2448
Sök

Köpråd bra andrabil.

1 233 Inlägg
29 december 2015
Trådstartare
Halloj, varit frånvarande en tid, men tänkte nu eftersöka forumets expertis.
Det är nämligen som så att behovet av en andrabil har kommit.

Följande krav gäller, och kan ej justeras på:

* MAX 40kkr
* Helst under 17.000mil
* Efter 2005 (behov av Isofix)
* Gärna Flex/Kombi, men ej familjebuss typ Voyager eller liknande.
* EJ Volvo, vänligen respektera detta.
* AC
* Säker

Har väl tittat runt på lite allt möjligt. Vill helst ha en säker bil, förbrukningen spelar inte så stor roll, men helst under eller kring liter/mil. De som jag tycker verkar vara vettiga är Ford Focus från 05 och uppåt, samt Renault Modos.

Någon som har erfarenheter om dessa bilar? Eller kan tipsa mig om andra. Skall tilläggas att andrabilen mest kommer att rulla i tätort, men några gånger per år gå ut på längre turer.

Körglädje, sportighet och hästkrafter behövs inte när det kommer till andrabilen, har andra bilar som tillfredsställer dessa behov.

Vore tacksam för svar, erfarenheter och förslag.

Evildan
29 december 2015
En Volvo 210 "Duett" kryssar inte i några av dina rutor och är således ett typ av förslag som förmodligen kommer anlända. wink

Var och tittade på en Modus för två månader sedan då dom har ett gott rykte och är en säker familjebil men den har ett för litet bagageutrymme om det skall in en barnvagn.
Var även vid samma tillfälle och provkörde en Focus kombi 2008 1.8 alkoholist, fann bilen riktigt oinspirerande och gammalmodig i känslan och valde istället en Mondeo 2005 istället för en bråkdel av pengarna.
Mondeon har ISOFIX bakom klädseln, jag snittade lite snyggt med en brytbladskniv och utan basen monterad syns inte snitten då det är så pass långt ned på ryggstödet.
Rekommenderar alltså en Mondeo framför Focusen, även ett exemplar utan Ghia och V6.

Andra bilar som är lite högre och flexibla är Corolla Verso genII från 2005 och uppåt, dock kan det bli svårt att vaska fram ett bra exemplar med så lågt miltal till den budgeten.

1 233 Inlägg
30 december 2015
Trådstartare
Vågar man ge sig på en Peugeot 307 kanske? Mondeon känns "för stor", men kanske är värd en titt. Dock upplever jag Focusen som mer "hållbar" än vad Modeon är, men kanske bara en illusion.

Fler tips mottages gärna

6 703 Inlägg
30 december 2015

De/Dem

Sök