2241
Sök

Vad är rimligt att ta betalt för utöver drivmedel (samåkning)

3 415 Inlägg
22 december 2015
dawwe skrev:
TS går ju inte med vinst. Eller du menar att han skall gå med förlust?  O då skall alltså samåkaren ta upp motsvarande vinst i sin deklaration o således skatta för den? Anser du att ett företag som endast tar betalt för vad det kostar att tillverka produkterna/whatever, där lönekostnaderna är noll kronor, vara ett välmående företag?
TS gör ingen vinst, alls. Däremot får han ökade kostnader om de samåker på nuvarande sätt, det förstår väl även du hoppas jag... Jag har aldrig sagt att TS skall gå med vinst, vad har du fått det ifrån? Man skall dela de (rimliga!) kostnaderna för samåkning 50-50, och i det "rimliga" så ingår del av försäkringskostnaden utöver det samåkaren redan betalar idag, enligt min åsikt. Punkt, igen big_smile

Med vinst så avser jag vinst i ordets rätta bemärkelse, inte att han får lägre transportkostnad till arbete. Vinst hade det varit om man tagit betalt mer än hälften av de rimliga kostnader man har till jobbet.

Intressant. Om ts krockar så får samåkaren den procenten han betalar av försäkringen? big_smile

...has left the building...
4 474 Inlägg
22 december 2015
Low: Hur menar du? Nej samåkaren skall inte betala "lika många procent" av självrisken, det var ju TS som körde... Hade samåkaren kört TS bil vid krocken vet jag inte hur man gör, faktiskt...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Muttley
22 december 2015
dawwe skrev:
TS går ju inte med vinst. Eller du menar att han skall gå med förlust?  O då skall alltså samåkaren ta upp motsvarande vinst i sin deklaration o således skatta för den? Anser du att ett företag som endast tar betalt för vad det kostar att tillverka produkterna/whatever, där lönekostnaderna är noll kronor, vara ett välmående företag?
TS gör ingen vinst, alls. Däremot får han ökade kostnader om de samåker på nuvarande sätt, det förstår väl även du hoppas jag... Jag har aldrig sagt att TS skall gå med vinst, vad har du fått det ifrån? Man skall dela de (rimliga!) kostnaderna för samåkning 50-50, och i det "rimliga" så ingår del av försäkringskostnaden utöver det samåkaren redan betalar idag, enligt min åsikt. Punkt, igen big_smile

Med vinst så avser jag vinst i ordets rätta bemärkelse, inte att han får lägre transportkostnad till arbete. Vinst hade det varit om man tagit betalt mer än hälften av de rimliga kostnader man har till jobbet.

Då så, då förstår du.  Du står för alla fasta kostnader personligen på din bil. Ska du dessutom begära in det från folk som åker så förstår du väl att du bedriver en verksamhet för att täcka de kostnaderna.

De rimliga är soppapengarna alternativt skatteverkets regler.

4 474 Inlägg
22 december 2015
Suck..

Scenario 1: Var o en löser sin transport bäst han vill...Kostnader: Oväsentligt!

Scenario 2: TS och samåkaren samåker. Jämna veckor i TS bil, udda veckor i samåkarens. Man står för samtliga kostnader under "sin" vecka.

Scenario 3 (som i detta fall): TS och samåkaren samåker endast i TS bil. För att göra det enkelt: Jämna veckor betalar samåkaren noll kronor. Udda veckor vilka egentligen är hans veckor skall han stå för 100% eller hur? Dvs han skall betala: Drivmedel. Det ökade servicebehovet av TS bil pga att samåkaren inte har egen bil. Det ökade slitaget på TS bil pga att samåkaren inte har egen bil. Om TS premie-ökning pga dessa 1500-2000 mil extra jämfört med att de hade åkte med samåkarens bil uppgår till 267 kr/månad så är det samåkaren som skall stå för denna utgift eller hur? O då har samåkaren INTE kompenserat TS för den ökade värdeminskningen jämfört med om samåkaren haft egen bil. Denna summa kan vara rätt hög, speciellt om bilen är 2-3 år gammal med säg 3-4000 mil. Det förstår även du att en 3 år gammal bil med säg 4000 mil har ett högre värde än en lika gammal bil med närmare 6000 mil. Nu måste de flesta inse och förstå det rimliga i att samåkaren skall betala del av försäkringskostnaden utöver det han redan betalar idag.
Senast redigerat av dawwe (22 december 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

The Bear
293 Inlägg
22 december 2015
Nu ska han väl snart betala reparationer till följd av nedslag på besiktningen också ?:F

PS. Han skulle ju ändå köra den sträckan själv oavsett, speciellt om han blir ovän med hen.

Men uppenbarligen en hel del snåljåpars här inne duuuh
Senast redigerat av sotar (22 december 2015)

Hobbymekaniker som trollar ihop det mesta med lite tur och skicklighet ;-)
/Besiktningstekniker

672 Inlägg
22 december 2015
sotar skrev:
Nu ska han väl snart betala reparationer till följd av nedslag på besiktningen också ?:F

har du hängt med i tråden så hade du sett att det tar bilägaren redan betalt för....

"Väx inte upp! det är en fälla"

En Medlem
405 Inlägg
22 december 2015
Betalar även samåkaren tvättning för bilen? Eller behöver han bara betala tvätt motsvarande 50% av bilen? Haha alltså...

36 Inlägg
22 december 2015
Saittam skrev:
Samåker till jobbet varje dag med en person, totalt 13 mil tur och retur. Denna person lånade tidigare en bil av en släkting och vi körde varannan vecka men då den inte var vinterduglig och ganska skruttig så är den avställd. Personen vill inte köpa någon egen bil då hen tycker det är för dyrt med bil (vi är beroende av bil för att ta oss till jobbet), så nu åker vi enbart min.

Det jag tar betalt för för närvarande är:

Drivmedel
Service och reparation
Däckförbrukning

Funderar även på att börja ta betalt för:

Parkering (min privata)
Skatt
Försäkring
Besiktning

Använder bilkalkyl.be för att räkna ut per mil kostnaden. Rimligt eller vad tycker ni?

Slå på en femhundring för du måste stå ut med dom du kör. Protip från en taxichaffis! wink big_smile

Muttley
22 december 2015
dawwe skrev:
Suck..

Scenario 1: Var o en löser sin transport bäst han vill...Kostnader: Oväsentligt!

Scenario 2: TS och samåkaren samåker. Jämna veckor i TS bil, udda veckor i samåkarens. Man står för samtliga kostnader under "sin" vecka.

Scenario 3 (som i detta fall): TS och samåkaren samåker endast i TS bil. För att göra det enkelt: Jämna veckor betalar samåkaren noll kronor. Udda veckor vilka egentligen är hans veckor skall han stå för 100% eller hur? Dvs han skall betala: Drivmedel. Det ökade servicebehovet av TS bil pga att samåkaren inte har egen bil. Det ökade slitaget på TS bil pga att samåkaren inte har egen bil. Om TS premie-ökning pga dessa 1500-2000 mil extra jämfört med att de hade åkte med samåkarens bil uppgår till 267 kr/månad så är det samåkaren som skall stå för denna utgift eller hur? O då har samåkaren INTE kompenserat TS för den ökade värdeminskningen jämfört med om samåkaren haft egen bil. Denna summa kan vara rätt hög, speciellt om bilen är 2-3 år gammal med säg 3-4000 mil. Det förstår även du att en 3 år gammal bil med säg 4000 mil har ett högre värde än en lika gammal bil med närmare 6000 mil. Nu måste de flesta inse och förstå det rimliga i att samåkaren skall betala del av försäkringskostnaden utöver det han redan betalar idag.

De rimliga är att ta betalt för soppan.  Duger de inte för ägaren av bilen så kan han fan köra själv. Så får den andra lösa sin transport.
Enkelt löst.

En Medlem
405 Inlägg
22 december 2015
TS tar redan betalt för reparation, service och däckförbrukning. Utöver drivmedlet, det vill säga. (vågat)

Muttley
22 december 2015
-matte skrev:
TS tar redan betalt för reparation, service och däckförbrukning. Utöver drivmedlet, det vill säga. (vågat)

De är mycket nog.

De hade jag varit extremt nöjd med. Ska man begära mer så lönar de sig att köpa en egen liten bil.

4 474 Inlägg
22 december 2015
tkd_rille skrev:
dawwe skrev:
Suck..

De rimliga är att ta betalt för soppan.  Duger de inte för ägaren av bilen så kan han fan köra själv. Så får den andra lösa sin transport.
Enkelt löst.

Fast i det här fallet är det snarare "TS way, or the highway". Vem som kryper till korset först återstår att se, men skulle det gå så långt att "samåkandet" avbyts av endera parten så är min gissning den att det dröjer inte mer än max 2 veckor innan den fd samåkaren accepterar de rimliga kostnaderna. Eller låt han betala hälften av de 18.5 som Skatteverket räknat fram, det kommer kosta honom låååångt mer än att dela på de kostnaderna som jag anser skall delas....(Säg att TS bil drar 0.85, bensinpris 13.50. 13 mil T/R. 22 arbetsdagar/mån).

1: 22*13*9.25=2645kr/mån
2: 22*13*0.85*13.5=3282kr/mån i drivmedel. Tillägg för att samåkaren saknar egen bil: Slitage/Service: 300 kr/mån. Försäkring: 250kr/mån. Totalt 1890 kr/mån. Eller om ni så vill 750 kr billigare/månad. O även om man räknar 3282/2 +300+250= 2191 kr/mån så är det fortfarande 500 kr billigare än Skatterverkets norm

Räknat på bilägande: "Skrot bil" 10000kr. Trafikförsäkring: 3500 kr/år. Skatt: 1800 kr/år. Parkering: 3000 kr/år (250 kr/mån). Service/slitage/reparationer: 2400 kr/år. Totalt första året: 20700/12=1725kr/mån exklusive drivmedel! Säg att bilen drar 0.85, då tillkommer det 22*13*0.85*13.5=
3281 kr/mån, totalt ca 5000 kr/mån!

Och för att göra det enklare, vi säger att 10000kr bilen är "bil nog" i 4 år, så 2500/år. Detta ger då en månadskostnad på ca 4400kr. Vi kan även räkna bort slitage/rep/service då bilen inte går sönder, vi är då nere på 4200. Han skiter i parkeringen med o står "där det går": nere i 3900 typ. Han hittar snorbillig försäkring 100kr/mån, nere på 3750 typ...O så delar vi dessa 3750 på två för han kommer ju bara ta sin bil varannan vecka då han samåker med TS: 1875. Och av en händelse så är den summan ganska exakt lika mycket som jag anser att han skall betala, vilket sammanträffande! Och observera, då har han hittat snorbillig försäkring, bilen behöver aldrig servas eller lagas under dessa 4 år, o dessutom parkerar han gratis...Så vem var det som var snål sa ni big_smile ?

Muttley
22 december 2015
dawwe skrev:
Räknat på bilägande: "Skrot bil" 10000kr. Trafikförsäkring: 3500 kr/år. Skatt: 1800 kr/år. Parkering: 3000 kr/år (250 kr/mån). Service/slitage/reparationer: 2400 kr/år. Totalt första året: 20700/12=1725kr/mån exklusive drivmedel! Säg att bilen drar 0.85, då tillkommer det 22*13*0.85*13.5=
3281 kr/mån, totalt ca 5000 kr/mån!

Och för att göra det enklare, vi säger att 10000kr bilen är "bil nog" i 4 år, så 2500/år. Detta ger då en månadskostnad på ca 4400kr. Vi kan även räkna bort slitage/rep/service då bilen inte går sönder, vi är då nere på 4200. Han skiter i parkeringen med o står "där det går": nere i 3900 typ. Han hittar snorbillig försäkring 100kr/mån, nere på 3750 typ...O så delar vi dessa 3750 på två för han kommer ju bara ta sin bil varannan vecka då han samåker med TS: 1875. Och av en händelse så är den summan ganska exakt lika mycket som jag anser att han skall betala, vilket sammanträffande! Och observera, då har han hittat snorbillig försäkring, bilen behöver aldrig servas eller lagas under dessa 4 år, o dessutom parkerar han gratis...Så vem var det som var snål sa ni big_smile ?

Kul beräkning, synd att du överdriver siffrorna.  Min bil är en "skrotbil" enligt dig, gav 10 för den. Kompatibel med pendling i säkert 10 år till vid normal körning om jag skulle behålla en bil så länge.

Din försäkring är pissdyr och därmed ska inte en som åker med drabbas av en pissdyr försäkring smile
Min HALV går på 2200 kr per år.

Och där faller ju det jag menar att de är straff att någon ska betala för att du som är yngre har en högre premie, de har inte en samåkare med att göra.

Ägaren är snål då han inte vill stå för SINA fasta kostnader fortfarande.  De har han igen på avdraget i efterhand.

4 474 Inlägg
22 december 2015
Tkd: Läste du allt? Försäkring 100 kr/mån är 1200 kr/år, så om 2200 är billigt så vad är då 1200? Dessutom försäkringen är individuell, beror på historik, bil, bostadsort mm, o billigare än 1200 kr/år för trafik blir svårt. O utöver detta 0 kr i parkering, 0 kr i service osv, hur sannolikt är det på en skala från 1-10 att man klarar sig undan allt detta under 4 år? Väx upp!

Bil för 10000 i 10 år utan att nåt går sönder, ingen service o däck som håller i 15000 mil? Vilken sagovärld lever du i? Du bevisar gång på gång att du inte förstår den egentliga frågan. För typ 1900 kr i månaden så kan TS t sig tryggt till jobbet, utan risk för andra utgifter förknippade med ett bilägande (fortkörning, självrisk vid olycka osv). Vad förlorar han? Jo han har ingen tillgång till bil privat, men han anser sig inte heller ha råd då han aktivt valt bort bil, eller hur?

Du nämner ålder som en faktor när det kommer till försäkringskostnaden, o det stämmer, yngre=dyrare. Men vi vet ju inte hur gammal samåkaren är, eller hur länge han haft körkort, eller om han ens har det? Vi vet inte hur gammal TS är heller? Men en rimlig gissning är väl att båda är relativt unga, ska vi säg under 35? Du är ute på jäääävligt tjock is Tkd, lite för tjock för ditt eget bästa big_smile.

141 Inlägg
22 december 2015
Sicken tråd :-)  har pendlat mkt i mina dagar men aldrig behövt stå för däck å. and  ra  grejjer? Har betalt hälften av resekostnaden alltså i bensin eller diesel tkr d e rimligt för om han inte samåkt me nåb så sliter han ju ändå på bromsar däck osv aldrigvart med om att brtala för skatt försäkring osv detta kommer nog sluta med att han får köra ensam :-P

4 474 Inlägg
22 december 2015
Dalle: Läs inlägg #1, där har du förutsättningarna... Läser man mellan raderna så kan det vara som så att samåkarens arbete hänger på om han kan samåka eller ej? Låt han åka kollektivt, 3-4 timmar längre (?) arbetsdagar pga den dryga transporten kollektivt. Ett normalt "Länskort för kollektiv trafik" kostar idag i runda slängar 900 kr. Åker man över en länsgräns, vilket inte är helt osannolikt om man pendlar 6.5 mil enkel väg så kan man bli tvungen att lösa ännu ett länskort. O då är man uppe i de där 1800 kr, igen! Men med 3-4 timmar längre arbetsdagar! Svårt val eller hur? 1900 för att samåka tryggt o bekvämt "dörr-till-dörr" eller åka kollektivt för typ 1800, behöva gå upp minst en timme tidigare, komma hem minst en timme senare, stå ute o vänta på en buss/whatever vilken då o då kan vara "lite försenad" pga nån händelse osv...Jäääättesvårt val för en normalt tänkande människa, jääääättesvååååårt...Hjälp!

Muttley
22 december 2015
dawwe skrev:
Bil för 10000 i 10 år utan att nåt går sönder, ingen service o däck som håller i 15000 mil? Vilken sagovärld lever du i? Du bevisar gång på gång att du inte förstår den egentliga frågan. För typ 1900 kr i månaden så kan TS t sig tryggt till jobbet, utan risk för andra utgifter förknippade med ett bilägande (fortkörning, självrisk vid olycka osv). Vad förlorar han? Jo han har ingen tillgång till bil privat, men han anser sig inte heller ha råd då han aktivt valt bort bil, eller hur?

Självklart skall däck och service ordnas. Om de mesta håller så har du däck och olja.

Däck på 15000 mil är ungefär 2 uppsättningar sommar och samma på vintern.

Resten är verklighet, välbeprövat med.

4 474 Inlägg
22 december 2015
Två uppsättningar nya däck (håller typ 7500 mil per uppsättning) av billigaste sort 15-16" kostar i runda slängar 500 kr/st exkl montering. Så säg 4500. Eller om du så vill 100 kr/mån ungefär räknat på 4 år. Under 15000 mil skulle jag göra 10 oljebyten, själv. 4 liter bra olja (Aral SuperTronic 0W40) kostar 250 kr, filter ca 70kr, hallhyra ca 100 kr, så typ 400 per oljebyte, men då är jag händig nog att byta själv, en billig verkstad tar typ det dubbla för samma jobb. Kan det tänkas att man behöver byta bromsbelägg under dessa 15000 mil? Kanske att man får punktering en gång? O behöver bärgning pga denna punktering? Eller en spricka i vindrutan pga stenskott? Eller att man får ett stenskott i kylaren? Eller kör på nåt djur? Din "kalkyl" hänger på en super-skör tråd, o den kan gå av precis när som helst. Med lite otur så faller din kalkyl ihop som ett korthus redan första året, det finns inga som helst marginaler. Är det en kalkyl du skulle rekommendera till någon som, enligt TS utsago, "inte anser sig ha råd att äga en bil"? Om det är så, så hoppas jag inte att du jobbar som ekonomisk rådgivare iaf big_smile

Muttley
22 december 2015
dawwe skrev:
Två uppsättningar nya däck (håller typ 7500 mil per uppsättning) av billigaste sort 15-16" kostar i runda slängar 500 kr/st exkl montering. Så säg 4500. Eller om du så vill 100 kr/mån ungefär räknat på 4 år. Under 15000 mil skulle jag göra 10 oljebyten, själv. 4 liter bra olja (Aral SuperTronic 0W40) kostar 250 kr, filter ca 70kr, hallhyra ca 100 kr, så typ 400 per oljebyte, men då är jag händig nog att byta själv, en billig verkstad tar typ det dubbla för samma jobb. Kan det tänkas att man behöver byta bromsbelägg under dessa 15000 mil? Kanske att man får punktering en gång? O behöver bärgning pga denna punktering? Eller en spricka i vindrutan pga stenskott? Eller att man får ett stenskott i kylaren? Eller kör på nåt djur? Din "kalkyl" hänger på en super-skör tråd, o den kan gå av precis när som helst. Med lite otur så faller din kalkyl ihop som ett korthus redan första året, det finns inga som helst marginaler. Är det en kalkyl du skulle rekommendera till någon som, enligt TS utsago, "inte anser sig ha råd att äga en bil"? Om det är så, så hoppas jag inte att du jobbar som ekonomisk rådgivare iaf big_smile

Min kalkyl hänger på VERKLIGHET.

Du är så snål så ta bort hallhyran, har du inte lokal ligger du på gatan, de tar en kvart att byta oljan.

Jag har kört de senaste 6 åren runt 70 tusen mil och har inte en enda punktering på regummerade pissdäck.

wink

Jag som är snåljåp av genre rekommenderar verkligen inte andra att bli dumsnåla om att göra som ts eller lägga upp min plan som dig.
Jag hade sagt att nu är de 9,25 per mil som gäller.

Du hade raddat upp hela skiten.

De förlorar du på.

4 474 Inlägg
22 december 2015
22 dagar/mån...13 mil/dag...9.25 per mil...Det blir*tada*: 2645 kr/mån! Du säger nu alltså att det är BÄTTRE att betala dessa 2600 kr/månad istället för rimliga 1900 kr enligt min beräkning? Hjälp mig att förstå ditt obefintliga resonemang big_smile
Det enda jag sagt, och sagt hela tiden, är att det skall vara rimligt o spegla TS verkliga kostnader. Men för all del kör på 9.25, det kommer TS vinna på rätt stort. Har TS en snål bil som drar runt 0.6 kan det till o med bli nära på att samåkaren betalar allt...Vilken rättvisa, underbart!

Sök