Södertäljebro-eländet.

Muttley
3 juli 2016 ·

Krist skrev:

dasboot skrev:

Krist skrev:
https://youtu.be/pMaxpF6oxTQ

Om dom ändå kunde vara så effektiva..

Är ju inte ens samma typ av bro?

Nej, men detta ser ut att vara "svårare" att bygga än södertäljebron och ändå blir dom klara på 3 dygn. Jämfört med Trafikverket som behöver 2 månader

Från de la ut anbud till de var klart med vägstycket tog det 3 år om jag tyder planeringen rätt http://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/pro … nning.aspx


TRAFIKVERKET bygger inte vägen.   De gör entreprenörer.  Typ strabag, skanska och dylikt.

De är entreprenören du ska skälla på när de tar en jäkla tid när de väl bygger wink  Strabag var förvisso skitsnabba på E22, synd att de fick lägga om en helt ny väg bara smile

Gällande planeringen får du väl ringa trafikverket.   Men de är jädrans stor skillnad från den filmen till detta scenario i södertälje,  tunneln var planerad långt i förväg. Södertälje var en olycka.

Senast redigerat av tkd_rille (3 juli 2016)

Soulman
3 juli 2016 · 1 271 Inlägg

tkd_rille skrev:

Krist skrev:

dasboot skrev:

Är ju inte ens samma typ av bro?

Nej, men detta ser ut att vara "svårare" att bygga än södertäljebron och ändå blir dom klara på 3 dygn. Jämfört med Trafikverket som behöver 2 månader

Från de la ut anbud till de var klart med vägstycket tog det 3 år om jag tyder planeringen rätt http://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/pro … nning.aspx


TRAFIKVERKET bygger inte vägen.   De gör entreprenörer.  Typ strabag, skanska och dylikt.

De är entreprenören du ska skälla på när de tar en jäkla tid när de väl bygger wink  Strabag var förvisso skitsnabba på E22, synd att de fick lägga om en helt ny väg bara smile

Gällande planeringen får du väl ringa trafikverket.   Men de är jädrans stor skillnad från den filmen till detta scenario i södertälje,  tunneln var planerad långt i förväg. Södertälje var en olycka.

Nä du lilla gubben. Skyll inte på entreprenören utan att veta varför tidplanen ser ut som den gör. Du skulle bli förvånad om du visste hur dåliga underlag entreprenörer väldigt ofta fått från sin beställare (Trafikverket i detta exempel), eller att planeringen varit dålig, från beställarens sida. Jag jobbar med entreprenader varje dag och vet precis varför saker kan gå åt helvete tidsmässigt.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
dasboot
3 juli 2016 · 441 Inlägg

Krist skrev:

dasboot skrev:

Krist skrev:
https://youtu.be/pMaxpF6oxTQ

Om dom ändå kunde vara så effektiva..

Är ju inte ens samma typ av bro?

Nej, men detta ser ut att vara "svårare" att bygga än södertäljebron och ändå blir dom klara på 3 dygn. Jämfört med Trafikverket som behöver 2 månader

De skjuter in en färdig betongbro på plats. Södertälje bron är en öppningsbar bro av metall och betong som allvarligt har skadats och ska repareras på plats.


Sen till anledning att ingen är där är ju för att inga delar finns på plats. Att ha folk på plats som inte kan göra något är både dyrt och dumt.

Muttley
4 juli 2016 ·

Soulman skrev:

tkd_rille skrev:

Krist skrev:
Nej, men detta ser ut att vara "svårare" att bygga än södertäljebron och ändå blir dom klara på 3 dygn. Jämfört med Trafikverket som behöver 2 månader

Från de la ut anbud till de var klart med vägstycket tog det 3 år om jag tyder planeringen rätt http://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/pro … nning.aspx


TRAFIKVERKET bygger inte vägen.   De gör entreprenörer.  Typ strabag, skanska och dylikt.

De är entreprenören du ska skälla på när de tar en jäkla tid när de väl bygger wink  Strabag var förvisso skitsnabba på E22, synd att de fick lägga om en helt ny väg bara smile

Gällande planeringen får du väl ringa trafikverket.   Men de är jädrans stor skillnad från den filmen till detta scenario i södertälje,  tunneln var planerad långt i förväg. Södertälje var en olycka.

Nä du lilla gubben. Skyll inte på entreprenören utan att veta varför tidplanen ser ut som den gör. Du skulle bli förvånad om du visste hur dåliga underlag entreprenörer väldigt ofta fått från sin beställare (Trafikverket i detta exempel), eller att planeringen varit dålig, från beställarens sida. Jag jobbar med entreprenader varje dag och vet precis varför saker kan gå åt helvete tidsmässigt.

Lilla gubben?  Där var diskussionen över smile

Senast redigerat av tkd_rille (4 juli 2016)

torsen
7 juli 2016 · 7 238 Inlägg

Enligt media visar besiktning av bron att skadorna är så kraftiga/allvarliga att den blivit skev.
Stora, och mycket kostsamma, reparationer nödvändiga - om det ens är lönsamt att reparera bron.
Bron får ju inte vara det minsta skev för att den ska fungera vid lyftning av körbanan.
Elektroniska övervakningssystemet tillåter inte minsta avvikelse.
Då låser sig bron någonstans mellan öppet och stängt läge och kan rasa, som den gjort en gång tidigare.

torsen
7 juli 2016 · 7 238 Inlägg

Minns vad jag skrev i mitt första inlägg när jag skapade tråden.
Enligt lokal-TV ABC i dag diskuteras nu att låta militären/försvarsmakten lägga ut en av sina befintliga beredskapsbroar som ligger i tryggt förvar, i väntan på att behövas.
Suck.sad
Så det kan bli när våra "folkvalda" får handlägga saker som vanligt folk begriper.
Ordet demokrati får en ny innebörd.mad

Mack Forum- och sitemoderator
7 juli 2016 · 26 149 Inlägg

torsen skrev:
Minns vad jag skrev i mitt första inlägg när jag skapade tråden.
Enligt lokal-TV ABC i dag diskuteras nu att låta militären/försvarsmakten lägga ut en av sina befintliga beredskapsbroar som ligger i tryggt förvar, i väntan på att behövas.
Suck.sad
Så det kan bli när våra "folkvalda" får handlägga saker som vanligt folk begriper.
Ordet demokrati får en ny innebörd.mad

Haha, förlåt att jag skrattar.
Låter som att världen är på väg att gå under, och det är politikernas fel.
Mycket dumt har dom gjort genom åren, det håller jag med om, men..kom igen.
Ska alla broar ha en dubblett bredvid sig då menar du? En som aldrig används förrän den första går sönder?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
it_mutt Avstängd
7 juli 2016 · 10 388 Inlägg

Mack skrev:

torsen skrev:
Minns vad jag skrev i mitt första inlägg när jag skapade tråden.
Enligt lokal-TV ABC i dag diskuteras nu att låta militären/försvarsmakten lägga ut en av sina befintliga beredskapsbroar som ligger i tryggt förvar, i väntan på att behövas.
Suck.sad
Så det kan bli när våra "folkvalda" får handlägga saker som vanligt folk begriper.
Ordet demokrati får en ny innebörd.mad

Haha, förlåt att jag skrattar.
Låter som att världen är på väg att gå under, och det är politikernas fel.
Mycket dumt har dom gjort genom åren, det håller jag med om, men..kom igen.
Ska alla broar ha en dubblett bredvid sig då menar du? En som aldrig används förrän den första går sönder?

Tydligen håller den på att gå under för vissa.

Någon beredskapsbro blir det inte i Södertälje, den behövs i Arvika; http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23133573.ab

wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hool
7 juli 2016 · 1 067 Inlägg

Gick ganska snabbt att ta sig över mot E4an när jag körde förbi igår kväll..

Håller man sig i rätt fil så smile

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
Richtenb
8 juli 2016 · 1 365 Inlägg

Åkte du båt? Eller var det mitt i natten?

Hool skrev:
Gick ganska snabbt att ta sig över mot E4an när jag körde förbi igår kväll..

Håller man sig i rätt fil så smile

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Hool
8 juli 2016 · 1 067 Inlägg

Richtenb skrev:
Åkte du båt? Eller var det mitt i natten?

Hool skrev:
Gick ganska snabbt att ta sig över mot E4an när jag körde förbi igår kväll..

Håller man sig i rätt fil så smile

Vid 20 blecket på kvällen.. 

Finns trafikkameror där man ser hur mycket trafik det är.. 

https://trafiken.nu/stockholm/kameror/e … ron-norra/

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
Richtenb
8 juli 2016 · 1 365 Inlägg

Tackar, det har varit totalt kaos när jag åkt över....

Hool skrev:

Richtenb skrev:
Åkte du båt? Eller var det mitt i natten?

Hool skrev:
Gick ganska snabbt att ta sig över mot E4an när jag körde förbi igår kväll..

Håller man sig i rätt fil så smile

Vid 20 blecket på kvällen.. 

Finns trafikkameror där man ser hur mycket trafik det är.. 

https://trafiken.nu/stockholm/kameror/e … ron-norra/

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Hool
8 juli 2016 · 1 067 Inlägg

Gäller bara södergående..   Norrgående är öppet som vanligt..

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
caromania Forummoderator
10 juli 2016 · 9 296 Inlägg

Hool skrev:
Gäller bara södergående..   Norrgående är öppet som vanligt..

Det är det man ser på trafikkameran. Södergående. Frågan är hur det är mellan 16-18 på vardagar. Men många har väl semester nu.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
10 juli 2016 ·

caromania skrev:

Hool skrev:
Gäller bara södergående..   Norrgående är öppet som vanligt..

Det är det man ser på trafikkameran. Södergående. Frågan är hur det är mellan 16-18 på vardagar. Men många har väl semester nu.

Det är ju den som är viktig, för vem vill köra norrgående in i tokstan?!
😈

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 juli 2016 · 14 058 Inlägg

Evildan skrev:

caromania skrev:

Hool skrev:
Gäller bara södergående..   Norrgående är öppet som vanligt..

Det är det man ser på trafikkameran. Södergående. Frågan är hur det är mellan 16-18 på vardagar. Men många har väl semester nu.

Det är ju den som är viktig, för vem vill köra norrgående in i tokstan?!
😈

Haha!!! Vi får ju samma problem nästa år när Kvicksundsbron stängs av helt under juli månad så omvägen blir tämligen lång!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Evildan
10 juli 2016 ·

Vettemannen skrev:

Evildan skrev:

caromania skrev:

Det är det man ser på trafikkameran. Södergående. Frågan är hur det är mellan 16-18 på vardagar. Men många har väl semester nu.

Det är ju den som är viktig, för vem vill köra norrgående in i tokstan?!
😈

Haha!!! Vi får ju samma problem nästa år när Kvicksundsbron stängs av helt under juli månad så omvägen blir tämligen lång!!

/Benny

Vem vill åka till Västmanlands län?
Vi har kontrolltornet på vår sida av en anledning. wink

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 juli 2016 · 14 058 Inlägg

Evildan skrev:

Vettemannen skrev:

Evildan skrev:

Det är ju den som är viktig, för vem vill köra norrgående in i tokstan?!
😈

Haha!!! Vi får ju samma problem nästa år när Kvicksundsbron stängs av helt under juli månad så omvägen blir tämligen lång!!

/Benny

Vem vill åka till Västmanlands län?
Vi har kontrolltornet på vår sida av en anledning. wink

Nja, det räcker med helgen vecka 27 varje år så är jag nöjd!! Sedan så behöver jag inte dit!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
torsen
14 juli 2016 · 7 238 Inlägg

Vettemannen skrev:
Haha!!! Vi får ju samma problem nästa år när Kvicksundsbron stängs av helt under juli månad så omvägen blir tämligen lång!!

/Benny

För länge länge sedan fanns färjelägen på båda sidor.
Även efter att den svängbara bron kom till.
Färjan låg som back up i Tegelviken, där tegelbruket låg förr.

Det var bättre förr.sad

torsen
27 juli 2016 · 7 238 Inlägg

Södertäljebrons (provisoriska) reparation underkändes vid besiktningen i dag enligt massmedia.
Stora bekymmer för båttrafiken.sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang