14 april 2016
Trådstartare
Hej på Er alla !
Då är det premiär för mitt deltagande i detta forum, ska bli spännande och se om det finns någon som har samma problem som jag...
Jag har en Huyndai Santa Fe CM, 2007:a, en trevlig lågpris SUV, förhållandevis lättmekad.
Fick på den senaste besiktningen en liten upplysning om att bromsbeläggen bak var slitna och i samband med detta bestämde jag mig även för att byta skivor bak, stötdämpare och givetvis även handbromsbackar.
Innan jag gjorde detta har jag inte uppmärksammat några bekymmer med bilen.
Efter "renoveringen" har jag fått en pulserande bromspedal, vi pratar alltså inte vibrationer. Pulseringen uppkommer när jag trycker lite hårdare på bromspedalen dock inte på något sätt hårt. Har jag driven i så driver fortfarande bilen.
Bilen liksom bromsar släpper, bromsar släpper det är inte ABS-knack vi pratar om utan det känns mer som belägen ligger på halva skivan och släpper den andra och pedalen följer liksom med...
Första reflektionen är att skivorna är skeva men dessa har jag både bytt och mätt upp av andra orsaker och det behöver vi inte avhandla här.
Nu kommer nästa sak under tiden jag har hållit på med bilen så har jag märkt att även pedalen sjunker dvs något som jag direkt drar slutsatsen är huvudbromscylindern. Pedalen går ända ner i botten tar tid men ändå...
Gör jag ett hårt och snabbt tryck lyser bromslampan till för att senare slockna.
Jag är ganska noggrann av mig och tycker att jag borde uppmärksammat detta problem om det fanns innan renoveringen men jag kan faktiskt inte påminna mig att det var något som helst problem. Besiktningen sa inget heller... Nu kollas ju inte dess bromsar på traditionellt men man tycker att detta är en sak de enkelt kan kolla...
Luft i systemet känns som orimligt då jag var väldigt noggrann när jag motionerade oken.
Min fråga är alltså ganska kort efter hela detta långa inlägg... Är dessa symtom något som kan uppkomma i samband med en defekt huvudbromscylinder ?
Kan lastavkännarna ha något med detta att göra ? Bytte ju faktiskt stötdämpare borde ju inte påverka men jag försöker ge all input jag kan... Famlar liksom i mörkret....
Mvh // Shas