Vi fortsätter.
Har nu då en rostig bakaxelkropp som behöver snyggas till lite.
Maskerat axeltapparna.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ce76cc03759267d9f49b27f686c6fe20.jpg]()
Borstat med stålborste och slipat med typ 180-papper.
Ska allt bli perfekt så får man ju lämna bort på blästring och lack, men då snackar vi massa pengar som kan läggas på annat.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-df3136bd8dec8d5816b5944e98966c9c.jpg]()
Underredet före.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ee7b628842e2f24becc4e2a04a2ecc4e.jpg]()
Underredet efter lite rostskydd.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-bb012b36b8deda8e2066c02f1d973e73.jpg]()
Väl beprövad metod för att få ut gamla bussningar ELDA ELDA!!!!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-dd41200dc7820e056b346bdb4fc40ff2.jpg]()
När gummit är borta så slår man ut hylsan i mitten av bussningen och har då kvar ytterhöljet som får knackas loss med typ huggmejsel.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-e298ded0f21033d84100f7d58fca2e3a.jpg]()
Får man bara delat den så släpper all spänning och det ger mig sig enkelt.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d2a283dbbc089cac5889c4bf298a743d.jpg]()
Kvar blir lite smårester, så en roterande stålborste och lite slipa /fila så blir det fint.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a93789477461982af4ff48eefa80d5e7.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-2dd388ae54922e9d4df59d9189ac1911.jpg]()
Det fick bli det som fanns hemma i lackväg, blå.... ingen grund utan bara blå rätt på axeln.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ec8c98d5e9ba8cad00d26552ded1e5d5.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d669aa45894d0a18f5670ab3572b07a4.jpg]()
Färgen var så gammal att det börjat mögla på etiketten.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-e81b7647c8162ecf7453e5100b8f8372.jpg]()
Dags att pressa in nya bussningar då.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-fdecf1b43ad2ba6a7e8248c331dc9c6c.jpg]()
Detta funkade utmärkt ,bara hålla fast det nedre fjäderspännardelen och köra på med mutterknacken, tack vare de fina gängorna på fjäderspännaren så det väldigt smidigt.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b9afa693162c05ce1dc095e39295eed0.jpg]()
Som sagt det tog väl typ 20 sek att få i bussningarna med mutterknack.
Första bussning försökte ja med för hand med en gängad m12 stång och muttrar, det gick åt 3 stänger för när det började gå trögt så gick ju gängorna sönder....
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-e27de720922ca947e2e060b8b85d42f7.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-24cd2f1fa5d3ec286d90e1ba97c27b50.jpg]()
Färdig bussning på plats.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-cc130e2174c95e5b800452935fe922e8.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-280e471c27f5a2770d60e900e2ecbbf4.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a7d2870d43532f9d6e984a30d1a15e24.jpg]()
Nu är det dags för nya lager som ska pressas in i svingarmen.
Jag har inga bilder från demontering av de gamla sletna men det var en del jobb med att få knackat ut de gamla lagerbanorna utan att repa för mycket.
Så jag slipade rent ytan där lagren sitter och började slå in de nya.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-867fdd26068cb5215af72b1aacc4cb86.jpg]()
Denna ytan slipades till.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-eb9595f06ff9d6036e0798f9241dcdad.jpg]()
På denna bilden är lagret bara dittryckt för hand och sen tog jag en rejäl regel som mellanlägg och bankade in det så mycket det gick.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-128471b479fb842330edaaf857ab8e12.jpg]()
Lagret ska längre in för det ska sitta en gummitätning ytterst och det är den ringen som ligger i plastpåsen bredvid skruvdragaren i bild.
Så en lämplig hylsa letades upp och det gick smidigt att få in det.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-600c0e2c5d33a16460dffede7e84d7a6.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-dc0cbcdd52607ab11376be888c356957.jpg]()
