Billig bilförsäkring för 25-åring med "nyare" bil?

kwamex
26 mars 2016 · 221 Inlägg

Hej där!

Funderar på att köpa en bättre begagnad bil. Skulle vara jättekul! Är redo att förlora en satans massa pengar i värdeminskning dock har jag ingen lust att utöver detta lägga ut 1600 kr / månad på bilförsäkring också!

Jag är 25 år gammal, aldrig krockat, haft körkort i 5 år. Bor i en bostadsrätt. Vill köpa mig en Audi a6 c7 för cirka 200 000! För detta vill försäkringsbolaget ha cirka 1600 kr/månad! Om farsan hade stått på försäkringen hade detta kostat mig 500kr/månad för samma försäkring.

Dock vad jag förstår är detta försäkringsbedrägeri, vi bor inte på samma adress / stad (bor 2 mil ifrån varandra) så känns som det vore omöjligt att få pengar OM någonting nu skulle hända.

Hur som helst - finns det någon vettig lösning för mig? Att betala 1600kr/månad = 19 200 kronor om året är verkligen inget alternativ, även om jag har råd så vore det bara idiotiskt.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 mars 2016 · 14 058 Inlägg

kwamex skrev:
Hej där!

Funderar på att köpa en bättre begagnad bil. Skulle vara jättekul! Är redo att förlora en satans massa pengar i värdeminskning dock har jag ingen lust att utöver detta lägga ut 1600 kr / månad på bilförsäkring också!

Jag är 25 år gammal, aldrig krockat, haft körkort i 5 år. Bor i en bostadsrätt. Vill köpa mig en Audi a6 c7 för cirka 200 000! För detta vill försäkringsbolaget ha cirka 1600 kr/månad! Om farsan hade stått på försäkringen hade detta kostat mig 500kr/månad för samma försäkring.

Dock vad jag förstår är detta försäkringsbedrägeri, vi bor inte på samma adress / stad (bor 2 mil ifrån varandra) så känns som det vore omöjligt att få pengar OM någonting nu skulle hända.

Hur som helst - finns det någon vettig lösning för mig? Att betala 1600kr/månad = 19 200 kronor om året är verkligen inget alternativ, även om jag har råd så vore det bara idiotiskt.

Om du inte ska riskera att inte få ut nåt på försäkringen om det händer får du nog betala de 19200 som det kostar eller köpa en annan bil med billigare försäkring. Det är mina förslag.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
SportPilot Ubåtsingenjör
26 mars 2016 · 7 232 Inlägg

har du ringt runt till flera bolag ? 19200 låter helt uppåt väggarna

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
simlar
26 mars 2016 · 5 526 Inlägg

Kolla hos andra bolag, finns många försäkringsbolag där ute.

Själv har jag kört på Länsförsäkringar sen jag tog körkort då dom är hälften så dyr jämfört med alla andra bolag för mig.
Men då är nyaste bilen jag ägt min nuvarande 04as Mercedes, kostar mig 450kr/mån för upp till 2000mil/år i halvförsäkring med tilläggsförsäkring.

Edit:
Jag är endast 23år, kändes som jag behövde tillägga det då åldern är relevant för försäkringskostnad.

Senast redigerat av simlar (26 mars 2016)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Muttley
26 mars 2016 ·

Om de inte är ett alternativ och du har kollat alla bolag så finns de ju bara en utväg.   

Så ring runt på tisdag och kolla priser. Annars får du nog överväga en annan bil.

waterman
26 mars 2016 · 4 Inlägg

jag hade samma problem som du. lösningen för mig blev lite komplicerad men jag sparade ändå 2-3 tusen på ett år.
så här gjorde jag:

- jag gick med i SAS eurobonus program. ett flygbonus program som har gratis medlemsskap.
- jag satte min bostadsrättsförsäkring på trygghansa
- sas ger 10% på trygghansas försäkringar. dessutom får man online och samlingsrbatter.

för min audi a4 avant betalar jag i skrivande stund 2500 mindre hos trygghansa med ovan nämnda tillvägagångssätt än med den nästbilligaste. som i mitt fall var länsförsäkringar och audi försäkring (skillde bara några tior) som tar omkring 8000 per år.

Audi A4 Avant 2.0Ts "quattro" (2007)
REJ
26 mars 2016 · 89 Inlägg

Gå in på de olika försäkringsbolagens hemsida.
Där kan du oftast knappa in reg.nr och pers.nr samt hur du bor mm.
Får fram priset direkt, samt att detta pris brukar gälla lite framåt så du behöver inte bestämma dig direkt. Själv har jag Trygg Hansa, Toyotaförsäkring som Folksam har hand om har jag aldrig haft pga av att dom alltid legat mycket högre i pris ca 2000kr/år.
Nu har jag ingen värstingbil och jag är 47år men man kan i alla fall spara en del på att kolla runt.

Senast redigerat av REJ (26 mars 2016)

pulchi
26 mars 2016 · 640 Inlägg

När jag köpte min S80 var jag 22 år gammal. Billigaste bolaget då var Länsförsäkringar. Dels på grund av ett helt okej pris men också på grund av samlingsrabatter då jag har både liv och hemförsäkring hos dom. Gav då runt 13000 kronor för upp till 2000 mil per år, helförsäkring. Nu fyller jag snart 26 och siffran är nere på strax över 9000 kronor för samma försäkring.

Priset du nämner är nog ingen omöjlighet dock. Det var en dyr bil när den var ny och det är fortfarande en dyr bil när den är begagnad. Att du sen ingår i en högriskgrupp gör ju inte saken bättre.

frasse4
26 mars 2016 · 736 Inlägg

Man ska inte tro att det inte går att förhandla heller. När jag köpte min V70 för några år sedan (var 26 år) fick jag hem info från Volvia. Så jag ringde dem och priset var ju hutlöst. Så jag frågade om de hade som policy att bara försäkra 40-plussare och framhävde att jag aldrig varit med om någon olycka och kört 10000 mil. Då gick de med på att ge mig en hög bonusklass vilket gjorde mycket på premien.

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Christian S
26 mars 2016 · 4 816 Inlägg

simlar skrev:
Kolla hos andra bolag, finns många försäkringsbolag där ute.

Själv har jag kört på Länsförsäkringar sen jag tog körkort då dom är hälften så dyr jämfört med alla andra bolag för mig.
Men då är nyaste bilen jag ägt min nuvarande 04as Mercedes, kostar mig 450kr/mån för upp till 2000mil/år i halvförsäkring med tilläggsförsäkring.

Edit:
Jag är endast 23år, kändes som jag behövde tillägga det då åldern är relevant för försäkringskostnad.

en annan sak som spelar stor roll är var man bor, om du istället hade bott i en förort i tex stockholm eller göteborg så hade premien varit betydligt högre.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
simlar
27 mars 2016 · 5 526 Inlägg

Christian S skrev:

simlar skrev:
Kolla hos andra bolag, finns många försäkringsbolag där ute.

Själv har jag kört på Länsförsäkringar sen jag tog körkort då dom är hälften så dyr jämfört med alla andra bolag för mig.
Men då är nyaste bilen jag ägt min nuvarande 04as Mercedes, kostar mig 450kr/mån för upp till 2000mil/år i halvförsäkring med tilläggsförsäkring.

Edit:
Jag är endast 23år, kändes som jag behövde tillägga det då åldern är relevant för försäkringskostnad.

en annan sak som spelar stor roll är var man bor, om du istället hade bott i en förort i tex stockholm eller göteborg så hade premien varit betydligt högre.

Det stämmer, stor skillnad att bo i en "byhåla" jämfört med en storstad när det gäller försäkringspremier.
Samma om man bor i lägenhet eller villa, om man bor i ett område med mycket bilstölder m.m.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
trippelturbo Trucker
27 mars 2016 · 2 710 Inlägg

Nu vet jag inte var du bor, men tyvärr är bla Sthlm inge rolig alls för bilägare. Jag bor i Västerås och här är det halva priset typ på samma bil och samma person. Vet en kille på 38 som betalar 11000kr för en Micra i Huddinge, jag 28, betalar knappa 7k för en S60 2.5t. Skaplig skillnad!

Tyvärr får du gillar läget om du bor i storstan, annars kan du kolla med Länsförsäkringar!

Fart missbrukare
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 mars 2016 · 14 058 Inlägg

trippelturbo skrev:
Nu vet jag inte var du bor, men tyvärr är bla Sthlm inge rolig alls för bilägare. Jag bor i Västerås och här är det halva priset typ på samma bil och samma person. Vet en kille på 38 som betalar 11000kr för en Micra i Huddinge, jag 28, betalar knappa 7k för en S60 2.5t. Skaplig skillnad!

Tyvärr får du gillar läget om du bor i storstan, annars kan du kolla med Länsförsäkringar!

Oj! Jag slog på en Micra -14 och jag bor på landet utanför Eskilstuna och jag skulle få ge 3016 kr hos Moderna för en helförsäkring så visst kan det skilja en del beroende på var man bor. Jag är snart 60 kan tilläggas!!
Kollade också på en A6 -13 eller -14 och den skulle kosta mig c:a 6000 kr.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
skanepiraten
27 mars 2016 · 466 Inlägg

En viktig punkt !!

Stirra dig inte blind på priset, utan tänk och kolla upp vad försäkringen faktiskt täcker vid olycka/skador etc.

Finns ju oändliga trådar här på garaget om folk som inte får ersättning för att man inte kollat vad ens försäkring täcker.

Mvh

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 mars 2016 · 4 917 Inlägg

Ja, det FINSTILTA längst nere fråntar fsbolagen all form av ersättning till den drabbade..
Men det STORSTILTA innan låter ju alltid väldigt bra..
Därför kör jag med enbart trafikförsäkring, för man lägger inte flera onödiga tusen på en gammal häck, utan den kör man direkt till skroten..
Det enda som man absolut måste ha klart för sig är att de som kommer från höger får man passa sig för extra noga..
Under mina 45+ år av körning så har jag inte smällt, men det har varit bra nära MÅNGA gånger..roll

Senast redigerat av tommen1 (27 mars 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
DUBBELPANNA
27 mars 2016 · 43 Inlägg

Lite offtopic, men vissa försäkringar har ett tillägg som man kan ticka för att förare under 24 ska få köra bilen. Hur funkar det då att man bor under samma tak eller?

Saab 9-3 Vector "Bertil" (2008)
aakesson
27 mars 2016 · 812 Inlägg

Kolla med Audis egna försäkrings bolag, var billigast för mig när jag skulle försäkra en liknande bil

steifan DR!FTT3KN!K3R
27 mars 2016 · 10 427 Inlägg

Skulle tro att lösningen i huvudsak blir att kirra en billigare bil då bilens värde bör ha en ganska stor inverkan på premien (tror jag).

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
M123
27 mars 2016 · 962 Inlägg

Köp en frän gamal jänklare istället. Helt vanlig helförsäkring helåret för mig går på 1600 kr och jag får åka vart jag vill när jag vill och nästan hur mycket jag vill. Ingen entusiastförsäkring! Det är bara skräp som är till för att begränsa kunderna till att inte få använda det fräna man har när man vill, hur man vill. Så ja byt bil!!!

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
CarpeDiem German Engineering
27 mars 2016 · 9 081 Inlägg

En annan sak som kan påverka är inte bara åldern utan också hur länge man har haft sitt körkort.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang