Hur märker man att kamkedjan (eller remmen) står ett hack fel?

EPG Kärnkraftstomte
2 juli 2016 · 766 Inlägg

Är det fullt möjligt att motorn kan upplevas som att den går helt normalt om den står en  kugg fel så att avgasventilerna stänger något lite för sent?
Eller borde man märka det väldigt tydligt?

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
it_mutt Avstängd
3 juli 2016 · 10 388 Inlägg

EPG skrev:
Är det fullt möjligt att motorn kan upplevas som att den går helt normalt om den står en  kugg fel så att avgasventilerna stänger något lite för sent?
Eller borde man märka det väldigt tydligt?

Nu ska jag inte svara "på vilket håll" den var fel, men, jag bytte rem på min brors flickväns A3:a, där satt remmen 3 kugg fel. Märktes inte det minsta när bilen kördes (eller alls för den del).

- - - Edit - - -

Sen kan det säkerligen skilja från motor till motor också; på en A3 från 99 märktes det inte, på en...Volvo kanske det hade varit halv katastrof. Som ren spekulation.

Senast redigerat av it_mutt (3 juli 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
kgk
3 juli 2016 · 132 Inlägg

Du nämner inte vilken motor det handlar om eller
om frågan är generell, men är inte omöjligt att det
som it_mutt skriver kan skilja emellan olika konstruk-
tioner.
Jag monterade en gång kedjan ett kugg fel på en BMW
M10, kommer inte ihåg åt vilket håll, den blev starkare
på lågvarv och smällde i avgaset vid motorbromsning.

Misstänker du att något står fel så få det kollat så inte
avgasventilerna bränns.

EPG Kärnkraftstomte
3 juli 2016 · 766 Inlägg

Frågan var generellt ställd men i mitt fall rörde det sig om en B234 med T7 topp i en Saab 9000.
När motorn gick så lät det som att den gick som den skulle men det rasslade om ventilerna så jag lät motorn stå och gå på tomgång i förhoppning om att olja skulle komma upp i toppen och smattret skulle upphöra vilket det inte gjorde utan i stället så rasade motorn efter en stund.
Nu har jag tagit isär den och konstaterat att rasslandet uppkom när avgasventilerna krockade med kolven och en gissning är att kedjan kan ha stått en kugg fel så att avgasventilerna stängde för sent.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
kgk
3 juli 2016 · 132 Inlägg

Oj då, det var tråkigt! Då har vi tre olika exempel; ingen skillnad,
ändrad karaktär och rassel med åtföljande haveri. Det visar på hur
svårt det kan vara att bedöma tekniska problem.
Jag hade kanske bara tur och ställde fel åt rätt håll så ventilerna
klarade sig.

jockejansson
4 juli 2016 · 37 Inlägg

Sitter det givare på kammen så får den väl fel signal.
På en 16v 2.0 från 1985 ställde jag avgaskammen ett hack fel, fick 10graders feltändning då fördelaren sitter direkt på kammen. Blev slö från start.

Audi S4 "Lakrisbåten" (1993)
Dirq
4 juli 2016 · 305 Inlägg

Vad använde du för topppackning?
Många (även jag) väljer ju t7 packningen för att den tål mera, men då måste man svarva av toppen på kolvarna lite (typ 1,nånting mm).

Saab 9-5 2,3ltt "Banbilen" (1998)
EPG Kärnkraftstomte
4 juli 2016 · 766 Inlägg

jockejansson skrev:
Sitter det givare på kammen så får den väl fel signal.
På en 16v 2.0 från 1985 ställde jag avgaskammen ett hack fel, fick 10graders feltändning då fördelaren sitter direkt på kammen. Blev slö från start.

Det finns ingen sådan givare på min motor, tror inte det finns på någon T5 eller T7-motor i någon Saab. I alla fall inte som jag har sett.
Men visst, vissa av de första Saabarna som fick kortmotorn har ju en fördelare som sitter placerad i andra änden av avgaskammen så det stämmer säker men min har inte det.

Dirq skrev:
Vad använde du för topppackning?
Många (även jag) väljer ju t7 packningen för att den tål mera, men då måste man svarva av toppen på kolvarna lite (typ 1,nånting mm).

Jag har använt mig av en T7-packning (stålpackning) och svarvade kolvar.

Senast redigerat av EPG (4 juli 2016)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
torpis Forummoderator
4 juli 2016 · 10 572 Inlägg

En kamaxelgivare på bilar med fast kamaxel känner bara av i vilken takt motorn befinner sig. Den håller inte koll på exakt läge. Detta för att insprutningen skall kunna spreja soppa när insugsventilen är öppen och ge gnista vid rätt tillfälle. Vevaxelgivaren känner exakt var på varvet motorn är, men den vet inte om det är dags för arbetstakt eller avgastakt - det avslöjar kamaxelgivaren.

En kugg fel låter för lite för det skall rasa på tomgång, men det kan säkert saabnissarna svara med säkerhet på.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang