Bygga om till 4wd, besiktning?

DieselTom
30 mars 2016 · 19 Inlägg

Hejsan! Har en liten fundering.

Undrar vad spb hade sagt om en bil som är fabriksbyggd med 2wd rullar in med 4wd. Förstår ju att det inte är tillåtet att bygga om bara sådär. Men om man då plockar av kardanen? Sen kan man ju såklart byta axel inför bess med, dock lite mer jobb.

Bilen i fråga en passat b5 1.8t finns ju med 4motion orginal men dessa går ju inte att få tag i knappt, då dom endast byggdes under 02-03.  Sen är man ju lite kär i den bilen jag redan har så vill ju inte byta bort den.

Detta är inget som är planerat men tänkte bara bolla lite tankar om det då jag inte läst någon tråd om det innan. smile

barenhoff TEAM RADIOACTIVE
30 mars 2016 · 467 Inlägg

kmr bli roligt när han kör upp den i bromsbänken ^^

hur du är gör kmr nog besiktningspersonen se nått lurt när hen kollar under bilen.
blir svårt å gömma kardanfästet framtill.

simlar
30 mars 2016 · 5 524 Inlägg

Frågan är om dom ens skulle bry sig om det, där jag besiktar tvivlar jag på det.
Men som vanligt hänger det på besiktingspersonalen.

Däremot skulle jag säga att det vore enklare att leta reda på en äkta 4motion/Syncro och isf flytta över inredning och sånt från din bil om det är något speciellt med den.

Märks ingen skillnad i bromsprovaren med 4-motion på Passat B5.
Passat B5s fyrhjulsdrift har kallats både Syncro och 4motion, men oavsett namnet så är dessa exakt samma drivlina som Quattro i Audi A4 B5, dvs öppen framdiff och öppen bakdiff med torsen centrumdiff, dessa är inga problem att köra i bromsprovare.

Syncro kallas fyrhjulsdriten på Passat B5 innan facelift sen när faceliften kom bytte dom namn till 4motion.
Detta gäller endast Passat B5/B5.5 eller 3B/3BG som egentligen är den korrekta benämningen i VW-modellspråk.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
fridasbabe
4 april 2016 · 104 Inlägg

simlar skrev:
Märks ingen skillnad i bromsprovaren med 4-motion på Passat B5.
Passat B5s fyrhjulsdrift har kallats både Syncro och 4motion, men oavsett namnet så är dessa exakt samma drivlina som Quattro i Audi A4 B5, dvs öppen framdiff och öppen bakdiff med torsen centrumdiff, dessa är inga problem att köra i bromsprovare.

Säker på att dem är öppna? Tycker dem låser rätt bra ändå, i alla fall i snö och is. Vågar inte testa torrt :S


Har en också en B5 passat, fast med V6 på 2.8L med syncro. Hade viljat ha en 1.8T motor fast med manuell låda och fyrhjulsdrift big_smile

Kör farmors racing bil...
simlar
4 april 2016 · 5 524 Inlägg

fridasbabe skrev:

simlar skrev:
Märks ingen skillnad i bromsprovaren med 4-motion på Passat B5.
Passat B5s fyrhjulsdrift har kallats både Syncro och 4motion, men oavsett namnet så är dessa exakt samma drivlina som Quattro i Audi A4 B5, dvs öppen framdiff och öppen bakdiff med torsen centrumdiff, dessa är inga problem att köra i bromsprovare.

Säker på att dem är öppna? Tycker dem låser rätt bra ändå, i alla fall i snö och is. Vågar inte testa torrt :S


Har en också en B5 passat, fast med V6 på 2.8L med syncro. Hade viljat ha en 1.8T motor fast med manuell låda och fyrhjulsdrift big_smile

Jajemän det är öppna diffar fram och bak men driver på bra på alla fyra på lösare underlag, detta tack vara lika långa drivaxlar på båda sidor smile

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Lasse62
4 april 2016 · 292 Inlägg

Det såldes väl aldrig någon Passat 3B/3BG med 1,8T och 4WD?

1,8 R4 (Sugis) 2,0 R4 (Sugis), 2,3 VR5/V5, 2,8 V6, 4,0 W8 och dieslarna 1,9TDI, 2,0 TDI (sista året) samt 2,5 V6 TDI var väl dem som erbjöds med Torsen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang