5545
Sök

Köp råd Volvo S/V 40

Sir Real
390 Inlägg
30 december 2006
Trådstartare
#1
Funderar att byta ut peugeoten mot en s / v 40 2,0t nått speciellt man ska tänka på? Nån dyr service, vanliga fel etc. ?

1 268 Inlägg
30 december 2006
#2
PushedRay skrev:
Funderar att byta ut peugeoten mot en s / v 40 2,0t nått speciellt man ska tänka på? Nån dyr service, vanliga fel etc. ?

klarar inte stora S80 AWD V8 av vintern?? smile

eller varför skall du gå köpa en S/V40???

684 Inlägg
30 december 2006
#3
fel och fel,, hmm säg till o köpa en efter 98:a,, hälst fas 2, eller en 99-00 av fas 1.
Fel vi haft på vår?,, var väl ngt med soppa pumpen lr den som mäter hur mycket den ska ha o inte ha,, men inget moddel relaterat. rost och sånt e vanligt på de äldre modelerna i skarvar oså men inte efter 98. fin bil i övrigt som går bra,, service kostnaderna är väl som en vanlig volvo lite över 2000:- ca om inget annat ska bytas.

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

X40 Nordic
784 Inlägg
30 december 2006
#4
Kolla på en t4 i stället för en 2,0 den har en bättre motor och då syftar jag inte på antalet hk


684 Inlägg
30 december 2006
#5
titta dock inte på en t4 från 98,, utan även där hälst fas 2 då du har 2,0 liter istället för 1,9,, eller en sen 00. För 98:an kan ha problem med styrboxen(ar) som krajjat. Men det är då främst om du trimmar.  Men kan även hända när som.

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

Sir Real
390 Inlägg
30 december 2006
Trådstartare
#6
har bytt jobb så behöver en långfärds bil å 206 e inte så bekväm tongue s80 ska säljas till sommaren!

Sir Real
390 Inlägg
30 december 2006
Trådstartare
#7
m_a_c skrev:
Kolla på en t4 i stället för en 2,0 den har en bättre motor och då syftar jag inte på antalet hk

ok vad e det för skillnad på 2,0t motorn å t4 som skulle vara bättre ?? kollar runt efter en 93 2,0t också nån som har nått negativt/positivt att säga om den??
Senast redigerat av PushedRay (30 december 2006)

684 Inlägg
30 december 2006
#8
PushedRay skrev:
m_a_c skrev:
Kolla på en t4 i stället för en 2,0 den har en bättre motor och då syftar jag inte på antalet hk

ok vad e det för skillnad på 2,0t motorn å t4 som skulle vara bättre ??

han syftar nog på ännu en trimfråga där det sägs att 2,0t ska ha vekare vevstakar än t4., Men inte särsklit många som klagat på de tycker jag

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

Sir Real
390 Inlägg
30 december 2006
Trådstartare
#9
villon skrev:
PushedRay skrev:
m_a_c skrev:
Kolla på en t4 i stället för en 2,0 den har en bättre motor och då syftar jag inte på antalet hk

ok vad e det för skillnad på 2,0t motorn å t4 som skulle vara bättre ??

han syftar nog på ännu en trimfråga där det sägs att 2,0t ska ha vekare vevstakar än t4., Men inte särsklit många som klagat på de tycker jag

hmm ok men den ska inte trimmas inte som det ser ut nu iallafall tyckte den va pigg som original.

684 Inlägg
30 december 2006
#10
jodå pigga är dom,, toppar väll 220+ original. T4:an gör jhu 235-40, men i axxet är de rätt lika

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

1 268 Inlägg
30 december 2006
#11
Spela roll hur dom toppar fan det är inte det som är viktigt när man köper bil det man vill ha är en smidig bil bekväm och som har den lagoma kraften vid omkörning sen va den gör i topphastighet är ointressant om man kör efter trafikens regler och vill ha körkortet kvar....

Fartygsingenjör
550 Inlägg
30 december 2006
#12
Ska du ha den som pendlar bil så vill man nog ha en god bränslekonomi också så kanske en 1.8, 2.0? annars fungerar turbo modellerna bra  får jag säga enda är väl styrboxen på t4an som krånglat lite. Kan rekommendera www.blocket.se dom har en fin beg. guide om s/v40.

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis

Sir Real
390 Inlägg
30 december 2006
Trådstartare
#13
wrapman skrev:
Ska du ha den som pendlar bil så vill man nog ha en god bränslekonomi också så kanske en 1.8, 2.0? annars fungerar turbo modellerna bra  får jag säga enda är väl styrboxen på t4an som krånglat lite. Kan rekommendera www.blocket.se dom har en fin beg. guide om s/v40.

jo har provat dom utan turbo men lite sega för min smak måste ha så jag kan köra om. Vad drar din i genomsnitt då?

Fartygsingenjör
550 Inlägg
30 december 2006
#14
okej, jo sant det sug motorerna är inga raketer. Min drar ca 0.7-0.8 vid normal landsvägskörning.

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis

1 268 Inlägg
30 december 2006
#15
ligger jag konstant 90km/h ligger den på 0.65L/100Km kan hända att den ligger lite mer i 110km/h

har en S40 2.0T

Sir Real
390 Inlägg
30 december 2006
Trådstartare
#16
LazerHawke skrev:
ligger jag konstant 90km/h ligger den på 0.65L/100Km kan hända att den ligger lite mer i 110km/h

har en S40 2.0T

ja det e ju inte så farligt kommer att köra 12 mil om dagen halva motorväg å sen landsväg.

1 268 Inlägg
30 december 2006
#17
PushedRay skrev:
LazerHawke skrev:
ligger jag konstant 90km/h ligger den på 0.65L/100Km kan hända att den ligger lite mer i 110km/h

har en S40 2.0T

ja det e ju inte så farligt kommer att köra 12 mil om dagen halva motorväg å sen landsväg.

nej det tycker inte jag heller så du gör ett bra val om du köper en 2.0T smile

X40 Nordic
784 Inlägg
30 december 2006
#18
Jag är ingen expert eller så men vad jag har hört så är t4 kraftigare byggd i motorn men annars så kan du kolla på www.jagrulla.se  eller www.x40nordic.com och bilda dig en egen uppfattning finns en del om ämnet där..


557 Inlägg
30 december 2006
#19
m_a_c: 2.0an är mer trimvänlig än T4an. Visst har T4an förstörkta delar så som Drivaxlar osv men du kan få ut mer effekt ut en 2.0T, men då kostar det också.

//Jerry


Sök