Jag har svårt att bestämma mig och skulle behöva tips till bil!
Jag vill ha bakhjulsdriven och turbo. Skulle vilja sikta på en effekt som 250+whp Har inte enorm budget men vill ha det hållbart
Har kollat på bla. 200sx s13 och bmw turbo kanske volvo men gillar inte riktigt dom förutom 240 och dom är lite för mainstream imo. Nackdelen med bmw är att det inte går att besiktiga med turbo etc. Ge förslag
Du får nog vara lite mer specifik med budget. Vill du ha något som kan besiktas med 250+ hästar kan det vara värt att veta vad du har att spela med
Skyline r33 gt-s har kommit ner en bit i pris, kanske kan vara något? Ligger rätt nära din måleffekt original. Vill du ha det hållbart så är inte 200sx med billigt trim till 300 hästar på veven ditt bästa alternativ, även om oljekylning räddar många där.
Du får nog vara lite mer specifik med budget. Vill du ha något som kan besiktas med 250+ hästar kan det vara värt att veta vad du har att spela med
Skyline r33 gt-s har kommit ner en bit i pris, kanske kan vara något? Ligger rätt nära din måleffekt original. Vill du ha det hållbart så är inte 200sx med billigt trim till 300 hästar på veven ditt bästa alternativ, även om oljekylning räddar många där.
Budgeten skulle kunna vara något runt 40k kanske så jag vet inte om jag har råd med en skyline t.ex kanske beror på om man ska importera direkt ifrån japan eller köpa i Sverige?
Ja t5a går att få rwd om man bygger om Der finns inget annat kul som man skulle kunna slänga i då? Skulle ju va kul med kanske en 1jz gte eller rb25det men dom har ju sina prislappar vad kan man mer slänga i?
haha känslan när volvo 240 är för mainstream för dig men s13 går bra..
Menade mera att 7/940 är mainstream inte 240, skulle inte ha några problem att köpa en 240 men det skulle ju behövas en fk/ft i då och jag vet inte hur mycket man kan köra med utan att byta stakar eller kolvar
haha känslan när volvo 240 är för mainstream för dig men s13 går bra..
Menade mera att 7/940 är mainstream inte 240, skulle inte ha några problem att köpa en 240 men det skulle ju behövas en fk/ft i då och jag vet inte hur mycket man kan köra med utan att byta stakar eller kolvar
Har du en bra mappning så ska inte 350 hk vara några större problem med en standard FK/FT bottendel. Håll dig undan B230ET och B230 motorer innan 1988B bara, de har mycket svagare stakar och en annan klenare vevaxel.
Men en standard FK/FT håller för ganska mycket, stakarna är det som burkar ge sig först. Kolvarna tål dock mycket effekt. Över 500 hk ska de klara i alla fall.
haha känslan när volvo 240 är för mainstream för dig men s13 går bra..
Menade mera att 7/940 är mainstream inte 240, skulle inte ha några problem att köpa en 240 men det skulle ju behövas en fk/ft i då och jag vet inte hur mycket man kan köra med utan att byta stakar eller kolvar
Har du en bra mappning så ska inte 350 hk vara några större problem med en standard FK/FT bottendel. Håll dig undan B230ET och B230 motorer innan 1988B bara, de har mycket svagare stakar och en annan klenare vevaxel.
Men en standard FK/FT håller för ganska mycket, stakarna är det som burkar ge sig först. Kolvarna tål dock mycket effekt. Över 500 hk ska de klara i alla fall.
Okej, man brukar väl klara sig ganska långt på och byta turbo och mer ladda och till 3" hela vägen innan kam och kanske topp mm måste bytas?
Menade mera att 7/940 är mainstream inte 240, skulle inte ha några problem att köpa en 240 men det skulle ju behövas en fk/ft i då och jag vet inte hur mycket man kan köra med utan att byta stakar eller kolvar
Har du en bra mappning så ska inte 350 hk vara några större problem med en standard FK/FT bottendel. Håll dig undan B230ET och B230 motorer innan 1988B bara, de har mycket svagare stakar och en annan klenare vevaxel.
Men en standard FK/FT håller för ganska mycket, stakarna är det som burkar ge sig först. Kolvarna tål dock mycket effekt. Över 500 hk ska de klara i alla fall.
Okej, man brukar väl klara sig ganska långt på och byta turbo och mer ladda och till 3" hela vägen innan kam och kanske topp mm måste bytas?
Det finns väldigt mycket information att hämta på nätet om olika trimningsgrader på B230, men generellt sätt så duger det fint det som du sa, i alla fall upp till runt 250 hk. Sen bör du byta kamaxel då original T-kam är för snäll.
Sen bör även porta/byta toppen till en vassare modell efter 300 hk och det är väl där någonstans man bör byta grenrör också
Om jag var du skulle jag nog välja e34/e36 med m50b25 och turbokonventera, dom har ju redan original 190hk och många som kört dessa oööpnade med 400-500hk självklart kan saker gå sönder det får man räkna med men dom verkar hålla rätt bra för många, Finns väldigt mycket info om dessa turbokonventering/recept på nätet.