Köpråd pigg sedan som inte går sönder så ofta

M123
14 oktober 2016 · 962 Inlägg

panda666 skrev:

opel_vectra_gts skrev:
Vill du ha en snabb bil som inte ser förjävlig astra opc eller vectra opc! 280hk respektive 240hk.. rör på sig

tack, ska kolla in dom. Har snöat in mig mycket på lexus-e46-e39 nu. jävligt svårt.  är inte ens säker på ifall jag ska behålla f10an. Tänker på vad jag skulle kunna ha istället ifall jag sålde den. vore annars skönt o ha en v8 som mullrar fint på morgonen^^

Är väldigt trevligt även med muller på kvällen med, ja på dagen med för den delen men trevligast på natten.
Helsoffa fram, något vackert att hålla armen omkring och god musik gungandes i muller tills det blir morgon igen och i magen ska det ligga en god hamburgare med mycket lök på. 👍

Försök göra det där ovanstående med stil i en Lexus eller BMW. big_smile

Köp en bil med V8, helst med stötstänger   och förgasare. Nyare bilar ger bara nyare problem, gamla bilar kan ibland självläka eller så slår man med en hammare på en startmotor tex eller tankar lite olja och kollar bensin.

Sen om den är slö byter man bara kam och förgasare ev insug, gjort på någon timme.
Livet är inte svårare än vad man gör sig.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
NIzmO Ollikkala Racing
15 oktober 2016 · 1 724 Inlägg

Jobbar själv på BMW verkstad men kör en Honda Accord 2,4 så där har du mitt tips wink

Är inte så värst mycket bottenvrid men i ärlighetens namn är det inte stor skillnad mot en BMW 6:a, valde själv mellan E90 325i och Honda och tycker jag gjorde helt rätt val med tanke på driftkostnader och driftsäkerhet + den är minst lika rolig och snabb.

- Time Attack -
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
panda666
15 oktober 2016 · 4 250 Inlägg

NIzmO skrev:
Jobbar själv på BMW verkstad men kör en Honda Accord 2,4 så där har du mitt tips wink

Är inte så värst mycket bottenvrid men i ärlighetens namn är det inte stor skillnad mot en BMW 6:a, valde själv mellan E90 325i och Honda och tycker jag gjorde helt rätt val med tanke på driftkostnader och driftsäkerhet + den är minst lika rolig och snabb.

hehe jag förstår, både jag och flickvännen är lite  irriterade.  Vi valde att köpa en nyare bil för att vi tänkte att den skulle hålla ett längre tag,  Läste sen igenom nätet som fan om vad för vanliga fel dessa bilar skulle ha, f10 alltså. Nämndes aldrig nånstans att manuella lådorna ska paja, Dom flesta tjata på att kedjan pajar.  så nu är vi kluvna ifall vi ska sälja den efter lagning eller behålla den, men vet inte om vi vågar riskera en till stor haveri, kanske kedja nästa? kanske motor? vet inte om dom här bilarna håller? kanske växellåda pajar igen?  vad tycker du? får ni ofta f10 or på din verkstad? har ni fått nån f10 med rasad låda/kedja?

Vad skulle du välja mellan e46-e39-lexus is200 ???

kollar lite på accord men känns inte rikigt min smak, och så framhjulsdrift^^

men får kanske bli nått sånt endå.

NIzmO Ollikkala Racing
15 oktober 2016 · 1 724 Inlägg

Just f10/f11 brukar funka ganska bra egentligen, mest fördelningslådor på x-drive bilarna som "sticker ut".

Har ingen erfarenhet av Lexusen men dom brukar vara driftsäkra är ju det som sägs, annars är både e46 och e39 rätt bra bilar men då måste man hitta en välvårdad bil som man ändå kanske får gå genom lite innan den är så "bra som den kan bli".
Ang. e46 ska man undvika fyrcylindriga motorerna och 2,2 liters sexan (senare 320 170hk) som har en tendens att dra mkt olja.

De lite äldre sexorna som satt i e46/e39 är enligt mig mkt piggare och känns bättre att köra än de nyare som e90/e60 fick.

- Time Attack -
panda666
15 oktober 2016 · 4 250 Inlägg

NIzmO skrev:
Just f10/f11 brukar funka ganska bra egentligen, mest fördelningslådor på x-drive bilarna som "sticker ut".

Har ingen erfarenhet av Lexusen men dom brukar vara driftsäkra är ju det som sägs, annars är både e46 och e39 rätt bra bilar men då måste man hitta en välvårdad bil som man ändå kanske får gå genom lite innan den är så "bra som den kan bli".
Ang. e46 ska man undvika fyrcylindriga motorerna och 2,2 liters sexan (senare 320 170hk) som har en tendens att dra mkt olja.

De lite äldre sexorna som satt i e46/e39 är enligt mig mkt piggare och känns bättre att köra än de nyare som e90/e60 fick.

funderar på att åka tillbaka till e39 antingen e46-e36 eller skaffa nån billig japanare, är lite orolig ifall f10n pajar igen med nått stor igen,  läser som fan om kedjan och alla modeller fram till 2013 har jag läst på nätet har pajat. vet inte om jag vågar riskera det, dom flesta säger att det är inget vanligt fel med lådan och kedjan men ack så kan det hända just dig. Vågar man ta risken? sover man lugnt på natten när man vet att lilla risken finns? kanske är bättre att ha nått billigt skit som man inte bryr sig om ifall nått pajar.

panda666
15 oktober 2016 · 4 250 Inlägg

hur ofta/hur vanligt är det med e46 och rear subframe som går sönder? alltså rostar sönder eller vad?  hur vanligt är det? gäller de alla år? eller bara tidiga?

Utmarks-Loke
15 oktober 2016 · 5 833 Inlägg

panda666 skrev:
hur ofta/hur vanligt är det med e46 och rear subframe som går sönder? alltså rostar sönder eller vad?  hur vanligt är det? gäller de alla år? eller bara tidiga?

Nja, det är väl den som fästena i karossen lossnar på? Jag skulle tro att det är ganska ovanligt nu, de bilar som drabbas lär ha gjort det redan

panda666
15 oktober 2016 · 4 250 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

panda666 skrev:
hur ofta/hur vanligt är det med e46 och rear subframe som går sönder? alltså rostar sönder eller vad?  hur vanligt är det? gäller de alla år? eller bara tidiga?

Nja, det är väl den som fästena i karossen lossnar på? Jag skulle tro att det är ganska ovanligt nu, de bilar som drabbas lär ha gjort det redan

är du säker på detta? kan dom ha fixat alla nu? känns ganska skrämmande annars^^

Utmarks-Loke
15 oktober 2016 · 5 833 Inlägg

panda666 skrev:

Svarte_Orm skrev:

panda666 skrev:
hur ofta/hur vanligt är det med e46 och rear subframe som går sönder? alltså rostar sönder eller vad?  hur vanligt är det? gäller de alla år? eller bara tidiga?

Nja, det är väl den som fästena i karossen lossnar på? Jag skulle tro att det är ganska ovanligt nu, de bilar som drabbas lär ha gjort det redan

är du säker på detta? kan dom ha fixat alla nu? känns ganska skrämmande annars^^

Möjligen om du hittar en bil som gubbkörts hela livet, att fästena kan gå sönder först nu när du börjar busköra. Men det var de första årsmodellerna som var drabbade, köp en faceliftad så är du säker på att slippa det problemet.

panda666
15 oktober 2016 · 4 250 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Jag äger en bil av ett sådant märke (nej inte BMW) som bland annat EvilDan sågar "jämns med fotknölarna" gång på gång. Jag har ägt bilen i ca 15000 mil, o den är nu uppe i ca 36000 mil. Jag har inte haft några problem alls (ok, bortsett från slitage delar som bromsskivor o nån led i framvagnen) med den under alla år jag ägt den, o betänkt då att bilen är 20 år gammal i år.
Alla bilar har brister, vill du köra med "hängslen o livrem" så finns bara ett alternativ: Köp en ny bil, förslagsvis nån asiat med 5-7 år fabriksgaranti (Kia & Hyundai?). Jag har sagt det innan o säger det igen, det bästa du kan göra är att....behålla din F10.

