ja kör min 240 på etanol..blev tyvärr borttagen från denna sida.. men allt ja har gjort är å sätta i turbo spridare från en 740 å bränsle trycksregulatorn från en likadan = billigt!
Men man måste väl bygga om insprutsystemet, lr programera om? En etanolmotor drar ju ca 30% mer än en bensa bil. En fördel med etanol i prestandasynvinkel är ju att de tål högre kompression, om man ska överladda.
Synd att 8:98 inte varade längre.. ( Jag kör med 20% etanol o resten 98Oktan i min 900t16 och man märker lite skillnad på lambda mätaren vid oförändrad mappning.... Ett nyare addaptivt styrsystem kanske klarar av o anpassa sig men jag tror nog inte att det är så lyckat på en bil med lh jetronic..... (alltså o blanda som ovanstående utan o göra någon annan förändring....)
Fast jag tankar inte min 900 med etanol för det ska bli billigare den drar ju bara 3liter per mil...hihi......
Det som i principen behövs är ett kraftigare bränsle tryck som du kan upp nå genom att ställa upp trycket orginal om det går eller köpa en bränsletrycksregulator för ca500kr.
Spridarna kan oxå behövas byta för att dom inte klarar trycket på högre varv och då inte ger ut full effekt.
Ska tydligen funka att bara ställa om trycket i en c20ne motor som jag har men vet inte riktigt hur man gör har inte kollat det.
Kan vara bra att mappa bilen för att få det så optimalt som möjligt.
Men det trevliga är att det går att ändra sig och köra på bensin igen bara genom att ställa när trycket med några snurrar på en skruv så kan du köra på bensin igen eller en blandning.