Vad händer med min bil vid 3500 rpm? Omega -95.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 februari 2016 · 17 466 Inlägg

Opel Omega 2.0 16v -95. Motor X20XEV.

När bilen slår 3500 rpm på varvräknaren så byter bilen ljud och börjar helt plötsligt dra rätt bra. Markant skillnad. Inget man missar. Känns lite konstigt då den gamla pansarvagnen bara har 136hk (100kW) så vad händer? Ska det vara så?

Inte för jag misstycker, bilen går ju bättre än förväntat. Det är ju vår extraburk. Men lite nyfiken bara. Låter den växla vid strax över 4000 rpm. Vi ska inte glömma bilens ålder här... Vill gärna den håller ett tag till. Gillar den gamla burken faktiskt! Trodde inte jag skulle säga det om en Opel!

Finns det OBDII i den? Tveksamt va?

Är det startspärr i den? Tveksamt va? (Har ett set med fjärrstyrd självstart liggande, automatlåda...)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
siiimooon Påstängd
5 februari 2016 · 1 194 Inlägg

Kanske? roll

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/6a/85/66/6a8566e7696a507515095c24e05ad746.jpg

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 februari 2016 · 17 466 Inlägg

siiimooon skrev:
Kanske? roll

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/or … 5ad746.jpg

Haha! Lite åt det hållet! Mycket målande beskrivning förutom då att bilen kanske inte vill vara med i ett rödljusrace :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Sushikocken Sleeper
5 februari 2016 · 3 084 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

siiimooon skrev:
Kanske? roll

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/or … 5ad746.jpg

Haha! Lite åt det hållet! Mycket målande beskrivning förutom då att bilen kanske inte vill vara med i ett rödljusrace :-)

Men det kanske är precis det den vill. Det kanske är en Opel omega herbie edition smile

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 februari 2016 · 17 466 Inlägg

Sushikocken skrev:

Hybridsmurfen skrev:

siiimooon skrev:
Kanske? roll

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/or … 5ad746.jpg

Haha! Lite åt det hållet! Mycket målande beskrivning förutom då att bilen kanske inte vill vara med i ett rödljusrace :-)

Men det kanske är precis det den vill. Det kanske är en Opel omega herbie edition smile

Mycket kul...

Den stegrar inte sååå mycket men sätter sig tungt på arslet vid detta magiska varvtal. Misstänker äldre ägare innan mig? Service & kamrem är skött exemplariskt. Låter frisk i maskin. Men svårt att tänka mig att det är någon "Vtec"-funktion?

Lite nyfiken alltså. Mina Oplar innan var inga höjdare (Astra: Toppen sprack, Rekord 2.2 GLE: Ras på bränslepump, Ascona -88, Slutade ladda.) osv.

Men denna känns bra!? Kul med rwd!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Presidento Of World
5 februari 2016 · 3 324 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Sushikocken skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Haha! Lite åt det hållet! Mycket målande beskrivning förutom då att bilen kanske inte vill vara med i ett rödljusrace :-)

Men det kanske är precis det den vill. Det kanske är en Opel omega herbie edition smile

Mycket kul...

Den stegrar inte sååå mycket men sätter sig tungt på arslet vid detta magiska varvtal. Misstänker äldre ägare innan mig? Service & kamrem är skött exemplariskt. Låter frisk i maskin. Men svårt att tänka mig att det är någon "Vtec"-funktion?

Lite nyfiken alltså. Mina Oplar innan var inga höjdare (Astra: Toppen sprack, Rekord 2.2 GLE: Ras på bränslepump, Ascona -88, Slutade ladda.) osv.

Men denna känns bra!? Kul med rwd!

ÄH vafan.. dom funkar som vilken annan bil som helst

Jag har provat de mesta och oplarna har varit mest pålitliga

Jag åker 850 mil på 2 veckor under sommaren alltid opel en gång Volvo båda funkade utmärkt ingen av dom drog olja alls..

Båda turbo bilar
(Volvo xc70 -02) bensin 5a
Opel vectra 2.8Turbo V6 bensin (planerar ytligare en resa nu i sommar med den)

Kul grej; båda snittade 0.86... varav opeln är automat

Som svar på din ursprungliga fråga; sån var min Omega med fast med 2.2 146hk samt vectra med samma motor. Tror det skall vara så :p 

Iövrigt är omega bra mycket bil för pengarna.. saknar min -02 (faceliften)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Toddemannen
5 februari 2016 · 664 Inlägg

registret på min MV6a kommer vid 4500 , känns som lättare turboladd vilket bara är positivt cool

simlar
5 februari 2016 · 5 524 Inlägg

Dom flesta 16V 4-cyl beter sig så så det är inget oroa sig över.

Den väldigt enkla förklaringen är att det är då registret börjar och motorn börjar sjunga på riktigt. 16V-motorer gillar att varvas wink

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
steifan DR!FTT3KN!K3R
5 februari 2016 · 10 427 Inlägg

Kolla i uppgifter var bilen uppnår maxvridet, det du känner borde ligga kring det varvtalet. Min 740 är väldigt gasglad och vaknar till liv över 4200rpm, https://www.youtube.com/watch?v=vcQmomv36KM (man ser visserligen inte varvräknaren men draget kroknar inte förrän vid 5800rpm ca)

Evildan
5 februari 2016 ·

178Nm@2800rpm.

MrSkyline89 driver with style
5 februari 2016 · 800 Inlägg

motorelektroniken byter mapp från låglastregister till höglastregister, de är för  att skona drivlinan (typ som en strypning) de är inget man märker av iaf vid vanligt körning men när man platta mattan med pedalen känns de som en liten kick smile

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 februari 2016 · 17 466 Inlägg

Opel16V skrev:
motorelektroniken byter mapp från låglastregister till höglastregister, de är för  att skona drivlinan (typ som en strypning) de är inget man märker av iaf vid vanligt körning men när man platta mattan med pedalen känns de som en liten kick smile

Aha! Jo. Det som sagt en markant skillnad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 februari 2016 · 17 466 Inlägg

Evildan skrev:
178Nm@2800rpm.

Märkligt. Vid 2800 rpm känns den rätt död. Som vanligt. Fast det är svårt att segdra den med invalidlåda!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
moparfarmer österbybruk
5 februari 2016 · 267 Inlägg

Lillebrors frontera sport 2.0 95' har börjat gå som en påse nötter under 3500 varv, över går den rent men känns klen. Dock svårt att få upp den på varv. Ska byta databox då bränsletryck och luftmassmätare är kollat.
Opelsjuka?

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!
Chevrolet S10 "Stian" (1999)
Chevrolet camaro "zebran" (1998)
Dodge Dart "Swinger" (1971)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 februari 2016 · 17 466 Inlägg

moparfarmer skrev:
Lillebrors frontera sport 2.0 95' har börjat gå som en påse nötter under 3500 varv, över går den rent men känns klen. Dock svårt att få upp den på varv. Ska byta databox då bränsletryck och luftmassmätare är kollat.
Opelsjuka?

Ja du. Säg det. Min är bara "normalt trött" under 3500. Som vilken Volvo 740GL som helst. En intressant sak är att Lock-up går in i rätt exakt 85km/h. Det går undan i kurvorna...

Men har den klättrat till 3500 rpm låter det som den stackars maskinen kan varva ut i all evighet. Inte provat. Vill inte bilen ska begå självmord pga en gasglad 42-åring bakom ratten.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang