Hjälp med tändsystem b230 med maxxecu

dfa97
13 mars 2016 · 12 Inlägg

Jag håller på med ett motorprojekt i skolan en, 8v etanol turbo b230 strokad till 2,9 liter. och vi tänkte använda maxxecu som sprut.
hur bär man sig åt med tändsystemet ?. dvs vad för spolar, trigger? har inte riktigt fattat hur trigger och sånt funkar. vi har ett svänghjul med en 60/2 triggerkrans räcker det att använda endast den för wasted sparks :S ?

Skulle uppskatta lite tips och hjälp av er mer kunniga tack!

torpis Forummoderator
13 mars 2016 · 10 572 Inlägg

dfa97 skrev:
Jag håller på med ett motorprojekt i skolan en, 8v etanol turbo b230 strokad till 2,9 liter. och vi tänkte använda maxxecu som sprut.
hur bär man sig åt med tändsystemet ?. dvs vad för spolar, trigger? har inte riktigt fattat hur trigger och sånt funkar. vi har ett svänghjul med en 60/2 triggerkrans räcker det att använda endast den för wasted sparks :S ?

Skulle uppskatta lite tips och hjälp av er mer kunniga tack!

Du ska inte köra waste spark när du har alla möjligheter i världen att styra det individuellt. Du använder någonting som kassas COP - coil on plug. Sen beror det lite på exakt hur din motor ser ut vilka spolar du använder. En Gammel B230 behöver förmodligen en lös spole med tändkabel till. Jag väljer att kalla det COP i alla fall även om det sitter en kabelsnutt mellan.

4st Biltema 53404 tex. Har du några vettiga anledningar till att köra wasted spark så kan kanske(jag vet inte) 53414 fungera.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
dfa97
13 mars 2016 · 12 Inlägg

saken är det att vi har ganska bråttom, målet är att ha den klar bänkad med minst 500hk innan terminen är slut. så finns det alternativ som är simplare och tar mindre tid måste vi tyvärr ta det.

torpis Forummoderator
13 mars 2016 · 10 572 Inlägg

dfa97 skrev:
saken är det att vi har ganska bråttom, målet är att ha den klar bänkad med minst 500hk innan terminen är slut. så finns det alternativ som är simplare och tar mindre tid måste vi tyvärr ta det.

eeeh? Ratta in på biltema och handla tar ju max 10minuter.

Ska du ha betyg alls så måste du ju förstå vad du gör och orka engagera dig en smula. Jobbar du med bilen på kvällarna så tar det max två-tre veckor innan du är klar.

Sen tror jag du gör smartare i att sikta på 300hk än 500+. 300hk kan du hitta på en miss, men 500hk kräver betydligt mycket mer av allt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
dfa97
13 mars 2016 · 12 Inlägg

jag har fått bygga motorn för att jag har uppnått alla kriterier i betyget på A så det är som en belöning att få jobba med våran projektbil.

Och bilen vi håller på med är som en reklam för våran linje. så den ska vara lite ovanlig. Den har väghållning och inredning och styling klar så det är bara motor kvar. spec på motorn än så länge.. 2900cc b230, 531 topp (portad av en kunning kille i när heten och han tror på att den bottnar på 550hk-600 med en 304g 12,5 mm i lyft 114g kamaxel). sen tänkte vi köpa klracings plenum extreme. samt turbobanditens grenrör wastegate och en tb60-3 turbo. vi har även ett 6kg svänghjul med original triggerkrans. så det är därför jag starta denna tråd. jag undrar om man kan köra med endast 1 trigger på svänghjulet med bla: maxxecu, ecumaster, kan tillägga att vi har ett civinco sprut som aldrig användes till något men vi vet ej om det är något att ha för  vårat effektmål samt om det finns mappare i stockholms området.

dfa97
13 mars 2016 · 12 Inlägg

SuperUno skrev:
Simplare tror ja de inte finns bara å beställa så har du de mitten på veckan

Annars får du köra original tändning men då lär du inte komma upp i några 500 hk.

Men skulle du tipsa att vi använder samma tändsetup som på din volvo 940? Isåfall skriv gärna vad du använda för prylar smile.

Senast redigerat av dfa97 (13 mars 2016)

dfa97
13 mars 2016 · 12 Inlägg

torpis skrev:
Du ska inte köra waste spark när du har alla möjligheter i världen att styra det individuellt. Du använder någonting som kassas COP - coil on plug. Sen beror det lite på exakt hur din motor ser ut vilka spolar du använder. En Gammel B230 behöver förmodligen en lös spole med tändkabel till. Jag väljer att kalla det COP i alla fall även om det sitter en kabelsnutt mellan.

4st Biltema 53404 tex. Har du några vettiga anledningar till att köra wasted spark så kan kanske(jag vet inte) 53414 fungera.

men vad behöver man för prylar för att köra COP då smile?.

torpis Forummoderator
13 mars 2016 · 10 572 Inlägg

dfa97 skrev:

torpis skrev:
Du ska inte köra waste spark när du har alla möjligheter i världen att styra det individuellt. Du använder någonting som kassas COP - coil on plug. Sen beror det lite på exakt hur din motor ser ut vilka spolar du använder. En Gammel B230 behöver förmodligen en lös spole med tändkabel till. Jag väljer att kalla det COP i alla fall även om det sitter en kabelsnutt mellan.

4st Biltema 53404 tex. Har du några vettiga anledningar till att köra wasted spark så kan kanske(jag vet inte) 53414 fungera.

men vad behöver man för prylar för att köra COP då smile?.

Du fick ju länk ovan till biltema - koppla in till sprutet = klart.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
dfa97
13 mars 2016 · 12 Inlägg

torpis skrev:
Du fick ju länk ovan till biltema - koppla in till sprutet = klart.

Men behöver man fler triggers?. har sett bla: Bamses 240 som har trigger fram på remhjulet och en på oljepump hjulet.

H3dlund Med lem
13 mars 2016 · 1 127 Inlägg

dfa97 skrev:

torpis skrev:
Du fick ju länk ovan till biltema - koppla in till sprutet = klart.

Men behöver man fler triggers?. har sett bla: Bamses 240 som har trigger fram på remhjulet och en på oljepump hjulet.

Triggern på remhjulet är väl för att hans svänghjul saknar trigger, den på mellandrevet är kamsynk. Det är de 2 du behöver för att köra sekventiell tändning.

dfa97
13 mars 2016 · 12 Inlägg

H3dlund skrev:

dfa97 skrev:

torpis skrev:
Du fick ju länk ovan till biltema - koppla in till sprutet = klart.

Men behöver man fler triggers?. har sett bla: Bamses 240 som har trigger fram på remhjulet och en på oljepump hjulet.

Triggern på remhjulet är väl för att hans svänghjul saknar trigger, den på mellandrevet är kamsynk. Det är de 2 du behöver för att köra sekventiell tändning.

Hur många tänder ska det vara på triggern till mellandrevet smile?.

H3dlund Med lem
13 mars 2016 · 1 127 Inlägg

dfa97 skrev:
Hur många tänder ska det vara på triggern till mellandrevet smile?.

Kamsynken triggar bara en gång per varv, så en markering/tand.

dfa97
13 mars 2016 · 12 Inlägg

H3dlund skrev:

dfa97 skrev:
Hur många tänder ska det vara på triggern till mellandrevet smile?.

Kamsynken triggar bara en gång per varv, så en markering/tand.

tack!

hozzter
15 mars 2016 · 95 Inlägg

Ett tips är att inte fokusera för mycket på vad tex bamse byggt om du har ont om tid, han stressbygger knappast och speciellt i senare avsnitt så löser han ju allt ganska så konstigt/eget så det är inget jag skulle gå efter om ni har ont om tid. Sen kan det vara bra att tänka på vilka genvägar man faktist kan ta om du vill att motorn ska fungera som den ska vid mer än ett tillfälle. Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang