Hjälp mig välja bil! (Busbil)

keexzet
25 december 2015 · 12 Inlägg

Hejsan smile

Jag har svårt att bestämma mig och skulle behöva tips till bil!

Jag vill ha bakhjulsdriven och turbo. Skulle vilja sikta på en effekt som 250+whp wink Har inte enorm budget men vill ha det hållbart


Har kollat på bla. 200sx s13 och bmw turbo kanske volvo men gillar inte riktigt dom förutom 240 och dom är lite för mainstream imo. Nackdelen med bmw är att det inte går att besiktiga med turbo etc.
Ge förslag big_smile

Senast redigerat av keexzet (26 december 2015)

cheffer
25 december 2015 · 1 422 Inlägg

Du får nog vara lite mer specifik med budget. Vill du ha något som kan besiktas med 250+ hästar kan det vara värt att veta vad du har att spela med smile

Skyline r33 gt-s har kommit ner en bit i pris, kanske kan vara något? Ligger rätt nära din måleffekt original. Vill du ha det hållbart så är inte 200sx med billigt trim till 300 hästar på veven ditt bästa alternativ, även om oljekylning räddar många där.

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
keexzet
26 december 2015 · 12 Inlägg

cheffer skrev:
Du får nog vara lite mer specifik med budget. Vill du ha något som kan besiktas med 250+ hästar kan det vara värt att veta vad du har att spela med smile

Skyline r33 gt-s har kommit ner en bit i pris, kanske kan vara något? Ligger rätt nära din måleffekt original. Vill du ha det hållbart så är inte 200sx med billigt trim till 300 hästar på veven ditt bästa alternativ, även om oljekylning räddar många där.

Budgeten skulle kunna vara något runt 40k kanske så jag vet inte om jag har råd med en skyline t.ex kanske beror på om man ska importera direkt ifrån japan eller köpa i Sverige? smile

CC72
26 december 2015 · 1 661 Inlägg

Bakhjulsdrivet, turbo och "hållbart" för 40000:- kommer vara svårt att hitta.
Tar du bort hållbart är det nog inga större problem smile

keexzet
26 december 2015 · 12 Inlägg

Vad skulle du då rekommendera? Då kanske bimmer är bäst om man kanske lyckas hitta begagnade eller dels från ett avslutat projekt osv.. smile

trubbelturbo
26 december 2015 · 1 460 Inlägg

Spontant tänker jag på en Volvo med T5:a. Går att regga, kolla på blocket så finns det en del färdigbyggda. smile

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
keexzet
26 december 2015 · 12 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Spontant tänker jag på en Volvo med T5:a. Går att regga, kolla på blocket så finns det en del färdigbyggda. smile

Om det blir volvo skulle jag föredra 240 då dom är häftiga och jag har alltid varit kåt i bamses turbo underpants big_smile men jag kan kolla runt lite

CC72
26 december 2015 · 1 661 Inlägg

Han eftersökte en bakhjulsdriven bil.
Ska man rekommendera en framhjulsdriven så är det inga större problem att hitta en bil med ca 250hk för 40000:-.

trubbelturbo
26 december 2015 · 1 460 Inlägg

CC72 skrev:
Han eftersökte en bakhjulsdriven bil.
Ska man rekommendera en framhjulsdriven så är det inga större problem att hitta en bil med ca 250hk för 40000:-.

Det går att slänga i en T5:a i en bakhjulsdriven Volvo också

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
keexzet
26 december 2015 · 12 Inlägg

Ja t5a går att få rwd om man bygger om
Der finns inget annat kul som man skulle kunna slänga i då? Skulle ju va kul med kanske en 1jz gte eller rb25det big_smile men dom har ju sina prislappar sad
vad kan man mer slänga i?

xorox_88 Smack that ass!!
26 december 2015 · 2 953 Inlägg

haha känslan när volvo 240 är för mainstream för dig men s13 går bra..

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
IceEyes Varningar: För många..
26 december 2015 · 2 552 Inlägg

Finns ju inte överdrivet mycket att välja på. Någon 740 med T5-motor kanske?

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
keexzet
26 december 2015 · 12 Inlägg

xorox_88 skrev:
haha känslan när volvo 240 är för mainstream för dig men s13 går bra..

Menade mera att 7/940 är mainstream inte 240, skulle inte ha några problem att köpa en 240 men det skulle ju behövas en fk/ft i då och jag vet inte hur mycket man kan köra med utan att byta stakar eller kolvar

Nickeboii
26 december 2015 · 762 Inlägg

keexzet skrev:

xorox_88 skrev:
haha känslan när volvo 240 är för mainstream för dig men s13 går bra..

Menade mera att 7/940 är mainstream inte 240, skulle inte ha några problem att köpa en 240 men det skulle ju behövas en fk/ft i då och jag vet inte hur mycket man kan köra med utan att byta stakar eller kolvar

Har du en bra mappning så ska inte 350 hk vara några större problem med en standard FK/FT bottendel. Håll dig undan B230ET och B230 motorer innan 1988B bara, de har mycket svagare stakar och en annan klenare vevaxel. smile

Men en standard FK/FT håller för ganska mycket, stakarna är det som burkar ge sig först. Kolvarna tål dock mycket effekt. Över 500 hk ska de klara i alla fall. smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
keexzet
26 december 2015 · 12 Inlägg

Garagemuppen skrev:

keexzet skrev:

xorox_88 skrev:
haha känslan när volvo 240 är för mainstream för dig men s13 går bra..

Menade mera att 7/940 är mainstream inte 240, skulle inte ha några problem att köpa en 240 men det skulle ju behövas en fk/ft i då och jag vet inte hur mycket man kan köra med utan att byta stakar eller kolvar

Har du en bra mappning så ska inte 350 hk vara några större problem med en standard FK/FT bottendel. Håll dig undan B230ET och B230 motorer innan 1988B bara, de har mycket svagare stakar och en annan klenare vevaxel. smile

Men en standard FK/FT håller för ganska mycket, stakarna är det som burkar ge sig först. Kolvarna tål dock mycket effekt. Över 500 hk ska de klara i alla fall. smile

Okej, man brukar väl klara sig ganska långt på och byta turbo och mer ladda och till 3" hela vägen innan kam och kanske topp mm måste bytas?

Nickeboii
28 december 2015 · 762 Inlägg

keexzet skrev:

Garagemuppen skrev:

keexzet skrev:

Menade mera att 7/940 är mainstream inte 240, skulle inte ha några problem att köpa en 240 men det skulle ju behövas en fk/ft i då och jag vet inte hur mycket man kan köra med utan att byta stakar eller kolvar

Har du en bra mappning så ska inte 350 hk vara några större problem med en standard FK/FT bottendel. Håll dig undan B230ET och B230 motorer innan 1988B bara, de har mycket svagare stakar och en annan klenare vevaxel. smile

Men en standard FK/FT håller för ganska mycket, stakarna är det som burkar ge sig först. Kolvarna tål dock mycket effekt. Över 500 hk ska de klara i alla fall. smile

Okej, man brukar väl klara sig ganska långt på och byta turbo och mer ladda och till 3" hela vägen innan kam och kanske topp mm måste bytas?

Det finns väldigt mycket information att hämta på nätet om olika trimningsgrader på B230, men generellt sätt så duger det fint det som du sa, i alla fall upp till runt 250 hk. Sen bör du byta kamaxel då original T-kam är för snäll.

Sen bör även porta/byta toppen till en vassare modell efter 300 hk och det är väl där någonstans man bör byta grenrör också smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Molna
28 december 2015 · 87 Inlägg

Om jag var du skulle jag nog välja e34/e36 med m50b25 och turbokonventera, dom har ju redan original 190hk och många som kört dessa oööpnade med 400-500hk självklart kan saker gå sönder det får man räkna med men dom verkar hålla rätt bra för många, Finns väldigt mycket info om dessa turbokonventering/recept på nätet. smile

Nickeboii
28 december 2015 · 762 Inlägg

Ett annat tips är en Nissan Skyline R33 GTS, de kostar inte speciellt mycket och har 250 hk original. Alternativt en Supra MK3. smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Kesler
28 december 2015 · 3 650 Inlägg

Sierra såklart

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang