Saab 9-5 Linear goes Aero

Saab 9-5
  • 60 Följare
  • 257 880 Visningar
  • Uppdaterades senast 12 september 2023
amazinjoey
5 december 2017 · 1 139 Inlägg

Mack855 skrev:

amazinjoey skrev:

Mack855 skrev:
Får jag fråga hur du gjorde med sätesbytena i bilen? Plug n play från vilken årsmodell som helst till våra karosser?

Plug and play 98-01 har samma och 02-10 har samma. Installerade själv 02 säten på min 08a!

Tips är att tygstolarna blir värmare än skinnstolarna!

Jaha det låter ju bra. Jo jag är medveten om att det är inte kul med skinn på vintern men då vi fått en bebis tänker jag på det praktiska i smutsväg och att det är mer estetiskt tilltalande wink

Kör på smile  va bara medveten om att när du byter och den inte värmer like varmt eller lika snabbt så vet du varför smile 

KOM IHÅG !! ta loss båda polerna innan du byter och se till att ta baksätena från en kombi!
Du kan hitta billigt på returnbilen eller på facebook saab köp och sälj av nån som skrotar. De ska inte kosta med än 1000kr för alla säten

Mack855
5 december 2017 · 1 354 Inlägg

amazinjoey skrev:

Mack855 skrev:

amazinjoey skrev:

Plug and play 98-01 har samma och 02-10 har samma. Installerade själv 02 säten på min 08a!

Tips är att tygstolarna blir värmare än skinnstolarna!

Jaha det låter ju bra. Jo jag är medveten om att det är inte kul med skinn på vintern men då vi fått en bebis tänker jag på det praktiska i smutsväg och att det är mer estetiskt tilltalande wink

Kör på smile  va bara medveten om att när du byter och den inte värmer like varmt eller lika snabbt så vet du varför smile 

KOM IHÅG !! ta loss båda polerna innan du byter och se till att ta baksätena från en kombi!
Du kan hitta billigt på returnbilen eller på facebook saab köp och sälj av nån som skrotar. De ska inte kosta med än 1000kr för alla säten

Tackar vänligast för infon! Nu tänker jag inte stjäla cevapcicis tråd längre. Tack åter för hjälpen smile

cevapcici
5 december 2017 · 690 Inlägg

Mack855 skrev:

amazinjoey skrev:

Mack855 skrev:

Jaha det låter ju bra. Jo jag är medveten om att det är inte kul med skinn på vintern men då vi fått en bebis tänker jag på det praktiska i smutsväg och att det är mer estetiskt tilltalande wink

Kör på smile  va bara medveten om att när du byter och den inte värmer like varmt eller lika snabbt så vet du varför smile 

KOM IHÅG !! ta loss båda polerna innan du byter och se till att ta baksätena från en kombi!
Du kan hitta billigt på returnbilen eller på facebook saab köp och sälj av nån som skrotar. De ska inte kosta med än 1000kr för alla säten

Tackar vänligast för infon! Nu tänker jag inte stjäla cevapcicis tråd längre. Tack åter för hjälpen smile

Tänk på att baksätena från en kombi, ryggstödet går inte att få in i en sedan. Sedan så är passformen inte samma som i en sedan. En kombi har extra sidodynor som saknas i sedanen.

Men skinn absorberar värme bättre än textil så kör du stolvärme på så blir det faktiskt varmare med skinn. Det är en gammal myt.

Mack855
5 december 2017 · 1 354 Inlägg

cevapcici skrev:

Mack855 skrev:

amazinjoey skrev:

Kör på smile  va bara medveten om att när du byter och den inte värmer like varmt eller lika snabbt så vet du varför smile 

KOM IHÅG !! ta loss båda polerna innan du byter och se till att ta baksätena från en kombi!
Du kan hitta billigt på returnbilen eller på facebook saab köp och sälj av nån som skrotar. De ska inte kosta med än 1000kr för alla säten

Tackar vänligast för infon! Nu tänker jag inte stjäla cevapcicis tråd längre. Tack åter för hjälpen smile

Tänk på att baksätena från en kombi, ryggstödet går inte att få in i en sedan. Sedan så är passformen inte samma som i en sedan. En kombi har extra sidodynor som saknas i sedanen.

Men skinn absorberar värme bättre än textil så kör du stolvärme på så blir det faktiskt varmare med skinn. Det är en gammal myt.

Jag åker ju kombi vet du väl wink

cevapcici
6 december 2017 · 690 Inlägg

Mack855 skrev:

cevapcici skrev:

Mack855 skrev:

Tackar vänligast för infon! Nu tänker jag inte stjäla cevapcicis tråd längre. Tack åter för hjälpen smile

Tänk på att baksätena från en kombi, ryggstödet går inte att få in i en sedan. Sedan så är passformen inte samma som i en sedan. En kombi har extra sidodynor som saknas i sedanen.

Men skinn absorberar värme bättre än textil så kör du stolvärme på så blir det faktiskt varmare med skinn. Det är en gammal myt.

Jag åker ju kombi vet du väl wink

Haha glömde bort! smile

cevapcici
9 december 2017 · 690 Inlägg

Plockade tcs styrenhet från skroten idag. Tanken är att bygga in det i bilen så att den nya hastighetsmätaren funkar i bilen (06-10)


https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-ac30cf1666af7bf1a5833cf2c14066be.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-e38cc3ae07f94698e9efb316eb681188.jpg

forsisberget
13 december 2017 · 106 Inlägg

cevapcici skrev:
Plockade tcs styrenhet från skroten idag. Tanken är att bygga in det i bilen så att den nya hastighetsmätaren funkar i bilen (06-10)


https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-ac30cf1666af7bf1a5833cf2c14066be.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-e38cc3ae07f94698e9efb316eb681188.jpg

Sådär smile De där blir snyggt smile

//Viktor Forsberg (Forsisberget)
Saab 9-5 2.0t SE (250hk) Sedan Årsmodell -99
http://www.garaget.org/?car=393865
cevapcici
13 december 2017 · 690 Inlägg

forsisberget skrev:

cevapcici skrev:
Plockade tcs styrenhet från skroten idag. Tanken är att bygga in det i bilen så att den nya hastighetsmätaren funkar i bilen (06-10)


https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-ac30cf1666af7bf1a5833cf2c14066be.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-e38cc3ae07f94698e9efb316eb681188.jpg

Sådär smile De där blir snyggt smile

Tack! Vet dock inte hur jag ska dra kablage sen. Kontakterna skiljer sig enligt wis (3 extra pins) + inkoppling av strömbrytare. Men får se hur jag gör med det. Hur går det för dig? smile

cevapcici
14 december 2017 · 690 Inlägg

Lämnade in bilen på verkstad (hos ende mekanikern jag litar på, som numera är en bra vän).

Skulle byta drivem + löphjul då jag helt enkelt inte hinner göra det själv.

Han konstaterade att vid förra bytet så hade de satt löphjulen på fel plats,vilket förklarar gnisslet antagligen.

Sedan fick jag en trevlig nyhet: Servopumpen är sönder smile yeeey! haha.. Jävla Saab...
Nä men jag har undrat vad det är som "morrar" vid höger framhjul och nu vet jag.
Blir ett byte den 28e på den sen bör det vara fixat smile

cevapcici
19 december 2017 · 690 Inlägg

Liten update:

Drivrem + Löphjul är bytta finally!
Jag körde på gamla långa dragningen som jag haft dvs med ett extra löphjul.
Alla har rekommenderat mig att köra den kortare utan mittersta löphjulet, och vissa säger att remmen då tappar lite grepp på servopumpen (minimalt dock).

Men jag har gjort lite research bland folk som jobbat på Saab och de har alla konstaterat att enda anledningen till att man införde den kortare dragningen var för att spara pengar, och att gamla egentligen är bättre.
(Detta bekräftar det jag sett från de som kört kortare dragningen, då vissa har haft remmar som hoppat av efter  ca 12 mån osv). Kan ju va otur också men jag känner att det är bättre o köra på det jag haft innan, aldrig haft problem med det smile

En mekaniker konstaterade att oljudet från motorrummet har att göra med att min servopumps lager är dåligt. Bilen "morrar" vilket brukar vara en indikation på det, även om pumpen funkar osv.

Nästa vecka ska den bytas ut efter jul så den är fräsch smile Någon som kan rekommendera märke? Tänkte köpa från tyskland eller speedparts.

Turbo:
Jag har införskaffat samtliga packningar som behövs, fattas bara lite kopparbrickor och en oljeretur från en Aero, då vissa påstår att jag inte kan köra på min gt17 gamla oljeretur. Bäst o vara på säkra sidan.
Tänkte då tömma oljan och kylarvätska själv, sedan byta ut turbon. Hälla tillbaks vätskorna och låta en verkstad rengöra oljetråget och byta olja till mig. Hittade ett ställe som tar 400kr för att rengöra tråget vilket är sjukt billigt, då jag inte orkar kladda och pilla. Därför känner jag att jag vill byta turbon själv.

Turbon känns som en rolig utmaning att byta och det borde inte vara så svårt, dock trångt.


Parkeringshjälp:
Tänkte eftermontera parkeringshjälp och är på god väg redan. Ska plocka loss sensorerna från listen jag fick med dem, och lacka om listen så den får ny svart halvblank färg. Tog originalkontakter från en donatorbil tillsammans med styrdon också, sen får det aktiveras i Tech 2 bara smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-8ec3875b4c93c5c60f4346730d774ffe.jpg

2 din stereo:
Vann en auktion på ebay där jag fick en 6.0 2din android enhet till bilen till en bråkdel av vad de går för. Så nu börjar det komma riktigt långt med inredningen också smile

TCS:
Har en styrenhet och behöver bara dra om lite sladdar sen får Amazingjoey aka "asså biskop" hjälpa mig gifta in allt. Vi gifte redan in min mätare och provade den i somras så den väntar bara på TCS.
Det enda som inte funkar i min "linear" är att jag ej får hastighetsmätaren att röra på sig eftersom jag har varken TCS eller ESP. Men såfort det är klart så kommer nya mätaren vara placerad i bilen smile

Efter det är tanken att jag ska försöka fokusera på avgasrör eller bussningar. Får se hur mycket jag hinner, men detta är planer för 2018 smile Kan ej lova något men det ska nog bli bra!

Senast redigerat av cevapcici (19 december 2017)

Mack855
19 december 2017 · 1 354 Inlägg

Satans sotis man blir på ditt projekt! Roliga projekt och bra med text och bilder!

amazinjoey
19 december 2017 · 1 139 Inlägg

cevapcici skrev:
TCS:
Har en styrenhet och behöver bara dra om lite sladdar sen får Amazingjoey aka "asså biskop" hjälpa mig gifta in allt. Vi gifte redan in min mätare och provade den i somras så den väntar bara på TCS.
Det enda som inte funkar i min "linear" är att jag ej får hastighetsmätaren att röra på sig eftersom jag har varken TCS eller ESP. Men såfort det är klart så kommer nya mätaren vara placerad i bilen smile

Efter det är tanken att jag ska försöka fokusera på avgasrör eller bussningar. Får se hur mycket jag hinner, men detta är planer för 2018 smile Kan ej lova något men det ska nog bli bra!

Det var mer än vad jag visste om wink

cevapcici
19 december 2017 · 690 Inlägg

Mack855 skrev:
Satans sotis man blir på ditt projekt! Roliga projekt och bra med text och bilder!

Kul att höra! Jag försöker uppdatera så ofta jag kan men det har ju hänt otroligt mycket med bilen smile sen så ändras ju planer längs vägen men det mesta är avbockat om man kollar mitt första inlägg i tråden smile

cevapcici
19 december 2017 · 690 Inlägg

amazinjoey skrev:

cevapcici skrev:
TCS:
Har en styrenhet och behöver bara dra om lite sladdar sen får Amazingjoey aka "asså biskop" hjälpa mig gifta in allt. Vi gifte redan in min mätare och provade den i somras så den väntar bara på TCS.
Det enda som inte funkar i min "linear" är att jag ej får hastighetsmätaren att röra på sig eftersom jag har varken TCS eller ESP. Men såfort det är klart så kommer nya mätaren vara placerad i bilen smile

Efter det är tanken att jag ska försöka fokusera på avgasrör eller bussningar. Får se hur mycket jag hinner, men detta är planer för 2018 smile Kan ej lova något men det ska nog bli bra!

Det var mer än vad jag visste om wink

"Asså" ! Hahah wink

cevapcici
22 december 2017 · 690 Inlägg

Beställde servopumpen via Sp*edparts och beställningen går igenom med rätt pris. Nästa morgon märker jag att fakturans pris ändrats till ett sjukt lågt pris och inser att de strykt pumpen från beställningen då de upptäckt att den tog slut.

Verkar som de inte har koll på sitt lager, eller så bryr de sig inte.
Köpte pinnbultar med kopparmuttrar (syns att det är koppar på bild och står i artikeln) och sedan får jag hem vanliga silvriga istället.

De ber om ursäkt på mejl och vill ha produkten tillbaka och att jag får pengarna tillbaka, men jag behöver ju delarna och jag säger att de borde uppdatera infon / byta ut bilden då det faktiskt är falsk marknadsföring att visa en bild på en produkt som ej stämmer i verkligheten. Har de ändrat? Nej! Haha tokslut där..

Bult som bult men hur svårt kan det vara att meddela kunden?
Samma sak med pumpen. Står i lager när man beställer, man har bokad servicetid och är ute i god tid, så bara "försvinner" deras lagersaldo spårlöst.

Vill inte klanka ner för mycket men av 4 beställningar har ingen av dem varit bra senaste månaderna.
Beställde en Grenrörspackning som var dubbelvikt i kartongen?! Bara för de inte orkade ta en större kartong så att den får plats.

Börjat tröttna på dem och turligt nog hjälpte KL Racing mig istället och lägger undan en pump åt mig när jag ändå har vägarna förbi påväg upp mot norrköping idag smile

Så det blir nog KL Racing framöver för min del. Passar på att kika lita på deras 3" downpipes när jag ändå är i butiken!

rcy
22 december 2017 · 1 705 Inlägg

Finns massor med trådar på STCS forum om just Speedparts.
Kvalité och service är nog inte direkt prio ett hos dom.

Saab 9-3 Aero "the sissy" (2002)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
BMW 325i "isbilen" (1992)
cevapcici
22 december 2017 · 690 Inlägg

rcy skrev:
Finns massor med trådar på STCS forum om just Speedparts.
Kvalité och service är nog inte direkt prio ett hos dom.

Blir trevlig läsning ikv smile Jag hade bra intryck av dem med tanke på hur välsorterat det var för saabar. Men är riktigt jävla less.... Jobbar typ 2-3 pers max på lagret. Hur svårt kan det vara då. Okej om det är 200 pers som rör till allt och beställningar blir fel, men om det bara är 1-2 personer som gör samma fel så ligger felet hos de personerna anser jag.

Mr_Lööf
22 december 2017 · 1 912 Inlägg

Tyvärr så började detta problemet hos dem för flera år sedan med den förra ägaren. Trodde de skulle bli bättre med de som är ägare nu. Men de verkar halka efter tyvärr.

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
cevapcici
22 december 2017 · 690 Inlägg

Mr_Lööf skrev:
Tyvärr så började detta problemet hos dem för flera år sedan med den förra ägaren. Trodde de skulle bli bättre med de som är ägare nu. Men de verkar halka efter tyvärr.

Aha, jag hade ingen koll på att de bytt ägare men det är sjukt tråkigt att man aldrig kan göra rätt..

JKDesign
22 december 2017 · 4 442 Inlägg

Jag är uppväxt i Vänersborg/Trollhättan och tidigare låg speedparts i Uddevalla, dom har alltid varit lite udda om man säger så. Dom hade butik i anslutning till lagret men sällan öppet. Det där varierade över åren...

Numera ligger ett stort lager i Växjö och jag bor i Nybro så vi följs åt smile beställde ett gäng grejer för någon vecka sen och fick allt perfekt, samt snabb leverans. Så det är nog beroende på vem som packar osv...

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang