Saab 9-5 Linear goes Aero

Saab 9-5
  • 60 Följare
  • 257 797 Visningar
  • Uppdaterades senast 12 september 2023
cevapcici
29 november 2017 · 690 Inlägg

Fick äntligen tag på dörrsidorna bak efter att ha kört med nyare fram i 1.5 år.

Blev även svarta instegslister jämfört mot mina ljusgråa. Fick även tag på backsensorer till bilen så tog hela listen med dem inkluderat.

Får se sen hur jag ska koppla det. Någon som vet om det e framdraget för sensorer i bagaget?


https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-900c498baf598d98bced51868412fc95.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-7522e2a5c61b7a01b4f5ba4dfec26d25.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-f527f6be22fa1ff79b3e8afdd36a57d2.jpg

Det kommer fler bilder sedan när jag får tid över att montera dörrsidorna!

Senast redigerat av cevapcici (29 november 2017)

cevapcici
29 november 2017 · 690 Inlägg

amazinjoey skrev:

cevapcici skrev:
Fick äntligen tag på dörrsidorna bak efter att ha kört med nyare fram i 1.5 år.

Blev även svarta instegslister jämfört mot mina ljusgråa. Fick även tag på backsensorer till bilen så tog hela listen med dem inkluderat.

Får se sen hur jag ska koppla det. Någon som vet om det e framdraget för sensorer i bagaget?


https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-900c498baf598d98bced51868412fc95.jpg

Du borde plockat med dig 06-10 instegs listerna! de är mörkare och snyggare

Like this :

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205738/205738-944ba0844e803dfa48a6f13b768e129e.jpg

Det var dem jag fick tag på! Hann ej ladda upp bilderna innan du kommenterade då mitt album var fult (fick skapa nytt album) smile Syns dåligt på bild men ska ta fler sen

cevapcici
30 november 2017 · 690 Inlägg

Fyndade en tändkassett på skroten tillverkad v 14 år 2016 smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-c16b4e80d8be2da01997e8cb38b2d9ee.jpg

cevapcici
3 december 2017 · 690 Inlägg

Tänkte montera de nya dörrsidorna bak idag, och eftersom det inte var urfräst för instegsbelysningen så kom min dremel till användning!


https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-56b9b2faa7eeec8dcf05ea440c5fcb1a.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-b2c598ff514a3d81cfc1f68cb01a6a4d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-5c1c461b08e43c9459b54fec5c9147e5.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-7d92818d1790f46e458248f2934274cb.jpg

cevapcici
3 december 2017 · 690 Inlägg

Sådär!


https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-ed5cd30ebb6368c51b63f4ae9c8a686e.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-ec5d3b4869173ac3545eb63040374d05.jpg

Mack855
3 december 2017 · 1 354 Inlägg

Se så stiligt! wink

cevapcici
4 december 2017 · 690 Inlägg

Börjat inspektera min td04-15t kopia. Fick den billigt med ca 1000 mils körning.

Tänkte försöka göra ett byte efter vintern smile ni som bytt, måste man tömma bilen på all olja och kylarvätska? (givetvis ska oljesilen och allt rengöras men undrar bara!)


https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-d830170eb677a3518678c0eba60fba00.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-e8b3bfd461f5d8b4d8d51aff8e25ce23.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-6013a13764956905a3cd0886526df6f4.jpg

Senast redigerat av cevapcici (4 december 2017)

JKDesign
4 december 2017 · 4 442 Inlägg

cevapcici skrev:
Börjat inspektera min td04-15t kopia. Fick den billigt med ca 1000 mils körning.

Tänkte försöka göra ett byte efter vintern smile ni som bytt, måste man tömma bilen på all olja och kylarvätska? (givetvis ska oljesilen och allt rengöras men undrar bara!)


https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-d830170eb677a3518678c0eba60fba00.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-e8b3bfd461f5d8b4d8d51aff8e25ce23.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-6013a13764956905a3cd0886526df6f4.jpg

Yes, töm ut kylarvätska och olja innan du lossar något wink

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
cevapcici
4 december 2017 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:
Börjat inspektera min td04-15t kopia. Fick den billigt med ca 1000 mils körning.

Tänkte försöka göra ett byte efter vintern smile ni som bytt, måste man tömma bilen på all olja och kylarvätska? (givetvis ska oljesilen och allt rengöras men undrar bara!)


https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-d830170eb677a3518678c0eba60fba00.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-e8b3bfd461f5d8b4d8d51aff8e25ce23.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-6013a13764956905a3cd0886526df6f4.jpg

Yes, töm ut kylarvätska och olja innan du lossar något wink

Haha annars rinner skiten ut wink

Mr_Lööf
5 december 2017 · 1 912 Inlägg

Motoroljan kommer ej rinna ut bara för att man byter turbon. Men iom att man alltid ska ha ny och fräsch olja när man byter turbon så är det lika bra att tömma ut det när man ändå tömmer kylvätskan. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
cevapcici
5 december 2017 · 690 Inlägg

Mr_Lööf skrev:
Motoroljan kommer ej rinna ut bara för att man byter turbon. Men iom att man alltid ska ha ny och fräsch olja när man byter turbon så är det lika bra att tömma ut det när man ändå tömmer kylvätskan. smile

Tack för svaret! Jag tänkte montera nya turbon. Sen åka till okq8 och tömma bilen på olja och rengöra tråget där då jag inte kan göra det i mitt garage, därav frågan smile att köra med nybytt turbo 2 mil på gammal olja bör inte göra någon större skada när man kör direkt till ett oljebyte och rengöring utav tråg tror jag smile

JKDesign
5 december 2017 · 4 442 Inlägg

cevapcici skrev:

Mr_Lööf skrev:
Motoroljan kommer ej rinna ut bara för att man byter turbon. Men iom att man alltid ska ha ny och fräsch olja när man byter turbon så är det lika bra att tömma ut det när man ändå tömmer kylvätskan. smile

Tack för svaret! Jag tänkte montera nya turbon. Sen åka till okq8 och tömma bilen på olja och rengöra tråget där då jag inte kan göra det i mitt garage, därav frågan smile att köra med nybytt turbo 2 mil på gammal olja bör inte göra någon större skada när man kör direkt till ett oljebyte och rengöring utav tråg tror jag smile

Går kanske byta turbo med kall olja i bilen, dock lär det bli kladdigt värre. Lossa anslutningarna och snabbt plugga så går det kanske, dock känns det som sjukt merjobb.

Tömma bilen på olja är ju bäst i min mening, sen kan du ju återanvända den och köra och rengöra tråget.

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
cevapcici
5 december 2017 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:

Mr_Lööf skrev:
Motoroljan kommer ej rinna ut bara för att man byter turbon. Men iom att man alltid ska ha ny och fräsch olja när man byter turbon så är det lika bra att tömma ut det när man ändå tömmer kylvätskan. smile

Tack för svaret! Jag tänkte montera nya turbon. Sen åka till okq8 och tömma bilen på olja och rengöra tråget där då jag inte kan göra det i mitt garage, därav frågan smile att köra med nybytt turbo 2 mil på gammal olja bör inte göra någon större skada när man kör direkt till ett oljebyte och rengöring utav tråg tror jag smile

Går kanske byta turbo med kall olja i bilen, dock lär det bli kladdigt värre. Lossa anslutningarna och snabbt plugga så går det kanske, dock känns det som sjukt merjobb.

Tömma bilen på olja är ju bäst i min mening, sen kan du ju återanvända den och köra och rengöra tråget.

Ja det tänkte jag också på som ett alternativ. Tömma gamla oljan i en balja sen bara hälla ner igen när allt är klart, samma sak med kylarvätskan smile Sen byta på riktigt med lift där jag kan plocka ner silen och tråget.

Köpte följande delar:
https://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5- … 29598.html

https://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5- … 90362.html

https://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3- … -3090.html

Har redan packning till turbo samt kopparbrickor till bultarna. Men jag kände att jag ville ha nya pinnbultar och kleta på lite kopparpasta på gängorna då mina gamla satt stenhårt. Blir även en ny packning för grenröret.

Nu borde jag ha allt. Oljereturen från en gt17 passar väl aero, eller är det olika?

cevapcici
5 december 2017 · 690 Inlägg

Efter Turbon är tanken att börja bygga avgas. 3" downpipe på JKDesigns rekommendation. Däremot har jag inte en susning om vad skillnaden är mellan 100 cells och 200 cells.

Bygger folk själva eller köper ni färdigt? smile
Tanken är följande:
3" downpipe + racekat (100 eller 200 cells), mittdämpare från simons ----> vidare till 2.5" rör hela vägen bak med catback twinpipe. Även här med bakre ljuddämpare från simons.

Mittdämparen tänkte jag köra på 620mm, och de bakre 320mm.

amazinjoey
5 december 2017 · 1 139 Inlägg

cevapcici skrev:
Efter Turbon är tanken att börja bygga avgas. 3" downpipe på JKDesigns rekommendation. Däremot har jag inte en susning om vad skillnaden är mellan 100 cells och 200 cells.

Bygger folk själva eller köper ni färdigt? smile
Tanken är följande:
3" downpipe + racekat (100 eller 200 cells), mittdämpare från simons ----> vidare till 2.5" rör hela vägen bak med catback twinpipe. Även här med bakre ljuddämpare från simons.

Mittdämparen tänkte jag köra på 620mm, och de bakre 320mm.

Mindre cells =mindre motstånd =  mer utsläpp
Så du får helt enkelt åka in med en riktig varm Kat vid besiktning alt köpa E85

cevapcici
5 december 2017 · 690 Inlägg

amazinjoey skrev:

cevapcici skrev:
Efter Turbon är tanken att börja bygga avgas. 3" downpipe på JKDesigns rekommendation. Däremot har jag inte en susning om vad skillnaden är mellan 100 cells och 200 cells.

Bygger folk själva eller köper ni färdigt? smile
Tanken är följande:
3" downpipe + racekat (100 eller 200 cells), mittdämpare från simons ----> vidare till 2.5" rör hela vägen bak med catback twinpipe. Även här med bakre ljuddämpare från simons.

Mittdämparen tänkte jag köra på 620mm, och de bakre 320mm.

Mindre cells =mindre motstånd =  mer utsläpp
Så du får helt enkelt åka in med en riktig varm Kat vid besiktning alt köpa E85

Det förklarar varför det är lägre euro klass på mindre cell.. Tack!

Mr_Lööf
5 december 2017 · 1 912 Inlägg

JKDesign skrev:
Går kanske byta turbo med kall olja i bilen, dock lär det bli kladdigt värre.

Blir ju lika kladdigt varm som kall. smile All olja rinner ju inte ur rören efter att pumpen har slutat pumpa ut olja.

Men ja att tömma oljan samtidigt som kylvätskan är ju alltid bättre när man ändå har behållare under bilen.

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Mack855
5 december 2017 · 1 354 Inlägg

Får jag fråga hur du gjorde med sätesbytena i bilen? Plug n play från vilken årsmodell som helst till våra karosser?

amazinjoey
5 december 2017 · 1 139 Inlägg

Mack855 skrev:
Får jag fråga hur du gjorde med sätesbytena i bilen? Plug n play från vilken årsmodell som helst till våra karosser?

Plug and play 98-01 har samma och 02-10 har samma. Installerade själv 02 säten på min 08a!

Tips är att tygstolarna blir värmare än skinnstolarna!

Mack855
5 december 2017 · 1 354 Inlägg

amazinjoey skrev:

Mack855 skrev:
Får jag fråga hur du gjorde med sätesbytena i bilen? Plug n play från vilken årsmodell som helst till våra karosser?

Plug and play 98-01 har samma och 02-10 har samma. Installerade själv 02 säten på min 08a!

Tips är att tygstolarna blir värmare än skinnstolarna!

Jaha det låter ju bra. Jo jag är medveten om att det är inte kul med skinn på vintern men då vi fått en bebis tänker jag på det praktiska i smutsväg och att det är mer estetiskt tilltalande wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang