Carfax är värdelöst

Soulman
21 februari 2016 · 1 271 Inlägg

Har en nästan ny bil som jag köpte av en märkeshandlare, 700 mil på mätaren. De hade ägt bilen själva och haft den som demo antagligen. Den var omlackad på ena sedan kunde jag se men det var faktiskt bra gjort.

Nu har jag fått ett klarlacksläpp på andra sidan och de tar nu in bilen för åtgärd. Plockade ut en Carfaxrapport för att försöka förstå vad bilen varit med om egentligen. Blankt. Inte en enda rad. De erkänner dock att de lackat om den sidan tidigare på grund av skada. Då är min slutsats att de aldrig rapporterat in någon skada utan reparerat bilen i egen regi.

Det gör ju Carfax rapporten helt otillförlitlig. Någon annan med liknande erfarenheter?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
CC72
21 februari 2016 · 1 661 Inlägg

Carfax får inte med all info utan är väl mer en samling av all info som man lika gärna kan hämta på flera olika sajter eller ringa till tex BMW om det är en sån man är intresserad av.

Mickius
21 februari 2016 · 4 670 Inlägg

Varför är det carfax fel att någon inte rapporterat in en skada? big_smile

superglide Säljare
21 februari 2016 · 42 Inlägg

Carfax visar inget som inte har blivit registrerat . Finns många bilar som har blivit omlackade här och där innan den lämnar bilhandlaren . Då dom har hög självrisk . Så betalar dom bara eller har egen billackering inom företaget.

Low
21 februari 2016 · 3 314 Inlägg

Vår firma bil har varit med om intryckt framskärm och andra gången bula på huven som gick på försäkring. Inget står på carfax heller. Vi fick tillbaka pengarna till o med av carfax.

Men när står det med på carfax?

NIzmO Ollikkala Racing
21 februari 2016 · 1 724 Inlägg

Nu är jag inte så värst kunnig i ämnet men det jag uppfattat är att carfax egentligen är bäst för importbilar från länder där dom måste rapportera in skador och reparationer.
I Sverige så finns inga såna krav och därför hamnar mycket inte med på en carfax.

- Time Attack -
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
N_W V8 de bästa som finns!
21 februari 2016 · 1 092 Inlägg

Carfax visar ju inte inte svenska skadereparationer men däremot visas det om fordonet har "salvage title" från Usa.
Jag tycker carfax är perfekt för att visa alla mätarställningar vid besiktningarna men på nyare fordon som inte besiktigats så ger det inte så mycket tyvärr. Läs senaste teknikens värld där finns det en artikel om att nyare begagnat är fifflarnas nya grej för det finns ingen besiktningsstatistik så då skruvas det mätarställning.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
superglide Säljare
21 februari 2016 · 42 Inlägg

Kollar man så är det oftast Märkes verkstäderna och större företag som rapporterar in .
På en Usa bil är det mkt bra med Carfax då du kan se om dom har varit med om en olycka och är lagad eller skrotad .

Soulman
21 februari 2016 · 1 271 Inlägg

Mickius skrev:
Varför är det carfax fel att någon inte rapporterat in en skada? big_smile

Jag påstår inte att Carfax har något med detta att göra. Nånstans har ju verkstaden internt rapporterat skadan eftersom skadeverkstaden och försäljningen normalt internfakturerar varandra. Det var den typen av info som jag trodde skulle komma fram genom rapporten, att den hämtar uppgifter från verkstädernas och försäkringsbolagens ärendehanteringssystem.

Om det är så att verkstäderna ska rapportera till Carfax lär ju inte mycket info rapporteras eftersom det är negativt för bilens historik och kan krångla till en försäljning.

Dumt av mig naturligtvis som inte läst på ordentligt men Carfax marknadsförs som att den plockar fram bilens historik. Och så är ju inte fallet och därför är rapporten rätt värdelös kan jag tycka.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
superglide Säljare
21 februari 2016 · 42 Inlägg

Ja kanske för dig men den hjälpt många att inte köpa en Skrotad eller Vattenskadad bil mmmm.
Sen om Firman lagat bilen internt . Som i ditt fall Varför ska det synas på Carfax ?
Ska det även visas om du köpt bättringsfärg ?
Kanske läge att kolla bilen lite mer innan köp istället !

torsen
23 februari 2016 · 7 240 Inlägg

Kanske off topic, men.......
Många nya bilar skadas under transporten på båten till Sverige.
Inte heller ovanligt att killarna lattjar lite med de nya bilarna i importhamnen.
Skadorna åtgärdas/repareras av skadeverkstäder inom hamnområdet - i alla fall hos Sydhamnen i Södertälje.
Rapporteras dessa skadereparationer till Carfax.
Jag hade förr för vana att begära den sedel som lämnas till återförsäljaren från hamnen där ev avvikelser/skadeåtgärder finns noterade.

spillolja
23 februari 2016 · 4 026 Inlägg

Pratade med en bilhandlare en gång

taxischaffisarna i karlshamn vill aldrig ha några stämplar i sina serviceböcker
just för att dom får mer betalt för sina kärror när dom rangeras ut om seriveböckerna är ostämplade

dessa kärror hamnar inte på den lokala bilmarknaden

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Muttley
23 februari 2016 ·

spillolja skrev:
Pratade med en bilhandlare en gång

taxischaffisarna i karlshamn vill aldrig ha några stämplar i sina serviceböcker
just för att dom får mer betalt för sina kärror när dom rangeras ut om seriveböckerna är ostämplade

dessa kärror hamnar inte på den lokala bilmarknaden

Inte ens på helt nya ?   Då blir de jobbigt att lösa garantiåtgärder. De är mycket noga med stämplarna speciellt på taxibilar.
De går ju ändå runt 50000 mil. Tråkigt om motorn rasar inom 2 år smile

spillolja
24 februari 2016 · 4 026 Inlägg

Bilverkstäder rapporterar normalt inte utåt i Sverige  eftesom någon sådan skyldighet ej finns
så det enda avändningområdet för carfax för svensksålda bilar är just fixad mätarställning i vissa fall


tkd_rille skrev:

spillolja skrev:
Pratade med en bilhandlare en gång

taxischaffisarna i karlshamn vill aldrig ha några stämplar i sina serviceböcker
just för att dom får mer betalt för sina kärror när dom rangeras ut om seriveböckerna är ostämplade

dessa kärror hamnar inte på den lokala bilmarknaden

Inte ens på helt nya ?   Då blir de jobbigt att lösa garantiåtgärder. De är mycket noga med stämplarna speciellt på taxibilar.
De går ju ändå runt 50000 mil. Tråkigt om motorn rasar inom 2 år smile

är bilen servard hos märkesverkstaden så finns alla servicarna i databasen
alt. har man sparat alla servicefakturor

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Muttley
24 februari 2016 ·

spillolja skrev:
Bilverkstäder rapporterar normalt inte utåt i Sverige  eftesom någon sådan skyldighet ej finns
så det enda avändningområdet för carfax för svensksålda bilar är just fixad mätarställning i vissa fall


tkd_rille skrev:

spillolja skrev:
Pratade med en bilhandlare en gång

taxischaffisarna i karlshamn vill aldrig ha några stämplar i sina serviceböcker
just för att dom får mer betalt för sina kärror när dom rangeras ut om seriveböckerna är ostämplade

dessa kärror hamnar inte på den lokala bilmarknaden

Inte ens på helt nya ?   Då blir de jobbigt att lösa garantiåtgärder. De är mycket noga med stämplarna speciellt på taxibilar.
De går ju ändå runt 50000 mil. Tråkigt om motorn rasar inom 2 år smile

är bilen servard hos märkesverkstaden så finns alla servicarna i databasen
alt. har man sparat alla servicefakturor

smile

Okej, jag tänkte att du skrev att åkarna inte vill ha stämpel i serviceboken. Då tänker jag att tji får de på garantin.  De måste ju ha någon form av dokumenterad service.

Nokke11
2 juni 2016 · 15 Inlägg

superglide skrev:
Kollar man så är det oftast Märkes verkstäderna och större företag som rapporterar in .
På en Usa bil är det mkt bra med Carfax då du kan se om dom har varit med om en olycka och är lagad eller skrotad .

Hej, har använt Carfax en del i början men märkte snabbt att just Carfax rapporter inte var att lite på. När jag grävde djupare i det hela är det endast ett fåtal verkstäder som är anslutna, ingen av kedjorna längre sedan några år tillbaks så man missar per automatik över 90% av alla servicetillfällen.

Vilka skulle de samarbete med när det gäller omlackering? Det har jag aldrig sett på enCarfax rapport.

När det gäller USA import så har de en massa data som är viktigt att ha, dock kan man köpa samma eller bättre data på amerikanska sidor för 1 dollar, väldigt onödigt att betala Carfax 159 kr eller vad det kostar numera.
Informationen de har finns gratis på flera andra sidor att på tag på.

Tyvärr har Carfax spelat ut sin roll idag, det tråkiga är att de marknadsför sig som en "komplett" historik och många skojare utnyttjar det faktum att fordonet har en blank Carfax rapport. Det betyder ju väldigt sällan att bilen är felfri, det betyder ju bara att Carfax inte har fått något inrapporterat av de få ställena som är anslutna. De borde istället vara transparenta och säga att de har avtal med x% och att Carfax rapporterna inte är att lita på blint.

spillolja
2 juni 2016 · 4 026 Inlägg

Carfax hade troligen sin storhetstid på 80-talet i USA, då internet inte fanns på samma vis som i dag

idag kan man få ut en del spännade saker på en USA-såld bil genom att goggla på chassienumret
wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
zeg CNC-operatör
2 juni 2016 · 39 Inlägg

Har varit med om motsatsen typ, stod lite för mycket på ett CarFax.
Skulle köpa lite originalgrejer till min gamla BMW. Var in med art.nr. men dom behövde ett regnr. att skriva in för beställningen så tog min bruksbils regnr. Var dit och köpt 4 prylar vid olika tillfällen.
Kolla på ett CarFax på bilen ett tag senare och då står det att den varit in på verkstad 4 gånger där jag köpte grejerna.

BMW 535d "Dieseln" (2008)
BMW 745i Turbo "Bensinarn" (1981)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang