Pendlarbil, lite funderingar

niille
29 december 2015 · 7 Inlägg

Ska börja på ett nytt jobb som ligger 6 mil bort, dvs 12 tor varje dag.

Har haft en 9-5 tidigare, som motorn havererade på, med tanke på den erfarenheten blir det nog ingen Saab. Efter det skaffade jag en Mazda 6 som för tillfället håller på att rosta ihop, så jag kommer nog inte satsa på en Mazda heller med tanke på rosten.

Det jag är ute efter är:

* En bil som håller, som inte behövs skrotas efter 2-3 år utan får gärna hålla 5+ år.
* En som INTE rostar
* Får gärna dra under 0.9
* Inte kostar mer än 70.000:-, men helst 50-60.000:-
* Måste ha plats med barnvagn i bagaget och en bilbarnstol i baksätet
* Billig försäkring och skatt
* Inte varvar för mycket på motorvägen, min tidigare Saab låg på 3000 varv i 140km/h så något liknande helst.

Har googlat runt flera veckor men har inte kommit fram till något beslut. Det jag har kommit fram till gällande lite olika bilar är:

Volvo:
S40/V40/V40/C30: Tidiga modeller rostar, bristande kvalitét då dom är byggda av Ford? Snålare än S60/S80 dock.
S60/S80: Riktiga volvo, bra komfort, håller länge men drar mycket?

Audi VW Skoda
Samma koncern, problem med kamkedjorna. Behöver åka in på verkstaden titt som tätt. Audi är för dyra så dom går bort. Dom modellerna som är aktuella är väl VW Golf och Skoda Octavia. När det gäller golfen så är det nog diesel som gäller eftersom bensinaren förmodligen drar en del på motorväg. Octavian som bygger på samma plattform verkar dock snålare med sin 1.6 FSI motor, vet dock inte hur den är på motorvägen. Alternativt en 2.0 FSI som vad jag förstått har 6 växlar.  En Octavia går för runt 50.000:- med 10k mil på mätaren.

Många säger att Skoda är budget bilar, men Octavian verkar som ett bra alternativ med rätt motor.

Mercedes
Tidiga modeller rostar, speciellt A-Klassen, vet dock inte hur nyare modeller står sig. Diesel mercorna säljs väldigt dyra. Bensinarna lär dra en del.

Toyota
Pålitliga bilar med ett frågetecken på rosten. Har läst många som tipsar om Corolla men dom verkar vara väldigt högvarviga och bullriga på motorvägen. Auris diesel skulle kunna funka men känns aningen liten. Avensis känns stor och pålitlig men vet dock inte vad bensinarna ligger på i motorvägsfart.

Vad har ni för tips?

torsen
29 december 2015 · 7 198 Inlägg

ALLA BILAR ROSTAR - men vissa mindre om de sköts på rätt sätt.
Och rostskyddas från de är nya = svårt att kolla om man köper begagnad bil.
Samma sak gäller hur föregående ägare kört, var hen kört och hur hen tvättat.
Varmgaragerade bilar bör generellt undvikas, speciellt när de delat plats i ett parkeringsgarage som ju vanligtvis är konstant fuktigt halva året.
Har bilen el motor- och kupévärmare kan man anta att bilen stått utomhus = bra ur korrosionssynpunkt.

Om just rosten är det som bekymrar dig mest så kan du gå in på Vi Bilägare och kolla deras rostbedömningar av bilar det senaste decenniet.
Toyota ligger dåligt till härvidlag.
Renault bra de senaste åren.

VAG skulle jag inte reflektera på med tanke på deras problem med växellådor och motorer samt deras dyra delar och tråkiga bemötande på verkstäderna samt ohemula andrahandsvärde.

tongue

niille
29 december 2015 · 7 Inlägg

torsen skrev:
ALLA BILAR ROSTAR - men vissa mindre om de sköts på rätt sätt.
Och rostskyddas från de är nya = svårt att kolla om man köper begagnad bil.
Samma sak gäller hur föregående ägare kört, var hen kört och hur hen tvättat.
Varmgaragerade bilar bör generellt undvikas, speciellt när de delat plats i ett parkeringsgarage som ju vanligtvis är konstant fuktigt halva året.
Har bilen el motor- och kupévärmare kan man anta att bilen stått utomhus = bra ur korrosionssynpunkt.

Om just rosten är det som bekymrar dig mest så kan du gå in på Vi Bilägare och kolla deras rostbedömningar av bilar det senaste decenniet.
Toyota ligger dåligt till härvidlag.
Renault bra de senaste åren.

VAG skulle jag inte reflektera på med tanke på deras problem med växellådor och motorer samt deras dyra delar och tråkiga bemötande på verkstäderna samt ohemula andrahandsvärde.

tongue

Tack för svar!

Rosten, förbrukningen och livslängden är väl dom tre sakerna som jag värdesätter högst.

Känns som att japanska bilar går bort helt om man tar hänsyn till rosten, Ford likaså. VAG går bort pga mycket strul, franska bilar verkar strula en hel del dom också. Känns som att det inte är så mycket som återstår förutom Volvo isåfall. Opel har jag sämre koll på.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
29 december 2015 · 3 730 Inlägg

niille skrev:

torsen skrev:
ALLA BILAR ROSTAR - men vissa mindre om de sköts på rätt sätt.
Och rostskyddas från de är nya = svårt att kolla om man köper begagnad bil.
Samma sak gäller hur föregående ägare kört, var hen kört och hur hen tvättat.
Varmgaragerade bilar bör generellt undvikas, speciellt när de delat plats i ett parkeringsgarage som ju vanligtvis är konstant fuktigt halva året.
Har bilen el motor- och kupévärmare kan man anta att bilen stått utomhus = bra ur korrosionssynpunkt.

Om just rosten är det som bekymrar dig mest så kan du gå in på Vi Bilägare och kolla deras rostbedömningar av bilar det senaste decenniet.
Toyota ligger dåligt till härvidlag.
Renault bra de senaste åren.

VAG skulle jag inte reflektera på med tanke på deras problem med växellådor och motorer samt deras dyra delar och tråkiga bemötande på verkstäderna samt ohemula andrahandsvärde.

tongue

Tack för svar!

Rosten, förbrukningen och livslängden är väl dom tre sakerna som jag värdesätter högst.

Känns som att japanska bilar går bort helt om man tar hänsyn till rosten, Ford likaså. VAG går bort pga mycket strul, franska bilar verkar strula en hel del dom också. Känns som att det inte är så mycket som återstår förutom Volvo isåfall. Opel har jag sämre koll på.

Med risk för att verka tjatig... Volvo V70!! Den är inte vanligast på vägarna av en slump. God jakt

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
zekezeke Vila i frid, pappa..
29 december 2015 · 517 Inlägg

Inte tittat på bmw? Drar inte mycket, pålitliga och hemskt trevliga att köra. 5 serie kombi med relativt få ägare kan jag varmt rekommendera om du hittar nån sådan.

I övrigt;
Rostfritt för 50 tusen kan du ju glömma. Det blir nån bil mellan 1998-2007 som garanterat blivit vinterkörd och förmodligen inte tvättad varannan vecka, som ju krävs för att hålla bilen rostfri.

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
Evildan
29 december 2015 ·

Prius.
Rymmer en barnvagn och har ISOFIX i baksätet.
Varvar mindre än exempelvis en 1.6 Golf V eller BMW 318i E46 i motorvägsfart.
Snål, under 5.0l/100km om du kan köra bil.
Hållbar.
Skatt 360kr.
Säker, full pott i EURONCAP, som en S80 alltså.
Hög utrustningsnivå med klima, pekskärm, MP3 WMA auxingång, med mera.

dawwe ...has left the building...
29 december 2015 · 4 474 Inlägg

Alltid alltid alltid samma visa....Diwraz: Volvo!!!! Evil: Inte nån jäkla bil från VAG-koncernen, de e bara JUNK! Prius for life! Seriöst, kan man/vi inte nyansera oss liiiite mer? Vidga vyerna en aning o inte stampa i samma gamla spår?
Vad kommer jag tipsa om då? Ja vad tror ni...?

VAG: FSI motorerna skall du välja bort. TDi är ett bättre val, du kommer ju köra 60 mil i veckan så låg förbrukning borde vara rätt högt prioriterat. Ett exempel på en bil som uppfyller flertalet av dina önskemål

BMW: Gå inte i taket nu ni som känner er träffade, detta är bara ett exempel

Sittåträng (Citroen): Ännu ett exempel, inget mer än så big_smile

Ford: Bättre än ryktet big_smile

Ja, nu är det fritt fram att börja tjabba, igen...

Senast redigerat av dawwe (29 december 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
29 december 2015 · 3 730 Inlägg

dawwe skrev:
Alltid alltid alltid samma visa....Diwraz: Volvo!!!! Evil: Inte nån jäkla bil från VAG-koncernen, de e bara JUNK! Prius for life! Seriöst, kan man/vi inte nyansera oss liiiite mer? Vidga vyerna en aning o inte stampa i samma gamla spår?
Vad kommer jag tipsa om då? Ja vad tror ni...?

VAG: FSI motorerna skall du välja bort. TDi är ett bättre val, du kommer ju köra 60 mil i veckan så låg förbrukning borde vara rätt högt prioriterat. Ett exempel på en bil som uppfyller flertalet av dina önskemål

BMW: Gå inte i taket nu ni som känner er träffade, detta är bara ett exempel

Sittåträng (Citroen): Ännu ett exempel, inget mer än så big_smile

Ford: Bättre än ryktet big_smile

Ja, nu är det fritt fram att börja tjabba, igen...

Jo den BMWn va la trevlig.

Men, sanningar tål att upprepas. Eller har jag fel? Är v70 vanligast pga en slump? Eller kanske för att den är dålig?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
dawwe ...has left the building...
29 december 2015 · 4 474 Inlägg

Vanligast var då? I världen? I USA? I Indien? På skroten? I mina mardrömmar? Nej V70 är vanligast i Sverige, av den enkla förklaringen att bilen är helt OK och att det råkar vara en svensk bil. Tro mig hade Volvo byggt Passaten precis likadan som VW gjorde, men satt Volvo emblem på den så klart o kallat den för V70 så hade den varit vanligast, i Sverige.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
29 december 2015 · 3 730 Inlägg

dawwe skrev:
Vanligast var då? I världen? I USA? I Indien? På skroten? I mina mardrömmar? Nej V70 är vanligast i Sverige, av den enkla förklaringen att bilen är helt OK och att det råkar vara en svensk bil. Tro mig hade Volvo byggt Passaten precis likadan som VW gjorde, men satt Volvo emblem på den så klart o kallat den för V70 så hade den varit vanligast, i Sverige.

Eller så har Volvo arbetat in ett vinnande koncept i "folksjälen"... Vi kan bara konstatera att det kryllar av v70 på våra vägar med nöjda förare bakom ratten.

Gemeneman skiter fullständigt i att det är en "svensk" produkt... Som med mycket annat. Du vet han i Macken som bara tankar på OK, är en påhittad figur...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
dawwe ...has left the building...
29 december 2015 · 4 474 Inlägg

Nej så är det inte..."Folksjälen" finns i alla länder. Varför är inte Volvo V70 vanligast i Frankrike? I Tyskland? I Spanien? I USA? Fundera på det, sen när du funderat klart så kan du tala om för oss vad du kommit fram till...Ställ dig oxå frågan vilka andra märken/modeller som är Volvos motsvarighet i nämnda länder? Jag kan ge ett exempel, i Tjeckien så kryllar det formligen av....Skoda.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
29 december 2015 · 3 730 Inlägg

dawwe skrev:
Nej så är det inte..."Folksjälen" finns i alla länder. Varför är inte Volvo V70 vanligast i Frankrike? I Tyskland? I Spanien? I USA? Fundera på det, sen när du funderat klart så kan du tala om för oss vad du kommit fram till...Ställ dig oxå frågan vilka andra märken/modeller som är Volvos motsvarighet i nämnda länder? Jag kan ge ett exempel, i Tjeckien så kryllar det formligen av....Skoda.

Jo det är väl till viss del som du säger. Men du har inte helt rätt.

Varför var inte SAAB en storsäljare? Den passade inte den stora massan. Fast den var ju svensk. Finns många "skitbilar" som sålde bättre än SAAB. På andra ställen i världen krävs andra saker av en bil som tillverkarna där tillgodoser så ditt resonemang håller inte riktigt... Men du behöver inte åka Volvo om du inte vill... Men du kommer kanske till insikt en vacker dag😉

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
dawwe ...has left the building...
29 december 2015 · 4 474 Inlägg

Saab satsade på "annorlunda lösningar", de ville "ligga i framkant",erbjuda körgladare, sportigare bilar. Det bar sig inte av flera anledningar, vilket är tråkigt, varav en är att de ansågs "lite udda".

En barnfamilj i Frankrike liknande TS familj, vad tror du de kör för bil? Porsche Cayenne? BMW M5 Touring? Volvo V70? Eller mer sannolikt: ett franskt märke? Jag vet vad jag hade gissat på iaf, nej inte M5 Touring big_smile.

Volvo är inte svaret på alla köpråd. Volvo är en OK bil, men det finns mängder med andra märken som är minst lika bra. Att det skiljer på enstaka punkter är helt naturligt, precis som att det faller sig naturligt att "gemene man i Sverige" tycker kanske att "Volvo är svenskt, en bil att lita på!". Men ärligt, hur mycket är svenskt i en Volvo egentligen? Mängder med prylar i bilarna är från diverse tyska företag mm, o det finns givetvis svenska prylar i andra märken, airbags är ett bra exempel, fyrhjulsdrift en annan. Stålet i Volvo lär vara svenskt får vi hoppas, precis som stålet i BMW borde väl vara tyskt, kan man tycka iaf...

Nej jag kommer inte komma till insikt om Volvo. I min värld så är Skoda Superb Kombi helt överlägsen V70, därmed inte sagt att V70 är dålig.

Senast redigerat av dawwe (29 december 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
JFfoto
29 december 2015 ·

Volvo röstar jag på. smile

dawwe ...has left the building...
29 december 2015 · 4 474 Inlägg

Jag röstar på Airbus A380. big_smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Muttley
29 december 2015 ·

niille skrev:
* Måste ha plats med BARNVAGN i bagaget och en bilbarnstol i baksätet
* Billig försäkring och skatt

Volvo:
S40/V40/V40/C30: Tidiga modeller rostar, bristande kvalitét då dom är byggda av Ford? Snålare än S60/S80 dock.
S60/S80: Riktiga volvo, bra komfort, håller länge men drar mycket?

Vad har ni för tips?

Mitt tips.
Det fetmarkerade. 

Radera de 2 faktorerna ihop. Speciellt c30. För de är väl en vanlig svensk barnvagn vi pratar?

S60 är liten,  alltså jätteliten, så samma sak med barnvagnen där.
S80 funkar, men blir bökigt med barnvagn. 

Tänkte bara så du tänker på ungen wink

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
29 december 2015 · 3 730 Inlägg

dawwe skrev:
Saab satsade på "annorlunda lösningar", de ville "ligga i framkant",erbjuda körgladare, sportigare bilar. Det bar sig inte av flera anledningar, vilket är tråkigt, varav en är att de ansågs "lite udda".

En barnfamilj i Frankrike liknande TS familj, vad tror du de kör för bil? Porsche Cayenne? BMW M5 Touring? Volvo V70? Eller mer sannolikt: ett franskt märke? Jag vet vad jag hade gissat på iaf, nej inte M5 Touring big_smile.

Volvo är inte svaret på alla köpråd. Volvo är en OK bil, men det finns mängder med andra märken som är minst lika bra. Att det skiljer på enstaka punkter är helt naturligt, precis som att det faller sig naturligt att "gemene man i Sverige" tycker kanske att "Volvo är svenskt, en bil att lita på!". Men ärligt, hur mycket är svenskt i en Volvo egentligen? Mängder med prylar i bilarna är från diverse tyska företag mm, o det finns givetvis svenska prylar i andra märken, airbags är ett bra exempel, fyrhjulsdrift en annan. Stålet i Volvo lär vara svenskt får vi hoppas, precis som stålet i BMW borde väl vara tyskt, kan man tycka iaf...

Nej jag kommer inte komma till insikt om Volvo. I min värld så är Skoda Superb Kombi helt överlägsen V70, därmed inte sagt att V70 är dålig.

Du gillar att prata om Frankrike. Jag har inte sett något bra från det landet utom npgra enstaka filmer. Hur har det gått när Volvo delat bla motorer med sydlänningarna? Jo det blir pankaka av allt... Motorer byggs i Skövde och monteras i Göteborg. Så är det med det. Saab är och förblir smörja som en snäv skara människor har det dåliga omdömmet att uppskatta.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
dawwe ...has left the building...
29 december 2015 · 4 474 Inlägg

DiwraZ skrev:
Du gillar att prata om Frankrike. Jag har inte sett något bra från det landet utom några enstaka filmer.

Champagne. Pastöriserad mjölk. Flygpionjärer med många halsbrytande uppfinningsrika flygmaskiner kring 1900-talets början. Frankrike ligger i framkant på många tekniska områden!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
trubbelturbo
29 december 2015 · 1 442 Inlägg

dawwe skrev:

DiwraZ skrev:
Du gillar att prata om Frankrike. Jag har inte sett något bra från det landet utom några enstaka filmer.

Champagne. Pastöriserad mjölk. Flygpionjärer med många halsbrytande uppfinningsrika flygmaskiner kring 1900-talets början. Frankrike ligger i framkant på många tekniska områden!

Inklusive bilar, faktiskt. smile

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
dawwe ...has left the building...
30 december 2015 · 4 474 Inlägg

Ja du har rätt, Bugatti är franskt, glömde!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang