Köpråd: BMW/ audi?

BlueStripez
13 april 2016 · 46 Inlägg

Tja! det börjar närma sig att köpa en första bil nu när jag snart fyller 18 och även strax ska göra uppkörning och teoriprovet och jag funderar mellan en BMW e46, Audi a4 eller Audi a6 (alla runt 2000-2003). Ni får gärna ge tips om vilken ni tycker och även en liten motivering kring varför just den modellen.

Sedan undrar jag hur mycket det kostar att äga en bil? Mina föräldrar är väldigt skeptiska till att jag ska köpa en bil, framförallt när den är gammal för att det kostar så mycket enligt dem. Hur mycket kan den årliga kostnaden bli för en av dessa bilar? Kommer nog inte köra så jättemycket och räknar med att tänka 1-3 gånger i månaden.

it_mutt Avstängd
13 april 2016 · 10 388 Inlägg

BlueStripez skrev:
Tja! det börjar närma sig att köpa en första bil nu när jag snart fyller 18 och även strax ska göra uppkörning och teoriprovet och jag funderar mellan en BMW e46, Audi a4 eller Audi a6 (alla runt 2000-2003). Ni får gärna ge tips om vilken ni tycker och även en liten motivering kring varför just den modellen.

Sedan undrar jag hur mycket det kostar att äga en bil? Mina föräldrar är väldigt skeptiska till att jag ska köpa en bil, framförallt när den är gammal för att det kostar så mycket enligt dem. Hur mycket kan den årliga kostnaden bli för en av dessa bilar? Kommer nog inte köra så jättemycket och räknar med att tänka 1-3 gånger i månaden.

Tänker då inte säga vilken du ska köpa (för det handlar mycket om tycke och smak). Det är tyska bilar i "samma segment", så det är nog just till stor del en fråga om vad man gillar. A4 och A6 ska dock inte riktigt jämföras, då får man möjligen jämföra en A6 c5 (sån du "tittar på") med A4 B6. Men det är fortfarande inte riktigt rättvist.

Men;

A6; 2002-2004 - Facelift, i mitt tycke betydligt trevligare utseendemässigt, än före facelift
A4; 2000 - B5 facelift, 2001 kom B6:an som i sin tur i mångt och mycket är samma bil som b7an (b6:an känns betydligt mer modern invändigt än B5:an...o ja, utseendemässigt också)

BMW - Ingen aning.

vad det kostar? Ja försäkringen är ju omöjlig för någon annan att svara på, det får du ringa runt till olika försäkringsbolag och kolla.

Driftskostnader är också ofantligt svårt att säga. Min ena A6a (The Hearse), har jag bytt en drivknut, bromsarna runt om, tempgivare och bromsljuskontakten på. Det är väl vad som har behövts i service (ja förutom oljebyte osv som ska göras på alla bilar mer regelbundet). Möjligt där är något mer, men då har det varit så pass    litet att det inte är kvar i minnet.

Och den har jag då snart haft i 4 år. Det hänger sen givetvis på bilens skick, värt i sammanhanget kan dock vara att påpeka att just den var, när jag köpte den, billigast i hela landet (på Blocket).

Så nej, en gammal bil behöver inte per automatik vara dyr att äga för att de trillar i småbitar konstant. Med just tyska bilar är ju dessutom ebay.de en guldgruva som utan problem halverar reservdelspriserna. Eller gör det möjligt att köpa "originalkvalité eller bättre för samma kostnad som Biltemapryttlar".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
simlar
13 april 2016 · 5 534 Inlägg

Försäkring och trafikskatt är det största kostnaderna, speciellt om du kör få mil om året.

Om du skruvar själv så blir årskostnaden väldigt mycket lägre än om du måste lämna in bilen på verkstad.

Reservdelar till Tyska bilar av dessa årsmodeller är löjligt billiga om man beställer från Tyskland från t.ex Autoteilemann.
Oftast billigare delar än till gamla Volvos och då är det oftast märkesdelar av oem-kvalitet man får.

Det minsta du måste räkna med i reservdelar är ju då det som behövs för service, dvs olja och oljefilter var 1500mil eller varje år (longlife-service ska du inte köra på om du vill slippa dyra motorreparationer).
Sen på bilar med kamrem så får du räkna med kamremsbyte var 12000e mil eller var 5-8e år.
Vattenpump oavsett om det är rem eller kedja rekommenderas att byta kring 10000-12000mil.
Luftfilter kan man blåsa rent vid varje oljebyte och byta filtret vartannat eller var tredje oljebyte.
Tändstift ska byta var 6000-12000e mil beroende på om det är standardstift eller "longlife-stift".
Kupéfilter ska bytas var 3000e mil eller varje år (om du vill ha bra luft i kupén och minimera imma på insidan av rutorna).

Sen är det ju vanligt att någon bussning, spindelled och styrled blir glapp ibland.
Var 20000-25000e mil brukar det vara dags att byta stötdämpare och de flesta bussningar och leder i bilen.

Drivknutsdamasker går också sönder nån gång ibland, då främst yttre drivknutsdamasker på bilar med drivning på framhjulen


Vilken bil du ska köpa är svårt att säga, men en mindre bil är oftast billigare på alla sätt än en större.

Både E46 och A4 är fina bilar, och skaffar du en Audi så antar jag det är en Quattro du är ute efter?


Jag brukar säga som så, att har man intresset så har man råd att äga en bil. Dvs prioritera bilen över t.ex alkohol, tobak och dylika onödigheter ifall man lever på en minimal inkomst.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
BlueStripez
13 april 2016 · 46 Inlägg

Tack för svaren, jag hade tänkt att lära mig att skruva själv på bilen på grund av intresse och inte för att slippa stora servicekostnader. Alltså är det inte så mycket som bör bytas ut alltför ofta och mycket pengar kommer gå åt nya delar för att laga den?

Eftersom jag är student och bara jobbar lite på helger har jag en månadsinkomst på cirka 5000 i månaden ink studiebidraget, dock har jag inte så mycket utgifter då jag varken röker, snusar, dricker samt att jag bor hemma och inte betalar något hemma.

steifan DR!FTT3KN!K3R
13 april 2016 · 10 427 Inlägg

Eftersom jag har en E46 själv så måste jag givetvis rekommendera en sån. Köp en coupé cool Men jag skulle kunna tänka mig att försäkringspremien är relativt hög för dig på en BMW. Vettigast kanske är att köpa någon Audi A4 1,8T som förstabil, lite knuff under huven men inte så hög försäkringspremie (kanske). Testa att jämföra försäkringspremier hos något försäkringsbolag, typ Trygg Hansa, Länsförsäkringar osv om inte föräldrarna kan stå för det formellt när du ändå bor hemma (vissa bolag godkänner det). Finns även jämförelsesajter men dom kan vara lite dryga då säljare ringer upp och drygar sig.. (*host*Compricer*host*).

Det är ju även gamla bilar det handlar om så kan vara lönt att räkna med att när som helst få lägga ut 10k på något ras man inte räknat med wink Som exempel så har jag fått byta byta kamaxelgivare, vattenpump och remspännare i följd inom 1½ vecka på E46:an (~vinterbil) under mars månad. När man fixat det ena kommer nästa osv osv. Det var inte så kostsamt då jag fixade allt själv men det kan bli lite trist att äga bilar när problemen travas på varandra när man egentligen inte räknat med det. Det är nog 50/50 chans om något "dyrt" kommer att gå sönder på en 10-15 år gammal bil oavsett fabrikat tongue

Jokabsson
13 april 2016 · 1 181 Inlägg

Speciellt i din ålder ska du söka Audi före BMW. Billigare försäkringspremie! Audi kör dock med kamrem så se till att du inte åker på ett byte. Sura pengar. 1.8T är den vanligaste och mest pålitliga motor, så den hade jag kört på. Dessutom är det möjligt att trimma den i framtiden. Har du inget behov av en stor bil så tycker jag A4 är ett smartare val än A6. Sedan beror det självklart också på vilken du tycker är snyggast, vilket exemplar du hittar med bäst utrustning osv.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Evildan
14 april 2016 ·

Några råd till dig med en så pass begränsad budget att hålla liv i bilen så att du ska kunna bruka och ändå ha råd med mer än en Piggelin vid glasskiosken i sommar.

*Fyra cylindrar under huven.
*Ingen turbo.
*Köp en gubbmodell.
*Ett välskött exemplar är bättre än ett misskött lågmilat.
*Däck skall vara hyfsade.
*Besiktigad en tid framåt.
*Skippa dessa tyska premiumvagnar och köp ett gubbmärke istället. wink

ajajajdentogilla
14 april 2016 · 98 Inlägg

Evildan skrev:
Några råd till dig med en så pass begränsad budget att hålla liv i bilen så att du ska kunna bruka och ändå ha råd med mer än en Piggelin vid glasskiosken i sommar.

*Fyra cylindrar under huven.
*Ingen turbo.
*Köp en gubbmodell.
*Ett välskött exemplar är bättre än ett misskött lågmilat.
*Däck skall vara hyfsade.
*Besiktigad en tid framåt.
*Skippa dessa tyska premiumvagnar och köp ett gubbmärke istället. wink

Riktigt bra tips av Evildan. Hästar är ju alltid kul. Men det spelar ingen större roll som ny körkortstagare, det är bara kul att glida med kompisarna och kunna förflytta sig på ett helt annat sätt. Jag tycker bmw är bättre, men det är ju bara för jag har en och vant mig vid den, vilket blir ganska givet. Alla kommer förmodligen höja sina egna märken här och alla är vi olika. Vissa gillar framhjulsdrift. Andra bakhjulsdrift. Kamrem har väl knappt några fördelar över kedja dock.(BMW!) Men se till att den inte blir allt för dyr i drift också. Alltså låg bränsleförbrukning, låg skatt och relativ billig försäkring. Dessa saker glömmer man ofta.

Tycker du ska prova lite olika modeller tills du känner något band till någon av dem. Någon 3 serie bmw, nån a4 och kanske någon golf? så du får en uppfattningen om de olika växellådorna och bilarnas egenskaper.

BlueStripez
15 april 2016 · 46 Inlägg

Egentligen har jag en förkärlek till amerikanska bilar och därmed har jag varit inne på att köpa en ford mondeo. Men jag tror dock det blir tyskt som första bil eftersom amerikanare slukar bensin. Vilka märken skulle du Evildan rekommendera som "gubbmärken"?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang