4805
Sök

Första halkan. Många åkt av trots varningar.

4 283 Inlägg
10 november 2016
Hybridsmurfen skrev:
Vad tror ni om detta:

Är det vinterväglag i november -enligt polisens bedömning- och man orsakar en olycka med sommardäck så blir självrisken 10x större. Lagbrott är det inte men en kännbar påfrestning i plånboken.

Hm?

Bra förslag tycker jag, lite samma som om föraren är under 25 år gammal så är självrisken högre.

Avstängd
10 388 Inlägg
10 november 2016
rcy skrev:
Att ha någon form av lag utan konkreta brytdatum tror jag inte på. Det blir bara ytterligare ett tillskott till Sveriges luddiga lagar som lämnar alldeles för mycket rum för egna tolkningar och därigenom missförstånd.

Något jag däremot tycker borde kunna införas är att lagföra förare som uppenbart riskerar andras liv genom att åka på sommardäck i solklart vinterväglag för framkallande av fara alternativt vårdslöshet i trafik.
Här i Gävle har vi haft snö sedan i förra veckan men det är fortfarande gott om bilar som halkar runt på sommardäck. I sådana fall är det rätt uppenbart att det inte handlar om något överraskningsmoment eller tidsbrist, utan det är ett solklart fall av arrogans.

Angående nuvarande lag anser jag för övrigt att det är fullkomligt vansinne att det är samma datum som gäller i södra Skåne som i norra Lappland. Vilket praktarsle till stolpskott var det som trodde att snön kommer samtidigt i båda ändar av landet?
Visst, "gällande vinterväglag" ger lite spelrum och visst, norrlänningarna har sällan något problem att köra i "snökaos", men en lag skall ändå anpassas efter verkligheten, inte tvärtom!

Behöver inte införas, för det finns redan inbakat i lagen.

Trafikförordning (1998:1276)

2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter

Grundbestämmelser

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.

En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.

En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.

Det finns redan fall där man utgått från "Vårdslöshet i trafik" vid olyckor då vinterväglag UPPENBART har funnits (inte att någon hittat en snöflinga i vägrenen), då trots att det varit utanför vinterdäckslagsperioden.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Vettemannen
10 november 2016
Hybridsmurfen skrev:
Det finns en lösning. Det är den som tillåter både vinterdäck och sommardäck över en tidsperiod. Den tillämpas redan. Jag har kört runt med sommardäck och framhjulsdrift kopplat till 204Hk hela förmiddagen. Gick utmärkt. När jag tog körkort var det bakhjulsdrift och sommardäck hela vintern som gällde. Trots en högst tveksam körvana då. Gick fint det med. ABS och ESP? Nej.

Så var det nästan för alla på den tiden!!

/Benny

Muttley
10 november 2016
rcy skrev:
Angående nuvarande lag anser jag för övrigt att det är fullkomligt vansinne att det är samma datum som gäller i södra Skåne som i norra Lappland. Vilket praktarsle till stolpskott var det som trodde att snön kommer samtidigt i båda ändar av landet?
Visst, "gällande vinterväglag" ger lite spelrum och visst, norrlänningarna har sällan något problem att köra i "snökaos", men en lag skall ändå anpassas efter verkligheten, inte tvärtom!

Vari ligger vansinnet?  Du menar att de ej är krav på vinterdäck tidigare?

Du vet väl att vi i skåne kan få något som är sju resor värre än rent snöfall wink  Svartis kallar vi det och de är ett rent helvete, och ja vi har vinter här nere med.  Tex idag var de väldigt halt på sina ställen.

Japp jag tycker de är slött av de som ej bytt ännu jag med.

1 705 Inlägg
11 november 2016
tkd_rille skrev:
rcy skrev:

Du vet väl att vi i skåne kan få något som är sju resor värre än rent snöfall wink  Svartis kallar vi det och de är ett rent helvete, och ja vi har vinter här nere med.  Tex idag var de väldigt halt på sina ställen.

Vansinnet ligger givetvis i att den säsong som ska klassas som vintertid anses vara likvärdig i Skåne som i Lappland. Att Skåne inte skulle ha någon vinter har jag aldrig påstått, enbart att den i normalfallet kommer betydligt tidigare i Norrland.
Svartis har vi i Norrland också, antagligen betydligt tidigare än vad som är vanligt i Skåne. Därav problemet med samma datum.

Förstår du inte problemet så kolla på exempelvis http://www.smhi.se/klimatdata/meteorolo … ten-1.4074 som visar när den första frosten kom.
I norra Sverige var det första augusti, i södra Sverige 1 dec, alltså en skillnad på 4 månader.

4 261 Inlägg
11 november 2016
Varför inte bara sätta på vinterdäcken från o med  mitten av oktober? så fort november kom så började ju snöa som fan? äre första gången? nej. Varför sitta o tjafsa när man kan bara sätta vinterfan i tid? sätt på bara vinterdäcken mitten av oktober så har du inga problem. jag och farsan brukar alltid ha på vinterdäcken runt mitten av oktober varje år, spelar inge roll ifall nyheterna säger att det kommer vara 20 plus grader, vi sätter på dom endå för vädret kan ändra sig precis hur den vill som i år och alla andra år.  Vi sätter på dom i god tid och stressar inte sen. Folk tänker nä de ingen fara jag sätter på dom i december, finns chans att vinter kommer tidigt som i år. sen springer alla som galningar o ska skifta däck samtidigt och gör chaos ute i trafiken. Nä fixa lagen att man sätter på vinterdäck redan från oktober säger jag, speciellt dom som har odubbat som mig, liga bra sätta på redan i oktober  o slippa massa tjafs.

4 283 Inlägg
11 november 2016
panda666 skrev:
Varför inte bara sätta på vinterdäcken från o med  mitten av oktober? så fort november kom så började ju snöa som fan? äre första gången? nej. Varför sitta o tjafsa när man kan bara sätta vinterfan i tid? sätt på bara vinterdäcken mitten av oktober så har du inga problem. jag och farsan brukar alltid ha på vinterdäcken runt mitten av oktober varje år, spelar inge roll ifall nyheterna säger att det kommer vara 20 plus grader, vi sätter på dom endå för vädret kan ändra sig precis hur den vill som i år och alla andra år.  Vi sätter på dom i god tid och stressar inte sen. Folk tänker nä de ingen fara jag sätter på dom i december, finns chans att vinter kommer tidigt som i år. sen springer alla som galningar o ska skifta däck samtidigt och gör chaos ute i trafiken. Nä fixa lagen att man sätter på vinterdäck redan från oktober säger jag, speciellt dom som har odubbat som mig, liga bra sätta på redan i oktober  o slippa massa tjafs.

Det är väll inte alls lika bra att sätta på vinterdäcken innan dom behövs?
Ökat vägslitage, ökad förbrukning, sämre komfort, sämre vägegenskaper osv.

4 261 Inlägg
11 november 2016
zemet skrev:
panda666 skrev:

håller inte med alls, det är nästan exakt samma förbrukning/vägegenskaper och om inte tom bättre ifall dina vinterdäck är av bättre märke, dubbfria då.  du ser ju att vintern/snön kan komma när som helst, varför vänta längre? hur skulle jag gå till jobbet den där morgonen i början av november om ja inte hade lagt vinterdäck? jag brukar börja väldigt tidigt på morgonen och det var ganska mycket snö samt minus grader.  inte så mycket vägslitage ifall man monterar vinterdäcken lite tidigare, är det bättre hellre med trafikkaos? får väl ta lite pengar från politiker och fixa vägarna då.

4 283 Inlägg
11 november 2016
panda666 skrev:
zemet skrev:
panda666 skrev:

håller inte med alls, det är nästan exakt samma förbrukning/vägegenskaper och om inte tom bättre ifall dina vinterdäck är av bättre märke, dubbfria då.  du ser ju att vintern/snön kan komma när som helst, varför vänta längre? hur skulle jag gå till jobbet den där morgonen i början av november om ja inte hade lagt vinterdäck? jag brukar börja väldigt tidigt på morgonen och det var ganska mycket snö samt minus grader.  inte så mycket vägslitage ifall man monterar vinterdäcken lite tidigare, är det bättre hellre med trafikkaos? får väl ta lite pengar från politiker och fixa vägarna då.

Jag vet inte vad du kört med för sommardäck tidigare men jag upplever då vinterdäcken som bra mycket sämre på allt. Missförstå mig inte, bilen är fortfarande fullt körbar men pressar man gränserna ofta så märker man att dom flyttats när man bytt däck.

Hur du skulle gå till jobbet ser jag inte hur det påverkas av vad du har för däck på bilen:P haha:)
Jag fårstår dock vad du menar, jag själv håller lite koll på vädret och byter kvällen innan eller när jag märker att det är frost på morgonen.
Eller så byter jag inte alls och kör med sommardäck i snön och klarar mig alderless utmärkt ändå. Hålla låg hastighet, planera körningen nogrannare och vara uppmärksam samt koncentrerad på körningen är allt som behövs.

Trafikkaos blir det ju varje gång det snöar ordentligt ändå, folk kan och förstår inte sina egna och fordonets begränsningar uppenbarligen.

Ni gamla rävar som körde bil innan lagen om vinterdäck infördes, har det blivit bättre eller sämre eller är det på samma nivå idag som på tiden innan vinterdäckskravet kom?

962 Inlägg
11 november 2016
zemet skrev:
panda666 skrev:
zemet skrev:

Jag vet inte vad du kört med för sommardäck tidigare men jag upplever då vinterdäcken som bra mycket sämre på allt. Missförstå mig inte, bilen är fortfarande fullt körbar men pressar man gränserna ofta så märker man att dom flyttats när man bytt däck.

Hur du skulle gå till jobbet ser jag inte hur det påverkas av vad du har för däck på bilen:P haha:)
Jag fårstår dock vad du menar, jag själv håller lite koll på vädret och byter kvällen innan eller när jag märker att det är frost på morgonen.
Eller så byter jag inte alls och kör med sommardäck i snön och klarar mig alderless utmärkt ändå. Hålla låg hastighet, planera körningen nogrannare och vara uppmärksam samt koncentrerad på körningen är allt som behövs.

Trafikkaos blir det ju varje gång det snöar ordentligt ändå, folk kan och förstår inte sina egna och fordonets begränsningar uppenbarligen.

Ni gamla rävar som körde bil innan lagen om vinterdäck infördes, har det blivit bättre eller sämre eller är det på samma nivå idag som på tiden innan vinterdäckskravet kom?

Du kan ju vända på samma agenda där med.
Vad har du för vinterdäck som är så dåliga som sommardäck?

Sen sista frågan där.
Ja att fråga någon som är partisk, dvs sitta skryta hur duktig man är och sen hur onödigt det är med vinterdäck.
Vad tror du du kommer få för svar av dessa? wink

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

4 261 Inlägg
11 november 2016
vet inte om folk trollar mycket eller om dom är seriösa,,svårt att säga ibland,
@zemet, på fullaste allvar?  vill inte vara elak men sånt tänkande göra att det blir trafikkaos, allround däck och folk som inte monterar vinterdäck när dom ser snö, våga köra ut med sommardäck i snön och riskerar ditt och andras liv och säkerhet^^ inget roligt alls med detta. på med vinterjävlarna nu tycker jag.  du ska inte vara duktig på att köra i snö med sommardäck, du ska va duktig o sätta på vinterdäcken när du ser snö eller tror de kommer bli dåligt väder ute.

4 283 Inlägg
11 november 2016
M123 skrev:
zemet skrev:
panda666 skrev:

Du kan ju vända på samma agenda där med.
Vad har du för vinterdäck som är så dåliga som sommardäck?

Sen sista frågan där.
Ja att fråga någon som är partisk, dvs sitta skryta hur duktig man är och sen hur onödigt det är med vinterdäck.
Vad tror du du kommer få för svar av dessa? wink

Jag har helt okej vinterdäck, kör alltid med dubb. Men är det över 5 grader varmt så tycker jag att sommardäcken är bra mycket bättre på barmark, är det blött greppar vinterdäcken oftast bättre dock.

Jag skryter inte och jag har kört med sommardäck i snö typ 3 gånger på 10 år. Dom 3 gångerna körde jag när det var lite trafik och jag körde i typ 40-50 km/h på 70 vägar, i kurvor och nedförsbackar körde jag ännu långsammare.

Vinterdäck är helt klart nödvändigt men det jag ville ha sagt är att det går att köra i snö med sommardäck om man är försiktig mm.

Av dessa anledningar ville jag ha sagt att jag tycker det är dumt och onödigt att förlänga lagkravet på vinterdäck då det i dom södra delarna av landet inte behövs.

6 597 Inlägg
11 november 2016
Hej!
Problemet är väl idag att det är så mycket fler bilar! I alla fall i stockholmstrakten än när jag tog körkort 1976.
Sen är det väl så att många lämnar bort sina vinterdäck på sk däckhotel och när det som i onsdags kom runt 40cm snö så hinner inte däcksfirmorna med.

Själv sätter jag en ära att alltid fixa och laga bilen själv och aldrig lämna bort så enkla saker som ett däcksbyte men alla har ju inte plats för däcken hemma så man har förståelse för att det blir trassligt på vägarna när det vräker ner snö som det gjorde i onsdags.

Köpte nya (begagnade) Audi fälgar för två veckor sedan och beställde i samband med det  fyra nya Continental dubbdäck som jag fick  monterade på fälgarna (kostade 600kr i vallentuna) förra veckan så jag hade tur.

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-0c0258fcad2f78158185233fc969e266.jpg

4 283 Inlägg
11 november 2016
panda666 skrev:
vet inte om folk trollar mycket eller om dom är seriösa,,svårt att säga ibland,
@zemet, på fullaste allvar?  vill inte vara elak men sånt tänkande göra att det blir trafikkaos, allround däck och folk som inte monterar vinterdäck när dom ser snö, våga köra ut med sommardäck i snön och riskerar ditt och andras liv och säkerhet^^ inget roligt alls med detta. på med vinterjävlarna nu tycker jag.  du ska inte vara duktig på att köra i snö med sommardäck, du ska va duktig o sätta på vinterdäcken när du ser snö eller tror de kommer bli dåligt väder ute.

Trro jag uttryckt mig lite klumpigt i mitt förra inlägg, jag kör givetvis med vinterdäck när det råder vinterväglag. Har gjort totalt 3 undantag från detta under 10 år som förare.

Det jag ville ha sagt var att jag tycker din framförhållning är onödigt lång, men jag byter mina däck själv och förvarar dom hemma så jag har ju andra förutsättningar att byta däck än folk som har däckhotell och däckverkstad till att byta däcken åt dem.

Muttley
11 november 2016
rcy skrev:
tkd_rille skrev:
rcy skrev:

Vansinnet ligger givetvis i att den säsong som ska klassas som vintertid anses vara likvärdig i Skåne som i Lappland. Att Skåne inte skulle ha någon vinter har jag aldrig påstått, enbart att den i normalfallet kommer betydligt tidigare i Norrland.
Svartis har vi i Norrland också, antagligen betydligt tidigare än vad som är vanligt i Skåne. Därav problemet med samma datum.

Förstår du inte problemet så kolla på exempelvis http://www.smhi.se/klimatdata/meteorolo … ten-1.4074 som visar när den första frosten kom.
I norra Sverige var det första augusti, i södra Sverige 1 dec, alltså en skillnad på 4 månader.

Jag må vara helt färgblind.   Färgen för största delen av skåne står alltså för 15 september till 1november. Och 1 december vid västkusten och skanör-falsterbo.   Så de är inte vanligt överhuvudtaget att första kom i december :p   Om du inte tycket att hela skåne är just där.

Brukar ni ha halt hela september och oktober efter frosten i augusti?.
Eftersom människan är otroligt lat i sig så skiter de såklart i att byta när de väl blir vinterväglag även om de så är i september.

Tro inte att folk bytte i oktober 2009 när de kom så mycket snö. Många väntade.

Evildan
11 november 2016
Reservdanskar och Lappträsk! Glöm inte alla plattskallar där emellan och framförallt dom i tokstan ty där blir det kaos när snön fallit var år.
Sommardäck eller vinterdäck spelar ingen roll så länge bror duktig kör som ett arsel och ska fram till varje pris även om priset är ett människoliv.

Vinterdäckslagen sedan den kom har räddat åtskilliga liv och jag som minns hur det var innan kan bara tacka för att den tillkom.

Vi ser var vinter i trafiken och på detta forum hur skickliga Ken Block wannabees skrotar sina pulkor på löpande band och ibland sätter även någon utomstående livet till.
Ni bör tamejfan inte få inneha ett körkort!!
Senast redigerat av Evildan (11 november 2016)

330 Inlägg
12 november 2016
panda666 skrev:
Varför inte bara sätta på vinterdäcken från o med  mitten av oktober?

För att vinterdäck smälter i 12 plusgrader? Nå, riktigt så illa är det inte, men de är direkt trafikfarliga, eftersom gummit tvingas arbeta under så hög temperatur att de blir hala, och man kan slita upp dem på ett par månader, utan att göra sig något besvär med buskörningar. Det är helt enkelt inte rätt däck innan det är vinterväglag, och medföljande kyla.

Riktigt vad fan man ska med vinterdäck till just nu förstår jag inte i heller. Det är barmark, och isfritt här. Just nu är det dock minusgrader. Flera stycken faktiskt. 4-6, beroende på vilken väderlekstjänst man frågar.
B!

Muttley
12 november 2016
Mr_B skrev:
panda666 skrev:
Varför inte bara sätta på vinterdäcken från o med  mitten av oktober?

För att vinterdäck smälter i 12 plusgrader? Nå, riktigt så illa är det inte, men de är direkt trafikfarliga, eftersom gummit tvingas arbeta under så hög temperatur att de blir hala, och man kan slita upp dem på ett par månader, utan att göra sig något besvär med buskörningar. Det är helt enkelt inte rätt däck innan det är vinterväglag, och medföljande kyla.

Riktigt vad fan man ska med vinterdäck till just nu förstår jag inte i heller. Det är barmark, och isfritt här. Just nu är det dock minusgrader. Flera stycken faktiskt. 4-6, beroende på vilken väderlekstjänst man frågar.
B!

Om de faktiskt stämmer att du är från Helsingborg kan jag informera dig om att E6 har varit svinhal i veckan. Och de är dags med råge att slänga på de mjuka gummina nu.

Om du frågar mig så var de -9 grader exakt 65km ifrån dig nu 22:49 och har varit -4 hela dagen. Och de är halt, vilket de har varit nästintill varje dag denna veckan.

Så din mening om vad fan man ska med vinterdäck nu är för att de är vinterväglag.
Och för den delen är de inte barmark eller helt isfritt heller.   Men innanför statsgränsen är de kanske de hos er. Men de betyder ju att du gärna får hålla dig innanför 40skyltarna.
Gå ut och titta vet jag wink
Senast redigerat av tkd_rille (12 november 2016)

6 703 Inlägg
13 november 2016
Så länge det saltas på vägarna så kommer folk dra ut på montering vinterdäcken, dessutom har bilarna så många "hjälpsystem" (nej) idag att man kan köra fortare och lika "säkert"

Övningskörde på sommardäck i Stockholm sista vintern innan jag tog körkort, gick jättebra för de ändå saltat bort allt.

De/Dem

330 Inlägg
13 november 2016
tkd_rille skrev:
Om de faktiskt stämmer att du är från Helsingborg kan jag informera dig om att E6 har varit svinhal i veckan.

Vad fan har det för relevans? E6'an var avstängd mest hela dagen igår för att någon körde av en bro, och inte var lätt bärgad, strax utanför Landskrona. Vilket är en betydande sträcka bort, längs en väg jag inte har för avsikt att trafikera.

tkd_rille skrev:
Om du frågar mig så var de -9 grader exakt 65km ifrån dig nu 22:49 och har varit -4 hela dagen. Och de är halt, vilket de har varit nästintill varje dag denna veckan.

Återigen, relevans? Här har det varit plusgrader hela dagen i dag, ska någon med en halvmeter snö lägga på sommardäcken då?

tkd_rille skrev:
Så din mening om vad fan man ska med vinterdäck nu är för att de är vinterväglag.

Nä, min fråga är vad fan jag ska med vinterdäck till på barmark, och isfritt. Om ett par timmar blir det möjligen minusgrader, men för närvarande är det inte aktuellt ens att skrapa rutor. Och marken håller betydligt med lagrad energi än vad bilrutan gör...

tkd_rille skrev:
Men innanför statsgränsen är de kanske de hos er. Men de betyder ju att du gärna får hålla dig innanför 40skyltarna.
Gå ut och titta vet jag wink

Jag vet inte hur din lokalkännedom är när det kommer till Helsingborg, men efter att ha varit ute och kört drygt 10 mil i området under dagen, för att göra ett par ärenden och äta, kan jag tala om för dig att innanför 40 skyltarna har vi 100km/h zoner, och hela stan, oavsett skyltad hastighet är torr fin ljusgrå asfalt.

Hade det mot förmodan varit vinterväglag, hade du haft en poäng, men det är det inte, så du har bara fel.
B!

Sök