blabban85
Svensk Mästare Bassrace 129,9
28 januari 2016
· 111 Inlägg
Nu har jag haft mitt projekt igång tillräckligt länge och kommit tillräckligt långt för att göra en projekttråd.
Sambo håller på att ta körkort så jag behövde ha en bruksbil så hon kan ta över våran V70n från 2000.
Så jag släpade fram en gammal 745a från 1990 med 34000 mil på mätaren som min far haft att åka i för några år sedan. Den har stått avställd sedan 2011.
Tanken var ett långtids och lågbudgetprojekt men så gick tiden och helt plötsligt närmar sig körkortet.
Detta är utgångsobjektet. Halvrisig 745a.
Motor
Från början hade jag tänkt att jag skulle turbokonvertera motorn som sitter i bilen men som tur var sprang jag på ett b23et block att bygga på i stället!
Toppen skruvade jag av en annan f-motor så det är en 530 med M-kam.
Gjorde en snabbrenovering där jag blästrade och slipade in ventilerna.
Turbon fick jag från en V40 2,0T som jag köpte bara för att ta delar ifrån, denna bil försåg mig även med 391cc spridare som senare kommer köras på 3,8 bar för att matcha 3" LMM.
Blev tvungen att tillverka en adapterplatta för att få turbon att lira med original grenrör.
Oljereturen blir slang till en adapter jag svarvat till blocket, ska fixa någon form av låsning så den inte kan tryckas ut.
Databox kommer antingen bli en från en 760 turbo -90 eller min 561 box från GL med 563 viking ecomax chip i.
Från V40n jag köpte tog jag även avgassystem som kommer att modifieras för att passa på 745an.
Saker som är kvar att fixa är till exempel att pressa slang till oljetillförseln till turbon och slangar till oljekylaren.
växellådan blir en M47 så länge.
Tänker senare ge mig på att montera en overdrive på denna för att få en 6 växlad låda.
Styling
Kommer köra med Volvos originalfälg Syrma som sitter på C70n. Dom ska lackas vita och skos med 195/40-17 fram och 205/40-17 Bak. Däck som jag sparat från tidigare bil.
på vintern kommer det antagligen i framtiden sitta 17" TSW Venom med dubbdäck på men tills vidare 15" turbofälgar från 740.
Bilen kommer få nya fräscha paneler, allt utom bakskärmar och tak.
Har byggt ihop en turbogrill av en GLT grill och sargen från en GL grill.
Bilen kommer tonas från b-stolpen och bak med volvos färdigskurna mörkaste film.
Den ska få 960 handtagskåpor, det långa bagageluckehandtaget, classiclister på bakskärmarna, snowcap och originalvinge med bromsljus. Kofångarna ska lackas i classicstil och ett par sidokjolar kommer monteras.
I fronten ska jag montera 3 st Rektangulära Bosch extraljus med överkant på lamporna i höjd med överkant på kofångare.
Jag planerar även att montera någon form av dimljus.
Jag har börjat med att få ner bilen på backen, Stötdämpare är kortade 60mm och jag har skaffat andra bakre bärarmar där stötdämparfästet ska flyttas ner 60mm. Kommer köra med kapade originalfjädrar tills vidare.
Utrustning
Jag bytte mig till en oxblodsröd skinninredning som sitter monterad i bilen men tyvärr kunde skicket varit bättre, har dock förkärlek till skinn så detta får duga!
I övrigt är bilens inredning svart!
Elhissar, först och främst i framdörrarna, och elspeglar ska monteras. Det sitter ett rött mittarmstöd med mugghållare och ett myntfack monterat sedan tidigare.
Fick tag på en original laddtrycksmätare till bilen som jag mätte upp och graderade på jobbet.
Jag har även oljetryck och oljetemperatur mätare som jag ska få in på något snyggt ställe i bilen.
Multimedia
Huvudenhet
Jag har byggt ihop en stereoram för att få in en 2-din Pioneer AVIC-D3.
Den ska kopplas till 2 st 7" skärmar så att grabben kan kolla på film när vi är ute och åker.
Framsystem
Det kommer sitta 4 st Dragster DCC 6,5" kitt i framdörrarna och ett kitt i bakdörrarna.
Detta kommer drivas av ett Alpine 4kanalssteg och ett DLS 3kanals så länge.
Bas
2st Audiotop WF15.4 i en 150 liters låda. Basarna kommer spela upp mot taket och porten kommer riktas mot vänster hjulhus. Detta ska drivas av ett 2kanalssteg från Dragster som i bryggat läge levererar 2kw i 2 Ohm.
I reservhjulsbaljan kommer det ligga 3st batterier.