Tryck i expansionskärl Volvo 945 16V

Linus167
11 november 2016 · 4 Inlägg

Har en Volvo 945 me b234f som bygger upp tryck i kylsystemet men ja ser varken bubblor i expansionskärlet eller kylarvätska i oljan. Kan det vara pajad topplockspackning eller har någon nåra andra funderingar på vad som kan vara fel för skulle inte vilja plocka av toppen i onödan. Tacksam för svar.

Arly165 Bakhjulsdriven
11 november 2016 · 335 Inlägg

Hur mycket tryck? Är det så alla slangar sväller ordentligt? Expansionskärlets lock har en ventil som öppnar över 1,5 bars tryck som är kylsystemets arbetstryck. Är ventilen dålig så kanske den inte öppnar som den ska. Prova med ett annat lock eller kör en liten sväng utan lock. Kan även vara kylslangar som blivit dåliga av ålder så att de inte pallar tryck längre.

Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 november 2016 · 17 486 Inlägg

Arly165 skrev:
Hur mycket tryck? Är det så alla slangar sväller ordentligt? Expansionskärlets lock har en ventil som öppnar över 1,5 bars tryck som är kylsystemets arbetstryck. Är ventilen dålig så kanske den inte öppnar som den ska. Prova med ett annat lock eller kör en liten sväng utan lock. Kan även vara kylslangar som blivit dåliga av ålder så att de inte pallar tryck längre.

Ja, givetvis blir det tryck. Frågan är hur mycket TS anser är "övertryck".

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Linus167
11 november 2016 · 4 Inlägg

Arly165 skrev:
Hur mycket tryck? Är det så alla slangar sväller ordentligt? Expansionskärlets lock har en ventil som öppnar över 1,5 bars tryck som är kylsystemets arbetstryck. Är ventilen dålig så kanske den inte öppnar som den ska. Prova med ett annat lock eller kör en liten sväng utan lock. Kan även vara kylslangar som blivit dåliga av ålder så att de inte pallar tryck längre.

När man kört ca en halvtimma så motorn är ganska varm så hör man att de pyser vid expansionskärlet och att det har blivit blött runt locket.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 november 2016 · 17 486 Inlägg

Linus167 skrev:

Arly165 skrev:
Hur mycket tryck? Är det så alla slangar sväller ordentligt? Expansionskärlets lock har en ventil som öppnar över 1,5 bars tryck som är kylsystemets arbetstryck. Är ventilen dålig så kanske den inte öppnar som den ska. Prova med ett annat lock eller kör en liten sväng utan lock. Kan även vara kylslangar som blivit dåliga av ålder så att de inte pallar tryck längre.

När man kört ca en halvtimma så motorn är ganska varm så hör man att de pyser vid expansionskärlet och att det har blivit blött runt locket.

Värmen i bilen ok?
Tempmätaren stadig?
Drar motorn mycket olja?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
BilFixare
11 november 2016 · 140 Inlägg

Prova byta termatstat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang