3219
Sök

Toyota rav 4 2006 termostat byte

45 Inlägg
10 januari 2016
Trådstartare
#1
Hej.

Är det någon som vet var termostaten sitter på
Rav 4 2006 diesel 2.2 d-cat?
Det tar närmare 20 minuter innan den kommer upp i 90 grader,
Naturligtvis under körning. Misstänker termostaten.

Passar på och frågar också var sitter tomgångsmotorn?
Har högt tomgång över 1000/ varv och den går under
1000 varv /m först när bilen nått 90 grader.

Luftmassemätare är bytt, utan framgång.

Tacksam för alla svar.

Muttley
10 januari 2016
#2
Om de är samma på de flesta toyotamotorer.
Då letar du upp kylslangarna och följer in på framsidan (körriktning) under insug (eller om de var avgas) till höger sida (körriktning)
Hittar du något som ser ut så här har du hittat rätt.
http://www.cvi-automotive.se/images/2.105137/termostathus-200700900-4-cyl.jpeg

Evildan
11 januari 2016
#3
Hur kallt är det där du bor?
Använder du extravärmaren?
Är det låg temperatur ute tar det lång tid för dieseln att bli varm.
Att tomgången är hög innan motorn nått driftstemperatur är helt normalt, den gör så för att uppnå driftstemperatur snabbare.

45 Inlägg
11 januari 2016
Trådstartare
#4
tkd_rille skrev:
Om de är samma på de flesta toyotamotorer.
Då letar du upp kylslangarna och följer in på framsidan (körriktning) under insug (eller om de var avgas) till höger sida (körriktning)
Hittar du något som ser ut så här har du hittat rätt.
http://www.cvi-automotive.se/images/2.1 … 4-cyl.jpeg

Tack för ditt svar. Ska kika på det när det blir lite
Mildare ute. Kanske orsakar en dålig termostat den höga tomgången?

45 Inlägg
11 januari 2016
Trådstartare
#5
Evildan skrev:
Hur kallt är det där du bor?
Använder du extravärmaren?
Är det låg temperatur ute tar det lång tid för dieseln att bli varm.
Att tomgången är hög innan motorn nått driftstemperatur är helt normalt, den gör så för att uppnå driftstemperatur snabbare.

Det var - 13 ute och jag hade pwr knappen intryckt.
Tycker endå att de inte ska ta 21 km för bilen och bli varm.
90 grader.

Muttley
11 januari 2016
#6
v40_kungen skrev:
tkd_rille skrev:
Om de är samma på de flesta toyotamotorer.
Då letar du upp kylslangarna och följer in på framsidan (körriktning) under insug (eller om de var avgas) till höger sida (körriktning)
Hittar du något som ser ut så här har du hittat rätt.
http://www.cvi-automotive.se/images/2.1 … 4-cyl.jpeg

Tack för ditt svar. Ska kika på det när det blir lite
Mildare ute. Kanske orsakar en dålig termostat den höga tomgången?

v40_kungen skrev:
Evildan skrev:
Hur kallt är det där du bor?
Använder du extravärmaren?
Är det låg temperatur ute tar det lång tid för dieseln att bli varm.
Att tomgången är hög innan motorn nått driftstemperatur är helt normalt, den gör så för att uppnå driftstemperatur snabbare.

Det var - 13 ute och jag hade pwr knappen intryckt.
Tycker endå att de inte ska ta 21 km för bilen och bli varm.
90 grader.

Ingen fara.  De är enkla att byta men de kan vara jäkligt trångt.  Glöm inte att köpa hem ny glykol och lufta ur då du tömmer systemet.

21km känns långt för att bli varmt.  Tror de tog en 10 minuter utan förvärmare för den v70 d5 jag hade förr i -10-15 grader.

Evildan
11 januari 2016
#7
v40_kungen skrev:
Evildan skrev:
Hur kallt är det där du bor?
Använder du extravärmaren?
Är det låg temperatur ute tar det lång tid för dieseln att bli varm.
Att tomgången är hög innan motorn nått driftstemperatur är helt normalt, den gör så för att uppnå driftstemperatur snabbare.

Det var - 13 ute och jag hade pwr knappen intryckt.
Tycker endå att de inte ska ta 21 km för bilen och bli varm.
90 grader.

Fungerar dieselvärmaren?

Fungerar den tar det som du själv anser för lång tid och då är det gissningsvis ett termostatbyte du behöver göra.

45 Inlägg
11 januari 2016
Trådstartare
#8
tkd_rille skrev:
v40_kungen skrev:
tkd_rille skrev:
Om de är samma på de flesta toyotamotorer.
Då letar du upp kylslangarna och följer in på framsidan (körriktning) under insug (eller om de var avgas) till höger sida (körriktning)
Hittar du något som ser ut så här har du hittat rätt.
http://www.cvi-automotive.se/images/2.1 … 4-cyl.jpeg

Tack för ditt svar. Ska kika på det när det blir lite
Mildare ute. Kanske orsakar en dålig termostat den höga tomgången?

v40_kungen skrev:
Evildan skrev:
Hur kallt är det där du bor?
Använder du extravärmaren?
Är det låg temperatur ute tar det lång tid för dieseln att bli varm.
Att tomgången är hög innan motorn nått driftstemperatur är helt normalt, den gör så för att uppnå driftstemperatur snabbare.

Det var - 13 ute och jag hade pwr knappen intryckt.
Tycker endå att de inte ska ta 21 km för bilen och bli varm.
90 grader.

Ingen fara.  De är enkla att byta men de kan vara jäkligt trångt.  Glöm inte att köpa hem ny glykol och lufta ur då du tömmer systemet.

21km känns långt för att bli varmt.  Tror de tog en 10 minuter utan förvärmare för den v70 d5 jag hade förr i -10-15 grader.

Evildan skrev:
v40_kungen skrev:
Evildan skrev:
Hur kallt är det där du bor?
Använder du extravärmaren?
Är det låg temperatur ute tar det lång tid för dieseln att bli varm.
Att tomgången är hög innan motorn nått driftstemperatur är helt normalt, den gör så för att uppnå driftstemperatur snabbare.

Det var - 13 ute och jag hade pwr knappen intryckt.
Tycker endå att de inte ska ta 21 km för bilen och bli varm.
90 grader.

Fungerar dieselvärmaren?

Fungerar den tar det som du själv anser för lång tid och då är det gissningsvis ett termostatbyte du behöver göra.

Hej.
Det gör den. Ska byta termostat så får vi se.

Nyaste forumtrådarna

Sök