2470
Sök

Problem med en 240 - '78.

6 Inlägg
1 januari 2007
Trådstartare
Efter jag fått motorstopp har motorn gått dåligt. Jag är tvungen att köra med choken för att motorn inte ska dö. Har testat att hälla i k-sprit i tanken och kört ett par mil, men det har inte blivit mycket bättre. Någon som har förlag på ytterligare saker jag kan göra?

21 761 Inlägg
1 januari 2007
Hur menar du med motorstopp, körde du slut på bensinen eller?

6 Inlägg
1 januari 2007
Trådstartare
Ja, bensinstopp smile

21 761 Inlägg
1 januari 2007
Då finns risken att det har följt med lite skräp in i förgasaren och täppt till vid tex nålventilen så att det inte kommer upp soppa genom munstycket, har en känsla av att det felet inte är helt ovanligt när man har kört soppatorsk. Om det sitter något extra bensinfilter på soppaslangen så kan du för säkerhets skull kolla det också.

Montera bort förgasaren och ta loss bottendelen av förgasaren. Skruva loss nålventilen och kika om det sitter skräp av något slag vid metallfiltret. Kolla också så att det inte har fastnat skräp i munstycket.

Förhoppningsvis blir det bättre av den rengöringen.
Senast redigerat av Drönirettab (1 januari 2007)

6 Inlägg
2 januari 2007
Trådstartare
okej, jag har också en känsla av att det är något skräp i förgasaren iomed att den går bra när det är choke. Dock så varvar den ju upp näe man kopplar och har choken utdragen, så det är svårt att hitta något "mellan" steg på choken. Men vi får väl försöka..Är det omöjligt att göra detta själv? är inte superhändig med bilar men har väl skruvat med moped för länge sen:P

21 761 Inlägg
2 januari 2007
Jo, det är inga större problem. Men man får vara försiktig med packningen mellan bottendelen(flottörhuset)och förgasarchassiet när man tar loss flottörhuset, den är säkert gammal och spricker sönder lätt. Om packningen går sönder så borde det finnas att köpa en ny på en någorlunda välsorterad mack, tex OK/Q8 eller Shell brukar ha originaldelar till Volvo.

Annars är det bara att köpa packningspapp som man kan klippa till egna packningar med.

Sök