Bilen vobblar lite i låg fart. Drivaxel?

Castwebb
14 september 2016 · 116 Inlägg

Hej!
Jag har bytt fjädrarna på min Saab 900 1997 och då välte jag ut fjäderbenet ut ifrån bilen för att få loss fjädern för att slippa lossa hela länkarmen. När jag gjorde det så såg jag att drivaxeln följde med ut i damasken. Damasken sitter fortfarande fast men jag såg tydligt hur drivaxeln släppte utanför inre drivknuten. Sen när jag satte tillbaka fjäderbenet så gick inte drivaxeln i direkt men med lite vridande fram och tillbaka så gick den i.
Sen när jag var klar med lite annat pill och skulle ut och köra med bilen så vobblade den i låg fart ca: 15-25km/h så jag vände tillbaka och körde in i garaget för jag trodde att jag inte fått fast fälgarna rätt på navet så jag lossade fälgarna och satte på dom igen och drog fast dom (kryssdrar).
Men när jag sen kände på båda drivaxlarna så var den vänstra fast det var endast ett litet glapp in och ut. Men på den högra sidan där glappade det både in ut och upp ner.
Så nu till min fråga. Kan jag ha förstört drivaxelns lager? Går det bara att ta loss och trycka dit och se till att det sitter ordentligt? Är drivknuten sönder eftersom jag kört och drivaxeln inte va i sitt rätta läge?
Jätte tacksam för svar.
Bifogar bild på hur drivknuten och drivaxeln ser ut.

https://www.google.se/search?q=drivknut … EeMdwNM%3A

Senast redigerat av Castwebb (14 september 2016)

Volkswagen Transporter "Jobbman" (2016)
Saab 9000 CC Aero "Mmm Monster" (1991)
Saab 900 GL "Pedagogen" (1982)
ValP2k
14 september 2016 · 1 122 Inlägg

Säkert du fått den på plats igen? Knackat in den

gasa nu foer faen!
Castwebb
14 september 2016 · 116 Inlägg

ValP2k skrev:
Säkert du fått den på plats igen? Knackat in den

Ja den är inne. Men den kanske skall ännu längre in? Fan det är grymt jobbigt nu när jag har meckat med bilen i typ 1,5 månad och skulle ta ut den för sin jungfrufärd igår och så gick den så. Så typiskt.

Saab 900 GL "Pedagogen" (1982)
Saab 9000 CC Aero "Mmm Monster" (1991)
Volkswagen Transporter "Jobbman" (2016)
Castwebb
15 september 2016 · 116 Inlägg

Nu har jag kollat på drivaxeln och knuten. Det är knuten som sitter i lådan som det är ett litet glapp på. Måste man demontera växellådan då eller hur gör man för att byta det eventuella glappet?

Saab 900 GL "Pedagogen" (1982)
Volkswagen Transporter "Jobbman" (2016)
Saab 9000 CC Aero "Mmm Monster" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang