3082
Sök

årsmodellfråga - Saab 9000 aero

Saab raggare : )
887 Inlägg
28 december 2006
Trådstartare
#1
Funderar på o köpa en Saab 9000 aero.. har hört att någong gång  bland som sista åren så bötrs lite saker ut = att man ska kika efter den nyare modellen;
hade för mig att de va från 98" .. men dom slutade tydligen göras då har jag hört tongue

så nästa tips är 96..

Vet någon nånting om viilken det är man ska satsa på ?

Turbo.. Because Im worth it :)

202 Inlägg
28 december 2006
#2
Ska du ha en 9000 Aero ska du satsa på sista årsmodellen som är 97.
98 fanns inte Aero, man kunde däremot få aerons motor i den nya "classic" modellen, dom goa pilotstolarna finns bara i aeron!

Har själv ägt en 9000 Aero årsm 95 och kan bara säga att det är riktigt goa bilar.

Jag rekommenderar dig att besöka STCS forum där finns garanterat all info du söker.

http://forum.saabturboclub.com/ är adressen.
Senast redigerat av merl (28 december 2006)

12 086 Inlägg
28 december 2006
#3
Jag skulle köpt en A50 -98, samma motor, samma utseende. Stolarna mister du men tror du finner 98or i finare skick.

1 453 Inlägg
28 december 2006
#4
Satsa på att försöka hitta en 1997a som är fin i lacken och invändligt - motorn behöver du INTE oroa dig över!
Även om bilen rullat 25000 mil så håller den många år till, bara den är välservad. Det som möjligtvis slits är motorfästen, speciellt på bilar med bonushästar.


Chef
379 Inlägg
28 december 2006
#5
Aero 96-97 kan du leta efter, för som sagt 98 fanns det en jubileumsmodell, som ser ut som en vanlig 9000, men som har aerons motor (dvs 225hk) 98:an saknar också styvheten som aeron har original (andra fjädrar och dämpare) samt de asfeta sköna stolarna smile

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille

Saab raggare : )
887 Inlägg
28 december 2006
Trådstartare
#6
Tackar för alla svar smile

men de verkar dåligt me 97or.. skillnad på 96 vs 97 ?
Senast redigerat av zwich (28 december 2006)

Turbo.. Because Im worth it :)

1 453 Inlägg
28 december 2006
#7
zwich skrev:
Tackar för alla svar smile

men de verkar dåligt me 97or.. skillnad på 96 vs 97 ?

eftersom -97orna är produkten av över 10 års arbete av modellen så skulle man kunna förmoda att det innebär den modellen med minst skavanker - generellt sett. De flesta som har en 9K aero idag är entusiast och tar mycket väl hand om sin bil - därför brukar det vara ett säkert begköp.


5 710 Inlägg
29 december 2006
#8
zwich skrev:
skillnad på 96 vs 97 ?

Det jag kan komma på bara "sådär" är symmetrisk diff i växellådan på -97:orna som skall tåla lite hårdare tag.

MVH Jonas
..............

3 295 Inlägg
29 december 2006
#9
jag är helnöjd men min 97:a men det vet du säkert redan.. det är bara att handla...

MVH Johan


83 Inlägg
31 december 2006
#10
I all ärlighets namn så spelar det ingen roll om det är 94 eller 97a...  Hitta bara en i bra skick.. Skillnaderna på dem är minimala och ganska lättfixade om man vill bygga om. Det handlar mest om småsaker.   Enda större grejjen är väll att lådorna fr.om. 97 är snäppet starkare..  Men det är inte vanligt att man kör sönder lådor på 9000 om man inte kör som en dåre eller har bytt till en "räser turbo"...
Jag har ägt 2 st 9000aero o är mycket nöjd med båda. Den jag har nu köpte jag i sämre skick, men då fick jag också ett väldigt bra pris på den :]  Men nu är najs,  Supernajs!
Senast redigerat av T200 (31 december 2006)

Turbo X


Sök