Köpråd: Billig bil som är rolig att Köra

hakalm
6 januari 2016 · 3 Inlägg

Hej Garaget!
Jag är efter många års väntan äntligen på jakt efter en alldeles egen bil att köra och vårda bara för min egen skull (helt vid sidan om bruksbilen). Vad jag vill ha är en bil som är fantastisk att köra, då jag gillar att plöja mil bakom ratten och gärna nöjesåker både längre och kortare sträckor. Till vardags kör vi en Ford Mondeo mk3 kombi från 2003, men den är faktiskt förvånansvärt rolig att köra, speciellt om man pressar den lite grand, trots den mediokra motoreffekten på 145hk.
Men det som ska införskaffas nu är något helt annat. Jag är på jakt efter en bil som inte bör kosta mer än ca 20000 och hellre runt 10000. SJälvklart kommer det bli en äldre bil, men det är inget hinder då jag gärna mekar själv och har tillgång till verkstadslokal om det skulle behövas. Målet är att helt enkelt kunna njuta av vägar i bilen, så det lutar åt något lite mindre, dock gärna med någon form av baksäte så barnen kan åka med ibland. Det behöver absolut inte vara något effektmonster, känslan är viktigare än ren prestanda. Som porschefan sen barnsben så är jag mycket intresserad av en porsche 924 eller möjligtvis 944 om det dyker upp någon inom budget eller däromkring, men jag undrar vad ni andra har för tips. Jag har spanat på blocket och det finns ju allt från golf GTI mk4 till Nissan 200SX till nämnda porsche 924 som ryms inom budget...vilken billig bil är egentligen roligast? och vilka är inte alls roliga, dvs vilka ska man hålla sig borta ifrån?
Mvh Håkan

dawwe ...has left the building...
6 januari 2016 · 4 474 Inlägg

Nu får jag på nöten av haters... Men en BMW E36 Coupe (helst 325i eller 323i, men även 328i) är ett gott val!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
IceEyes Varningar: För många..
6 januari 2016 · 2 552 Inlägg

Nu får jag på nöten av haters... Men en Peugeot 205 GTI är ett gott val!

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Sarge
6 januari 2016 · 2 337 Inlägg

Porsche 924/944 är roliga att köra, men mindre roliga att äga om man satsar på ett exemplar i den prisklassen. Det är klart man kan ha tur och hitta en 924 som funkar bra, men en 944 för under 20k kan bli en dyr historia.

hakalm
6 januari 2016 · 3 Inlägg

Sarge skrev:
Porsche 924/944 är roliga att köra, men mindre roliga att äga om man satsar på ett exemplar i den prisklassen. Det är klart man kan ha tur och hitta en 924 som funkar bra, men en 944 för under 20k kan bli en dyr historia.

Vad är det som är så dyrt på begagnade 944or? Är det svindyra reservdelar eller är det själva arbetet med dom som kostar? Är det saker som går sönder ofta eller hur är det?

Sarge
6 januari 2016 · 2 337 Inlägg

hakalm skrev:

Sarge skrev:
Porsche 924/944 är roliga att köra, men mindre roliga att äga om man satsar på ett exemplar i den prisklassen. Det är klart man kan ha tur och hitta en 924 som funkar bra, men en 944 för under 20k kan bli en dyr historia.

Vad är det som är så dyrt på begagnade 944or? Är det svindyra reservdelar eller är det själva arbetet med dom som kostar? Är det saker som går sönder ofta eller hur är det?

Dyra delar. Mycket arbete går att göra själv, det finns gott om dokumentation och guider på nätet. Men en sliten bil (som ju ett billigt pris ofta är tecknet på) kan kräva ganska många och dyra delar för att få i okej skick igen.

DusanMandick Random Hero
6 januari 2016 · 4 047 Inlägg

honda crx!

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Evildan
6 januari 2016 ·

En mk3 v6? ;-)

Jag slår även jag ett slag för 924 då det är en rolig bil att köra. Inte snabbare eller rappare runt kurvorna än den nämnda e36 men 924 är en riktig sportbil byggd från grunden som en sådan trots "lastbilsmotor" och en mängd övriga delar från VAGs hyllor.

En annan kul bil med mycket körglädje är mx-5 fast dom är ovanliga i den här prisklassen.

En lite mer udda fågel som förmodligen många kommer tokrata är SAAB 900 Turbo av första generationen, en rolig och praktisk bil som börjar bli svåra att hitta.

granadadr
6 januari 2016 · 7 268 Inlägg

jag personligen tror på Bmw smile

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
torsen
8 januari 2016 · 7 198 Inlägg

DusanMandick skrev:
honda crx!

X 2 smile

hakalm
2 februari 2016 · 3 Inlägg

Hur är det med små FF coupéer från 90-talet som Opel Tigra eller Ford Puma, är dom roliga? Dom är grymt billiga nu i alla fall, och verkar vara billiga att äga också. Är ju lite lika Porsche 924, ungefär lika många hk/kilo och 2+2 platser (förutom att porschen är bakhjulsdriven då).

Lowpass
2 februari 2016 · 1 224 Inlägg

En gammal Crx/Civic, finns massor att pilla med. Du kommer inte ångra dig smile

i-vtec Do you?
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 februari 2016 · 17 379 Inlägg

Lowpass skrev:
En gammal Crx/Civic, finns massor att pilla med. Du kommer inte ångra dig smile

Haft Crx. Den var riktigt rolig! Även En Honda Civic Aerodeck 2d från sent 80-tal som var mycket trevlig!

Fiat UNO Turbo I.E men de går inte och hitta längre. Köpte nog den sista 2001...

Citroen Xantia Activa 2.0 Turbo kör ifrån allt men samma där: Finns inga. Dessutom lite dyra i drift...

Hittar du en Citroen CX för under 10000:- så köp den. Mycket intressant bil.

Köpte ju en Opel Omega 16v som nödbil. Kul är den inte. Men extremt lätt i baken!

Små GTi-bilar är kul annars (Gäller ej Nissan Sunny GTi)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Slash Saabifierad
2 februari 2016 · 2 023 Inlägg

hakalm skrev:
Hur är det med små FF coupéer från 90-talet som Opel Tigra eller Ford Puma, är dom roliga? Dom är grymt billiga nu i alla fall, och verkar vara billiga att äga också. Är ju lite lika Porsche 924, ungefär lika många hk/kilo och 2+2 platser (förutom att porschen är bakhjulsdriven då).

Njaaaaa Opel Tigra är egentligen en Corsa med annan kaross och Ford Puma är en Fiesta med annan kaross, då både Corsa och Fiesta inte är några roliga bilar så skulle jag snarare säga skippa om du vill ha en körglad bil.

Porsche 924 går inte att jämföra med en Tigra vad det gäller körglädje då de är för olika, körglädjen sitter inte enbart i effekten och vikten.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 februari 2016 · 17 379 Inlägg

Slash skrev:

hakalm skrev:
Hur är det med små FF coupéer från 90-talet som Opel Tigra eller Ford Puma, är dom roliga? Dom är grymt billiga nu i alla fall, och verkar vara billiga att äga också. Är ju lite lika Porsche 924, ungefär lika många hk/kilo och 2+2 platser (förutom att porschen är bakhjulsdriven då).

Njaaaaa Opel Tigra är egentligen en Corsa med annan kaross och Ford Puma är en Fiesta med annan kaross, då både Corsa och Fiesta inte är några roliga bilar så skulle jag snarare säga skippa om du vill ha en körglad bil.

Porsche 924 går inte att jämföra med en Tigra vad det gäller körglädje då de är för olika, körglädjen sitter inte enbart i effekten och vikten.

Vi kan väl säga utan att tulla för mycket på sanningen: Dessa 2 ägs ofta av damer i åldern 50+ som tycker de köpt en sportbil?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
trubbelturbo
2 februari 2016 · 1 442 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Slash skrev:

hakalm skrev:
Hur är det med små FF coupéer från 90-talet som Opel Tigra eller Ford Puma, är dom roliga? Dom är grymt billiga nu i alla fall, och verkar vara billiga att äga också. Är ju lite lika Porsche 924, ungefär lika många hk/kilo och 2+2 platser (förutom att porschen är bakhjulsdriven då).

Njaaaaa Opel Tigra är egentligen en Corsa med annan kaross och Ford Puma är en Fiesta med annan kaross, då både Corsa och Fiesta inte är några roliga bilar så skulle jag snarare säga skippa om du vill ha en körglad bil.

Porsche 924 går inte att jämföra med en Tigra vad det gäller körglädje då de är för olika, körglädjen sitter inte enbart i effekten och vikten.

Vi kan väl säga utan att tulla för mycket på sanningen: Dessa 2 ägs ofta av damer i åldern 50+ som tycker de köpt en sportbil?

Knarkare gillar dem också!

Saxat ifrån en annan tråd, angående Ford Puma, blir ju nästan sugen på att prova en smile

Ses allmänt som en tjejbil (åtminstone i Sverige). Testade en efter att EVO hade en artikel där de korade de bästa FWD-bilarna genom tiderna (den vann inte men var med i toppen) och blev såld direkt. Hade en som bruksbil i två år och älskade den. Fullt tillräcklig motor, härligt chassie och fortfarande den bästa växellåda jag använt på en bil med tvärställd motor fram. Kan fortfarande sakna den faktiskt.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
CarpeDiem German Engineering
2 februari 2016 · 9 081 Inlägg

Golf MK3 GTi.

wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
SportPilot Ubåtsingenjör
3 februari 2016 · 7 217 Inlägg

måste säga att porschen är ett bra val smile eller kanske ett lite mer udda alternativ: corrado vr6

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Presidento Of World
3 februari 2016 · 3 306 Inlägg

Opel Astra GSI. Den är faktiskt rolig. 150hk i en liten lätt bil

Edit; annat alternativ Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Opel kadett E 2.0 https://www.blocket.se/vi/64052190.htm

Senast redigerat av opel_vectra_gts (3 februari 2016)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 februari 2016 · 17 379 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:
Opel Astra GSI. Den är faktiskt rolig. 150hk i en liten lätt bil

Edit; annat alternativ Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Opel kadett E 2.0 https://www.blocket.se/vi/64052190.htm

Ja! GSi (Gruppen för Särskilda Insatser...) Men de går friskt! En kompis hade en cab. En annan kompis hade en Kadett 2.0GT, tror det var 115hk. Gick fint.

Du har alltid föreslagit Oplar. Nu har du en ny beskyddare :-) Trivs riktigt bra med Omegan! Man kör gärna för fort. Bra betyg för en 21 år gammal bil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang