Austin Mini till Suzuki Swift GTi-konvertering

Getting ready to install a Swift GTi engine in my 1975 Austin Mini 1000 cc. Going from 35 bhp to 105 bhp, or more. It is also going to get just a bit of a style makeover.
  • 114 Följare
  • 308 144 Visningar
  • Uppdaterades senast 27 januari
martinhejdesten
2 april 2022 · 484 Inlägg

texas5020 skrev:
När du använt bilen ett tag har du antagligen små repor i fotplåtarna som lyser igenom svarteloxeringen och det börjar se sunkigt ut. Såvida du inte ta av dig skorna varje gång sätter dig bakom ratten...

Så sant så, texas5020. Jag lär förstås kolla med de som utför anodisering hur pass slitstarkt/nötningsbeständigt det är. Jag kommer troligtvis skära ut en uppsättning till och antingen låta det vara råaluminium, dvs originalutförandet från Hornbach, eller silveranodisera så att det liknar handtag och pedaler.

De svarta kanske används sparsamt vid ”special occations” om de mot förmodan inte är slitstarka nog. Eller endast användas i kombination med sockiplast, haha!

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: I was thinking that all aluminum parts should be like the handles. If you anodize aluminum black, it looks nice but gives a sense of being a bit cheap, like from Biltema.

Reply to post: I'd probably go for black footplates but keep the rest in aluminum. Starting to look damn fine anyway!

Reply to post: After using the car for a while, you probably have small scratches on the footplates that show through the black anodization, and it starts to look worn. Unless you take off your shoes every time you get behind the wheel...

So true, texas5020. I will, of course, check with the ones who perform anodization to see how durable/abrasion-resistant it is. I will probably cut out another set and either leave it as raw aluminum, i.e., the original finish from Hornbach, or silver-anodize it to match the handles and pedals.

The black ones might be used sparingly for 'special occasions' if, against all odds, they are not durable enough. Or only used in combination with padded socks, haha!

Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

martinhejdesten
5 april 2022 · 484 Inlägg

Nytt oljefilter inköpt, ny växellådslamell likaså. Har man allting nerrivet kan man lika gärna byta, eller hur? I övrigt är vevstaks- och ramlager beställda och anländer till motorverkstaden i slutet av veckan. Sen monteras motorn ihop veckan därpå – påskveckan. Kommer påskharen med något snaskigt i form av en fungerande motor, månne?

I övrigt har jag funderat på vart man ska göra av med ratten när den är borttagen från rattstången – jag är ju ohyggligt lång och mina knän slår liksom i när man försöker ta sig in i bilen. Inte läge att få motorstopp och försöka springa igång den med andra ord. Kojan är ju lätt (drygt 600 kg) och rullar enkelt, så fart lär man ju få... sen ska man ju snabbt in i den. Ja, där har jag ett litet bekymmer, haha! En rattkrok är inköpt och monterad. Lättare att komma i efter att man fått fart på den – på en raksträcka får det minsann bli om det blir läge.

Inväntar i övrigt besked från en webbshop som säljer Mini-prylar gällande quick release-gångjärn för motorhuven. Man dunkar skallen i hela tiden när jag står böjd över motorrummet. Att fästa motorhuven i befintliga gångjärn är knepigt då den oftast blir snedmonterad och det blir glipor lite varstans mot skärmarna mm. Friskluftsventilernas höljen (nya) finns tillgängliga på samma webbshop så jag slipper 3D-printa förlängda sådana. Och så hade de även ett snyggt askfat. Jag röker inte, men det får bli mobilhållaren, hehe.

Kollade med en firma som jobbade med ytbehandling. Ja, även om det anodiseras så blir det långt ifrån nötningsbeständigt. Hmm, riktigt synd. Men jag lär ändå svartanodisera en uppsättning fotplåtar att ha på "special occasions". I övrigt får det bli råalu-look till vardags. Tyvärr.

Jag såg dessutom en Youtube-film nyligen som höjde varningens finger för att hundkojan var svår att se i trafiken... vadå, förstår inte vad de menar?! Ett extra bromsljus är nog på sin plats. Närmare bestämt på hatthyllan vid bakrutan. Centrerat och i retro-stil med en högwattare till lampa för extra synlighet. Ja, småpill överlag i väntan på motorn. Snälla, snälla... låt tiden gå undan nu så att jag kan kasta i motorn och starta upp igen!

• • • TRANSLATION • • • 

New oil filter purchased, a new gearbox disc as well. When everything is taken apart, might as well replace, right? Otherwise, connecting rod and main bearings are ordered and will arrive at the motor workshop at the end of the week. Then the engine will be assembled the following week – Easter week. Will the Easter Bunny bring something tasty in the form of a working engine, perhaps?

On another note, I've been thinking about where to put the steering wheel when it's removed from the steering column – I'm incredibly tall, and my knees tend to hit when trying to get into the car. Not the right time to have the engine stall and try to start it, in other words. The Mini is light (just over 600 kg) and rolls easily, so there will be some speed... then you have to quickly get in. Well, I have a little problem there, haha! A steering wheel hook is purchased and mounted. Easier to get in after gaining some speed – it'll definitely be on a straight stretch if the opportunity arises.

I'm also waiting for news from a webshop that sells Mini accessories regarding quick-release hinges for the hood. I keep hitting my head all the time when I bend over the engine compartment. Attaching the hood to the existing hinges is tricky because it often ends up misaligned, leaving gaps here and there against the fenders, etc. The housings for the air vents (new ones) are available at the same webshop, so I don't have to 3D-print extended ones. And they also had a nice ashtray. I don't smoke, but it will become a cell phone holder, hehe.

Checked with a company that deals with surface treatments. Yes, even if it's anodized, it is far from abrasion-resistant. Hmm, really unfortunate. But I will probably black-anodize a set of footplates for 'special occasions.' Otherwise, it will be the raw aluminum look for everyday use. Unfortunately.

I also saw a YouTube video recently that raised a warning about the Mini being hard to see in traffic... what, I don't understand what they mean?! Haha! An additional brake light is probably in order. Specifically, on the hat shelf by the rear window. Centered and in retro style with a high-wattage lamp for extra visibility. Yes, small details overall while waiting for the engine. Please, please... let time fly so I can drop in the engine and start it up again!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1b2b68eed548a2033b11da40ac8d76a4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-826155af03218bc518ac1324fc7ba14d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5f160e290925656d4cfd903ece59e1cc.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (13 januari )

zzr94092
5 april 2022 · 4 388 Inlägg

Från det ena till det andra,hur går det med tänderna?

martinhejdesten
5 april 2022 · 484 Inlägg

zzr94092 skrev:
Från det ena till det andra,hur går det med tänderna?

Jadu, tack för omtanken. Fick ha den där stålrälsen och kompositbågen på plats ytterligare en månad. Hmm. Låter ju inte lovande. Men bättre att mojängerna sitter där för länge än för kort tid. Vid senaste återbesöket för en vecka sedan skulle stygn tas bort men de fick avbryta pga alltför riklig blödning. Det dröjer innan tandkirurg ska inspektera och avgöra om tänderna klarar sig eller om det blir tandproteser.

Måltidsupplevelserna är ju sådär även om smoothies och småhackade måltider smakar bra. Har börjat försöka äta lite större tuggor men får ju inte bita av med framtänderna, så jag ser nog ut som en krokodil som försöker brotta ihjäl bytet för att få tuggorna bak mot kindtänderna. Inga fancy restaurangbesök på ett tag med andra ord.

Nåja. Jag tröstshoppar järnet nu i alla fall, hehe!

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: From one thing to another, how are the teeth?

Well, thank you for your concern. I had to keep that steel rail and composite arch in place for another month. Hmm. Doesn't sound promising. But better that the contraptions stay there for too long than too short a time. At the latest follow-up a week ago, stitches were supposed to be removed, but they had to stop due to excessive bleeding. It will take some time before the dental surgeon inspects and determines whether the teeth will survive or if it will be dental prosthetics.

Meal experiences are so-so, even though smoothies and finely chopped meals taste good. I've started trying to eat slightly larger bites, but I'm not allowed to bite off with the front teeth, so I probably look like a crocodile trying to wrestle its prey to get the bites towards the molars. No fancy restaurant visits for a while, in other words.

Well. I'm indulging in some serious retail therapy, hehe!

Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

uazbuhanka
6 april 2022 · 30 Inlägg

vilken jävla otur hoppas att dina tänder klara sig

Cuefa Ain't no place like home...
6 april 2022 · 4 628 Inlägg

martinhejdesten skrev:

zzr94092 skrev:
Från det ena till det andra,hur går det med tänderna?

Jadu, tack för omtanken. Fick ha den där stålrälsen och kompositbågen på plats ytterligare en månad. Hmm. Låter ju inte lovande. Men bättre att mojängerna sitter där för länge än för kort tid. Vid senaste återbesöket för en vecka sedan skulle stygn tas bort men de fick avbryta pga alltför riklig blödning. Det dröjer innan tandkirurg ska inspektera och avgöra om tänderna klarar sig eller om det blir tandproteser.

Måltidsupplevelserna är ju sådär även om smoothies och småhackade måltider smakar bra. Har börjat försöka äta lite större tuggor men får ju inte bita av med framtänderna, så jag ser nog ut som en krokodil som försöker brotta ihjäl bytet för att få tuggorna bak mot kindtänderna. Inga fancy restaurangbesök på ett tag med andra ord.

Nåja. Jag tröstshoppar järnet nu i alla fall, hehe!

Inte läge o köra neandertalsbordshyfs med en halv-rå stek på ett tag, med andra ord...
Tur i oturen att det går o få bra smak även på flytande föda, hoppas gaddarna är ok!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
martinhejdesten
8 april 2022 · 484 Inlägg

Jajemänsan, påskharen kommer med grejor nästa vecka! Växellådslamell levererades redan idag, varpå jag lämnade den hos motorverkstaden. Risto på Befra hade fått vevstaks-, ram- och vevaxellager bara en stund innan jag anlände. Så nu har vi allt inklusive oljefilter och oljepump för att motorn ska kunna sättas samman på nytt. Han skulle börja arbetet på måndag och hoppades bli klar innan långfredagen.

Och för en stund sedan fick jag SMS om att de nybeställda grejorna från Datch.fr anländer måndag eller tisdag. I detta franska påskägg finns höljen till friskluftsventiler, askfat (läs mobilhållare) och quick release-gångjärn till motorhuven. Och det extra bromsljuset i retro-look från UK kommer i samma sväng.

Må bäst i helgen!

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: What a damn stroke of bad luck, I hope your teeth make it.

Reply to post: Not the time to go caveman-style dining with a half-raw steak for a while, in other words... Fortunately, it's a stroke of luck that you can still get good taste even with liquid food. Hope the fangs are okay!

Absolutely, the Easter Bunny is coming with stuff next week! The gearbox disc was already delivered today, so I left it at the motor workshop. Risto at Befra had received connecting rod, main, and crankshaft bearings just a while before I arrived. So now we have everything, including the oil filter and oil pump, to reassemble the engine. He's starting the work on Monday and hopes to finish before Good Friday.

And a moment ago, I got an SMS that the newly ordered items from Datch.fr will arrive on Monday or Tuesday. In this French Easter egg, there are housings for air vents, an ashtray (read mobile holder), and quick-release hinges for the hood. And the extra brake light in retro look from the UK is coming at the same time.

Have a great weekend!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-19a0dea18e0be935b8b75ea110e6b4d4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-264354450711d2bb2b08276847c63075.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9d3f8acaed9369b419a3fdc4698af646.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-970601ab86125fb1bb5fa93fa7f3a70f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4674a59f23ca344a9a90ffac5f18ba3f.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

martinhejdesten
20 april 2022 · 484 Inlägg

Imorrn ryker stålbågen, plastbågen och en jäkla massa stygn – sen får vi se om allt sitter på plats. Jag kanske tappar gommen och framtänderna på väg hem, det hade varit en syn! Resultatet lär bli en ”nagelbitare”, eller inte, på ett bra tag.

Den där askkoppen som numera blir en slags mobilhållare blev ju knepig att få på plats. Hmm. Ska jag behöva bända karosseriet så att lacken spricker eller lyfta ur framrutan för att få askkoppen på plats? Jösses. Får fundera lite på det där.

I övrigt ser höljena till friskluftventilerna bra ut. Behöver nog justera dem litegrann på längden för att jag ska få dit spännringen utan större bekymmer. När det är gjort ska jag lacka dem mattsvarta precis som de befintliga höljena som dessvärre är alldeles för korta.

Fick ju Quick release-gångjärn till motorhuven också. Byts inom kort. Ska bli skönt att få huven ur vägen när man ska åt i motorrummet, utan att behöva skruva, flytta och justera motorhuvens placering i tre timmar.

Nu senast beställde jag ju ett bromsljus för två veckor sedan som anlände Postnord Import i Stockholm på söndagen. Hade ju hoppats på att få det levererat på tisdagen förra veckan, men icke. På skärtorsdagen då? Nope! Ringde Postnord och undrade vart paketet hade hamnat. Då skulle man minsann betala moms och tullavgift. Ja, det fattar jag med, men kan man inte skicka ett SMS med den infon och därmed slippa försening med fyra arbetsdagar. Mycket riktigt, senare på eftermiddagen kom avin med posten. Hmm. 2022. Betalade illa kvickt pga helgdagarna och hoppades på leverans efter påsk. Nyss knackade Postnord-budet på dörren med ett paket – från Zalando?! Skor. Meh.

Men dottern kom hem från skolan en halvtimme senare och hon hade minsann fiskat upp ett litet paket i brevlådan. Bromsljus från UK – yes! Jag ryckte upp paketet så snabbt att bromsljuset började lysa, sakta ner killen! Haha!

Det blir nog hur bra som helst och lär synas ordentligt eftersom de ordinarie bromsljusen sitter väldigt lågt på bilen. Ska eventuellt lägga en distans under så att den kommer någon centimeter upp. Och min dekal på bakrutan, NileCity 105.6 – din kajplats i etern, lär ryka nu. Det är ju ingen idag som förstår vad det är ändå. Bakrutorna ska troligtvis också tonas. 

Jag blev lovad ihopmonterad motor för tre veckor sedan, som blev försenat till två veckor sedan, som senast var sagt att den skulle bli klar innan påsk. Nix, inget besked eller ihopmonterad motor från motorverkstaden ännu. Får jaga på litegrann. Är ju nällad att droppa i motorn på sin plats ju.

• • • TRANSLATION • • • 

Tomorrow, the steel arch, plastic arch, and a hell of a lot of stitches will be gone – then we'll see if everything is in place. I might lose the palate and front teeth on the way home, that would be a sight! The result will probably be a 'nail-biter,' or not, for quite some time.

Placing that ashtray, which now serves as a kind of mobile holder, turned out to be tricky. Hmm. Do I have to pry the body so that the paint cracks or lift out the front windshield to get the ashtray in place? Good grief. I'll have to think about that.

Otherwise, the air vent covers look good. Probably need to adjust them a bit in length so that I can get the retaining ring on without major issues. Once that's done, I'll paint them matte black, just like the existing covers that, unfortunately, are too short.

Got the Quick release hinges for the hood as well. Will be replaced shortly. It'll be nice to get the hood out of the way when accessing the engine compartment, without having to screw, move, and adjust the hood's position for three hours.

Most recently, I ordered a brake light two weeks ago that arrived at Postnord Import in Stockholm on Sunday. I was hoping to have it delivered on Tuesday last week, but no. On Maundy Thursday then? Nope! Called Postnord to ask where the package ended up. They said I had to pay customs and duty fees. Yes, I get that, but can't you send an SMS with that info and avoid a delay of four working days? Sure enough, later in the afternoon, the delivery note arrived by mail. Hmm. 2022. Paid quickly due to the holidays and hoped for delivery after Easter. Just now, the Postnord courier knocked on the door with a package – from Zalando?! Shoes. Meh.

But my daughter came home from school half an hour later, and she had indeed fished out a small package from the mailbox. Brake light from the UK – yes! I tore open the package so quickly that the brake light started shining, slow down, man! Haha!

It should turn out great and be quite visible since the regular brake lights are very low on the car. Might add a spacer underneath so that it comes up a centimeter or so. And my decal on the rear window, NileCity 105.6 – your quay in the ether, will probably go now. No one understands what it is today anyway. The rear windows will probably also be tinted.

I was promised an assembled engine three weeks ago, which was delayed to two weeks ago, and then it was last said that it would be ready before Easter. Nope, no update or assembled engine from the motor workshop yet. Need to follow up a bit. I'm itching to drop the engine in its place soon.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9a26c347bc6ed073ffcfef66fffde3cf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5a036f4fe92dc79265b74d7a27935c97.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-61ddfb3dbf7346fbfb935e326c9af25b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-848f9ff3b4047d8bb44d5a5431b2915c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3c121ae585ae554b4a76882dfa9bb36e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4f581d0acf85df68fb35eaf20738e0f4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-00b010bdb7d6f3537f9e47f7d8fa7e7c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0b9d191c1bc0cd71cc35779eec7cbdf4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-34ce6d1d3bea5fdc286a16c620b31f41.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

Cuefa Ain't no place like home...
21 april 2022 · 4 628 Inlägg

Behåll dekalen, den e ju kult!
O den där lampan lyser nog rakt igenom ändå wink

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
martinhejdesten
24 april 2022 · 484 Inlägg

Det blev en helg där man satte igång med många småprojekt, men inget som blev klart. Vaknade 05.00 (!) en lördagmorgon och kunde inte somna om, hmm, lika bra att ta en frulle och börja jobba på hundkojan.

Kortfattat så plockade jag bort dekalen i bakrutan eftersom den ska tonas senare. Därefter gick jag vidare med att mäta, kapa och mattsvartlacka höljena till friskluftsventilerna. Och innan fotplåtarna lämnas på svartanodisering så ville jag borra hål för infästning först. Dum som man är, när man tydligt ser att det faktiskt finns grader, drar jag tummen över hålen och naturligtvis skär jag mig. Idiot. Men biten diamantplåt (alu) som blev över tänker jag lämna in för vattenskärning, lika bra att göra två uppsättningar fotplåtar; ett set i aluminium och ett set svartanodiserat. Fick rita lite CAD och sätta nytt origo så att det överensstämmer med mönstret.

Skärmbreddarna på högersidan gjorde jag för några månader sedan men tänkte det var dags att göra vänstersidan nu. Skärmbreddaren fram kan jag inte göra förrän flipfronten är på sin plats. Men jag plockade fram den högra (bak) och mätte litegrann och överförde måtten på den vänstra, skar ut och... ja, det tar tid ändå. Lade ner projektet då det blev sent. Inte läge att stå med vinkelslip och skära glasfiber en lördagkväll kl 22.00.

Jo, förresten, höljena till friskluftsventilerna blev faktiskt klara. Torkade fint i vårsolen så jag monterade dem på plats senare på kvällen. Jäkla tur att man inte förutsätter att vänstersidan har samma mått som högersidans. Puh! Att spegelvända måtten på denna bil är ett ”big no-no”. Alltid små skillnader. Hur som helst, nu är de på plats och det blev kalasbra.

Nu ska jag iväg och kalasa på en gofika med en bekant och glo en kort stund på Formel 1. Tjipp!

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: Keep the decal, it's cool! Oh, and that lamp probably shines right through anyway. 😉

It was a weekend where many small projects were started, but nothing was completed. I woke up at 05:00 (!) on a Saturday morning and couldn't fall back asleep. Well, might as well have some breakfast and start working on the Mini.

In short, I removed the decal in the rear window since it will be tinted later. Then, I proceeded to measure, cut, and matte black paint the air vent covers. And before the footplates are sent for black anodizing, I wanted to drill holes for fastening first. Foolishly, when one clearly sees that there are degrees, I run my thumb over the holes, and of course, I cut myself. Idiot. But I plan to submit the remaining piece of diamond plate (alu) for water cutting, might as well make two sets of footplates; one set in aluminum and one set black anodized. Had to do a bit of CAD drawing and set a new origin to match the pattern.

I made the right side (rear) fender flares a few months ago but thought it was time to do the left side now. Can't do the front fender flare until the flip front is in place. But I brought out the right one (rear) and measured a bit, transferred the dimensions to the left one, cut it out, and... well, it takes time anyway. Abandoned the project as it got late. Not the time to stand with an angle grinder and cut fiberglass on a Saturday night at 22:00.

Oh, by the way, the air vent covers were actually completed. Dried nicely in the spring sun, so I installed them later in the evening. Damn lucky not to assume that the left side has the same measurements as the right side. Phew! Mirroring the dimensions on this car is a 'big no-no.' Always slight differences. Anyway, they are now in place, and it looks fantastic.

Now I'm off to enjoy a nice fika (coffee break) with an acquaintance and watch a bit of Formula 1. Cheers!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5cda1f48e45370bef08e4e8640fd3063.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-53db8184ea1fd0aeec0835c874436da3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2948e79ea69781b20dc231bda08d4c43.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4d8d8e8e9a71d761e1fa8f9f007be435.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0832f9f36a72fc71a538f27b97ce958f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-72686f18af43083da1fe0805fe5e7ab4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-347ced95aee1245e72b7bf59b3ed2055.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-bc10da0eac8007778beda885f191b129.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1f1310226203d983596f92d7c68c43b7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7d095ef5882ae440881354b9b81f0960.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-70aeea0504c5bfa58ba6577c044e9eca.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-54bb5f30f0fa87d46441c05ad76f8b18.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-682950b815289e2c6b544884bdee77bf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3ffeaf4b9ea83736beb79d3dfe39b575.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-df76972e112590e28175a7ab4f617a5d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3d4626ac13c8ce8ec3d50395b740cf77.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-234f3af58f78762c65eddc3670df0ea5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-196ef000f77bfe41c206acd84151dfca.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7330924b99b4e6ad8a64cb0d10363eb5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fd6cfcdc56041a713bfe9e3c19cdcd92.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

Cuefa Ain't no place like home...
25 april 2022 · 4 628 Inlägg

Som vanligt sinnessjukt snyggt!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
martinhejdesten
29 april 2022 · 484 Inlägg

Tack för peppet Cuefa! Ja, det blev riktigt bra. Galet nöjd själv.

Idag bjuder jag på följande:
1) En god nyhet.
2) En halvtråkig nyhet.
3) En riktigt tråkig nyhet.

Den goda nyheten är att Bilsport ringde häromdagen. Håll utkik i nummer 8 och på deras hemsida! Mer säger jag inte.

Den halvtråkiga nyheten är att jag hämtade den andra uppsättningen av vattenskurna fotplåtar igår. Tyvärr hade de bockat den ena fotplåten på fel ställe så det blir till att skära ut en ny och bocka rätt. Sen kan vi bocka av denna grej på listan, haha!

Har ni sett det där TikTok-klippet när någon vrider på startnyckeln och man förväntar sig att bilen börjar mullra... men att rösten säger Money, money, money, money, money istället? Mmm, just där är vi nu. Den riktigt tråkiga nyheten är nämligen att jag nyss fick besked gällande motorn. De hade ju fått vevstakslager mm och när de skulle montera dessa och kollade närmre på vevaxeln så såg det risigt ut och än värre ju närmre svänghjulet man kom. Så denna rackare måste mätas och ses över. I bästa fall putsning och i värsta fall slipning. Och tyvärr var även cylinderloppen repiga. F*n. Toppen måste rivas av förstås. Honing eller slipning ska nog räcka, men man vet aldrig. Bra måste det bli iallafall.

På torsdag lär jag därför pysa till Malmö Motorrenovering och lämna in motorn, igen. Och lämna ena uppsättningen av fotplåtar för svartanodisering.

Snälla, kan någon säga när detta bilprojekt blir klart? Maj är några bara dagar bort och sen är det inte långt till semestertider och det blir svårt att få tag på folk ifall man ska ha hjälp med något. Blir jag klar med bilen detta år ens? Tiden rinner iväg pga alla dessa motgångar. Jag får glädja mig åt att Bilsport ringde. PS, jag kan behöva er hjälp framöver wink DS.

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: As usual, insanely stylish!

Thanks for the encouragement, Cuefa! Yes, it turned out really well. Crazy satisfied myself.

Today, I share the following:

1) Some good news.
2) Semi-boring news.
3) Really bad news.

The good news is that Bilsport Magazine called the other day. Keep an eye out in issue 8 and on their website! That's all I'm saying.

The semi-boring news is that I picked up the second set of water-cut footplates yesterday. Unfortunately, they had bent one of the footplates in the wrong place, so I'll have to cut out a new one and bend it correctly. Then we can check this item off the list, haha!

Have you seen that TikTok clip when someone turns the ignition key, and you expect the car to rumble... but the voice says Money, money, money, money, money instead? Yeah, that's where we are now. The really bad news is that I just received information about the engine. They had received the crankshaft bearings, etc., and when they were going to install these and took a closer look at the crankshaft, it looked rough, and even worse the closer they got to the flywheel. So, this devil needs to be measured and inspected. At best, polishing, and at worst, grinding. Unfortunately, the cylinder bores were also scratched. Damn. The top has to be taken off, of course. Honing or grinding should be enough, but you never know. It must be good in any case.

Therefore, on Thursday, I will probably head to Malmö Motorrenovering and drop off the engine again. I'll also leave one set of footplates for black anodizing.

Please, can someone tell me when this car project will be finished? May is just a few days away, and then it's not far to the holiday season, and it becomes difficult to get hold of people if you need help with something. Will I finish the car this year at all? Time is slipping away because of all these setbacks. I'll rejoice in the fact that Bilsport called. PS, I might need your help in the future. 😉 DS."

Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

stingray-ragge
29 april 2022 · 1 506 Inlägg

martinhejdesten skrev:
Tack för peppet Cuefa! Ja, det blev riktigt bra. Galet nöjd själv.

Idag bjuder jag på följande:
1) En god nyhet.
2) En halvtråkig nyhet.
3) En riktigt tråkig nyhet.

Den goda nyheten är att Bilsport ringde häromdagen. Håll utkik i nummer 8 och på deras hemsida! Mer säger jag inte.

Den halvtråkiga nyheten är att jag hämtade den andra uppsättningen av vattenskurna fotplåtar igår. Tyvärr hade de bockat den ena fotplåten på fel ställe så det blir till att skära ut en ny och bocka rätt. Sen kan vi bocka av denna grej på listan, haha!

Har ni sett det där TikTok-klippet när någon vrider på startnyckeln och man förväntar sig att bilen börjar mullra... men att rösten säger Money, money, money, money, money istället? Mmm, just där är vi nu. Den riktigt tråkiga nyheten är nämligen att jag nyss fick besked gällande motorn. De hade ju fått vevstakslager mm och när de skulle montera dessa och kollade närmre på vevaxeln så såg det risigt ut och än värre ju närmre svänghjulet man kom. Så denna rackare måste mätas och ses över. I bästa fall putsning och i värsta fall slipning. Och tyvärr var även cylinderloppen repiga. F*n. Toppen måste rivas av förstås. Honing eller slipning ska nog räcka, men man vet aldrig. Bra måste det bli iallafall.

På torsdag lär jag därför pysa till Malmö Motorrenovering och lämna in motorn, igen. Och lämna ena uppsättningen av fotplåtar för svartanodisering.

Snälla, kan någon säga när detta bilprojekt blir klart? Maj är några bara dagar bort och sen är det inte långt till semestertider och det blir svårt att få tag på folk ifall man ska ha hjälp med något. Blir jag klar med bilen detta år ens? Tiden rinner iväg pga alla dessa motgångar. Jag får glädja mig åt att Bilsport ringde. PS, jag kan behöva er hjälp framöver wink DS.

Skam den som ger sig 😉
Motgångar stärker en även om det inte känns så när man stå mitt uppe i problemen.
Du gör ett otroligt jobb och har känsla för de rätta detaljerna, så kämpa på så den pärla kommer ut på vägarna

Cassius Hobbymekaniker
30 april 2022 · 470 Inlägg

Ibland har man motgångar, ibland inte smile

Jag har själv en bil som är lite motsträvig nu. Bromspedalen har tagit långt ner, trodde det var bromsslangarna som var riktigt trötta. Bytte do  men bara marginellt bättre. Visar sig sen att huvudcylindern är 23.81mm och inte 25.4 som jag trott och den behöver vara. Skaffar fram en ny och installerar med lite ny rördragning etc. Sämre resultat!! Forskar vidare och märker att den nya har sätet för tryckstången 10mm djupare, så får snickra till en förlängning. Luftar igen med biltemas sugande verktyg vid oken, lika kasst... funderar och grubblar och provar öppna en luftningsnippeö för att se om den pumpar fram vätska ens, vilket den gör. Efter en omgång traditionell luftning (utan att få ut någon luft) är sen pedalkänslan perfekt med bilen på pallbockar!

Glad i hågen börjar jag slänga på hjulen och märker då att ett sitter fast!? Så felsökning igen.. visar sig till slut vara brickan mellan ok adaptern och spindeln som ramlat ner (inte fixat det ännu). Allt detta har tagit mig typ 1 månad att jobba igenom. Så det är bara att fortsätta vara envis, till slut vinner du wink

Skam den som ger sig! big_smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Cuefa Ain't no place like home...
2 maj 2022 · 4 628 Inlägg

Det är liksom det här som kallas att vara entusiast.
Man tröttnar, kör vidare. Tröttnar igen, men krigar på....

Har samma med Jeepen, fast jag dövar min irritation med att köpa dyra grejer till den istället för att lägga de pengarna på det som verkligen behöver åtgärdas... 🙄

Kämpa vidare bara! Förr eller senare kommer den jäkeln ge sig o då vinner du på Walkover 😎

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
martinhejdesten
4 maj 2022 · 484 Inlägg

Cassius och Cuefa... spot on! Ja, det är smått frustrerande men det varvas med glädjefnatt och stolthet när det väl faller på plats, inte sant? Cuefa, jag känner igen mig väl gällande dina "smärtstillande" tankar – köp andra grejor för att piffa till bilen istället för att ta tag i problemen istället.

Nåja, imorrn bär det av till Malmö med motorn. Den ska upp på operationsbordet. Sen får vi se vilken diagnos den får och vilken vård som rekommenderas. Men om man ser på bilderna så lär det behövas gott om smärtstillande. Ingen vacker syn även för ett otränat öga som mitt. Förhoppningsvis blir det bara honing av cylinderloppen och lätt putsning av vevaxeln så att de inköpta lagerna passar. Måste vevaxeln slipas så lär jag få byta till andra lager. Om jag inte skaffar en helt ny vevaxel.

På vägen hem lär jag stanna inom Ytbehandlarna för att konsultera hur svartanodisering av fotplåtarna skulle resultera i. Fick den andra uppsättningen av fotplåtar klara idag, ni vet, det blev felbockat senast och sen var mitt plåtark slut. Men denna gång hade de fått skaffa ett nytt plåtark och skurit ut. Tyvärr visade det sig att det var ett tunnare plåtark så det blev inte bra nog då det sviktade rejält. Hmm, fortsättning följer...

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: Shame on those who give up 😉
Setbacks strengthen you, even if it doesn't feel that way when you're right in the middle of the problems.
You're doing an incredible job and have a sense for the right details, so keep going until that gem hits the roads.

Reply to post: Sometimes you face setbacks, sometimes not 😊 I have a car that's a bit uncooperative now. The brake pedal has gone down far, thought it was the brake hoses that were really tired. Changed them but only marginally better. Turns out the master cylinder is 23.81mm and not 25.4 as I thought and it needs to be. Get a new one and install it with some new piping, etc. Worse result!! Continue researching and notice that the new one has the seat for the push rod 10mm deeper, so I have to fashion an extension. Bleed again with Biltema's sucking tool at the caliper, equally bad... ponder and try opening a bleeder valve to see if it pumps fluid, which it does. After a round of traditional bleeding (without getting any air out), the pedal feel is perfect with the car on jack stands!

Happy, I start putting on the wheels and then notice that one is stuck!? So troubleshooting again... turns out to be the washer between the caliper adapter and the spindle that has fallen down (haven't fixed it yet). All of this has taken me about 1 month to work through. So, just keep being persistent, in the end, you'll win 😉.

Shame on those who give up!

Reply to post: This is what being an enthusiast is all about. You get tired, drive on. Get tired again, but keep fighting....

I have the same with the Jeep, but I dull my irritation by buying expensive stuff for it instead of spending that money on what really needs fixing... 🙄

Just keep fighting! Sooner or later, that devil will give up, and then you win by walkover 😎.



Cassius and Cuefa... spot on! Yes, it's a bit frustrating, but it's interspersed with fits of joy and pride when things fall into place, right? Cuefa, I can relate well to your "pain-relieving" thoughts – buy other things to spruce up the car instead of addressing the problems.

Well, tomorrow it's off to Malmö with the engine. It's going to the operating table. Then we'll see what diagnosis it gets and what treatment is recommended. But looking at the pictures, there will need to be plenty of pain relief. Not a pretty sight even for an untrained eye like mine. Hopefully, it will only need honing of the cylinder bores and a light polishing of the crankshaft so that the purchased bearings fit. If the crankshaft needs grinding, I might have to switch to other bearings. Unless I get a completely new crankshaft.

On the way home, I'll stop by the Surface Treaters to consult on how black anodizing of the footplates would turn out. Got the second set of footplates ready today, you know, it was wrongly bent last time, and then my sheet metal ran out. But this time, they had to get a new sheet and cut it out. Unfortunately, it turned out to be a thinner sheet, so it didn't turn out well as it flexed a lot. Hmm, to be continued...

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4384a6c873fa79ada46443a7ed949c0e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ba2a785e2365e22d0226d4ce1fa7c464.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9df56b843c8c3e572f8c4cbb68df72cf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-93c2e1ac3e0fe65e7a0c8a01c716c433.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6bc3de26b01e4d78f5d1d5375519a357.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-50c3ad55989e1a6713acf1a9c22288fb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-51b15a8d707ee8bfdd1f750e062ddc6e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-34e9d6e1b18bb8872308f4fa9fd1ba37.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-692db20bd4a09743d5e81f3dbc337199.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

eastmotorsport -sommar ska de va....
5 maj 2022 · 4 524 Inlägg

Vi får hoppas att vevaxeln kan slipas, men den ser ju inte så fin ut dessvärre. Man kan fundera på vad som orsakat allt detta. Kanske har den vart utsatt för nånting innan du köpte den eller så har oljepumpen inte fungerat alls sen ni försökt få igång den. Ja svar på sånt det får ni nog aldrig men hoppas som sagt att den går att rädda med vettig insats och investering.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
martinhejdesten
5 maj 2022 · 484 Inlägg

eastmotorsport skrev:
Vi får hoppas att vevaxeln kan slipas, men den ser ju inte så fin ut dessvärre. Man kan fundera på vad som orsakat allt detta. Kanske har den vart utsatt för nånting innan du köpte den eller så har oljepumpen inte fungerat alls sen ni försökt få igång den. Ja svar på sånt det får ni nog aldrig men hoppas som sagt att den går att rädda med vettig insats och investering.

”-Ajajaj”, sa proffsen på Malmö Motorrenovering. Vevaxeln såg ”bäst” ut av de prylar jag lämnade in. Kolvarna däremot. Mmmm… skaffa nya högst troligen, om jag tolkar deras smärtsamma ansiktsuttryck när de plockade upp dem ur kartonglådan.

En kollega till dem kom in i receptionen med oljefiltret och undrade ifall jag satt dit ett nytt efter att vi rivit motorn. Nädå, det är ett nytt jag satte dit innan vi skruvade ihop allt och gjorde fyra uppstartsförsök. Det är snustorrt sa han. Det var ju inget vidare konstaterande kan jag tycka. Något har ju fallerat rejält.

Jag har ju skaffat ny oljepump, men vi bör nog inspektera den gamla. Kan ju vara att den faktiskt var kass, eller att det är stopp i oljekanalerna. Eller så suger oljesilen inte upp olja, vad vet jag. Eller så har fel sorts packning satts dit som kanske inte haft hål där det borde finnas och därmed stoppat flödet. Ja, det blir till att klia hårbotten ett tag för att ställa rätt diagnos. Men, detta får Malmö Motorrenovering kika på.

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: Let's hope the crankshaft can be ground, but it doesn't look so good unfortunately. One can wonder about what has caused all this. Perhaps it has been subjected to something before you bought it, or the oil pump has not worked at all since you tried to start it. Well, you'll probably never get answers to such things, but, as mentioned, hope that it can be saved with a sensible effort and investment.

"Ouch," said the professionals at Malmö Engine Overhaul. The crankshaft looked "best" among the items I left. The pistons, on the other hand. Mmmm... likely to get new ones, if I interpret their painful expressions when they picked them up from the cardboard box correctly.

A colleague of theirs came into the reception with the oil filter and asked if I had put on a new one after we tore down the engine. No, it's a new one I put on before we assembled everything and made four start-up attempts. It's bone dry, he said. That wasn't a great finding, I must say. Something has definitely failed significantly.

I've got a new oil pump, but we should probably inspect the old one. It might be that it was actually faulty, or there's a blockage in the oil channels. Or perhaps the oil strainer is not picking up oil, who knows. Or the wrong type of gasket may have been placed there, perhaps without a hole where it should be, thus blocking the flow. Well, it will take some head-scratching for a while to diagnose it correctly. But Malmö Engine Overhaul will take a look at it.

Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

eastmotorsport -sommar ska de va....
5 maj 2022 · 4 524 Inlägg

martinhejdesten skrev:

eastmotorsport skrev:
Vi får hoppas att vevaxeln kan slipas, men den ser ju inte så fin ut dessvärre. Man kan fundera på vad som orsakat allt detta. Kanske har den vart utsatt för nånting innan du köpte den eller så har oljepumpen inte fungerat alls sen ni försökt få igång den. Ja svar på sånt det får ni nog aldrig men hoppas som sagt att den går att rädda med vettig insats och investering.

”-Ajajaj”, sa proffsen på Malmö Motorrenovering. Vevaxeln såg ”bäst” ut av de prylar jag lämnade in. Kolvarna däremot. Mmmm… skaffa nya högst troligen, om jag tolkar deras smärtsamma ansiktsuttryck när de plockade upp dem ur kartonglådan.

En kollega till dem kom in i receptionen med oljefiltret och undrade ifall jag satt dit ett nytt efter att vi rivit motorn. Nädå, det är ett nytt jag satte dit innan vi skruvade ihop allt och gjorde fyra uppstartsförsök. Det är snustorrt sa han. Det var ju inget vidare konstaterande kan jag tycka. Något har ju fallerat rejält.

Jag har ju skaffat ny oljepump, men vi bör nog inspektera den gamla. Kan ju vara att den faktiskt var kass, eller att det är stopp i oljekanalerna. Eller så suger oljesilen inte upp olja, vad vet jag. Eller så har fel sorts packning satts dit som kanske inte haft hål där det borde finnas och därmed stoppat flödet. Ja, det blir till att klia hårbotten ett tag för att ställa rätt diagnos. Men, detta får Malmö Motorrenovering kika på.

Ja jäklar vad tråkigt.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
martinhejdesten
5 maj 2022 · 484 Inlägg

Andreas ringde under kvällen. Han hade kört inom motorverkstaden idag och snackat med Risto. De plockade fram den gamla oljepumpen och snurrade lätt på den. Jo, den verkade funka, det pluppade och pös, men om den var hundra OK låter vi vara osagt.

I övrigt var tätningsytorna perfekta. Oljepickupen (snabeln) till silen var också OK.

Vid ihopmontering så hade Risto smort allt med olja. Och när vi rev motorn nyligen så pös det litegrann när släppte kamaxelöverfallet.

Kan det ha varit fel på oljefiltret? Fel typ? Det kanske läcker så att den suger luft? Ja, många frågor susar rundor i skallen på oss alla just nu. Jag fattar noll, men Andreas, Risto och Malmö Motorrenovering lär nog klura rätt på det.

Andreas nämnde också att JE Pistons verkade ha bekymmer att få fram material till att göra kolvar. Attans, detta kan innebära ytterligare förseningar i mitt försök att få ihop allt innan sommaren. Hmm.

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: Oh, darn, how disappointing.

Andreas called in the evening. He had stopped by the engine workshop today and talked to Risto. They brought out the old oil pump and spun it lightly. Yes, it seemed to work; it popped and oozed, but whether it was a hundred percent okay remains uncertain.

Otherwise, the sealing surfaces were perfect. The oil pickup (snout) for the strainer was also okay.

During assembly, Risto had lubricated everything with oil. And when we recently dismantled the engine, there was a bit of oozing when releasing the camshaft sprocket.

Could there have been an issue with the oil filter? Wrong type? Perhaps it's leaking, causing it to suck in air? Yes, many questions are swirling around in all our minds right now. I'm clueless, but Andreas, Risto, and Malmö Engine Overhaul will likely figure it out.

Andreas also mentioned that JE Pistons seemed to be having trouble sourcing materials to make pistons. Darn, this could mean further delays in my attempt to put everything together before summer. Hmm.

Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang