Nu har jag skruvat till det igen.
Jobb på schemat är byte av båda drivaxlar.
Jag började detta jobb i Söndags för att förbereda medans jag väntade på de nya drivaxlarna.
Jag körde ju ihjäl mutterdragaren så fick lov att vara stark istället.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-0b5f8a795cdfd30689b5de0e9d7e7dea.jpg]()
En enkel men genial läösning som skonar tröskelkanten. Funkar perfekt jag lyfter både fram och bakhjul med denna på rätt plats.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3f80553c7e991d1d75420da60f2d6746.jpg]()
Smidigt och säkert med två pallbock på varje sia.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-6f96f8e60f81323f26b081b03f5627f8.jpg]()
Bra med plats under och kolla vårvädret....riktigt mysigt att skruva ute för en gångs skull.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b1726540a093c69a57a4cb74becf256a.jpg]()
Med drivaxelns stora mutter lös så lossade jag bromsoken och hängde upp i snodd.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-90ada0ff1963731114fcd20e1eaaa3c5.jpg]()
Lossade styrleder.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-e003522a378562b1247cad8f5595c2fc.jpg]()
En lösning jag sett på youtube är att använda en kedja för att få mera häveffekt när man lossar på spindelleden, funkade jättebra.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-97f1dd3eb4ad36a3baa2977fbe385866.jpg]()
Spettet vilar fint på lite träklossar för att det ska ge mer hävkraft.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3ddfdce3c6defebdb431919b92a4dd5d.jpg]()
I bästa fall ska man lossa dessa två muttrar som håller fast drivaxelns stödlager och sen ska det gå att dra ut axeln.
Ni vet ju redan nu hur det gick....jag fick ju självklart lossa hela motorfästet som även fungerar som lagerhållare, det var trångt och jävligt men gick tillslut.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ce1dfd07284ede90020ba961ea721af1.jpg]()
Här ser vi en bild från andra sidan och lagret satt gött fast i sin hållare.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-8f545c21b59c3105d524ec7ea952098d.jpg]()
Ja jag " råkade " dela på höger drivaxel, det var lite för trångt att krångla ut hela axeln med motorfästet kvar på så det var nödvändigt.
Uppspänt i det stabila skruvstädet var det en baggis att knacka ut drivaxeln från motorfästet.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5aeef5ff65463076c076ae70506e4b6f.jpg]()
Så nu är det Måndag och jag har fått nya axlar.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-387fff1c9bba994eec15cb58fd8a88fb.jpg]()
Här blev jag först väldigt misstänksam då man tydligt ser skillnad i tjocklek på nya och gamla axeln, men det stämde med splinsen i båda ändar.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-520b5891fa1e509b32aab0a5bf76d0f1.jpg]()
Jag stoppade då dit vänster drivaxel på 5 sek och gav mig på höger sen, på bild ser vi hur två klo-liknande bultar håller fast stödlagret så att det inte kan vandra på axeln.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-20e8f40100cdef707c88192ff1306cee.jpg]()
Nu är de öppna och det var dessa som jag lossade muttrarna på i början för att försöka få ut den gamla drivaxeln.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-06fed82f917657eb1cedc1412045a99b.jpg]()
Nya axeln med nytt stödlager.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3a8c25156196e6065ecb82471f8a2c42.jpg]()
Då var det dags att montera höger drivaxel och det gick inte alls....what the fuck!!! i typ 2 timmar försökte jag med alla konstens medel att få in drivaxeln i lådan men det var stopp.
Jag testade både med och utan motorfästet på plats men det gick inte alls.
Det blev mörkt och jag gav upp.
Tisdag då... Samma visa med att den inte vill in i lådan......jag tog då vänster drivaxel och prövade på höger sida och plopp in i lådan utan problem, gjorde tvärtom med höger axel på vänster sida och stopp AHA då är det nåt med den nya högeraxeln som inte stämmer.
Räknade splinsen och det stämde, mätte splinsens diameter och jämförde mot den gamla och det stämde.
Mätte axelns diameter efter splinsen och det stämde, fan då råstirrade jag på den nya fina axeln och får se det här!!
Jävla nötter som inte har kontrollerat sina grejer innan det levereras till kund, längst ut på axeln innan splinsen ser man gjutskägg alltså det har missats kanske en mm vid svarvning av axeln och det var därför den inte ville in i lådan.
Så jag fick "svarva" till det själv med vinkelslipen och efter det så ploppade den in så fint i lådan.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b30fa53e522748a0604e1f4cd5364224.jpg]()
Den gamla axeln, inget gjutskägg eller va vi ska kalla det.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-99e0436fd0eb114198908ce9661364c2.jpg]()
Bättre bild på krokarna som håller stödlagret på plats.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-082cb734b542175bd9b9bab1dc29af7c.jpg]()
Det här är sista bilden ni får och självklart vände garaget på den, men det är i alla fall höger drivaxel äntligen på plats.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-07c9cd35b6c4cd85cacf2b25d5b351d1.jpg]()
Nu var det kväll ,mörkt och allt tar ju minst dubbelt så lång tid när man måste flytta med sig ljuset överallt.
Jag blev klar lagom kl 23 igår tisdag och gjorde en provkörning och tänka sig vibrationerna borta och nu driver det som det ska.
Mycket skönt.
Kommer aldrig göra om detta jobbet på många år hoppas jag iaf.
Bilen vill jag aldrig sälja för så fort jag köper nåt nytt så kommer det innebära en massa jobb med att byta nya delar.
Nu sitter det nya hjullager,länkarmar,drivaxlar och spindelleder.Det känns bra.
Frågan är vad som behöver bytas nästa gång....
Trevlig Påsk på er allihop.