Austin Mini till Suzuki Swift GTi-konvertering

På gång att sätta en Swift-motor i min Austin Mini 1000c från 1975. Från 35hk till 105 hk. Den ska också stylas om ordentligt nu när den ska bli firmabil.
  • 102 Följare
  • 97 770 Visningar
  • Uppdaterades senast igår 20:07
martinhejdesten
8 november · 322 Inlägg
#361

Vad vore inte en bättre present på självaste Fars dag ifall bilen hade startat? Andreas kom förbi och så kopplade vi in det sista och vred på nyckeln – jodå, det händer grejor!

Se film med uppstartsförsök #2 och lite action i motorn iallafall.
https://youtu.be/DI8yPRWA060

Men denna gång verkar det som om den inte får tillräckligt med soppa. Den verkade bara tända till med hjälp av startgasen. Vi skruvade av ett tändstift och det luktade dessvärre bara startgas. Andreas justerade lite på bränsletrycksregulatorn men det verkade inte vara tillräckligt, även om vi fick lite doftkänning av bensin efteråt. Filmade in i förgasaren och såg att det kom bensin, även om det inte var jättemycket eller särskilt regelbundet.

Ser till att skaffa en ny bränsletrycksregulator med givare så att man faktiskt kan se vilket tryck vi har inne i motorrummet. Och så tror jag bestämt att det blir en ny bränslepump också. Den från Biltema som sitter där nu vågar jag inte lita på denna gång, så den byts illa kvickt.

Så jag fick snällt rulla tillbaka in den igen. Men nu är det såååå nära! På återseende.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0374ac702a1cb2321d44997954c85e54.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ce76aa8900857b2593cbc2c3ce0ba43a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9d730d03345c84312bcd7da424129301.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-98a3bbc09baf3a27cb27629c26367fff.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e1edcca70b072e3af6dda5eec37ee1ee.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-650bd13b1d22332abacbb91928369b1a.jpg

martinhejdesten
10 november · 322 Inlägg
#362

Efter att ha suttit hela arbetsdagen med pappersarbete i form av momsdeklaration, arbetsgivardeklaration och avstämning gällande permitteringsstöd, så tyckte jag det var läge att piffa till denna tråkiga dag med att fixa lite på bilen:

- Stripe på framrutans övre del
- Stripe på front
- Skid plate (hasplåt)
- Böjde till kofångaren då den var lite sned
- Monterade Miglia skärmbreddare

Dessvärre inte gjort IRL utan i Photoshop. Men det ser ju lovande ut.

Igår kväll diskuterade jag med Andreas vad som måste göras i nästa skede – soppan. Plockade bl a isär lite prylar (nål) i en utav förgasarna. Såg ut att vara i sin ordning. Sen provade vi bränslepumpen, med öppet gasspjäll och kikade in i förgasartrattarna med hjälp utav en liten spegel. Förgasarkitet sitter lite vridet och nära torpedväggen så det är svåråtkomligt att pilla och titta ner. Motorummets storlek är ju begränsat på denna lilla bil och det gör förstås en del. Men, allting verkar vara i sin ordning. Kanske är så att vi inte fått rätt på bränsletrycket. Köper därmed en manometer omgående så att vi får rätt på trycket. Enligt anvisningar från danST Engineering i UK så ska trycket vara 0,16-0,2 bar (Kawasaki "J" Mikuni ZX-6R, 1997-2000).

Om vi inte får rätt på detta så blir det nog till att öppna upp flottörhusen och se över allt. Borde inte behövas då kitet är renoverat av danST i UK. Och så får vi nog minsann ta en extra koll på stiften – får vi gnista på alla (tveksamt i dagens läge)? Lär nog också se över vevaxelnsskivans gradering. Kan ju hända att vi får vrida tändfördelaren något. Är det något annat än det så får jag nog lämna bort det till någon som kan det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-edbd70268c80731651cf0b610f935c1b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-740ccc1420bb497aa6ca5a8b34797bf4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-330771f3b2e1efa8fffc84a2915a1d20.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c69e984fccf3903aaed171fcc71d3a04.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (10 november )

martinhejdesten
11 november · 322 Inlägg
#363

Bränsletrycksmätare och tillhörande adapter är beställda. I väntan på Postnord (håll tummarna) så gav jag mig i kast med skärmbreddarna. Inte lätt att justera in glasfiberbreddare, särskilt när de är för breda och saknar spår för den list som sitter på A-stolpen.

Så jag skaffade svart kartong istället för att kunna göra någorlunda likt och för att klura ut passform samt hur bred skärmbreddaren blir på diverse ställen. Jag har ju mätt och fotograferat under ett studiebesök hos Corncracker. Men jag vet inte riktigt hans hjulspårsbredd och huruvida han hade sänkt sin lika mycket som min.

Sätter jag spacers på mina hjul måste jag flytta upp skärmbreddarna en aning. Och det är ju inte lätt när allt är vinklat. 10 mm extra spacers och därmed bredd innebär kanske inte 10 mm justering på skärmbreddarna, utan jag får klura ut en smart matematisk formel. Och extra spacers kanske innebär att jag får göra större håltagning i skärmkanterna så att jag fortfarande kan ha fullt rattutslag. Måste alltså ta beslut gällande i stort sett allt nu innan jag kapar i skärmbreddarna; sänkning på bilen (ride height), spacers etc. En riktig kluring alltså. Och inte nog med det, jag har ju inte gjort hjulinställning, så risken är ju att hjulen står fel. Tror bestämt att de står toe out. Vore ju dumt att skära skrämbreddare efter hjul som står snett. Så jag tog fram den lilla gula stållinjalen och linjerade proffsigt, med två kontorspärmar och en kartong med någon slags dryck, för att få en hyfsad linje att jämföra med hur hjulen står.

Och sen ska ju helst glipan vara jämn i radien, dvs utrymmet mellan kant och däck. Har sett alltför många kojor med Miglia-skärmbreddare där hela breddaren inte är centrerad via radien och andra där breddaren är modifierad och böjd på något vis så att glipan inte är jämn någonstans. Ritade därför en perfekt cirkel med diametern 31,5-60 cm på en kartongbit. Minsta diametern (31,5 cm) motsvarar fälgarnas inre kant på yttre kanten och 50 cm är däckets diameter. Gjorde kartongen även i 60 cm för att lättare se ifall glipan mot skärmbreddarens kant är jämn eller ej. Hade varit superenkelt att bara rita en linje utefter denna diameter och kapa, men eftersom skärmbreddarna har en vikt kant (vertikal) längst ut så måste jag kapa/finjustera skärmbreddarnas inre kant som ska sitta mot plåtskärmen. Och där får det ju heller inte bli några glipor. Däremot ska jag ha en gummilist närmst lacken och vinkeljärn som fäster alltsammans.

Spillet av kartongen blir en snygg navkapsel, haha. Men, vad jag har läst via andra forum så är dessa skärmbreddare riktigt stökiga att få rätt på. Är därför mentalt förberedd på att detta kommer att ta tid. Men i detta läge är det snabbtestat. Lär planera in detaljarbete för detta inom kort. Först måste jag iallafall skaffa tapettejp (lättfästande) eftersom vanlig tejp lämnar trista limrester på lacken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2f156376e0a028d789c327042c38c6c2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0578924851f4bef01cb2518a21169eab.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-47c9be6db67f2c84c68ac5db53c267a2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3158f6501b68f580f7feb79a7cd4f6e2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-89f32bd0253024b52bd047be52a2155f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0e5cb374083f806f6f2db1c661957052.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8f4b3c33a8a7302b585d544c6384ec99.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-efa1167dc1e2feb7ea59b8fbfe935ca8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f5617e2eb94d2bf3faad2167823e45d3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b8d7813babf2c855cf12142fe75b4d82.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-192f23c6f75be1d1d3bc3a33b7453e08.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (11 november )

Montecarlo
11 november · 416 Inlägg
#364

Grymt snyggt som vanligt! Kul att du närmar dig start med stora steg!

martinhejdesten
14 november · 322 Inlägg
#365

Manometer med tillhörande T-koppling/adapter anlände igår. Och idag så testade vi bränsletrycket. Vi kopplade ur slangen till bränsletrycksregulatorns ingång och kopplade på manometern där. Slog på tändningen, bränslepumpen jobbade och så mätte vi 0,38 bar. Alltså inget fel på bränslepumpen eller bränsleröret fram till motorrummet. So far so good.

Därefter kopplade jag på slangen till bränsletrycksregulatorns ingång igen, men plockade denna gång bort slangen vi utgången istället och satte manometern efter bränsletrycksregulatorn. Vi hade ju ställt in den på ca 0,15 bar. Slog på tändningen och bränslepumpen på nytt och nog kom där bensin.

Vi kan iallafall konstatera att det inte är några problem fram till förgasarkitet. I nästa skede ska vi lusläsa all dokumentation gällande mc-förgasarkitet (Kawasaki Ninja Mikuni ZX-6R). Kan det vara så att jag läst fel vid tillfälle, dvs 0,11-0,16 bar? Eller att den är strypt utav danST Engineering?

I värsta fall får jag plocka isär förgasarkitet och gå igenom allt; flottörhus, justerskruvar mm. Men det ska mycket till då det är just det jag betalat för när jag köpte från danST. Hmm. Klurigt värre.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-22caabbb412480915b9be9c6e327428f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9d9d6f6d4f8acafa4e38a66c4ced6643.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-68f07ae27b42577771d040db796b8769.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (14 november )

Fiesta_Racing Ford fantast
15 november · 1 586 Inlägg
#366

hade mc förgasare på en fiesta som jag bytt motor på och då körde vi helt enkelt en mc bränslepump som stängdes av när flottörhusen var fylla. vi kollade aldrig trycket men det fungerade jäkligt bra och ingen regulator behövdes.

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den
martinhejdesten
15 november · 322 Inlägg
#367

Fiesta_Racing, precis vad jag också fick reda på idag när jag kikade på en Youtube-film. Den ger exakt rätt tryck. Alltid. Men efter senaste testet så verkar allt vara rätt sett till bränsletrycket fram till förgasarna. Har också laddat ner diverse dokument gällande mc-förgasarkitet. Vi måste kanske justera både här och där. Ska dubbelkolla med danST Engineering om det verkligen ska behövas.

Fiesta_Racing Ford fantast
16 november · 1 586 Inlägg
#368

martinhejdesten skrev:
Fiesta_Racing, precis vad jag också fick reda på idag när jag kikade på en Youtube-film. Den ger exakt rätt tryck. Alltid. Men efter senaste testet så verkar allt vara rätt sett till bränsletrycket fram till förgasarna. Har också laddat ner diverse dokument gällande mc-förgasarkitet. Vi måste kanske justera både här och där. Ska dubbelkolla med danST Engineering om det verkligen ska behövas.

mina förgasare var renoverade och grundinställda på mickes motor i växjö det var det enda som var gjort med förgasarna

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den
martinhejdesten
16 november · 322 Inlägg
#369

Aha, var det bara att ta mc-förgasarkitet rakt ur lådan och montera på motorn och sedan uppstart? Finjustering därefter förstås.

Jag har mailat felbeskrivning och två filmklipp till danST i UK så får jag se vad han svarar. Kanske är något enkelt fel, vem vet?

martinhejdesten
18 november · 322 Inlägg
#370

No float. Eller som man säger på Google Translate-svenska: Inget flyt.

"–It seems like the floaters might be stuck in a closed position", var svaret från Dan på danST Engineering i UK. Så det blev till att rycka bort förgasarkitet, vända det upp och ner och tömma på soppa genom luftningsventilerna och öppna upp flottörhusen. Bensinen var inte så grumlig som på bilden då det var behållaren som var smutsig. 

Hur som helst, när jag hade plockat av hela förgasarkitet så noterade jag att det fanns några få droppar bensin i varje förgasarmynning. Utom ett. Och mycket riktigt så är det troligtvis just den förgasaren som strular. Flottören rör sig inte lika fritt som de övriga tre. Där har vi nog problemet.

Och jag tyckte minsann det var lite smutsigt i samtliga förgasare. Finkornig sand/kristaller. Visst, det har stått ett tag, men jag räknade inte med att det skulle vara så mycket. Så det blir till att plocka itu dem helt och rengöra noggrant. Hmm.

Andreas kom förbi då dilemmat lät intressant. Han konstaterade samtidigt att nålventilerna inte rör sig normalt, eller rättare sagt, de sitter mer fast än löst, milt sagt. Detta kan hända när förgasarna står tomma för länge. Och så är nog fallet.

Nu ska jag bara såga ett spår i infästningen för gasvajern så att jag kan ta bort hela förgasarkitet och flytta någonstans där det kan ligga och dra. Luktar en hel del bensin i studion må jag säga. Sniff sniff!

Men, i veckan så fanns det flertalet Instagram-konton som uppmärksammade min mockup-bild där jag hade retuschat dit skärmbreddare, stripe, rättat till den sneda kofångaren och ritat dit hasplåt. Det drösslar in likes och kommentarer och några är uppemot 5 000 likes. Kul med uppmärksamhet!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5c18995a00a18785e3a03b8f2b2aa61b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cf9727d642eb9f351abfcc6d2b1cd5ec.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6b411077ae5880f8829db7e22cc6b6ce.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-84c526cc0426f6f3eaf80148ce81e0e6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f19f889893bdce1ab57bc34effbfe447.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b5baa2cf773ab8f48e65943bae2a1350.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-63dbf3d744e15364ebdedb6265616dc1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0f8c2beca4a4b22ab1568a524953c048.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c9b26fc41dfc7ec23d32ad198d24789e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-34925f172e43bc5b49a2e8d0f36cd907.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (18 november )

martinhejdesten
19 november · 322 Inlägg
#371

Nå, hur går det? Tja, vad säger man... petade ut låspinnen på alla flottörer och tog bort dem från sina fästen. Kikade ner i respektive flottörhus. Ehh. Kunde sett vackrare ut. Här blir det till att rengöra grundligt. Nålen i förgasare 2 satt lite väl segt jämfört med de andra tre. Men så visade sig också rörligheten igår – begränsad.

För att kunna spana in skicket på respektive flottörhus och nålar i detalj så plockade jag fram gamla "Bettan"... mitt macro-objektiv för att få bilder med ordentlig "under-luppen"-känsla. Kikade på respektive "nål", dvs gummipackning, och de lär nog behövas bytas. Men först ska jag fiska upp kristaller och annan smuts ur flottörhusen, pensla med t-sprit och blåsa rent med tryckluft. Jaha, men vi lägger till extra två veckors arbete på detta snabba projekt, varför inte liksom?

Kan vara så att jag rengör det och smackar ihop det och försöker mig på en motoruppstart. Går det inte då så plockar jag bort allt och tokrenoverar hela förgasaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4cc4d70b3815929e4872143715b18fb5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-413bd508a6f2d279b55873520a5817e9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-af6625f0304124982b08ba3da51aa569.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-526f9fd86befc87163ba72ecbccb907f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f337df7f3dcbb41b920cfd321c563573.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8daad48e62d853001c08660042cef765.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f407cfd24e419342aa2cb52cb8052c30.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9440fd1acdbcffb1356f0f0b2ec0cc99.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7dd6ca6409effa2032362ab6ec81feef.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-65e20d89266de79e05362de68ac774eb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6ca3ee8bf608397ca71c9434cf2ed779.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b792d33ee4a48d1e35a0450873bc5ccd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-58ddf03c216a301e6b5ea252222fe271.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (21 november )

FredGaute
19 november · 574 Inlägg
#372

Har ikke bare vært ren bensin der...

Ricksson
19 november · 7 Inlägg
#373

Dagens bensin...
Usch...
Blyad bensin hade aldrig gjort så där!

losing it's not and option...
eastmotorsport -sommar ska de va....
20 november · 4 367 Inlägg
#374

Men fasen. Skulle inte förgasarna var klara för montering från danST Engineering?

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
martinhejdesten
20 november · 322 Inlägg
#375

eastmotorsport skrev:
Men fasen. Skulle inte förgasarna var klara för montering från danST Engineering?

Kan man ju tycka med tanke på vad man betalade för dem. Det är kanske engelsmännens definition av ”clean”, vad vet jag, haha!

Åker troligtvis på att byta ut flottörnålarna också eftersom gummikonerna var slitna. I värsta fall måste nålcylindrarna också bytas då det var lite segt att dra upp nålarna.

Lucif3r
20 november · 567 Inlägg
#376

Tråkigt, men när förgasarna är fixade så ska det väl vara f-n om biljäkeln inte startar big_smile Det är fasen på tiden nu smile

mattew
21 november · 308 Inlägg
#377

Ultra ljudstvätta alltihop så blir det nog bra. Skicka bilderna till England och hör vad dom har att säga. Så himla ballt bygge, enormt fina bilder!!
Lycka till!
Mw

martinhejdesten
21 november · 322 Inlägg
#378

mattew skrev:
Ultra ljudstvätta alltihop så blir det nog bra. Skicka bilderna till England och hör vad dom har att säga. Så himla ballt bygge, enormt fina bilder!!
Lycka till!
Mw

Japp, helt rätt, detta blir andra steget. Andreas har ultraljudstvätt på jobbet så förgasarkitet ska på utflykt i några dagar. Har dessvärre ingen tryckluft, men borde först testa att blåsa igenom diverse kanaler och leta efter eventuella stopp.

Film och bilder skickades till UK igår och jag vet att danST har laddat ner allt. Inväntar svar efter helgen.

Och tack för berömmet. Känns tyvärr lite som att det bara är en fin bil som inte fungerar just nu. Som om den skulle skickas till museum.

Och håller förstås med dig med Lucif3r. Det är f-n på tiden! Men 2020 är vad 2020 är, kanske lika bra att vänta till efter årsskiftet då hela detta året känns som fredagen den 13e, vi får helt enkelt fira in det nya året med en brummande salut, haha! Vi får se hur lång tid det tar med att få iordning förgasarna.

Kan ju milt säga att jag missbedömt hur omfattande och komplext ett bilbygge är - erkänner att det är en aning naivt att tro att det bara är att köpa en begagnad motor och lite andra prylar, skruva ihop och starta alltsammans. Men å andra sidan har jag lärt mig extremt mycket om bilen och bilbyggande. Lär mig ju av två riktigt duktiga hjälpredor - farsan och Andreas.

Senast redigerat av martinhejdesten (21 november )

martinhejdesten
22 november · 322 Inlägg
#379

Igår svängde jag förbi Andreas och droppade av förgasarkitet. Han var mitt uppe i lördagsmatlagningen men tog sig lite tid trots det för att kika och skruva litegrann. Och idag kom jag inom igen för att fotodokumentera skicket. Andreas hade skruvat loss nålcylindrarna (sätena) på alla fyra förgasare men även en hel del andra munstycken mm på en förgasare.

Vi kan ju lugnt konstatera att skicket är bedrövligt på diverse delar. Bilderna skickas till danST för kommentar. En bild säger mer än tusen ord... ja, se själva. Har återigen fotograferat med makro-objektivet med samma ordning på förgasarena 1, 2, 3 och 4 för att kunna se allt detaljerat och sedan möjligen klura ut vilken/vilka förgasare som varit i bästa kontra sämsta skick.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-837454d032a58556af29a3c71507828f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f3530b33c9466430ca732bd82b7f311d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-089ea95aad4796103cd73c9220b49b63.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-84bfa32ab2adb9a1b7821d670c5e6a37.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-bf724ecf0a1042fa98b913693eef26e8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-68f074154f4d48dd49a02e4b8ef775fd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-92fdbc316f06770ab444fd050e4b3c7e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a6a613a4b62d013063ecb1f5ae9cae5a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7e4a9a87628710619f63697eb129abbf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9e39657c65369e49dfdc7dbdc86516bd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8f1384b61f350ef549041bf3f0871ee9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d065af3cf0ce0fb9ad09d717f89d7ffc.jpg

Ricksson
22 november · 7 Inlägg
#380

ganska vanligt att det blir så ned dagens så kallade (bensin)
förgasarna har nog legat länge..

losing it's not and option...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang