Drönirettab skrev:
På min 240 försvinner det lite spänning mellan relä och lyktor, misstänker att det är glödtrådsvakt-skrället som tjuvar. Är säkert liknande förluster på andra bilar också skulle jag tro.
Men lat som jag är så har jag satt dit bättre lampor istället för att fixa huvudproblemet, inte bra.
Har du spänningsbortfall över glödtrådsvakten, bör du nog fixa det omgående! Det beror i de flesta fallen på ärgade kontakter. Med resultat att det blir gnistbildning och värme i stiften, det slutar alltid likadant, kontakten smälter, och du har tillslut inget ljus alls.
Ta loss vakten (Rund grön plastgrej till vänster om ratten om jag kommer ihåg rätt.) putsa lite på stiften och kläm ihop honorna lite, för bätre kontakt. krävs bara 10 minuter arbets insats nu. När skadan sket tar det bra mycket längre, och ljusen lägger ju inte av på dagen. (Jante lagen bestämmer att de slutar fungera när de behövs som mest.)
Miklen skrev:
GT90 skrev:
Mest trolig att spänningsfallet ligger över spaken vid ratten..
Du menar väl inte att lampströmmen går genom spaken vid ratten..då e dom ju lagom smarta.. d e ju styrt me relän så d e väl isåfall mellan batteri->relä->lampa som fallet ligger..
De flesta amerikanska bilar jag pillat med har ljuset gåendes genom spaken, samma gäller åtminstånde mitten av 90 talet tyska bilar.
Vet inte varför de insisterar på det. Jag skulle dra styrström till spaken och reläer så nära batteri/lampa som möjligt. Kraftiga och korta kablar, så får man minsta möjliga spänningsfall.
Har inte biltilverkaren gjort det från början, så kan vi alltid göra det efteråt.
Ingen direkt dyr eller krånglig operation.
4kvmm kabel från batteri till säkringshållare. (Max 10cm lång!) från säkringshållare en 4kvmm kabel till ett relä som monteras så att kabeln blir kortast möjlig utan att relät hamnar utsatt för väder och vind.
Två 2.5kvmm kablar (En till vart halvljus.) från relät till lamporna.
Använd befintlig halvljus kabel till att dra spolen i relät.
Man slår dock ut glödtråds vakten med denna manöver. Eftersom vad glödtrådsvakten tror är halvljusen, nu bara drar någon milliWatt (Spolen i relät) så kommer trasig glödlampa lysa i panelen, så man får ta bort glödlampan i panelen.