Markera, maskeringstejpa, kapa, markera, kapa, måtta, klippa, bocka, klippa, borra, bulta, svära, bulta, svära igen… ja, sådant är livet för en bilbyggare. I alla fall i helgen.
Vårt kära lilla grenrör från Australien tar ju i flipfronten. Så vi bävade inför att kapa bort ett spår. Inte tillräckligt. Lite till. Nja. Lite till. Spåret göms rent visuellt genom att lacka nedre delen av fronten svart, dvs strax under där grillen sen ska sitta. Nu ska spåret bara slipas och lackas.
Flipfronten är ju lite vinglig när man ska lyfta av den så vi provmonterade mc-förgasarkitet och markerade ut vart vi kunde sätta ett stag/rör tvärs över motorrummet, dvs mellan framskärmarna, för att få stadga när man hanterar flipfronten när den inte sitter på plats.
Där flipfronten fälls ner och möter A-stolparna sätter vi någon slags gummilist/tätning för att eliminera skavmärken. När Dzus-låsen kommer på plats så lär fronten sitta som berget.
Därefter gav vi oss på kylaren. Fick den plats med fläkt och hur skulle vi fästa den? Farsan hittade några bultar i växellådan som vi kunde utnyttja för att fästa kylaren. Sagt och gjort, han kapade lite plattjärn, borrade, bockade och monterade. Lackas inom kort. Dessförinnan hade han kapat till en plåtbit som ska bli fläktkåpa. Jag fick äran att klippa ett större hål i den, tålamodsprövande då plåtsaxen klippte 2 mm åt gången då mekanismen inte var helt hundra. Räknade fram omkretsen till 879,2 mm. Och 2 mm klipp åt gången. Jösses. Men bra blev det och de bockade kanterna omsluter kylaren perfekt.
Sen var det tämligen enkelt att fästa den på plats. Skönt. Nu hade vi klarat av de två viktigaste punkterna för dagen. Jag var under tidspress då jag hade en tid att passa senare under kvällen.
Sen tänkte vi att vi kunde avrunda kvällen med två snabba småsaker – fästa stolarna och bulta fast det främre/övre burröret mellan A-stolparna. Ja, ni vet ett par sådana 2 minutersjobb. Men icke. Svordomarna haglade tätt när utrymmena är tighta och låsbrickor med bultar jävlas med en big time. Vi var tvungna att vara två med att fixa burfästena då en fick pressa samman fästena med polygrip, medan den andre försökte klämma in bult/låsbricka mellan fästet och innertaket. Ja, behöver vi tillägga att det inte tog 2 minuter? Snarare 30 minuter.
Stolsfästena då? 2 minuter för att fästa 4 bultar? Haha, inte i vår värld. 45 minuter. Stolsfästena och ”öronen” på balken ville inte linjera så som vi ville förstås, fast att detta är gjort sedan länge och funkade fint tidigare. Men inte idag minsann. När vi äntligen fick bultarna på plats så skulle de "bara” spännas. Fick hitta en speciallösning minsann. Skam den som ger sig!
Och så knäppte jag två nya bilder på växelspaken som numera sitter fint.
På hemmaplan måste jag sätta fart med att rengöra tändfördelaren så att vi kan lämna den till någon som kan synka allt. I skrivande stund pusslar farsan ihop alla delar i nya avgassystemet.
• • • TRANSLATION • • •
Mark, masking tape, cut, mark, cut, measure, cut, bend, cut, drill, bolt, swear, bolt, swear again... yes, such is life for a car builder. At least, over the weekend.
Our dear little exhaust manifold from Australia is touching the flip front. So, we dreaded cutting a groove. Not enough. A bit more. Well, a bit more. The groove is visually hidden by painting the lower part of the front black, just below where the grill will be placed. Now, the groove just needs to be sanded and painted.
The flip front is a bit wobbly when lowered, so we trial-fitted the motorcycle carburetor setup and marked where we could place a brace/rod across the engine bay, i.e., between the front fenders, to provide stability when handling the flip front when it's not in place.
Where the flip front folds down and meets the A-pillars, we will place some kind of rubber seal to eliminate chafing marks. When the Dzus fasteners are in place, the front should be rock-solid.
After that, we tackled the radiator. Did it fit with the fan, and how would we attach it? Dad found some bolts in the gearbox that we could use to attach the radiator. Without hesitation, he cut some flat iron, drilled, bent, and mounted. To be painted shortly. Before that, he had cut a piece of sheet metal to become the fan shroud. I had the honor of cutting a larger hole in it, patience-testing as the sheet metal shears cut 2 mm at a time since the mechanism wasn't entirely functional. Calculated the circumference to be 879.2 mm. And 2 mm cut at a time. My, oh my. But it turned out well, and the bent edges perfectly enclose the radiator.
Afterward, it was relatively easy to attach it in place. Nice. Now we had tackled the two most important points for the day. I was under time pressure as I had an appointment to keep later in the evening.
Then we thought we could round off the evening with two quick small things – attaching the seats and bolting the front/upper roll bar between the A-pillars. You know, a couple of those 2-minute jobs. But no. Curses were abundant when the spaces are tight, and lock washers with bolts were playing up big time. We had to be two to fix the roll bar mounts as one had to compress the mounts with pliers, while the other tried to squeeze in the bolt/lock washer between the mount and the headliner. Need we add that it didn't take 2 minutes? More like 30 minutes.
Seat mounts then? 2 minutes to attach 4 bolts? Haha, not in our world. 45 minutes. The seat mounts and "ears" on the beam didn't want to align as we wanted, of course, even though this has been done for a long time and worked fine before. But not today, no sir. When we finally got the bolts in place, they just had to be tightened. We had to find a special solution indeed. Shame on those who give up!
And then I snapped two new pictures of the gear lever, which now sits nicely.
At home, I need to get going on cleaning the distributor so that we can leave it to someone who can sync everything. As I write this, Dad is piecing together all the parts in the new exhaust system.
Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)