5194
Sök

Motoridentifikations hjälp (Volvo)

Scania, javisst.
237 Inlägg
28 december 2006
Trådstartare
Hej

Jag har en motor som sägs vara en b190 av vissa ''experter''. Jag vet inte från vilken årsmodell motorn eller bilen är i från men den har ivarjefall suttit i en 240.

Jag undrar dock om påståendet att det skulle vara en b190 skulle stämma så jag undrar hur jag skall gå till väga för att få reda på det.

Några numror som jag hittade på topplocket: 1000198 sista numran kan vara 9 eller 3 också.
Och några på blocket: 840130

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta. Mvh John

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
28 december 2006
i fram kant på förar sidan på blocket under insuget så står det vad det är för motor typ
tex. B230E eller B20A med mer

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

21 761 Inlägg
28 december 2006
Det fanns en motor som hette B19 och den satt på de tidigare 240 årsm 1976-78 tror jag, har googlat lite för att få fram detta. Den motorn satt även på 300 serien.
Senast redigerat av Drönirettab (28 december 2006)

Scania, javisst.
237 Inlägg
28 december 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det fanns en motor som hette B19 och den satt på de tidigare 240 årsm 1976-78 tror jag, har googlat lite för att få fram detta. Den motorn satt även på 300 serien.

Okej tack jag har fått fram att det är en B19 nu ivarjefall smile

Men nu är det så att det är en kompis bil jag hjälpt till att byta motor i, och nu funderar killen på att besiktiga med en b230k? (b230 med förgasare)

är det någon som vet hur stor effektskillnad det är mellan motorerna? Nån som vet vad det är för hästar i respektive? Jag är nämligen inte själv säker och han måste veta för effekthöjningen får inte öka med vissa procent jag inte kommer ihåg nu.

Tacksam för svar Mvh John

747 Inlägg
28 december 2006
Det är inte stor skilldnad på häst antalet... B19 har ungerfär 90 hk och B230K har slöa 116... Det kommer inte vara några problem med att bes... Men tycker personligen inte du ska lägga i en sån motor... utan lägg i i så fall B230E eller B230A motor i.. Dom dricker mindre än B230K... Det är en hemsk motor...

Älgahäng Räjsing Club

Scania, javisst.
237 Inlägg
28 december 2006
Trådstartare
360_sleeper skrev:
Det är inte stor skilldnad på häst antalet... B19 har ungerfär 90 hk och B230K har slöa 116... Det kommer inte vara några problem med att bes... Men tycker personligen inte du ska lägga i en sån motor... utan lägg i i så fall B230E eller B230A motor i.. Dom dricker mindre än B230K... Det är en hemsk motor...

Jo jag har inte hört gott om denhär motorn precis men han har inte pengar till nått annat heller, så det får bli denna. ska väl ändå bara bli busbil och han har inte ens fyllt 18 ännu.

Jag gissar att varken bilen eller motorn blir långlivad ändå.

men ivarjefall bra att det ska gå att besiktiga utan problem. Tack för svaren Mvh John

747 Inlägg
28 december 2006
GranatMagnuS skrev:
360_sleeper skrev:

Jo jag har inte hört gott om denhär motorn precis men han har inte pengar till nått annat heller, så det får bli denna. ska väl ändå bara bli busbil och han har inte ens fyllt 18 ännu.

Jag gissar att varken bilen eller motorn blir långlivad ändå.

men ivarjefall bra att det ska gå att besiktiga utan problem. Tack för svaren Mvh John

Men i så fall köp bara en B23A motor eller B23E motor... Dom måste han ju få billigare... Dom gå som attan me med lite hjälp...

Älgahäng Räjsing Club

Sök