5250
Sök

Möjliga (insugs)ljud till en icke-turbo?

2 Inlägg
31 december 2006
Trådstartare
Hejsan allihop!

Är en kille på 20 år som igår blev ägare till min första bil, en VW Golf IV 1.6l FSI från 2002 som jag fick ärva av morsan då hon köpte en Peugeot 206 XS nyligen. Eftersom jag studerar (och således inte har tid för något större jobb) har jag mycket utgifter och få inkomster, därför var det för mig bara att tacka o ta emot.

Jag har länge varit intresserad av bilar, speciellt det här med lite moddning o så smile, men tyvärr inte haft möjlighet att få någon större kunskap om det rent praktiskt eftersom jag inte haft någon bil tidigare.

Igår var jag hemma hos en gammal gymnasiepolare som visade upp sin Volvo S40 2.0t som han hade moddat ganska mycket. Han nämnde en massa termer jag knappt kände till och för att undvika att verka fullkomligt indolent i plåten nickade jag bara och log åt det mesta big_smile

Hur som helst ... Vi skulle körde till en pizzeria och på vägen dit drog han på rätt fränt och det ljuva ljudet av hans öppna luftfilter berörde mina öron såväl som mitt hjärta samtidigt som ångesten att inte ha turbo på min egen bil uppstod.

Han berättade dock att det är möjligt med luftfilter till bilar utan turbo men att ljudet och effektökningen blev näst intill betydelselös och det är väl främst därför denna tråden uppstår. Jag undrar helt enkelt, och jag ursäktar för den långa berättelsen fram till denna meningen, om och hur man kan få ett sportigt insugsljud på en bil utan turbo.

För min del får ni gärna komma in på saker som inte riktigt berör min fråga men som kanske kan leda till något liknande.

Utöver detta vill jag bara säga att detta verkar vara ett fantastiskt forum som jag hoppas kunna dra mycket lärdom och kunskap av, och kanske inom en förhoppningsvis kort framtid att kunna föra det vidare åt nya bilintressenter.

Ett gott nytt år på er alla!
Vänliga hälsningar
Berrra
Senast redigerat av Berrra (31 december 2006)

2 644 Inlägg
31 december 2006
Sportluftfilter hjälper ju alltid lite smile Satsa på ett sportavgassystem och ett sportluft filter så har du riktigt skööönt ljud engligt mig smile

Johan Lindgren

2 Inlägg
3 januari 2007
Trådstartare
Jag följde ditt råd Lindgren och investerade i ett K&N sportluftfilter (detta), dock fick det inte riktigt den effekt jag hade tänkt. Jag nämnde i butiken att jag ville ha det för ljudets skull och de bekräftade att det skulle låta markant bättre... Jävla naiv man är egentligen.

Nåja .... någon som vet vad man kan göra för att förstärka insugsljudet ännu mer?
Senast redigerat av Berrra (3 januari 2007)

847 Inlägg
3 januari 2007
Tyvärr ger såna där filter inte det ljud du e ute efter. Fast lyssnar du noga så morrar det nog lite mera på högre varv än tidigare. Nu har ju du ganska ny bil så det tipset jag har e nog inte så bra. Men man kan borra några hål i luftburken på lämpliga ställen för att få mera ljud. Samtidigt så kan man dra in en extra slang från fronten för att få mera kall luft till motorn.

439 Inlägg
3 januari 2007
fimpa luftburken helt o sätt ett dubbelkonat filter,finns från 200 spänn typ.
garanterar att detta ger det resultat du vill ha

old,low and slow....

699 Inlägg
3 januari 2007
Håller med föregående.. Ett insattsfilter gör inte att det låter mera.. Går åt ett öppet filter för det..
Jag personligen tycker att du ska reklamera filtret och kräva ett öppet istället..
Du förklarade ju för dem vad du var ute efter å ändå gav de dig fel grejjer..
Så hade jag gjort iaf..
Annars får du borra lite hål i luftburken, med det är ju lite synd på en sån ny bil..

Bilgalen elektriker :)

557 Inlägg
3 januari 2007
Jag tog bort min luftburk och satte dit ett dubbelkonat filter... Och det grym skillnad det skakar ända in i lustrummetbrädan.smile Det låter ju inget när man står still och gasar, men om man låter motron jobba lite när man åker så är det grymt..

2 594 Inlägg
3 januari 2007
halloj för att få bästa ljud i en icke turbobil så är det öppetfilter som gäler då får man grymmt ljud sen har ju du rätt ny bil så kan man införskaffa ett sprt avgassystem för att få kanon ljud lycka till men gör en reklamation tycker jag på luftfiltret du fick nu

Sök