4779
Sök

Tips på lättskruvad pendlarbil som inte rostar så mycket

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 december 2015
Ok. Det var en nyhet för mig att franska och asiatiska bilar är tyska, man lär så länge man lever big_smile. Och för din info, Skoda är....Tjeckiskt! Käckt eller hur smile ?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
20 december 2015
dawwe skrev:
Ok. Det var en nyhet för mig att franska och asiatiska bilar är tyska, man lär så länge man lever big_smile. Och för din info, Skoda är....Tjeckiskt! Käckt eller hur smile ?

Pendla i asiatisk eller fransk rostburk? Han vill inte ha rosthögar. Mercedes går också bort.

Så tyskarna som finns att välja på är BMW, Audi eller snik-Audi som VW och Skoda annars finns bara Volvo och Saab kvar som inte är tyskt. S60/V70N har överlägset rostskydd och bra stolar som man vill ha när man pendlar.

Alltid kul när en av de kända märkesbråkarna som dawwe kapar varje tråd på garaget. smile

Nöjeskör närproducerat

4 474 Inlägg
20 december 2015
Öh...Peugeot, Renault & Citroen rostar inte mer än nåt annat märke så länge vi pratar om nyare bilar typ 2005 och framåt, har för mig att de legat mycket bra till vad gäller rostskydd... Sen har vi Seat, Alfa, Fiat osv...Du är alldeles för trångsynt. Jag kan inte erinra mig en enda "rekommendation" från din sida där du INTE rekommenderat Volvo. Jag har rekommenderat allt från BMW, MB till Skoda, men även asiatiskt! Slutdiskuterat för min del då´det inte går att diskutera med dig sad
Senast redigerat av dawwe (20 december 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

Muttley
20 december 2015
_Blue_Speed_ skrev:
dawwe skrev:

Pendla i asiatisk eller fransk rostburk? Han vill inte ha rosthögar. Mercedes går också bort.

Så tyskarna som finns att välja på är BMW, Audi eller snik-Audi som VW och Skoda annars finns bara Volvo och Saab kvar som inte är tyskt. S60/V70N har överlägset rostskydd och bra stolar som man vill ha när man pendlar.

Alltid kul när en av de kända märkesbråkarna som dawwe kapar varje tråd på garaget. smile

Cadillac cts.  Överlägset alla volvos stolar, drar lika mycket i soppa.  Något högre priser på reservdelar. Utrustningsnivån är högre än volvo.

Men ändå nej.

Toyota hade jag kollat. En släkting har kört 16000 mil med sin och har enbart skött servicen.  Hade de inte varit för en liten olycka hade den varit helt rostfri också smile.
Vi bytte bromsskivor fram nu och klossar bak byttes förra året.

4 474 Inlägg
20 december 2015
Tkd: Yes en "nyare" Avensis, Auris eller nåt är ett tryggt val! Och de finns med "snål dieslar" heter väl D4D då har jag för mig...

Muttley
20 december 2015
dawwe skrev:
Tkd: Yes en "nyare" Avensis, Auris eller nåt är ett tryggt val! Och de finns med "snål dieslar" heter väl D4D då har jag för mig...

Ett exempel.
http://www.blocket.se/hassleholm/Toyota … _4&w=0

Den är jäkligt fräsch,  jag var och titta på den igår när jag skulle kolla på en hyundai.

Och Toyotan tror jag håller i många år om man lägger lite tid på underhåll då och då.

Sen har jag för många år sen (då när prius kom på riktigt) jobbat med toyota några månader. Vi hade enbart service, inget annat förutom olyckor då.

4 474 Inlägg
20 december 2015
Nu är det där en bensinare så den ligger nog runt 0.7 i förbrukning. En "likadan fast diesel" är nära det TS söker. Ett annat alternativ kan vara att köpa en så ny Kia som möjligt, har för mig de har 7 års (eller 15000 mil) "nybilsgaranti"? Hyundai har väl även de rätt generösa garantier? Det tål att funderas på, speciellt om bilen endast ses som ett transportmedel där man mer eller mindre struntar i saker som körglädje, upplevd kvalite, andrahandsvärdets förmodade utveckling samt vad "grannar & vänner kommer tycka om bilen"...

JFfoto
20 december 2015
dawwe skrev:
Låt se...Kan det finnas andra märken än Volvo? *Funderar*...*Funderar fortfarande*...Nej det gör det inte!!! Nämner TS vilka märken han funderat på? *Läser inlägg #1 igen*...Japp det gör han!! Finns det vettiga alternativ till dessa märken?*Funderar*....Japp!!VW, Opel, nåt franskt (nej inte franskt på det viset big_smile ), nåt asiatiskt osv...

Den här eller varför inte denna?

Alltid lika känslig om man tar upp Volvo i en tråd ser jag.
Senast redigerat av Kalltkaffe (20 december 2015)

4 474 Inlägg
20 december 2015
Kaffe: Inte alls. TS skriver att han funderar på BMW bland annat. Rekommenderar jag en BMW? Nej! Kunde jag ha gjort det? Ja! Varför rekommenderade jag inte en BMW? Jo för jag fick känslan av att han inte brydde sig om de saker jag nämnt tidigare (körglädje, upplevd kvalitet mm) utan var mest ute efter en bil som rullade från A-B, med eller utan finess kvittar. BS (nej inte Bull Shit, utan Blue Speed) har så gott som uteslutande endast rekommenderat Volvo där han gjort rekommendationer, det finns alltså en optimal bil för alla vilka frågar efter köpråd enligt BS, o det rådet stavas V-O-L-V-O. Så är det nån som är känslig så är det väl snarare BS som inte kan leva utan att få rekommendera en Volvo?
Min rekommendation var Skoda, men en Avensis D4D är nog inte helt fel den heller.

Turbo lover
555 Inlägg
20 december 2015
Franska rostburkar? Skulle nog säga att de klarar sig från i alla fall synlig rost betydligt bättre än BMW och Mercedes från samma år om vi pratar bilar med några år på nacken. Har inte ägt nån men det verkar va lättare att hitta en Renault eller Peugeuot utan synlig rost än t.ex en BMW 3- eller 5-serie. Nu skulle jag nog inte vilja ha en sån ändå men rostskyddet verkar inte va nåt större problem.

7 675 Inlägg
20 december 2015
Av rubriken att döma så önskar trådskaparen en lättskruvad pendlarbil som inte rostar så mycket.

Hen accepterar alltså rost.
Men inte så mycket rost.
Bara lagom med rost.
Men vad är lagom/inte så mycket rost.

Nästa fråga är hur långt hen ska pendla och på vilken typ av vägar?
Ska hen pendla på motorväg eller kurviga skogs-/grusvägar i norrland?
Även vintertid när väglaget p g a is och snöslask är förrädiskt?

Allra första frågan är att hen söker en lättskruvad bil.
Det bör alltså inte vara någon modern konstruktion.
Längdställd motor underlättar åtkomligheten under huven.
Lättmekad tyder även på att hen vill ha en bil där inte så mycket kan  fallera.
Följaktligen inte så många moderna elektroniska och andra faciliteteter.

Önskar hen god värme så måste det bli en vätskekyld bensinmotor.

Tror jag vet en bil som skulle falla hen på läppen.
Den har inte strålkastarrengörare, ABS-bromsar, antislir, automatisk nivåreglering, eluppvärmda och reglerbara yttre backspeglar, eluppvärmda säten, eluppvärmd vindruta(men dock bakruta), centrallås med fjärrkontroll, öppningsbara bakre rutor, skivbromsar bak(dock fram), tyvärr numer såväl broms- som styrservo, ömtåliga och dyrbara plastschok fram och bak utan i stället en ej integrerad stötfångare av kraftig aluminium som är gummiklädd.

Men dock rymmer 4 personer, har fyrhjulsdrift med fördelningslåda som innehåller lågväxel och låsbar centraldifferential(om bilen ska användas året runt), är tillverkad under ett stort antal år i stort sett oförändrad, har billiga reservdelar om man gör sig besväret att handla från utlandet, vanliga runda 7" strålkastarinsatser, den har något så ovanilgt som reservhjul, hjulbytesverktyg samt ett trettiotal andra hjälpmedel i form av handverktyg, luftpump, däckjärn, lagningssats, sladdlampa inkl uttag i motorrum, men tyvärr numera inte startvev(p g a a kylaren för något decennium sedan förstorades nedåt), har tyvärr sedan några år sedan gaspedal "by wire" och samma insprutning som VAG-bilarna, hjul med däck av 82 eller 85% profilhöjd för komfort och framkomlighet, stänkskydd standard fram och bak.

Prisnivån är hemul.
Utförandena är bla 3-d och 5- kombi, 2-d och 4-d lätt pickis.
Plog finns att köpa till för låg penning.
Det är ingen s k SUV utan en riktig bil.
Den är utmärkt som dragbil för släp och tillåter 1.500 kg på *B*-kort.

Den bilen kanske passar trådskaparen?

Mejla så ska jag berätta vad för bil jag åsyftar.

4 474 Inlägg
20 december 2015
Torsen: Glöm inte en förbrukning kring 0.5 helst smile. Jag förespråkar en modern bil gärna en som vägrar gå sönder big_smile

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
20 december 2015
Kalltkaffe skrev:
dawwe skrev:
Låt se...Kan det finnas andra märken än Volvo? *Funderar*...*Funderar fortfarande*...Nej det gör det inte!!! Nämner TS vilka märken han funderat på? *Läser inlägg #1 igen*...Japp det gör han!! Finns det vettiga alternativ till dessa märken?*Funderar*....Japp!!VW, Opel, nåt franskt (nej inte franskt på det viset big_smile ), nåt asiatiskt osv...

Han måste vara avundsjuk. Med tanke på att TS ville ha en bil med bra rostskydd så rekommenderade jag de bilar jag gjorde. dawwe får gärna komma med några bilar med bättre rostskydd. Tack på förhand!

Nöjeskör närproducerat

296 Inlägg
20 december 2015
_Blue_Speed_ skrev:
Kalltkaffe skrev:
dawwe skrev:

Han måste vara avundsjuk. Med tanke på att TS ville ha en bil med bra rostskydd så rekommenderade jag de bilar jag gjorde. dawwe får gärna komma med några bilar med bättre rostskydd. Tack på förhand!

Bästa rostskyddet är en bilägare med kunskap om var, när och hur rost bildas,
med vilja att åtgärda eventuell rost ifall det är en äldre bil och vilja att rostskydda ordentligt i fallet ny bil,
biltillverkarna har inte tid och råd att hålla på med extrema rostskydd och att göra det med precisionen som hos en urmakare.

Köp en nyare Mercedes, rostskydda själv. Klart.
Finns säkert någon billig liten dieselbil som passar trådskaparen men jag har nog aldrig tittat på fakta kring denna sortens bilar så jag är totalt okunnig och kan som nämnt tidigare inte rekommendera något.

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
20 december 2015
3milius skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Kalltkaffe skrev:

med vilja att åtgärda eventuell rost ifall det är en äldre bil och vilja att rostskydda ordentligt i fallet ny bil,
biltillverkarna har inte tid och råd att hålla på med extrema rostskydd och att göra det med precisionen som hos en urmakare.

Finns säkert någon billig liten dieselbil som passar trådskaparen men jag har nog aldrig tittat på fakta kring denna sortens bilar så jag är totalt okunnig och kan som nämnt tidigare inte rekommendera något.

Volvo hade iaf råd med rostskydd på de riktiga Volvo bilarna från 90 och 00-talet. Men det gick utför senare när Ford fick sina fingrar med i spelet. Första gen V70 och V70N slår V70II(senaste gen) i rostskydd med hästlängder. Men att bilarna blir sämre och sämre idag är inget som förvånar.
Senast redigerat av _Blue_Speed_ (20 december 2015)

Nöjeskör närproducerat

296 Inlägg
20 december 2015
_Blue_Speed_ skrev:
3milius skrev:
_Blue_Speed_ skrev:

Volvo hade iaf råd med rostskydd på de riktiga Volvo bilarna från 90 och 00-talet. Men det gick utför senare när Ford fick sina fingrar med i spelet. Första gen V70 och V70N slår V70II(senaste gen) i rostskydd med hästlängder. Men att bilarna blir sämre och sämre idag är inget som förvånar.

Kanske det, men på Volvo finns inget att skydda om du frågar mig,
så jag tänker inte rekommendera något så obehagligt som en Volvo tillverkad efter 1974.
Det får ni andra göra om ni vill, men jag ser inte behovet av en Volvo på marknaden längre,
när en V70 kostar lika mycket som en Mercedes E-klass.

4 474 Inlägg
20 december 2015
Länken får tala för sig själv. Kika gärna lite extra på vad som skrivs, o kika sedan på omdömena om den franska rostburken Renault, jämför gärna med Volvo från ungefär samma tidsera! Kom ihåg att TS vill ha en bil som drar runt 0.5, då funkar det inte med en äldre modell från typ 2003, utan man får kika på nyare bilar, dvs typ 2007-2008 och framåt. Tittar man på bilar yngre än 2001 så har Volvo 14 modeller varav 6 har fått det högsta betyget 5. I Renaults fall har 7 av 8 högsta betyg, dvs 5). Att kika på äldre bilar än så är inte relevant i detta fall då TS vill ha en förbrukning kring 0.5, så egentligen är det bara de senaste/nyaste bilarna runt 2007 och framåt som är aktuella för TS.

Edit: Båda bilarna jag länkade till har utmärkt rostskydd, är rymliga & nyare, o går att köra på under 0.5, och inom budgeten.  En utmärkt rekommendation där TS samtliga krav är mer eller mindre uppfyllda!
Senast redigerat av dawwe (20 december 2015)

296 Inlägg
20 december 2015
dawwe skrev:
Länken får tala för sig själv. Kika gärna lite extra på vad som skrivs, o kika sedan på omdömena om den franska rostburken Renault, jämför gärna med Volvo från ungefär samma tidsera! Kom ihåg att TS vill ha en bil som drar runt 0.5, då funkar det inte med en äldre modell från typ 2003, utan man får kika på nyare bilar, dvs typ 2007-2008 och framåt. Tittar man på bilar yngre än 2001 så har Volvo 14 modeller varav 6 har fått det högsta betyget 5. I Renaults fall har 7 av 8 högsta betyg, dvs 5). Att kika på äldre bilar än så är inte relevant i detta fall då TS vill ha en förbrukning kring 0.5, så egentligen är det bara de senaste/nyaste bilarna runt 2007 och framåt som är aktuella för TS.

Edit: Båda bilarna jag länkade till har utmärkt rostskydd, är rymliga & nyare, o går att köra på under 0.5, och inom budgeten.  En utmärkt rekommendation där TS samtliga krav är mer eller mindre uppfyllda!

Intressant, bland de bilarna som påstås rosta mer än Mercedes W210 har vi:
Peugeot 1007
Subaru Legacy
Kia Sorrento och Picanto
Honda Civic
Citroën Berlingo

Relativt vanliga bilar på den svenska marknaden ändå.

För att bilen ska dra 0.5 med alla programvara-fusk som sker nuförtiden på dieselbilar,
och för att man ska kunna hänga med i trafiken så krävs nog att bilen har en påstådd förbrukning på 0.3 snarare,
så det blir ännu svårare att hitta något som möter trådskaparens krav.

4 474 Inlägg
20 december 2015
Emilius: Faderns 520D -15 8-växlad automat snittar ganska exakt 0.5 uträknat (tanknings-mängd/mil), men en sån är ju lååååångt över budget. Hans förra 520D -12 manuell 6-växlad  drog runt 0.5dl mer. Vad som är mer intressant är att trots att han marschar ofta på tyska autobahn i farter mellan 180-210, momentant även över 220 så har medelförbrukningen (den uträknade!) på dessa resor legat under 0.8 varje gång!

296 Inlägg
20 december 2015
dawwe skrev:
Emilius: Faderns 520D -15 8-växlad automat snittar ganska exakt 0.5 uträknat (tanknings-mängd/mil), men en sån är ju lååååångt över budget. Hans förra 520D -12 manuell 6-växlad  drog runt 0.5dl mer. Vad som är mer intressant är att trots att han marschar ofta på tyska autobahn i farter mellan 180-210, momentant även över 220 så har medelförbrukningen (den uträknade!) på dessa resor legat under 0.8 varje gång!

Precis, långt över budget. Jag tänker på sådana bilar som hör hemma i diskussionen.
Köper man en spritt ny BMW kanske man kan komma i närheten av de förbrukningssiffror som biltillverkaren angett, med mer raffinerade motorer och ny teknik, för att inte tala om att alla bilar har små turbomotorer numera.
Varför säger du detta till mig? Det är inte jag som ska köpa bil. Det jag skrev om förbrukning skrev jag inte direkt till dig.
Tycker mest det verkar som du vill hissa flagg överallt, du gillar det du säger, vi har nog alla förstått det nu.

Fränt, han lyckas få en bränsleförbrukning på halvlitern per mil med en otroligt tråkig BMW diesel av nyare snitt som inte är den billigaste bilen som finns att tillgå. Jag är föga imponerad. Förvisso går det inte att imponera på mig med förbrukningssiffror alls, men ändå.

Ska jag bara släppa loss mina åsikter totalt så vill jag framföra att trådskaparen bör skrota idén om att köpa tråkiga hjärndöda skitbilar, spara 50 tusen på inköpet och det räcker till bränsle ett tag, jag vill inte veta av flera bränslebesparande bilar i trafiken, sluta köp dem och de försvinner så småningom.

Sök