4829
Sök

Köpråd postbox/säljaren träffas ej vid sitt hem/har registrerat annan adress

14 Inlägg
20 november 2016
Trådstartare
Kollar på en bil på blocket.

Man ser ägarens fullständiga namn på transportstyrelsen fordonsuppgifter.

Men adressen som anges av transportstyrelsen är inte där säljaren bor, dock i samma stad.

Postnumret som är angett går till en postbox.

Säljaren vill dessutom träffa mig på en viss plats som inte är dennes hem, fast ska dock vara nära dennes hem tydligen.

Verkar som säljaren försöker dölja var den bor.

Är detta normalt eller ett dåligt tecken? Jag har varit och kollat på två bilar tidigare och båda säljarna angav sin adress och träffades vid sitt hem.
Senast redigerat av skrotanu (20 november 2016)

Forummoderator
9 299 Inlägg
20 november 2016
skrotanu skrev:

Men adressen som anges av transportstyrelsen är inte där säljaren bor, dock i samma stad.

Säljaren vill dessutom träffa mig på en viss plats som inte är dennes hem.

Är detta normalt eller ett dåligt tecken? Jag har varit och kollat på två bilar tidigare och båda angav sin adress och träffades vid sitt hem.

Hela världen är full av gamla bilar. Välj en annan och fundera inte mer på det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

14 Inlägg
20 november 2016
Trådstartare
caromania skrev:
skrotanu skrev:

Är detta normalt eller ett dåligt tecken? Jag har varit och kollat på två bilar tidigare och båda angav sin adress och träffades vid sitt hem.

Du tycker alltså att det är skumt?

Forummoderator
9 299 Inlägg
20 november 2016
skrotanu skrev:
caromania skrev:
skrotanu skrev:

Nä, jag funderar inte speciellt mycket på det om sanningen ska fram. Men om du tycker det känns skumt ska du ju självklart inte titta vidare på den bilen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

14 Inlägg
20 november 2016
Trådstartare
caromania skrev:
skrotanu skrev:
caromania skrev:

Nä, jag funderar inte speciellt mycket på det om sanningen ska fram. Men om du tycker det känns skumt ska du ju självklart inte titta vidare på den bilen.

Hittar heller inte denna person i det området som den påstår sig bo då jag söker på hitta.se Verkar som en person som vill sälja en bil och sedan vara omöjlig att hitta för köparen om den skulle vilja det. Enda anledningen jag kan se att man gör så är att man är oärlig med det man säljer/man försöker blåsa köparen.

1 661 Inlägg
20 november 2016
Vad är det för bil och vad är värdet på den?

14 Inlägg
20 november 2016
Trådstartare
CC72 skrev:
Vad är det för bil och vad är värdet på den?

citroen 5500 kr

Ubåtsingenjör
7 382 Inlägg
20 november 2016
hade köpt en annan bil

441 Inlägg
20 november 2016
För en bil i den prisklassen så hade jag kollat på en annan. Men för dyrare bilat så är det inte ovanligt att man inte vill skylta med vart man bor p.g.a. risken för stöld.

Muttley
20 november 2016
Du är nojjig.    Har inte mött en enda som jag sålt till hemma hos mig.   Och har ingen avsikt att ta hem någon heller.   
När jag bodde hos föräldrarna så valde jag ibland andra platser pga vissa omständigheter då jag inte ville dra hem folk där.   Vissa lät skumma helt enkelt smile

Om du tycker de är skumt så får du väl avstå.   Annars kollar du bara upp bilen ordentligt.

14 Inlägg
20 november 2016
Trådstartare
dasboot skrev:
För en bil i den prisklassen så hade jag kollat på en annan. Men för dyrare bilat så är det inte ovanligt att man inte vill skylta med vart man bor p.g.a. risken för stöld.

Varför skulle risken för stöld vara större än den är för alla andra människor som har bilar ståendes vid sina hem?

14 Inlägg
20 november 2016
Trådstartare
tkd_rille skrev:
Du är nojjig.    Har inte mött en enda som jag sålt till hemma hos mig.   Och har ingen avsikt att ta hem någon heller.   
När jag bodde hos föräldrarna så valde jag ibland andra platser pga vissa omständigheter då jag inte ville dra hem folk där.   Vissa lät skumma helt enkelt smile

Om du tycker de är skumt så får du väl avstå.   Annars kollar du bara upp bilen ordentligt.

Som sagt, har kollat på två bilar tidigare och båda träffades utanför sitt hem. Har du även registrerat en postbox eller fejkadress så folk inte kan se var du bor när de kollar transportstyrelsen fordonsuppgifter?

Muttley
20 november 2016
skrotanu skrev:
tkd_rille skrev:

Som sagt, har kollat på två bilar tidigare och båda träffades utanför sitt hem. Har du även registrerat en postbox eller fejkadress så folk inte kan se var du bor när de kollar transportstyrelsen fordonsuppgifter?

Jag har vanlig adress. Men jag hade inte tyckt de varit konstigt om folk har postbox då de inte är helt ovanligt.
Folk har aldrig ens ifrågasatt när jag sålt bilar åt familjen, vilken man annars kan tycka de borde ha gjort.

14 Inlägg
20 november 2016
Trådstartare
tkd_rille skrev:
skrotanu skrev:
tkd_rille skrev:

Jag har vanlig adress. Men jag hade inte tyckt de varit konstigt om folk har postbox då de inte är helt ovanligt.
Folk har aldrig ens ifrågasatt när jag sålt bilar åt familjen, vilken man annars kan tycka de borde ha gjort.

Om du har registrerat din riktiga adress finns det ingen anledning att ifrågasätta att man vill träffas på en annan plats tycker jag. Det är när säljaren verkar försöka täcka alla fronter som jag börjar undra om de försöker blåsa en.

edit: Sen med denna säljare så stod det en adress hos transportstyrelsen, en gatuadress alltså, utöver postboxens postnummer. Detta var inte där säljaren bodde. Fattar inte vad det var, om det var adressen till postboxföretaget kanske, men det verkade det inte heller vara.

Allfixare
1 475 Inlägg
20 november 2016
Han kanske har skyddad identitet av någon anledning?

* Voff voff *
11 086 Inlägg
20 november 2016
Vänd på det, tänk om det är så att han upplever dig som skum?

Jag skulle nog inte bry mig särskilt mycket så länge han är ägare till bilen och köpet genomförs enligt gängse regler. I synnerhet inte för en bil för 5500:-. I den prisklassen kan man egentligen inte bli lurad, man vet att det är skräp från början och hoppas bara på det bästa.

Jag har dessutom extremt svårt att tro att personen ifråga skaffat postbox och skrivit sig där för att lura någon i en affär med en Citroen för 5500:-...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

441 Inlägg
21 november 2016
skrotanu skrev:
dasboot skrev:

Varför skulle risken för stöld vara större än den är för alla andra människor som har bilar ståendes vid sina hem?

För att vissa bilar är attraktiva att sno. Man har den kanske i garaget annars, vet flera som inte skulle skylta med adress och regnr vid första kontakt när bilen ska säljas

14 Inlägg
21 november 2016
Trådstartare
dasboot skrev:
skrotanu skrev:
dasboot skrev:

För att vissa bilar är attraktiva att sno. Man har den kanske i garaget annars, vet flera som inte skulle skylta med adress och regnr vid första kontakt när bilen ska säljas

Har den i garaget? Men du träffar ju köparen. Om du har den i garaget så väntar du väl med att ta ut den tills köparen kommer. Jag fattar inte riktigt.

441 Inlägg
21 november 2016
skrotanu skrev:
dasboot skrev:
skrotanu skrev:

Har den i garaget? Men du träffar ju köparen. Om du har den i garaget så väntar du väl med att ta ut den tills köparen kommer. Jag fattar inte riktigt.

Det finns personer som inte kan se skillnaden mellan vad som är rätt och fel. Dvs de tar saker som inte är deras egendom. Något som kallas för stöld. Vissa tar hela bilen och andra bara delar. Många sportbilar/högpresterande bilar är utsatta för detta. Därför har man då sin bil i ett garage på tomten för att inte skylta med bilen och vart den bor. Av samma anledning så vill man inte skriva vart man bor och har bilen. Då det är lätt för dessa tjuvar att kolla blocket och se vart bilen finns.

Evildan
21 november 2016
Jag möter i regel aldrig upp bilköpare eller vad jag nu säljer vid mitt hem av den enkla anledningen att man vet aldrig vem/vilka som kommer för att se varan.
Jag vill inte ha in okända människor i mitt hem eller ge eventuella oärliga individer en möjlighet att spana efter stöldbegärliga föremål i mitt hem alternativt förråd om det exempelvis är hjul jag säljer eller grannar som kommer och ska "hjälpa till" med snacket, det finns sådana också.
Att någon bor i box är inte anmärkningsvärt anser jag, det kan bero på flera saker.
Jag har annonserat ut mycket genom åren och anger aldrig regnummer eller ett spår art telefonnummer då folk är ursäkta utrycket fullständigt dumma i huvudet och kommer helt sonika och knackar på dörren oanmälda, ringer mitt i natten kl 03:00 osv för att diskutera varan.
Jag förstår säljaren till fullo, krångliga människor vill man heller inte ha hem.

Sök