Avgasvärden tumme ner Saab900ng turbo

Fear38
19 april 2016 · 658 Inlägg

Jag var och besiktade min Saab NG900 igår och fick total tumme ner på avgasvärdena sad . Var inga problem förra året med ny racekat och steg1 då var värdena kanon. Och efter besikting förra året så fick jag i steg3 från Nordic här och den har gått skitbra men mer o mer känns lite ryckigt o konstig. Men hur som hellst nu så går den fett som bara den. Fick dessa värden CO. 1.6 (0.5) HC. 184 (100) CO2500. 3.0 (0.3) LAMBDA. 088 (0.97-1.03) Nån som har tips?

CC72
19 april 2016 · 1 661 Inlägg

Vad innebär steg 3 för din modell?

Jag skulle ha kontaktat Nordic och höra vad dom har för tankar kring värdena.

Fear38
19 april 2016 · 658 Inlägg

CC72 skrev:
Vad innebär steg 3 för din modell?

Jag skulle ha kontaktat Nordic och höra vad dom har för tankar kring värdena.

Har gjort det och det är väl avgasläckage och lambda, för programmet verkar inte vara för det skall enligt Robban inte kunna ändra sig så där bara i programmet. Men saken e ju den att jag har inte besiktat förra året med den styrboxen då hade jag en annan. Kan man koppla upp Tech2 på Saaben och därigenom se vad som felar med att den går för fett? Eller kan man bara det om man har fått en felkod?

torpis Forummoderator
19 april 2016 · 10 572 Inlägg

Lambdavärdet talar om vad som är fel. Detta är inte avancerad motorteknik och en mycket vanlig, basic fråga. Googla lambdavärde hur det funkar så kommer du bli klokare.

Låser här

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang