4797
Sök

Första halkan. Många åkt av trots varningar.

Muttley
13 november 2016
Mr_B skrev:
tkd_rille skrev:
Om de faktiskt stämmer att du är från Helsingborg kan jag informera dig om att E6 har varit svinhal i veckan.

Vad fan har det för relevans? E6'an var avstängd mest hela dagen igår för att någon körde av en bro, och inte var lätt bärgad, strax utanför Landskrona. Vilket är en betydande sträcka bort, längs en väg jag inte har för avsikt att trafikera.

tkd_rille skrev:
Om du frågar mig så var de -9 grader exakt 65km ifrån dig nu 22:49 och har varit -4 hela dagen. Och de är halt, vilket de har varit nästintill varje dag denna veckan.

Återigen, relevans? Här har det varit plusgrader hela dagen i dag, ska någon med en halvmeter snö lägga på sommardäcken då?

tkd_rille skrev:
Så din mening om vad fan man ska med vinterdäck nu är för att de är vinterväglag.

Nä, min fråga är vad fan jag ska med vinterdäck till på barmark, och isfritt. Om ett par timmar blir det möjligen minusgrader, men för närvarande är det inte aktuellt ens att skrapa rutor. Och marken håller betydligt med lagrad energi än vad bilrutan gör...

tkd_rille skrev:
Men innanför statsgränsen är de kanske de hos er. Men de betyder ju att du gärna får hålla dig innanför 40skyltarna.
Gå ut och titta vet jag wink

Jag vet inte hur din lokalkännedom är när det kommer till Helsingborg, men efter att ha varit ute och kört drygt 10 mil i området under dagen, för att göra ett par ärenden och äta, kan jag tala om för dig att innanför 40 skyltarna har vi 100km/h zoner, och hela stan, oavsett skyltad hastighet är torr fin ljusgrå asfalt.

Hade det mot förmodan varit vinterväglag, hade du haft en poäng, men det är det inte, så du har bara fel.
B!

Men då hade jag rätt.  Du håller dig precis innanför gränserna. Men för information så har vi vinterväglag i övriga delar av skåne.

Så de är därför vi andra har vett nog att lägga på däcken redan nu.
Men sen har jag väl lögnare till vänner som bor i norra Helsingborg som talar om att de faktiskt är halkigt.   

Och däcken mår utmärkt trots "barmark" och ett par plus.  Sommardäcken däremot blir stenhårda vid ett par plus och blir direkt livsfarliga på asfalt.

330 Inlägg
14 november 2016
tkd_rille skrev:
Men då hade jag rätt.

Jag ser inte riktigt vad det har för relevans. Du hävdar att alla som inte har vinterdäck på bilen, är, i korthet, idioter, med bristande respekt för alla andras säkerhet. Jag å andra sidan kan förnöjsamt konstatera att det inte är vinterväglag. Jag har precis ställt bilen, och kommit in, det är för närvarande ett par timmar efter midnatt, och, det är fortfarande plusgrader ute. Vinterväglag har jag fortfarande inte sett något, så, jag hävdar bestämt att vinterdäck, är inte aktuellt.

tkd_rille skrev:
Du håller dig precis innanför gränserna.

Eftersom 40 skyltarna står någon kilometer in mot stan från där jag bor, så ska vi vara petiga, har jag inte varit innanför dem överhuvudtaget. Jag kan vidare tillägga att det definitivt inte är 40 skyltat någonstans längs vägen mellan Helsingborg - Billesholm - Åstorp - Hyllinge - Helsingborg, och inte var det halt i heller. Vilket är den sträckningen jag faktiskt varit ute och kört tidigare under dagen.

tkd_rille skrev:
Men för information så har vi vinterväglag i övriga delar av skåne.

Låter spännande. Men varför låter du inte folk avgöra helt på egen hand om de faktiskt behöver vinterdäck, baserat på var de tänker ta vägen, och väglaget de räknar med?

tkd_rille skrev:
Så de är därför vi andra har vett nog att lägga på däcken redan nu.

Ah, nu blev det en förståndsfråga. Ja, självklart är ni som lägger på vinterdäcken nu bättre människor än alla andra. Så, känns det bättre nu?

tkd_rille skrev:
Men sen har jag väl lögnare till vänner som bor i norra Helsingborg som talar om att de faktiskt är halkigt.

Det är fullständigt möjligt. Personligen tror jag iofs mer på något annat som kan spela in. Tidpunkt, val av resmål, osv. Men du får faktiskt ta och undersöka det där. Om du misstänker att dina vänner ljuger för dig, är det kanske dags att skaffa andra vänner? Det låter helt enkelt inget vidare, om jag säger så.

tkd_rille skrev:
Och däcken mår utmärkt trots "barmark" och ett par plus.  Sommardäcken däremot blir stenhårda vid ett par plus och blir direkt livsfarliga på asfalt.

Senast jag tittade på däckspecifikationer så ska sommardäck hålla sig inom specifikationerna som ger optimala egenskaper ner till mot 0 grader, och stenhårda blir de först långt under nollan. Problemet är i stället att redan när de passerar siffran för vilken temperatur de bör bytas vid, får de svårt att arbeta upp temperaturen som gör att de faktiskt arbetar optimalt. Vinterdäck å andra sidan, har svårt att inte överhettas, och bli så mjuka att de dels ger betydligt sämre grepp än sommardäcken, och dels slits väldigt fort. Jag sliter ut ett par dubbfria varje vinter redan som det är, jag behöver inte en månad med höstvärme som hjälper till.
Den faktiska siffran beror på vilket däck du har, men här kommer det som är lite spännande... hårda ger de möjligen lite sämre egenskaper, men inte sämre än att egenskaparna slår vilket gammalt däck som helst. Med andra ord, så länge det inte faktiskt är halt, är det inte ett problem innan det går en bra bit under nollan. Dock rekommenderar jag inte längre resor vid sådana temperaturer, eftersom låga temperaturer kan orsaka halka, och det kan vara trist att gå hem om väglaget försämras. Om du är sugen på att starta någon slags korståg mot gamla däck, vinter som sommar, så är det ok för min del. Lycka till.
B!

Forummoderator
26 557 Inlägg
14 november 2016
Till alla berörda, inga nämnda inga glömda, så vill jag bara säga att vi kan ta det lugnt i diskussionerna.
Alla är rätt till sina egna åsikter - självfallet - och det är bara att acceptera att dom kan vara olika.

Med vänlig hälsning mod.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 705 Inlägg
14 november 2016
Mr_B skrev:
Låter spännande. Men varför låter du inte folk avgöra helt på egen hand om de faktiskt behöver vinterdäck, baserat på var de tänker ta vägen, och väglaget de räknar med?

Antagligen för att folk i allmänhet är idioter och inte är kapabla att ta sådana beslut själva. Inget personligt mot dig, jag pratar väldigt generellt nu.

Det är väl bara att titta på Stockholm i förra veckan för att inse att folk inte klarar av att själva avgöra om dom ska ge sig ut på vägarna eller inte.

7 524 Inlägg
14 november 2016
rcy skrev:
Mr_B skrev:

Antagligen för att folk i allmänhet är idioter och inte är kapabla att ta sådana beslut själva. Inget personligt mot dig, jag pratar väldigt generellt nu.

Det är väl bara att titta på Stockholm i förra veckan för att inse att folk inte klarar av att själva avgöra om dom ska ge sig ut på vägarna eller inte.

precis krävs ingen examen i kärnfysik för att förstå att man inte ska köra på sommardäck i snö/slask halka,, då blir det problem wink

Muttley
14 november 2016
Mr_B skrev:
tkd_rille skrev:
Men då hade jag rätt.

Jag ser inte riktigt vad det har för relevans. Du hävdar att alla som inte har vinterdäck på bilen, är, i korthet, 1.idioter, med bristande respekt för alla andras säkerhet.

2. Jag sliter ut ett par dubbfria varje vinter redan som det är, jag behöver inte en månad med höstvärme som hjälper till.

1.  Ja vid vinterväglag.

2.   Hur kör du för att slita ut ett par dubbfria varje vinter?  Vi slet knappt ut ett par på en säsong inom taxi.  Vi hade dubbfritt regummerat skit men de höll likväl från slutet av oktober fram till april månad med snitt på 45-50 mil per dag :p

I övrigt så var de ju -9 här inatt och halt.  Klart de skiljer mycket.
Senast redigerat av tkd_rille (14 november 2016)

330 Inlägg
14 november 2016
tkd_rille skrev:
2.   Hur kör du för att slita ut ett par dubbfria varje vinter?

På ungefär samma sätt som med sommardäcken som håller 3 vändor, och sen kasseras mer av ålder än för att de är slut. Nå, inte riktigt sant, något försiktigare eftersom det trots allt är halt stundtals.
Det är helt enkelt inte kallt nog här i området. Jag kör bara 10-20 mil dagligen, så på taxi-vagnarna får de rimligtvis rulla längre.

tkd_rille skrev:
I övrigt så var de ju -9 här inatt och halt.  Klart de skiljer mycket.

Plusgrader tills jag gick och la mig, 20 i 6 i morse. Plusgrader hela dagen. 3 nu.
B!

Muttley
14 november 2016
Mr_B skrev:
tkd_rille skrev:
2.   Hur kör du för att slita ut ett par dubbfria varje vinter?

På ungefär samma sätt som med sommardäcken som håller 3 vändor, och sen kasseras mer av ålder än för att de är slut. Nå, inte riktigt sant, något försiktigare eftersom det trots allt är halt stundtals.
Det är helt enkelt inte kallt nog här i området. Jag kör bara 10-20 mil dagligen, så på taxi-vagnarna får de rimligtvis rulla längre.

Mina privata vinterdäck får slängas pga ålder och inte pga slitage. Och ändå slänger jag på de när du anser de är orimligt tidigt och för sent, vare sig de varit dubb eller friktion inom perioden. :p   Så får inte ihop ekvationen.

330 Inlägg
15 november 2016
Dubbdäck har jag slutat med helt. Det är bara barmark här nere, så de är inte till någon nytta i alla fall, och uppslitna på samma tid som friktionsdäcken. Med uppslitna menar jag knappt 3mm mönster djup, och dubbarna är så nedslitna att hårdmetalstiftet mitt i, inte ens lämnat spår efter sig...
Jag kör främst på småvägarna strax utanför stan, och oftast inte längre bort än Åstorp. 10-20 mil, 5 dagar i veckan, möjligen lite mer på helgen.
B!

Muttley
15 november 2016
Mr_B skrev:
Dubbdäck har jag slutat med helt. Det är bara barmark här nere, så de är inte till någon nytta i alla fall, och uppslitna på samma tid som friktionsdäcken. Med uppslitna menar jag knappt 3mm mönster djup, och dubbarna är så nedslitna att hårdmetalstiftet mitt i, inte ens lämnat spår efter sig...
Jag kör främst på småvägarna strax utanför stan, och oftast inte längre bort än Åstorp. 10-20 mil, 5 dagar i veckan, möjligen lite mer på helgen.
B!

Vi har helt klart olika körstil.  På mina privata har jag bara haft dubb senaste åren. Och de är knappt sletna efter vintrarna.  Jag föredrar helt klart dubb pga svartis som vi har väldigt mycket.

Hur gör du om du får samma vinter som 2009?

1 808 Inlägg
15 november 2016
tkd_rille skrev:
Mr_B skrev:
B!

Vi har helt klart olika körstil.  På mina privata har jag bara haft dubb senaste åren. Och de är knappt sletna efter vintrarna.  Jag föredrar helt klart dubb pga svartis som vi har väldigt mycket.

Jag har också gått över till friktion efter att ha varit en inbiten dubbdäcksförare.
Finns ingen anledning att sitta och lyssna på dubben när man i 95% av vintern kör på barmark.
Är det is på vägen så får man ta det isigt... wink

Har sedan jag gick över till friktion i princip halverat min förbrukning av vinterdäck, friktion är bra mycket slitstarkare i det avseendet.

Avstängd
10 388 Inlägg
15 november 2016
tkd_rille skrev:

TOTALT off topic...men var det då det låg typ 4-5dm snö i skåne i 3-4 månader? (Nåja...men något sådant)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Muttley
15 november 2016
Hilmer skrev:
tkd_rille skrev:
Mr_B skrev:
B!

Jag har också gått över till friktion efter att ha varit en inbiten dubbdäcksförare.
Finns ingen anledning att sitta och lyssna på dubben när man i 95% av vintern kör på barmark.
Är det is på vägen så får man ta det isigt... wink

Har sedan jag gick över till friktion i princip halverat min förbrukning av vinterdäck, friktion är bra mycket slitstarkare i det avseendet.

Man gör ju som man vill men att ha kört 6 år med friktionsdäck på en taxi så tröttna jag på att köra med friktion.  De var många tillfällen vi behövde dubbdäck.  Egentligen vansinne att sätta regummerat på yrkesfordon.   Jag märker inte större skillnad i förbrukning wink
it_mutt skrev:
tkd_rille skrev:

TOTALT off topic...men var det då det låg typ 4-5dm snö i skåne i 3-4 månader? (Nåja...men något sådant)

Ja de var den vintern de börjare i oktober och slutade i april.   Har för mig att den vintern som väg 9 (eller 11?) stängdes av helt 23 december då de inte kunde hålla vägen fri då de blåste igen direkt efter plogbilarna, de var då de även fick ploga när de var snö.

Har för mig de var mycket mer än 3-4 dm smile    Kommer ihåg att alla färdtjänstbilar blev förbjudna att köra till österlen den julaftonen för de gick inte att ta sig fram på säkert vis.   Men de var inte bättre vid eslövstrakterna eller Hässleholm för den delen.

Så den vintern slog jag nog något rekord i att vara sen till allt och alla.   Men de gick med friktion (tyvärr)

Avstängd
10 388 Inlägg
15 november 2016
tkd_rille skrev:
it_mutt skrev:
tkd_rille skrev:

Ja de var den vintern de börjare i oktober och slutade i april.   Har för mig att den vintern som väg 9 (eller 11?) stängdes av helt 23 december då de inte kunde hålla vägen fri då de blåste igen direkt efter plogbilarna, de var då de även fick ploga när de var snö.

Har för mig de var mycket mer än 3-4 dm smile    Kommer ihåg att alla färdtjänstbilar blev förbjudna att köra till österlen den julaftonen för de gick inte att ta sig fram på säkert vis.   Men de var inte bättre vid eslövstrakterna eller Hässleholm för den delen.

Så den vintern slog jag nog något rekord i att vara sen till allt och alla.   Men de gick med friktion (tyvärr)

Ah, ja men då är det nog samma vinter vi tänker på iaf. Och jag vill bara minnas att det låg "ordentligt med snö" och att det för ovanlighetens skull (sett till Skåne, där vinter i många fall innebär 0-2+ och regn) faktiskt låg riktigt riktigt länge (uppenbarligen då "hela vintern")

Nåja, då får ni återgå till topic.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Kan iofs trycka in vad jag själv anser i frågan; man får "köra efter däcken i kombination med väglaget". I vissa fall är dubb bättre (vid is och tokpackad snö är där inte så mycket att orda om). Brummar man då runt med friktionsdäck så får man också vara redo att ta det lite lugnare.

Det hjälper ju då inte vid svartis (eller som det också kallas; glattis), fast där har jag halkat rundor även med "helt nya" (nåja, 1 månad gamla eller något) märkesdubbdäck.
Det hade knappast gått bättre med friktionsdäck. Men till saken hör att jag faktiskt bara snurrat med dubbdäck på.
Ser ju då inte som något bevis för friktionsdäckens förträfflighet, men lite "roligt" är det allt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

330 Inlägg
15 november 2016
tkd_rille skrev:

Kör försiktigt?
Jag minns inget speciellt om 2009, men det stämmer säkert som man skriver i tråden, att det var riktig vinter, med mycket snö, något jag önskar vi hade varje år. Genom att räkna baklänges kan jag konstatera att jag nog körde Omegan den vintern. Kunde jag köra bakhjulsdriven rosthink på friktionshjul, borde Mistubishin med sin 4-hjulsdrift hjälp mig att ta mig fram, och hitintills har den varit bättre på allt annat än lastkapacitet, så jag misstänker att den nog även stannar på vintern. Men svaret är som först givet. När det är halt ute, oavsett om man har dubbdäck, eller friktionsdäck, så får man köra försiktigt. Det tar 5 minuter längre, men man kommer fram i alla fall.

B!

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
15 november 2016
tkd_rille skrev:
Mr_B skrev:
B!

Äh, om några år har varenda stad börjat tillämpa feministisk snöröjning så då kan alla köra med sommardäck året runt cool

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Muttley
16 november 2016
IceEyes skrev:
tkd_rille skrev:
Mr_B skrev:
B!

Äh, om några år har varenda stad börjat tillämpa feministisk snöröjning så då kan alla köra med sommardäck året runt cool

Kommer väl hända år 3000 något.  De blev ju jättebra plogat i stockholm nu förra veckan tydligen wink

330 Inlägg
16 november 2016
IceEyes skrev:
Äh, om några år har varenda stad börjat tillämpa feministisk snöröjning så då kan alla köra med sommardäck året runt

Jag såg uttrycket i någon tidning när det hade snöat, men jag förstod egentligen inte vad som menades. Är det feministiskt med en halvmeter snö, eller försöker man antyda att i ett jämlikt samhälle skottar ingen snö, för att det är tungt, och männen vägrar göra "sin del" innan kvinnor gått före?
Jag förstår inte köns-aspekten på snöröjning alls. Speciellt inte för vägnätet, eftersom jag är helt övertygad om att det finns ett par tusen kvinnor, bara i Stockholm, som är betydligt mer lämpade än jag, för att köra tunga fordon, med plog framför. Och det ger dem ett kraftigt övertag, inte bara i fråga om kompetens, utan även eftersom de befinner sig på rätt plats... Jaja.
B!

Forummoderator
26 557 Inlägg
16 november 2016
Mr_B skrev:
IceEyes skrev:
Äh, om några år har varenda stad börjat tillämpa feministisk snöröjning så då kan alla köra med sommardäck året runt

Jag såg uttrycket i någon tidning när det hade snöat, men jag förstod egentligen inte vad som menades. Är det feministiskt med en halvmeter snö, eller försöker man antyda att i ett jämlikt samhälle skottar ingen snö, för att det är tungt, och männen vägrar göra "sin del" innan kvinnor gått före?
Jag förstår inte köns-aspekten på snöröjning alls. Speciellt inte för vägnätet, eftersom jag är helt övertygad om att det finns ett par tusen kvinnor, bara i Stockholm, som är betydligt mer lämpade än jag, för att köra tunga fordon, med plog framför. Och det ger dem ett kraftigt övertag, inte bara i fråga om kompetens, utan även eftersom de befinner sig på rätt plats... Jaja.
B!

Har ärligt talat inte förstått meningen med uttrycket jag heller.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
17 november 2016
Mr_B skrev:
IceEyes skrev:

B!

Som jag uppfattade begreppet så betyder att man ska prioritera att snöröja gångbanor före bilvägar eftersom kvinnor i regel använder gångbanor i högre utsträckning och löper större risk att halka och skada sig, samt att det är ett miljövänligare sätt att färdas på, eller något sådant?

Nåja, Löfven och hans maffia upphör aldrig att förvåna och konceptet verkar ju inte heller fungera så där fantastiskt bra.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Sök