Jag ska byta kamremmen nu i dagarna. Jag har inte bytat kamrem tidigare på någon bil, men jag ska få hjälp av en mekaniker.. han har troligtvis aldrig bytt på en ABF motor så jag undrar vad man bör tänka på speciellt så att inget går fel.. vanliga misstag man kan göra.. har tittat lite i haynes.. men jag vill gärna ha fler tips..
Är det lönt att byta spännhjulet till kamremmen ? byttes för 6000 mil sedan.. läste även i haynes att man skulle använda sig av "Volksawagen verktyg nr VW 210" för att kontrollera remspänningen, är detta helt nödvändigt, eller är ABF motorn extremt känslig när det gäller hur remmen ska spännas till skilland från dom andra 4-cyl motorerna?
var bara noga med att motorn står i noll när nya remmen e på plats, kolla i haynes. när fyrans cylinders vippor "väger" (mitt emellan öppna å stäng) ska ettans kolv vara i topp. specialverktyget är i själva verket ett handtag med två piggar på som man spänner hjulet med, jag tog två dorn och stack en skruvmejsel emellan å spännde så mycke jag orkade=ganska hårt. känn efter så det inte e glapp i spännrullen eller känns som "grus" när du snurrar på det, e du osäker så byt,,om hjulet inte är enbart i metall så byt, plasten brukar lossnar från lagringen !!!!
vad jag har hört och läst så är just vw:s 16v lite känsligare än deras 8v på remspänningen.. det bästa vore ju om du fick hjälp av nån som gjort det förut på en 16v..
Tack för tipsen jo jag har oxå hört att just remspänningen måste bli korrekt annars kan de bli dyrt i slutändan... frågade på VAG om verktyget idag.. de kostade 950 kr att köpa.. gick inte låna heller.. vill gärna ha hjälp av detta verktyg.. ingen som vet var eller av vem man kan låna detta verktyg.. heter som sagt VW 210
tror ni att det är lungt om man känner på remmen med tummen o pekfingert så att de går att vrida den 90 grader ?? eller kommer allt att rasa om man inte använder sig av verktyget för att kontrollera remspänningen??
tror ni att det är lungt om man känner på remmen med tummen o pekfingert så att de går att vrida den 90 grader ?? eller kommer allt att rasa om man inte använder sig av verktyget för att kontrollera remspänningen??
på det sätter har jag alltid gjort så det ska funka finfint
Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.