Trimma Audi S2, vad mer behöver jag?

Putteliten
15 mars 2016 · 9 082 Inlägg

Då jag är helt ny på det här med turbo så behöver jag lite hjälp. Har en S2 med ABY motor som jag tänkt trimma lite. Har en RS2 turbo med tillhörande grenrör, ett 350hk trimchip till RS2 och en 1,5bar wg fjäder. Har tittat lite på spridare och RS2 spridare är inte lätt att få tag på. Har då fått tips om gröna S60R spridare eller bruna spridare från T5or, men har även fått höra att dom gröna inte gillar så lågt bränsletryck som RS2 setupen har.
Vad har ni för erfarenheter av det?
Är det något mer jag behöver göra?

Senast redigerat av Putteliten (15 mars 2016)

fish Allfixare
15 mars 2016 · 1 475 Inlägg

Byta mapsensor, din bryter vid 1,5 bars övertryck. RS2 vill jag minnas har 3 bars mapsensor original, bäst är att löda i en sån, annars finns det andra 3 bars som funkar smile

Putteliten
15 mars 2016 · 9 082 Inlägg

fish skrev:
Byta mapsensor, din bryter vid 1,5 bars övertryck. RS2 vill jag minnas har 3 bars mapsensor original, bäst är att löda i en sån, annars finns det andra 3 bars som funkar smile

Okej, vilken rekomenderar du då?
Vilka spridare kan ja köra med då?

fish Allfixare
15 mars 2016 · 1 475 Inlägg

Ja den borde funka. Cp-s hade spridare förr iaf till bra pris vill jag minnas. Gröna.

Putteliten
15 mars 2016 · 9 082 Inlägg

fish skrev:
Ja den borde funka. Cp-s hade spridare förr iaf till bra pris vill jag minnas. Gröna.

Dom gröna funkar bra? Fått höra att motorn kan gå lite fett med dom spridarna, och att dom inte gillar lågt bränsletryck.

torpis Forummoderator
16 mars 2016 · 10 572 Inlägg

Putteliten skrev:

fish skrev:
Ja den borde funka. Cp-s hade spridare förr iaf till bra pris vill jag minnas. Gröna.

Dom gröna funkar bra? Fått höra att motorn kan gå lite fett med dom spridarna, och att dom inte gillar lågt bränsletryck.

Varför skulle du åka runt med lågt bränsletryck?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Putteliten
16 mars 2016 · 9 082 Inlägg

torpis skrev:

Putteliten skrev:

fish skrev:
Ja den borde funka. Cp-s hade spridare förr iaf till bra pris vill jag minnas. Gröna.

Dom gröna funkar bra? Fått höra att motorn kan gå lite fett med dom spridarna, och att dom inte gillar lågt bränsletryck.

Varför skulle du åka runt med lågt bränsletryck?

Bra fråga, då ja e helt ny på det här med turbo så kan ni lura i mig nästan vad som helst. Det här svaret fick ja i ett Audi forum.

Jag har ett RS2 350hp chip, men med bara Volvo gröna "968" så gick den för fett.
Om den är mappad för t.ex lamda 0,8 på fullt ladd med helt standard RS2-prylar kommer du att få nedåt 0,7-0,75 med Volvo-spridarna på 4 bar BT. Så var det för mig i varje fall. Sedan hörde jag att Volvo spridaren inte gillade lågt BT.

torpis Forummoderator
16 mars 2016 · 10 572 Inlägg

Putteliten skrev:

torpis skrev:

Putteliten skrev:

Dom gröna funkar bra? Fått höra att motorn kan gå lite fett med dom spridarna, och att dom inte gillar lågt bränsletryck.

Varför skulle du åka runt med lågt bränsletryck?

Bra fråga, då ja e helt ny på det här med turbo så kan ni lura i mig nästan vad som helst. Det här svaret fick ja i ett Audi forum.

Jag har ett RS2 350hp chip, men med bara Volvo gröna "968" så gick den för fett.
Om den är mappad för t.ex lamda 0,8 på fullt ladd med helt standard RS2-prylar kommer du att få nedåt 0,7-0,75 med Volvo-spridarna på 4 bar BT. Så var det för mig i varje fall. Sedan hörde jag att Volvo spridaren inte gillade lågt BT.

Man chippar bilen till en hårdvara. Ditt 350hk chipp är alltså inget att ha om bilen går fett.  Du behöver mappa den för din hårdvara.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Putteliten
16 mars 2016 · 9 082 Inlägg

torpis skrev:

Putteliten skrev:

torpis skrev:

Varför skulle du åka runt med lågt bränsletryck?

Bra fråga, då ja e helt ny på det här med turbo så kan ni lura i mig nästan vad som helst. Det här svaret fick ja i ett Audi forum.

Jag har ett RS2 350hp chip, men med bara Volvo gröna "968" så gick den för fett.
Om den är mappad för t.ex lamda 0,8 på fullt ladd med helt standard RS2-prylar kommer du att få nedåt 0,7-0,75 med Volvo-spridarna på 4 bar BT. Så var det för mig i varje fall. Sedan hörde jag att Volvo spridaren inte gillade lågt BT.

Man chippar bilen till en hårdvara. Ditt 350hk chipp är alltså inget att ha om bilen går fett.  Du behöver mappa den för din hårdvara.

Orginal RS2 spridare ger 444cc och Volvos gröna ger 465cc, det gör stor skillnad alltså? Är ju inte lätt att hitta någon som kan mappa dessa boxar, dessutom så är ju inte det billigt om man skulle hitta någon som gör det....

torpis Forummoderator
16 mars 2016 · 10 572 Inlägg

Putteliten skrev:

torpis skrev:

Putteliten skrev:

Bra fråga, då ja e helt ny på det här med turbo så kan ni lura i mig nästan vad som helst. Det här svaret fick ja i ett Audi forum.

Jag har ett RS2 350hp chip, men med bara Volvo gröna "968" så gick den för fett.
Om den är mappad för t.ex lamda 0,8 på fullt ladd med helt standard RS2-prylar kommer du att få nedåt 0,7-0,75 med Volvo-spridarna på 4 bar BT. Så var det för mig i varje fall. Sedan hörde jag att Volvo spridaren inte gillade lågt BT.

Man chippar bilen till en hårdvara. Ditt 350hk chipp är alltså inget att ha om bilen går fett.  Du behöver mappa den för din hårdvara.

Orginal RS2 spridare ger 444cc och Volvos gröna ger 465cc, det gör stor skillnad alltså? Är ju inte lätt att hitta någon som kan mappa dessa boxar, dessutom så är ju inte det billigt om man skulle hitta någon som gör det....

Ja, det blir pannkaka. Det är inte bara mängden i CC utan hur fort spridaren öppnar osv...  så det kan bli väldigt fel. Ett Chip är avsett för en enda specifik setup. Mappning anpassas individuellt, kostar ett par tusen men vad kostar en rasad motor?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
MickeZ2
16 mars 2016 · 47 Inlägg

Är programvaran för en RS2 box eller till en S2 box? för att en RS2 programvara skall funka i en S2 box så behöver man byta mapsensor men även ett motstånd i boxen samt LMM.

Gällande WG fjäder så behöver programvaran fungera med högre grundtryck, risken är annars att den överladdar. Sitter även annan kamaxel i en RS2 så då behöver man antagligen ta hänsyn till detta.

Putteliten
16 mars 2016 · 9 082 Inlägg

MickeZ2 skrev:
Är programvaran för en RS2 box eller till en S2 box? för att en RS2 programvara skall funka i en S2 box så behöver man byta mapsensor men även ett motstånd i boxen samt LMM.

Gällande WG fjäder så behöver programvaran fungera med högre grundtryck, risken är annars att den överladdar. Sitter även annan kamaxel i en RS2 så då behöver man antagligen ta hänsyn till detta.

Det är för en RS2. Mappsensorn är jag medveten om, men vilket motstånd behöver bytas då? Hur stort ska det va?
Hur stark wg fjäder bör ja ha då? 1,9 bar?

fish Allfixare
17 mars 2016 · 1 475 Inlägg

Är boxen alltså från en RS2,  eller är den till en S2 med RS2 grejer?

torpis Forummoderator
17 mars 2016 · 10 572 Inlägg

Putteliten skrev:

fish skrev:
Är boxen alltså från en RS2,  eller är den till en S2 med RS2 grejer?

Den är från en S2 som ja tänkt ha RS2 grejer till...

Men Volvospridare?!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
17 mars 2016 · 10 572 Inlägg

Putteliten skrev:

torpis skrev:

Putteliten skrev:

Den är från en S2 som ja tänkt ha RS2 grejer till...

Men Volvospridare?!

Precis!

Där kommer det ju av sig. Använd RS-spridare så är allt frid och fröjd.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
17 mars 2016 · 10 572 Inlägg

Putteliten skrev:

torpis skrev:

Putteliten skrev:

Precis!

Där kommer det ju av sig. Använd RS-spridare så är allt frid och fröjd.

Och vart får man tag på det till en vettig peng?

Det är inte mitt bord tyvärr.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang