Man hinner minsann en hel del på två dagar när man ger järnet. Igår var en produktiv dag. Idag blev saker också gjorda men inte lika många, dock mer tidskrävande. Men det rullar definitivt på nu!
Upp tidigt till garaget och bara sätta igång. Farsan satte genast igång med att koppla och installera framlyktorna medan jag satte igång med dämpmattorna.
Dämpmattorna hade jag skurit till för längesedan men de var förstås i behov av småjusteringar pga diverse vattenslangar till värmefläkten, pedaler och golvbultar. Att skära i en tum tjock dämpmatta där limmet lätt fastnar på knivbladet gör processen bokstavligt knivigt seg. Inte nog med att det skulle skäras med vinklar ibland, det skulle på vissa ställen bli tvunget att halvera tjockleken på dämpmattan pga pedalstället mm. Men bra blev det!
Förut hade jag vattenläckage in i kupén och blev aldrig riktigt klok på varifrån det läckte in i bilen och ner på fotstödet/golvet. Detta måste kollas upp innan vi limmar dit dessa två dämpmattor så att de inte blir blöta ifall läckaget kvarstår. Men...
För att kunna avslöja ett eventuellt läckage måste dörrarna monteras. Och då måste de gamla sega och skallrande gångjärnen bytas mot nya. Som måste tvättas av med thinner för att sedan lackeras. Och innan dörrarna sätts på plats måste också dörrlisterna på. Och då måste mattan ha skurits till. Ja, ni fattar. Det ena leder till det andra och tar dessutom tid.
Medan jag fixade med att fräscha upp och montera samt kitta kupébelysningens kontakter för att eliminera läckage via dessa ställen, så kopplade farsan en hel del el även idag. Kabeldragning, klura på hundkojans elsystem kontra Suzukins elsystem och tänka om för att eldragningen skulle bli både kortare sträckor men även bättre. Efter lunch testade vi med ett bilbatteri och Gud sade "–Varde ljus, och det blev bakljus!”. Så nice. Vi testade även instrumentbelysningen. Check. Funkar. Snabbfästen till främre delen av elsystemet (blinkers, parkeringsljus och framlyktor) lär köpas in pga flipfronten som dessutom är avtagbar.
Hålen där de gamla dörrstoppen satt fylldes igen för att även där eliminera risk för vattenläckage. Sen återstår det att spruta Tectyl i A-stolparna ner till golvtrösklarna och därfter plugga igen detta hål. Och med de nya dörrlisterna så hoppas jag verkligen att jag slipper att bli blöt om fötterna när man kör.
Och så blev det mer eljobb även på eftermiddagen. Tur att farsan är elektriker som kan tolka kopplingsschema och förstå den logiken för jag blir inte det minsta klok på det.
Dörrarna monterade jag ju ihop i helgen men de fick vänta att bli monterade på bilen pga den där vevan med dämpmattorna/eliminera vattenläckage. De nya gångjärnen lackades och även tutan fick sig en uppfräschning. Denna lilla bil med denna lilla tuta… kan kort meddela att den låter ettrigt som f*n. Slår vuvuzelan alla dagar i veckan. För tankarna till Dumb Dumber med Jim Carrey... "–Wanna hear the most annoying sound in the world?"
Fördelare och styrbox som Andreas har kikat på lite närmare den senaste tiden har nu förenats med bilen. Jag tog en bild på den befintliga och nya styrboxen. Skillnad på storlek minsann.
Vi tänkte till gällande det eventuella läckaget och satte igång med mattorna trots allt. Behöver ju inte fästa fast dem helt för att smidigare kunna lyfta bort dem vid vattentestet. Att ha monterat dämpmattor medför vissa justeringar då passformen inte blir helt hundra. Vi löste det med skarvar i mattan som gömdes under en svarteloxerad skarvlist. Och ovanpå denna monterade vi brandsläckaren. Jag gjorde också hål och snitt för att passa in mattan runt burrören intill dörrarna.
Inom kort ska farsan ta en titt på det elektriska inne i kupén. Ingen risk för felkoppling och utlösande av airbag då bilen saknar sådant, typ. El dras inom kort fram till switchpanelen, instrumentpanel, varvräknare, värmefläkt och rattstång.
Vi avslutade detta 2-dagarspass med att se över ventilspelen. Killarna på Befra Motor hade ställt in dem perfekt redan. Nice.
Här kommer en privat notering, hehe, sådan info man tyvärr slarvar bort annars:
Kall
Intake 0,13-0,17 mm
Exhaust 0,23-0,27 mm
Varm
Intake 0,18-0,22 mm
Exhaust 0,28-0,22 mm
De tändstift som satt i verkar vara en specialare. Får kolla upp vad skillnaden må vara mot de jag köpte nyligen. Ventilkåpspackningen byttes och så på med ventilkåpan och tändfördelaren. Jag passade också på att byta till ny rotor, lock och skruvar. Sen ska vi bara klura ut vad det där ”710”-locket betyder, höhö. Kanske läge att skaffa 1 liter blinkersolja också. Haha, det ska jag pranka äldsta dottern med när det blir dags för övningskörning inom kort.
Farsan får klura vidare vilken av sladdarna som går till vad gällande generatorn. Han sa att elen är till 90% klar vilket är mycket glädjande.
Och så lämnade vi den lilla bilen ensam för några dagar. Med tanke på att jag tvingats korttidspermittera mig själv så kanske det finns tid över till detta redan nästa vecka igen.
På återseende!
• • • TRANSLATION • • •One certainly accomplishes a lot in two days when giving it their all. Yesterday was a productive day, and today, things were also done, although not as many but more time-consuming. But it's definitely rolling now!
Up early to the garage and just get started. Dad immediately started connecting and installing the headlights, while I began working on the sound-deadening mats.
I had cut the sound-deadening mats a while ago, but they, of course, needed some adjustments due to various water hoses for the heater fan, pedals, and floor bolts. Cutting through a one-inch thick sound-deadening mat where the adhesive easily sticks to the knife blade makes the process literally tricky. Not only did it have to be cut at angles sometimes, but in certain places, the thickness of the sound-deadening mat had to be halved due to the pedal assembly, etc. But it turned out well!
I used to have water leakage into the cabin and never quite figured out where it was leaking into the car and onto the footrest/floor. This had to be checked before gluing these two sound-deadening mats so they wouldn't get wet if the leakage persists. But...
To reveal a potential leak, the doors must be mounted. And then the old, stiff, and rattling hinges must be replaced with new ones. These need to be washed off with thinner before being painted. And before the doors are put in place, the door seals must also be on. And then the mat must be cut. Yes, you get it. One thing leads to another and also takes time.
While I freshened up and installed and puttied the dome light contacts to eliminate leakage in these areas, Dad connected a lot of electricity again today. Wiring, contemplating the sled's electrical system versus Suzuki's electrical system, and rethinking to make the wiring both shorter distances and better. After lunch, we tested with a car battery, and God said, "Let there be light, and there were taillights!" So nice. We also tested the instrument lighting. Check. Works. Quick-release fasteners for the front part of the electrical system (turn signals, parking lights, and headlights) will probably be purchased due to the flip-front, which is also detachable.
The holes where the old door stops were filled to eliminate the risk of water leakage there as well. Now, it remains to spray Tectyl in the A-pillars down to the floor sills and then plug this hole. And with the new door seals, I really hope I don't get wet feet while driving.
And there was more electrical work in the afternoon. Luckily, Dad is an electrician who can interpret wiring diagrams and understand that logic because I don't get the slightest clue.
I assembled the doors over the weekend, but they had to wait to be mounted on the car due to the hassle with the sound-deadening mats/eliminating water leakage. The new hinges were painted, and the horn got a refresh. This little car with this little horn... I can briefly say that it sounds annoying as hell. Beats the vuvuzela any day of the week. Reminds me of Dumb and Dumber with Jim Carrey... "Wanna hear the most annoying sound in the world?"
The distributor and control unit that Andreas has taken a closer look at recently have now joined the car. I took a picture of the existing and new control units. A difference in size indeed.
We thought about the potential leakage and started with the mats after all. We don't need to fasten them completely to be able to lift them off more smoothly during the water test. Having installed sound-deadening mats involves some adjustments as the fit is not perfect. We solved it with joints in the mat hidden under a black anodized joint list. And on top of this, we mounted the fire extinguisher. I also made holes and cuts to fit the mat around the roll bars next to the doors.
Shortly, Dad will take a look at the electrical inside the cabin. No risk of incorrect connections and triggering an airbag since the car lacks such things, kind of. The wiring will soon be drawn to the switch panel, instrument panel, tachometer, heater fan, and steering column.
We ended this 2-day session by checking the valve clearances. The guys at Befra Motor had set them perfectly already. Nice.
Here's a private note, hehe, such info that unfortunately gets overlooked otherwise:
Cold
Intake 0.13-0.17 mm
Exhaust 0.23-0.27 mm
Hot
Intake 0.18-0.22 mm
Exhaust 0.28-0.32 mm
The spark plugs that were in seem to be a special kind. I'll check what the difference might be from the ones I recently bought. The valve cover gasket was replaced, and then the valve cover and distributor were put back on. I also took the opportunity to switch to a new rotor, cap, and screws. Now, we just need to figure out what that "710" cap means, heh. Perhaps time to get 1 liter of blinker fluid too. Haha, I'll prank my eldest daughter with that when it's time for driving practice soon.
Dad will continue figuring out which of the wires goes where regarding the alternator. He said the electrical is 90% done, which is very pleasing.
And then we left the little car alone for a few days. Given that I've had to temporarily lay myself off, maybe there will be time for this again next week.
Goodbye for now!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-91c8f7dea5929bdf825026a101654cfa.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-74411b58872724e92d747c51afbe1d1f.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-445d9efe9543a81786ca535f7bd5f187.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a5aee035a954926b5b5c186dbb14f50c.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-550ccf1d4ade5844dafc809880aa7a80.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-60869869380e76fd67be1f9a19d47aba.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0a5a48b9ecbc980abe5bd3c89d690f7f.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d8c5568a14feb0c6186f3ae9175ffb9f.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7f2c980e28bd5f8a5d8901e4dae59b9c.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fadea68cb23d790f4f24459b0f467c0a.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a14224e3669ab939771347eb9277dd21.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3747018b63baf7d54903281dd25a9e2c.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c6625c61b9200b56a4b993e6b11c0c2e.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-20340b072ccef91269b5969070da6334.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5388beaab205269d355447fdc27a72b2.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-dcaff9d8cd7e7496eeff155fd7d35ca7.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e6781b8014b61c69557785a5f8740b6e.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f11fd1fca082d9044ac5ce16b20c8ec0.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ff978032836bec91d24a77db3b80cbc2.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-80f59e6f8a003f3cfc702755a575ae34.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d47a722135800d228cf7a70e5c2eb92e.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ed8640cb1f07fbf915535d3642fb0e47.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8203b4ef486d6d46450f53aa4a607e1f.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-acf7883fae8ce32399dac6904b82b426.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-518bcceb1bdd9e4a2b1f114978223b27.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3704acac93bf7e5845200c0a16ff17db.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ee47439e0f6e94f8ddf865e452c28b74.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-872721baa66aeabcffccd77e9a016535.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-27f749c0d980c3de44c5373941655a87.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6e4b39ae0612c8ff1df8710437c35b75.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4cb919bed716c58b3164ee614b3abce3.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5cdde21ade04e6f2843dde602bc1810f.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-307d277096ec45b69fcf7a6b62cde056.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4a7c766d2ed9e244e0644b7a651cb416.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-bcf95d8bda429742b62b77d0e8c8c0c3.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-44a1a406e5768199bbedf564461dd94f.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-24f76b0b389a7c13b9633bc2c587f3fd.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-641df2cc138313a3988e3ca1eec2effb.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9c2286d5cc35b7c4051c48efe84ac796.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2c7b44fec8a2dc4f22c5edc49538a0d5.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-df37dc74984d7435309ae6527e351fd9.jpg]()