2442
Sök

Motorbyte av verkstad. Från bensin till diesel. Möjligt?

3 Inlägg
14 januari 2016
Trådstartare
Hejhej, ny här och vart bara lite nyfiken på om det skulle va möjligt att ge en verkstad uppgiften att sätta in en dieselmotor i en bensinbil. Vill kunna köra biodiesel nämligen och bara utforskar möjligheter. Eller är det helt absurt kanske? smile
Jag snackar förresten om en veteranbil.

Tacksam för svar

//mindre kunnig.

5 158 Inlägg
14 januari 2016
Bog kan en verkstad göra det men skulle tro att det blir ruskigt dyrt även om en gammal bil bör vara "lättskruvad".
Skulle rekommendera att köpa en färdig dieselbil och utgå från den.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

2 360 Inlägg
14 januari 2016
Visst går det, men sverige är verkligen inte rätt land för sånt, bor man i USA så är det helt normalt att folk lämnar in sina bilar för alla möjliga ombyggnationer men tyvärr är kulturen annorlunda här

Annars kan du säkert läsa på en hel del över nätet och försöka göra det själv, mycket roligare efteråt när man gjort allt själv smile

3 Inlägg
14 januari 2016
Trådstartare
Svårt att få tag i en jänkare med dieselmotor bara. Kommer bara upp någon ny varannan månad som då är byggd av någon gubbe på landet. Dom kanske är mästerligt gjorda men det blir ett klent sortiment att välja mellan.
Skulle va roligare om man kunde köpa en t.ex tidig femtiotalare utan motor och sedan stoppa in en 300td motor i den.
Men om verkstad nu skulle bli ruskigt dyrt så blir ju det svårt..

Jag fruktar nog att även om jag läser på så slutar det i rent helvete om jag skulle försöka mig på det. Stort projekt för en liten man (med stora ambitioner, förvisso wink )

1 705 Inlägg
14 januari 2016
Som redan påpekats, visst kan en verkstad göra det, men det kommer att kosta en hel del.

Jag tror din bästa chans om du absolut vill komma undan så billigt som möjligt är att hitta nån garagenörd som har lite att göra och som vill tjäna en liten slant. Det finns massor med garagepulare där ute som skulle klara av en sådan operation, och såvida du inte har bråttom utan kan låta dom göra det i sin egen takt så kan du säkert komma undan relativt billigt. Börja hänga lite på bilträffar och bilforum så får du rätt snabbt upp ett kontaktnät som kan hitta någon som kan hjälpa dig.

3 Inlägg
14 januari 2016
Trådstartare
Aokej. Det kanske är möjligt. Ska väl kolla lite med traktens gubbar och hemmamekare smile det verkar dock varalite tabu att stoppa diesel i jänkare. Men vi får se..
Tack för svaren som sagt.

Sök