Nu var det dags för motsatta sidan svingarmen och det lagret var ännu enklare att slå dit för här funkar träbiten hela vägen då detta lager ser annorlunda ut. Bankade bara in det tills det tog stopp helt enkelt.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1b64241aea2e8cfe43455258feaa82ea.jpg]()
Så där blev det och det tog inte lång tid alls, typ 10 min per svingarm.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b00598aef25462015276638cfa600880.jpg]()
Har nu rengjort splinsen på torsionsstavarna så dom går in smidigt, rengjorde även splinsen som dom ska sitta i på båda sidor.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-53c1f00d48043d0f4f88b7eda5e40152.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-6f26fd61954560e4032a0476650ab909.jpg]()
Det fanns ju en del rost och annat här i spåren.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-caae6e496a9266426fc1a0a7778b4ed0.jpg]()
Fina axeltappar var det faktiskt, bara på med nya lager på svingarmarna som behövdes.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b6a499c178290d9cdbe838556074cf49.jpg]()
Ja men då sänker vi bakänden då.
Jag hade ett mått från innan på 23,5 cm och mina sänkfjädrar fram som ska monteras ska sänka 30mm så då räknar vi bara 3cm från 23,5 cm och trär på svingarmen med de nya lagren mycket väl infettade på axeltappen och siktar in torsionsstaven i splinsen och får se var vi hamnar i höjd helt enkelt.
Det är suddigt men vi hamnade på 19,5 cm alltså en sänkning med 40mm,jo men det funkar......eller....?
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-609b8ddfcff57798439b804ec67d3bc9.jpg]()
Lite bättre bild. Det var iaf 19,5 cm på båda sidor så det får bli så.
Jag räknade ju åt fel håll med 0,5 cm när jag ställde höjden så det tänkta var ju 20,5 cm men men ....lagom trött antar jag i det läget och matte var inte min favorit i skolan.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-040a70bb92ab61f2e215ac3578dc2093.jpg]()
Här är en bild med ena armen på plats.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-7aeb169de444301499dbd57201253caa.jpg]()
Nya bakdämparna som följde med sänksatsen, verkar inte vara direkt kortare mot orginal men förhoppningsvis lite kraftigare dämpning.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-0209f965a1ba026a3a9c0c8fcb8dc17b.jpg]()
Äntligen dags att montera tillbaka axeln som ser lite roligare ut nu än rostklumpen jag tog ner för en vecka sen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-fb66585e77b4a9e0dd0aaa1b83c3e040.jpg]()
Underbar kamera som inte alls tar suddiga kort när det blir lite sämre belysning.
Upp är ju lite svårare än ner så jag fick använda mig av den enda bra domkraft jag har och pallbockar på ena sidan och sen ta andra sidan så tillslut fick jag upp bakaxeln.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-4aa218c7ec31e39913aeeab1789b4426.jpg]()
Den lille röde var för ostabil och nådde inte riktigt hela vägen men han försökte iaf.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-95f2a141bf62982d3ea5780ffa25d1f1.jpg]()
Självklart blev det ju skrapmärken i den nya färgen men men det är ju inte där jag sitter och kör......
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-68ebf8ea808af75a80f3f268e7823ddb.jpg]()
Nu dras bultarna i karossen och man kan sänka ner och ta bort domkraften.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-7e0c76580c854bf4a6a5298a473cfaec.jpg]()
Mycket plats när reservhjulet är borta.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-c14e545bc88c7472950e1f04c6697ed0.jpg]()
Montera bromsoken igen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-cf025f69b6839ba4c6fc3ad1cc4118f4.jpg]()
Nu skriker Sponsorrobban.....vafaaaaan har du inte målat bromsoken för......G.O.G.R.....ja helt rätt jag måste ju göra en gogr denna gången med och då jag nu var så brilliant att ingenting gick sönder vid detta jobb så lät jag oken vara rostiga bara för att kunna göra om och göra rätt.....när jag har mer tid till det.
Det är tråkigt att vara billös så här länge säg 2-3 veckor med all väntan på delar.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-cb28cd22b25567463c9b6cf434db5767.jpg]()
Så då var det klart med bakvagnen och jag var ute och provkörde igår och det kändes mycket fint.
Nu är det dämparna och fjädrar fram som ska bytas härnäst.
Har nu då en rostig bakaxelkropp som behöver snyggas till lite.
Maskerat axeltapparna.

Borstat med stålborste och slipat med typ 180-papper.
Ska allt bli perfekt så får man ju lämna bort på blästring och lack, men då snackar vi massa pengar som kan läggas på annat.

Underredet före.

Underredet efter lite rostskydd.

Väl beprövad metod för att få ut gamla bussningar ELDA ELDA!!!!

När gummit är borta så slår man ut hylsan i mitten av bussningen och har då kvar ytterhöljet som får knackas loss med typ huggmejsel.

Får man bara delat den så släpper all spänning och det ger mig sig enkelt.

Kvar blir lite smårester, så en roterande stålborste och lite slipa /fila så blir det fint.


Det fick bli det som fanns hemma i lackväg, blå.... ingen grund utan bara blå rätt på axeln.


Färgen var så gammal att det börjat mögla på etiketten.

Dags att pressa in nya bussningar då.

Detta funkade utmärkt ,bara hålla fast det nedre fjäderspännardelen och köra på med mutterknacken, tack vare de fina gängorna på fjäderspännaren så det väldigt smidigt.

Som sagt det tog väl typ 20 sek att få i bussningarna med mutterknack.
Första bussning försökte ja med för hand med en gängad m12 stång och muttrar, det gick åt 3 stänger för när det började gå trögt så gick ju gängorna sönder....


Färdig bussning på plats.



Nu är det dags för nya lager som ska pressas in i svingarmen.
Jag har inga bilder från demontering av de gamla sletna men det var en del jobb med att få knackat ut de gamla lagerbanorna utan att repa för mycket.
Så jag slipade rent ytan där lagren sitter och började slå in de nya.

Denna ytan slipades till.

På denna bilden är lagret bara dittryckt för hand och sen tog jag en rejäl regel som mellanlägg och bankade in det så mycket det gick.

Lagret ska längre in för det ska sitta en gummitätning ytterst och det är den ringen som ligger i plastpåsen bredvid skruvdragaren i bild.
Så en lämplig hylsa letades upp och det gick smidigt att få in det.


Nu var det dags för motsatta sidan svingarmen och det lagret var ännu enklare att slå dit för här funkar träbiten hela vägen då detta lager ser annorlunda ut. Bankade bara in det tills det tog stopp helt enkelt.

Så där blev det och det tog inte lång tid alls, typ 10 min per svingarm.

Har nu rengjort splinsen på torsionsstavarna så dom går in smidigt, rengjorde även splinsen som dom ska sitta i på båda sidor.


Det fanns ju en del rost och annat här i spåren.

Fina axeltappar var det faktiskt, bara på med nya lager på svingarmarna som behövdes.

Ja men då sänker vi bakänden då.
Jag hade ett mått från innan på 23,5 cm och mina sänkfjädrar fram som ska monteras ska sänka 30mm så då räknar vi bara 3cm från 23,5 cm och trär på svingarmen med de nya lagren mycket väl infettade på axeltappen och siktar in torsionsstaven i splinsen och får se var vi hamnar i höjd helt enkelt.
Det är suddigt men vi hamnade på 19,5 cm alltså en sänkning med 40mm,jo men det funkar......eller....?

Lite bättre bild. Det var iaf 19,5 cm på båda sidor så det får bli så.
Jag räknade ju åt fel håll med 0,5 cm när jag ställde höjden så det tänkta var ju 20,5 cm men men ....lagom trött antar jag i det läget och matte var inte min favorit i skolan.

Här är en bild med ena armen på plats.

Nya bakdämparna som följde med sänksatsen, verkar inte vara direkt kortare mot orginal men förhoppningsvis lite kraftigare dämpning.

Äntligen dags att montera tillbaka axeln som ser lite roligare ut nu än rostklumpen jag tog ner för en vecka sen.

Underbar kamera som inte alls tar suddiga kort när det blir lite sämre belysning.
Upp är ju lite svårare än ner så jag fick använda mig av den enda bra domkraft jag har och pallbockar på ena sidan och sen ta andra sidan så tillslut fick jag upp bakaxeln.

Den lille röde var för ostabil och nådde inte riktigt hela vägen men han försökte iaf.

Självklart blev det ju skrapmärken i den nya färgen men men det är ju inte där jag sitter och kör......

Nu dras bultarna i karossen och man kan sänka ner och ta bort domkraften.

Mycket plats när reservhjulet är borta.

Montera bromsoken igen.

Nu skriker Sponsorrobban.....vafaaaaan har du inte målat bromsoken för......G.O.G.R.....ja helt rätt jag måste ju göra en gogr denna gången med och då jag nu var så brilliant att ingenting gick sönder vid detta jobb så lät jag oken vara rostiga bara för att kunna göra om och göra rätt.....när jag har mer tid till det.
Det är tråkigt att vara billös så här länge säg 2-3 veckor med all väntan på delar.

Så då var det klart med bakvagnen och jag var ute och provkörde igår och det kändes mycket fint.
Nu är det dämparna och fjädrar fram som ska bytas härnäst.
Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Tommy Out.
0
0
0
0