Saab 9-5 Linear goes Aero

Saab 9-5
  • 60 Följare
  • 257 889 Visningar
  • Uppdaterades senast 12 september 2023
amazinjoey
22 december 2017 · 1 139 Inlägg

JKDesign skrev:
Jag är uppväxt i Vänersborg/Trollhättan och tidigare låg speedparts i Uddevalla, dom har alltid varit lite udda om man säger så. Dom hade butik i anslutning till lagret men sällan öppet. Det där varierade över åren...

Numera ligger ett stort lager i Växjö och jag bor i Nybro så vi följs åt smile beställde ett gäng grejer för någon vecka sen och fick allt perfekt, samt snabb leverans. Så det är nog beroende på vem som packar osv...

Samma här smile har minst gjort 20 beställningar sedan de byte ägare och det har aldrig varit några problem! stora som små!

JKDesign
22 december 2017 · 4 442 Inlägg

amazinjoey skrev:

JKDesign skrev:
Jag är uppväxt i Vänersborg/Trollhättan och tidigare låg speedparts i Uddevalla, dom har alltid varit lite udda om man säger så. Dom hade butik i anslutning till lagret men sällan öppet. Det där varierade över åren...

Numera ligger ett stort lager i Växjö och jag bor i Nybro så vi följs åt smile beställde ett gäng grejer för någon vecka sen och fick allt perfekt, samt snabb leverans. Så det är nog beroende på vem som packar osv...

Samma här smile har minst gjort 20 beställningar sedan de byte ägare och det har aldrig varit några problem! stora som små!

Tidigare har dom aldrig svarat i telefon och knappt på mail. Nu tror ja dock att det är annorlunda, men som sagt... kanske många nyanställda/ inplockade inför jul.

Denna tiden på året tror ja även dom bästa felar

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
cevapcici
22 december 2017 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:
Jag är uppväxt i Vänersborg/Trollhättan och tidigare låg speedparts i Uddevalla, dom har alltid varit lite udda om man säger så. Dom hade butik i anslutning till lagret men sällan öppet. Det där varierade över åren...

Numera ligger ett stort lager i Växjö och jag bor i Nybro så vi följs åt smile beställde ett gäng grejer för någon vecka sen och fick allt perfekt, samt snabb leverans. Så det är nog beroende på vem som packar osv...

Roligt att höra.
Jag har kollat upp vem som jobbar där och som tidigare nämnt är de max 2-3 st.
I mitt fall har den som packat varit samma person på 4 av 4 ordrar senaste 2 månaderna.
Så jag anser att det är fel på den personen och inte deras system haha...

Men kul att du har bra upplevelser, jag har blivit besviken för många gånger för att ha någon lust kvar att handla där!

cevapcici
22 december 2017 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:

amazinjoey skrev:

JKDesign skrev:
Jag är uppväxt i Vänersborg/Trollhättan och tidigare låg speedparts i Uddevalla, dom har alltid varit lite udda om man säger så. Dom hade butik i anslutning till lagret men sällan öppet. Det där varierade över åren...

Numera ligger ett stort lager i Växjö och jag bor i Nybro så vi följs åt smile beställde ett gäng grejer för någon vecka sen och fick allt perfekt, samt snabb leverans. Så det är nog beroende på vem som packar osv...

Samma här smile har minst gjort 20 beställningar sedan de byte ägare och det har aldrig varit några problem! stora som små!

Tidigare har dom aldrig svarat i telefon och knappt på mail. Nu tror ja dock att det är annorlunda, men som sagt... kanske många nyanställda/ inplockade inför jul.

Denna tiden på året tror ja även dom bästa felar

Det tog 2 mejl från min sida för att få svar på mitt första mejl (så 3 mejl totalt) innan de bara "oj hoppsan blev visst fel i din order"... Haha

JKDesign
22 december 2017 · 4 442 Inlägg

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:

amazinjoey skrev:

Samma här smile har minst gjort 20 beställningar sedan de byte ägare och det har aldrig varit några problem! stora som små!

Tidigare har dom aldrig svarat i telefon och knappt på mail. Nu tror ja dock att det är annorlunda, men som sagt... kanske många nyanställda/ inplockade inför jul.

Denna tiden på året tror ja även dom bästa felar

Det tog 2 mejl från min sida för att få svar på mitt första mejl (så 3 mejl totalt) innan de bara "oj hoppsan blev visst fel i din order"... Haha

Haha låter ju inte riktigt bra!

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Mack855
22 december 2017 · 1 354 Inlägg

När man läser andra trådar om speedparts verkar det råda väldigt dela meningar och handlar om slumpen om det blir rätt eller inte hmm Drygt när det blir fel dock, skönt att det kunde lösas!

cevapcici
27 december 2017 · 690 Inlägg

Då var man i Falköping hos KL Racing för att hämta servopumpen.

Köpte även ny olja på okq8.


https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-5fc3c774e66ff778450c934e33569e37.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-a24057cc3940e41b8d94efac368b0a6c.jpg

Senast redigerat av cevapcici (27 december 2017)

Mr_Lööf
27 december 2017 · 1 912 Inlägg

Va fasen bor du i Skaraborg?

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
cevapcici
27 december 2017 · 690 Inlägg

Mr_Lööf skrev:
Va fasen bor du i Skaraborg?

Haha nej är från Skåne! Var påväg hem neråt från julfirande därav svängde jag förbi smile

Mr_Lööf
27 december 2017 · 1 912 Inlägg

Ah tänkte väl det. tongue Då jag själv bort i Skaraborg men inte sett bilen. wink

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
cevapcici
27 december 2017 · 690 Inlägg

Mr_Lööf skrev:
Ah tänkte väl det. tongue Då jag själv bort i Skaraborg men inte sett bilen. wink

Aha förstår! Ja det var jäkligt många Saabar mellan Mullsjö och Jönköping! Jobbig väg att köra tyckte jag. Haha smile

cevapcici
27 december 2017 · 690 Inlägg

Då har man förberett och dragit fram el till parkeringssensorerna.
Tänkte koppla in dem efter att jag hunnit lacka listen de sitter i så den ser fräsch ut.

Det var relativt enkelt då jag hade original kabelhärvan. Så slipper man bygga adaptrar och skit! Återkommer imorgon då jag ska byta ut min servopump på morgonen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-ae3e07638b9ea15c1baea7169c3b3f36.jpg

cevapcici
28 december 2017 · 690 Inlägg

har nu bytt servopumpen. Var inte så jobbigt som jag trodde.

Hade en domkraft under tråget med en kloss på för jämnare viktfördelning, och sedan lossade jag älghornet.

Väl borta med älghornet så var det 2-3 skruv till plus en slangklämma att avlägsna från servopumpen, sen är det bara till att dra bort den.

Fyllde på med Fuchs Chs 11 oljan på rekommendation.

En tråkig nyhet upptäcktes dock.
Jag hade mina misstankar om att det var generatorn som var felet och inte servopumpen, men pumpen lät högre än generatorn när jag lyssnade med stetoskop.
Det visar sig att generatorn också är dålig vilket bekräftas utav bilens "trötta" starter emellanåt vid kyla.

Så blir att byta generatorn också vid ett senare skede då jag ej vill köpa begagnat.
Jag resonerar som så att en ny kan likväl gå sönder, precis som att en begagnad kan hålla minst lika bra, men jag känner att jag inte vågar riskera något då jag alltid köper nya delar till bilen, så får bli en ny generator helt enkelt.

Tråkigt att upptäcka såna här saker när man planerar större turbo och 3" downpipe, men jag får se det som att nu kan jag slippa oroa mig för generator och andra saker och fokusera på turbon framöver smile

Det är en balansgång mellan hur mycket pengar man vill lägga och hur mycket bilen är värd.
För mig är bilen värd mer än de småpengar man kan få för den idag, jämfört mot alla barndomsminnen jag haft i den från att ha varit min första bil under gymnasiet osv.
Den har varit i familjens ägo sedan ny i princip och då känner jag att den aldrig ska säljas utan då är det "värt" att lägga en slant då och då smile

Fortsättning följer med P-Sensorerna så småningom!

Senast redigerat av cevapcici (28 december 2017)

Mack855
28 december 2017 · 1 354 Inlägg

Hur har du kommit fram till att generatorn är dålig? Hur trött är bilen när den startar? Våran 9-5a har alltid varit seg på starten jämfört med V70N så jag tog in batteriet, laddade det fullt, skrapade batteripolerna med polskrapa och fettade in dem med batterifett och den startade lika trögt iallafall. När vi var upp till Luleå över jul var den trött vid -22 men starta gjorde den. Bara nyfiken på hur du kommit fram till det och om jag själv måste byta generator också snart hmm Styvfars 9-3 Aero är lika trött som våran på starten.

Håller dock med dig och tycker att när du fått bilen så fin ska du lägga slantar på att hålla den vid liv! smile

Senast redigerat av Mack855 (28 december 2017)

cevapcici
28 december 2017 · 690 Inlägg

Mack855 skrev:
Hur har du kommit fram till att generatorn är dålig? Hur trött är bilen när den startar? Våran 9-5a har alltid varit seg på starten jämfört med V70N så jag tog in batteriet, laddade det fullt, skrapade batteripolerna med polskrapa och fettade in dem med batterifett och den startade lika trögt iallafall. När vi var upp till Luleå över jul var den trött vid -22 men starta gjorde den. Bara nyfiken på hur du kommit fram till det och om jag själv måste byta generator också snart hmm Styvfars 9-3 Aero är lika trött som våran på starten.

Håller dock med dig och tycker att när du fått bilen så fin ska du lägga slantar på att hålla den vid liv! smile

Lyssnade på alla grejer med stetoskop. Kunde inte riktigt avgöra men nu när pumpen byttes ut så låter det mindre men fortfarande samma morrande. Tänk dig att du rullar en termos mot en plan betongyta. Lite som att man "maler" något.

Så låter det när lagret är dåligt i generatorn. Dålig förklaring men hoppas du fattar smile batteriet är nytt. Pumpen och vevaxegivarel likaså. Så det är den som e kass helt enkelt!

Mack855
28 december 2017 · 1 354 Inlägg

cevapcici skrev:

Mack855 skrev:
Hur har du kommit fram till att generatorn är dålig? Hur trött är bilen när den startar? Våran 9-5a har alltid varit seg på starten jämfört med V70N så jag tog in batteriet, laddade det fullt, skrapade batteripolerna med polskrapa och fettade in dem med batterifett och den startade lika trögt iallafall. När vi var upp till Luleå över jul var den trött vid -22 men starta gjorde den. Bara nyfiken på hur du kommit fram till det och om jag själv måste byta generator också snart hmm Styvfars 9-3 Aero är lika trött som våran på starten.

Håller dock med dig och tycker att när du fått bilen så fin ska du lägga slantar på att hålla den vid liv! smile

Lyssnade på alla grejer med stetoskop. Kunde inte riktigt avgöra men nu när pumpen byttes ut så låter det mindre men fortfarande samma morrande. Tänk dig att du rullar en termos mot en plan betongyta. Lite som att man "maler" något.

Så låter det när lagret är dåligt i generatorn. Dålig förklaring men hoppas du fattar smile batteriet är nytt. Pumpen och vevaxegivarel likaså. Så det är den som e kass helt enkelt!

Kulor också. Men kan du inte komma undan billigare genom att byta lager/ kol eller vad det nu är i generatorn? Ny generator är ju som ny turbo kostnadsmässigt -.-

cevapcici
28 december 2017 · 690 Inlägg

Mack855 skrev:

cevapcici skrev:

Mack855 skrev:
Hur har du kommit fram till att generatorn är dålig? Hur trött är bilen när den startar? Våran 9-5a har alltid varit seg på starten jämfört med V70N så jag tog in batteriet, laddade det fullt, skrapade batteripolerna med polskrapa och fettade in dem med batterifett och den startade lika trögt iallafall. När vi var upp till Luleå över jul var den trött vid -22 men starta gjorde den. Bara nyfiken på hur du kommit fram till det och om jag själv måste byta generator också snart hmm Styvfars 9-3 Aero är lika trött som våran på starten.

Håller dock med dig och tycker att när du fått bilen så fin ska du lägga slantar på att hålla den vid liv! smile

Lyssnade på alla grejer med stetoskop. Kunde inte riktigt avgöra men nu när pumpen byttes ut så låter det mindre men fortfarande samma morrande. Tänk dig att du rullar en termos mot en plan betongyta. Lite som att man "maler" något.

Så låter det när lagret är dåligt i generatorn. Dålig förklaring men hoppas du fattar smile batteriet är nytt. Pumpen och vevaxegivarel likaså. Så det är den som e kass helt enkelt!

Kulor också. Men kan du inte komma undan billigare genom att byta lager/ kol eller vad det nu är i generatorn? Ny generator är ju som ny turbo kostnadsmässigt -.-

Iofs. Turbon har jag dock redan skaffat förra året! Fattas bara en oljeretur då alla säger att gt17 ej passar Aero.

Funderar på om en 06 generator passar då de ser identiska ut. Isåfall finns massa lågmilade och billiga.

cevapcici
28 december 2017 · 690 Inlägg

Då har jag lyckats byta generator!

Köpte en begagnad 99- års modell och den passar rakt av. Trodde inte det skulle gå men nu låter bilen bra igen och inga missljud smile 

Anade från början att det var generatorn och inte servon, men lika bra att ha fått bägge utbytta!

Mack855
28 december 2017 · 1 354 Inlägg

Spännande. Återkom med resultatet när du startar bilen om du fortfarande upplever den slö eller rappare! Snabb kille, presentkort på skroten i julklapp? wink

Senast redigerat av Mack855 (28 december 2017)

cevapcici
28 december 2017 · 690 Inlägg

Mack855 skrev:
Spännande. Återkom med resultatet när du startar bilen om du fortfarande upplever den slö eller rappare! Snabb kille, presentkort på skroten i julklapp? wink

Den startade direkt! Inga missljud. Nybilskänsla tongue

Fick en för 400 kr. Begagnad men kändes som det enda alternativet just nu.

Nä men bra kontakter, haha!

Nästa gång lämnar jag in den för detta var det jobbigaste hittills..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang