2709
Sök

Byta kamrem golf mk3 Gti 16v

517 Inlägg
28 december 2006
Trådstartare
Jag ska byta kamremmen nu i dagarna. Jag har inte bytat kamrem tidigare på någon bil, men jag ska få hjälp av en mekaniker.. han har troligtvis aldrig bytt på en ABF motor så jag undrar vad man bör tänka på speciellt så att inget går fel.. vanliga misstag man kan göra.. har tittat lite i haynes.. men jag vill gärna ha fler tips..

Är det lönt att byta spännhjulet till kamremmen ? byttes för 6000 mil sedan.. läste även i haynes att man skulle använda sig av "Volksawagen verktyg nr VW 210" för att kontrollera remspänningen, är detta helt nödvändigt, eller är ABF motorn extremt känslig när det gäller hur remmen ska spännas till skilland från dom andra 4-cyl motorerna?

/Martin - Wolfsburg GTI

kung
52 Inlägg
29 december 2006
var bara noga med att motorn står i noll när nya remmen e på plats, kolla i haynes.
när fyrans cylinders vippor "väger" (mitt emellan öppna å stäng) ska ettans kolv vara i topp.
specialverktyget är i själva verket ett handtag med två piggar på som man spänner hjulet med, jag tog två dorn och stack en skruvmejsel emellan å spännde så mycke jag orkade=ganska hårt.
känn efter så det inte e glapp i spännrullen eller känns som "grus" när du snurrar på det, e du osäker så byt,,om hjulet inte är enbart i metall så byt, plasten brukar lossnar från lagringen !!!!

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
29 december 2006
vad jag har hört och läst så är just vw:s 16v lite känsligare än deras 8v på remspänningen.. det bästa vore ju om du fick hjälp av nån som gjort det förut på en 16v..

517 Inlägg
30 december 2006
Trådstartare
Tack för tipsen big_smile
jo jag har oxå hört att just remspänningen måste bli korrekt annars kan de bli dyrt i slutändan... frågade på VAG om verktyget idag.. de kostade 950 kr att köpa.. gick inte låna heller.. vill gärna ha hjälp av detta verktyg.. ingen som vet var eller av vem man kan låna detta verktyg.. heter som sagt VW 210

/Martin - Wolfsburg GTI

517 Inlägg
1 januari 2007
Trådstartare
tror ni att det är lungt om man känner på remmen med tummen o pekfingert så att de går att vrida den 90 grader ?? eller kommer allt att rasa om man inte använder sig av verktyget för att kontrollera remspänningen??

/Martin - Wolfsburg GTI

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
1 januari 2007
MawE skrev:
tror ni att det är lungt om man känner på remmen med tummen o pekfingert så att de går att vrida den 90 grader ?? eller kommer allt att rasa om man inte använder sig av verktyget för att kontrollera remspänningen??

på det sätter har jag alltid gjort så det ska funka finfint

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

517 Inlägg
1 januari 2007
Trådstartare
har du provat på en bil som min också? jag vill gärna inte ha ett motorras :S

/Martin - Wolfsburg GTI

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
1 januari 2007
det var en audi 16v 1991, borde ju vara ungefär samma motor eftersom audi/vw ofta delar motorer

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

517 Inlägg
2 januari 2007
Trådstartare
jag har abf motorn och den kom 93 tror jag, så då tror jag att du har bytat på golf 2 16v PL motor.. men tack för svaren iaf big_smile

/Martin - Wolfsburg GTI

Sök