Jag behåller den gärna men har skitit på mig lite nu.  läser om kedjan på massa forums på nätet också och skiter på mig ännu mer. Tar bmw det på goodwill? ska jag hålla på och lyssna efter rassel varje dag?^^ ska försöka jaga bmw lite till för att fixa lådan , har ledigt på mellan dagarna, ska se ifall det går att fixa nånting,  hittar annars ingen beggad billig låda på skroten, finns en för 26k,^^ därför kollar ja runt lite ifall jag hittar nått billigt som håller bra.

SportPilot Ubåtsingenjör
15 oktober 2016 · 7 228 Inlägg

vill du ha helt problemfritt bilägande utan att behöva oroa dig alls om att saker ska gå sönder mm så köper du ingen bil alls smile Alla bilar går sönder, även en Toyota

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
panda666
15 oktober 2016 · 4 250 Inlägg

CHEEVA skrev:
vill du ha helt problemfritt bilägande utan att behöva oroa dig alls om att saker ska gå sönder mm så köper du ingen bil alls smile Alla bilar går sönder, även en Toyota

hehe, precis, jag diggar faktiskt din mustang, den såg fin ut^^

Evildan
15 oktober 2016 ·

panda666 skrev:

CHEEVA skrev:
vill du ha helt problemfritt bilägande utan att behöva oroa dig alls om att saker ska gå sönder mm så köper du ingen bil alls smile Alla bilar går sönder, även en Toyota

hehe, precis, jag diggar faktiskt din mustang, den såg fin ut^^

Alla bilar går sönder, det är självklart. Hur ofta och till vilken kostnad är det som skiljer dom åt.
En del lär sig med tiden och utvecklas medans andra är rädda för att segla över kanten eller bli ätna av Jörmundgand.

M123
15 oktober 2016 · 962 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:

CHEEVA skrev:
vill du ha helt problemfritt bilägande utan att behöva oroa dig alls om att saker ska gå sönder mm så köper du ingen bil alls smile Alla bilar går sönder, även en Toyota

hehe, precis, jag diggar faktiskt din mustang, den såg fin ut^^

Alla bilar går sönder, det är självklart. Hur ofta och till vilken kostnad är det som skiljer dom åt.
En del lär sig med tiden och utvecklas medans andra är rädda för att segla över kanten eller bli ätna av Jörmundgand.

Håller med förvisso.
Men något som väldigt ofta inte tas med i om en bil är bra eller dålig oavsett krona, stjärna eller något annat mystiskt emblem man inte kan gissa sig till vad det föreställer sig är handhavande av tidigare ägare som spelar störst roll. Inte vad bilen heter eller vart den är gjord.
Är det Master of Destruction eller snåla Gösta så kan man få lik även i ett levande märke.
Ford däremot är en sjukdom ungefär som digerdöden fast fan kan levas genom samma helvete utan att det tar livet av ägaren, bara lite. big_smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
panda666
16 oktober 2016 · 4 250 Inlägg

Glad för alla tips, finns det nån mer bil jag har missat? är mest insnöad på en e46-accord-e39 nu?  när det gäller n47 motorn, jag har n47-d20c för o vara exakt, nån som vet om den motorn har också kam kedje problem? eller gäller det alla n47? oavsett?

panda666
16 oktober 2016 · 4 250 Inlägg

JohnMayLives skrev:
1: Kamkedje-problemet är överdrivet, men självklart finns det "problem". Köper man en bil som servats MINST enligt föreskrifterna (helst tätare än så!) så skall man inte behöva oroa sig, eller om du så vill: jag skulle kunna oroa mig mer än du eftersom jag har en bil med kamrem, o den kan gå av/rappa precis när som helst trots att jag byter den enligt rekommendationerna. Eller om du så vill: Jag tänker inte på remmen det minsta, men ser till att byta i tid, och en rem är mer förrädisk än en kedja, den brukar inte ge "oljud" som ett tecken på att den är på G (o andra sidan så körde jag en bil med vad jag trodde en gnisslande drivrem, i över 500 mil innan jag kollade upp oljudet. Visade sig att kamremmens spännrulle skurit o att remmen gled mot denna, därav att det gnisslade...Där var jag nära ett kamremsbrott...)
2: Utgå från att alla N47 har "problemet", även om man gjort revisioner/ändringar. Utgå även från att efterföljande motorfamilj (B47) kan ha samma "problem". Jag hade INTE oroat mig för kedjan iaf, men eftersom jag är en försiktig general så hade jag bytt kamkedjesträckaren i förebyggande syfte (om den inte är "bra nog" så slits styrskenor/kedja mer än vad som är nyttigt...), och jag lever som jag lär, har bytt den del på samtliga mina bilar vilka har kedja.

hehe gillar alltid dina sköna svar, vad tycker du om e46? är det en bra bil? vad är det värsta som kan hända med en e46? tänkte att tjejen kan övningsköra med den sen också^^ tänker ringa bmw igen på månda och pröva lyckan igen med felsökning, hoppas man kan få en ny låda gratis.  har nog tid på mellandagarna.

tänkte leka lite med f10an på vinter, när det finns snö men nu?= vet inte om det går^^

Senast redigerat av panda666 (16 oktober 2016)

Rille0
16 oktober 2016 · 2 021 Inlägg

fast att säga att kamrem är mer förrädiskt än kedja är väll inte riktigt sant, speciellt när det gäller dagens moderna bilar, sällan en kamrem rasar innan bytesintervallen, kedjor som sträcks/rappar över/brister händer väldigt ofta på en jäkla massa bilar, med svinigt dyra repkostnader som följd, tidiga Bmw n47 är en sådan motor, men vad jag har förstått så är F10/F11 mer eller mindre skonad från kedjeproblem?

slutligen tycker jag att  du ska skaffa en F10 med 6 cyl diesel och automat

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
panda666
16 oktober 2016 · 4 250 Inlägg

JohnMayLives skrev:
E46 är betydligt mindre än F10, eller Accord för den delen. Jag tycker att E46 är en bra bil, men inte felfri så klart. Snart dyker väl "Mr Anti BMW" upp o sågar den jämns med fotknölarna gissar jag. En välskött E46/E39/osv rasar ej. Men att saker o ting kan strula på 10-12 år gamla bilar får man räkna med. Man skall oxå komma ihåg att tyska premiumbilar är mer tacksamma att "skruva", de håller så pass hög kvalitet att en välskött 45000 milare kan se lika bra ut som en korrekt servad 20000 milare, det glömmer man ofta, En Honda eller valfri asiat brukar vara i upplösningstillstånd vid 45000 mil...
Jag skulle inte bytt ner mig från F10 iaf, skall du tvunget byta så köpa nåt som är ungefär lika "nytt"? Alternativet är en helt ny bil, du hittar nya pyttebilar för 100' idag, visst ett rejält nerköp men du har garantier, vilket passar bra om man är mer orolig än genomsnittet smile

orolig vet jag inte^^men att man inte hittar billiga reservdelar på skroten skrämmer mig lite, ser att det finns växellådor på skroten för e46 för runt 5k, medans f10 ligger mer åt 20k sidan minst.  vet nu att f10 är mycket nyare och mer elektronik men om nått skiter sig med äldre bilar kan man fixa det billigare,  nått jag måste tyvärr tänka lite på.  måste fundera lite.

tror att gammalt håller bättre, vad tycker ni?

Senast redigerat av panda666 (16 oktober 2016)

panda666
16 oktober 2016 · 4 250 Inlägg

JohnMayLives skrev:
En välskött gammal bil där man bytt saker som är "suspekta" håller mycket-mycket bra, men hur många gör så? De allra flesta byter när det går sönder, tex om fjädern går av på vänster sida så byter man bara den fjädern, det rätta är ju att byta både dämpare & fjäder på båda sidor, helst runt-om om bilen gått över 20000 mil. Jag tycker du skall sluta kika på vad växellådor mm kostar på skroten big_smile, hade jag tänkt som dig hade jag aldrig vågat köpa/äga de bilar jag äger. Jag har, hittills, inte haft ett enda reellt problem(de problem jag haft har varit av typen: jag är inte 100% på att den här funktionen är 100% felfri så jag får nog byta lite grejer bara för att )med nån av bilarna, men OK, jag är inte den genomsnittlige ägaren heller utan tar hand om bilarna löjligt väl, lite för väl till o med enligt "min verkstad" big_smile

hehe alla är olika eller hur^^ jag är kanske typen som skiter på sig kanske lite för lätt^^ men ska nog lösa sig till slut, det är bara pengar i slutändan.  Men fan bmws lådor och kedjor ska ju hålla hur länge som helst? vad är det för jävla fusk nu förtiden? har e46-e39 också dåliga kedjor? eller är det främst nyare dieslar som jäklas? f10 525-530d? f10 523? har dom liknande problem med lådan och kedjan? elelr är de bara den förbannade n47 som är skit?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 oktober 2016 · 17 466 Inlägg

panda666 skrev:

JohnMayLives skrev:
En välskött gammal bil där man bytt saker som är "suspekta" håller mycket-mycket bra, men hur många gör så? De allra flesta byter när det går sönder, tex om fjädern går av på vänster sida så byter man bara den fjädern, det rätta är ju att byta både dämpare & fjäder på båda sidor, helst runt-om om bilen gått över 20000 mil. Jag tycker du skall sluta kika på vad växellådor mm kostar på skroten big_smile, hade jag tänkt som dig hade jag aldrig vågat köpa/äga de bilar jag äger. Jag har, hittills, inte haft ett enda reellt problem(de problem jag haft har varit av typen: jag är inte 100% på att den här funktionen är 100% felfri så jag får nog byta lite grejer bara för att )med nån av bilarna, men OK, jag är inte den genomsnittlige ägaren heller utan tar hand om bilarna löjligt väl, lite för väl till o med enligt "min verkstad" big_smile

hehe alla är olika eller hur^^ jag är kanske typen som skiter på sig kanske lite för lätt^^ men ska nog lösa sig till slut, det är bara pengar i slutändan.  Men fan bmws lådor och kedjor ska ju hålla hur länge som helst? vad är det för jävla fusk nu förtiden? har e46-e39 också dåliga kedjor? eller är det främst nyare dieslar som jäklas? f10 525-530d? f10 523? har dom liknande problem med lådan och kedjan? elelr är de bara den förbannade n47 som är skit?

Inte lika odelat positiv mot BMW? Hm? Nej, jag förstår det. Men om du nu går igång på en E39 så skulle jag rekommendera 523i. En trevlig maskin som räcker gott. Aldrig varit förtjust i deras lådor så här föredrar jag automat definitivt. Men det är ju en smaksak. Glömmer aldrig E32 735:an med manuell...

523 är den enda 5-serie jag ägt de sista åren. Men den rullade på. Givetvis fick delar av kylsystemet bytas då något geni har beslutat att detta ska vara i plast. Men i övrigt en bra släde. Även om den var lite trång inuti. Ombonad kan man säga kanske smile

Den var dock ett jävulens påfund på vintern. Gick mer på snedden än rakt fram. Trots ASR kämpade på.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang