlägg

får skiva om det du håller på med nu smile

tack till:
www.MBSCA.com
Skruvar till det
29 augusti 2016 · 1 702 Inlägg

Äntligen fått ur...inte tummen utan hela näven ur röven och gjort ett välbehövligt jobb på lille Roland.

På 206:an sitter det inga fjäderben bak utan bakvagnen består av en subframe som är bultad på 4 ställen upp i karossen.

Tvärs över i subframen sitter bakaxelröret som i varje ända har en axeltapp i stål.

På dessa axeltappar sitter det en svingarm som är lagrad och bak på svingarmen sitter nav/hjullager med bromsar på.

Mellan svingarmarna tvärsöver bakaxeln sitter torsionsstag som har splines i varje ända.

Alltså en svingarm har ett torsionsstag som sitter fast i bakaxeln på andra sidan.

Här kommer en bild på hur det ser ut.

Röda stången är torsionsstag, det sitter istället för en fjäder.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-9a6843938abcd1152ad6119c712c17ad.jpg

Det var en liten förklaring på hur det funkar.

Nu till problemet....dessa lager på axeltapparna rostar fast med tiden och det är ju en dålig konstruktion av peugeot, vissa hävdar att om man kör fort över fartgupp mm så slipper man dessa problem då lagren i det fallet rör sig mera.

Man märker det på att dels kan bakhjulen luta mycket inåt i överkant och dels kan det gnissla och gneka när bilen gungar.

PÅ min bil så lutade vänster bakhjul men inte höger, däremot lät det inget speciellt när jag gungade.

Så jag blev nyfiken och ville se hur illa det var med lagren.

Demontering:

1. Bakhjul
2. Bromsskivor
3. fästen för bromsrör/slangar och handbromsvajrar.
4. Abs-Givarna
5. Bultarna till subframen (4st)

Sen sjönk den så fint ner med hjälp av domkraft.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5a9333a53c569c3a2a904b6dd65e5bab.jpg

Nu ska då svingarmarna loss från axeltapparna och dom sitter ju även fast i torsionsstagens splines som har suttit länge och rostat till sig gött.

Torsionsstagen har gängade hål i varje ände mitt i staget, där sitter en bult som håller en låsbricka på plats.

Har tyvärr inga bilder på brickorna men dom och bultarna måste loss i alla fall.

Jag tog storsläggan och började banka på svingarmen ut från bakaxeln och efter 40 slag typ så lossade den.

Ser ut så här nu, torsionsstaget lossade i ena änden så det fick följa med armen då.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-9cba0ab7100f7a48c4809bbb87e92eea.jpg

Satte fast armen i skruvstädet och bankade ut de gamla lagren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b3cf2b212d61081a8aff50edbeddf15c.jpg

Som sagt här syns lite delar av de gamla lagren som förstördes vid isärtagandet så det var nog på gränsen att de skulle behöva bytas iaf.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5bc4e6198acd4ce0dfc7cdfa783c894e.jpg

Det är i nuläget med alla delar isär och det är då man.......undrar....
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ba65b7281347ec6e57e96eee0c3efa65.jpg


Ja hur ska det gå, kommer jag få ihop bilen hel igen.....forsättning följer.....

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
nyllet
30 augusti 2016 · 2 564 Inlägg

haha rolig uppdatering tommy smile

tack till:
www.MBSCA.com
Skruvar till det
30 augusti 2016 · 1 702 Inlägg

nyllet skrev:
haha rolig uppdatering tommy smile

Kul att det roar någon.....

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang