tkd_rille skrev:
Men då hade jag rätt.
Jag ser inte riktigt vad det har för relevans. Du hävdar att alla som inte har vinterdäck på bilen, är, i korthet, idioter, med bristande respekt för alla andras säkerhet. Jag å andra sidan kan förnöjsamt konstatera att det inte är vinterväglag. Jag har precis ställt bilen, och kommit in, det är för närvarande ett par timmar efter midnatt, och, det är fortfarande plusgrader ute. Vinterväglag har jag fortfarande inte sett något, så, jag hävdar bestämt att vinterdäck, är inte aktuellt.
tkd_rille skrev:
Du håller dig precis innanför gränserna.
Eftersom 40 skyltarna står någon kilometer in mot stan från där jag bor, så ska vi vara petiga, har jag inte varit innanför dem överhuvudtaget. Jag kan vidare tillägga att det definitivt inte är 40 skyltat någonstans längs vägen mellan Helsingborg - Billesholm - Åstorp - Hyllinge - Helsingborg, och inte var det halt i heller. Vilket är den sträckningen jag faktiskt varit ute och kört tidigare under dagen.
tkd_rille skrev:
Men för information så har vi vinterväglag i övriga delar av skåne.
Låter spännande. Men varför låter du inte folk avgöra helt på egen hand om de faktiskt behöver vinterdäck, baserat på var de tänker ta vägen, och väglaget de räknar med?
tkd_rille skrev:
Så de är därför vi andra har vett nog att lägga på däcken redan nu.
Ah, nu blev det en förståndsfråga. Ja, självklart är ni som lägger på vinterdäcken nu bättre människor än alla andra. Så, känns det bättre nu?
tkd_rille skrev:
Men sen har jag väl lögnare till vänner som bor i norra Helsingborg som talar om att de faktiskt är halkigt.
Det är fullständigt möjligt. Personligen tror jag iofs mer på något annat som kan spela in. Tidpunkt, val av resmål, osv. Men du får faktiskt ta och undersöka det där. Om du misstänker att dina vänner ljuger för dig, är det kanske dags att skaffa andra vänner? Det låter helt enkelt inget vidare, om jag säger så.
tkd_rille skrev:
Och däcken mår utmärkt trots "barmark" och ett par plus. Sommardäcken däremot blir stenhårda vid ett par plus och blir direkt livsfarliga på asfalt.
Senast jag tittade på däckspecifikationer så ska sommardäck hålla sig inom specifikationerna som ger optimala egenskaper ner till mot 0 grader, och stenhårda blir de först långt under nollan. Problemet är i stället att redan när de passerar siffran för vilken temperatur de bör bytas vid, får de svårt att arbeta upp temperaturen som gör att de faktiskt arbetar optimalt. Vinterdäck å andra sidan, har svårt att inte överhettas, och bli så mjuka att de dels ger betydligt sämre grepp än sommardäcken, och dels slits väldigt fort. Jag sliter ut ett par dubbfria varje vinter redan som det är, jag behöver inte en månad med höstvärme som hjälper till.
Den faktiska siffran beror på vilket däck du har, men här kommer det som är lite spännande... hårda ger de möjligen lite sämre egenskaper, men inte sämre än att egenskaparna slår vilket gammalt däck som helst. Med andra ord, så länge det inte faktiskt är halt, är det inte ett problem innan det går en bra bit under nollan. Dock rekommenderar jag inte längre resor vid sådana temperaturer, eftersom låga temperaturer kan orsaka halka, och det kan vara trist att gå hem om väglaget försämras. Om du är sugen på att starta någon slags korståg mot gamla däck, vinter som sommar, så är det ok för min del. Lycka till.
B!